Uppgradera från AMD phenom II x4 955 3.2 till core i7 2600k

Permalänk
Medlem

Uppgradera från AMD phenom II x4 955 3.2 till core i7 2600k

Funderar på att upgradera min dator, och tänkte höra med er om det är värt de eller ifall man skall vänta?
datorn används mest bara för att spelas på!

Detta har jag på delarna som jag tänkt byta ut om ni tycker det är stor skillnad:
593892 ASUS M4A87TD/USB3, Socket-AM3AMD 870+SB850, SATA 6Gb's, USB3.0, DDR3, GbLAN, AT

584608 AMD Phenom II X4 955 Black Edition Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

352067 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

Funderar på att köpa detta uppgraderingspaket från komplett:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649118

619272 - Intel® Core™ i7-2600K Processor, Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan

640704 - MSI Z68A-GD65 (Gen3), Socket-1155, ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI, HDMI, EFI

618011 - Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9, Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin

Ska man ens köra i7 eller ska man gå på i5 istället?

Och räcker ett 500W nätagg som sitter i eller borde jag ha högre?

Som graffekort har jag då:
Ati Radeon HD 6950

vilket jag då funderar på eftersom 79xx kommer efter nyår så ska man antingen gå på ett till 6950 och köra crossfire eller ska man vänta tills det nya kommer?

Permalänk
Medlem

Phenom x4 är ingen långsam processor och den bottleneckar absolut inte ditt 6950. Vänta till ivy bridge eller piledriver istället.

EDIT: Jag har själv ett 6950 och räknar med att jag inte kommer behöva byta grafikkort innan 89xx kommer ut.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Phenom x4 är ingen långsam processor och den bottleneckar absolut inte ditt 6950. Vänta till ivy bridge eller piledriver istället.

EDIT: Jag har själv ett 6950 och räknar med att jag inte kommer behöva byta grafikkort innan 89xx kommer ut.

Ahh okeey! Vad är Ivy bridge och piledriver?

Permalänk
Skrivet av Dengen:

Ahh okeey! Vad är Ivy bridge och piledriver?

Ny processor arkitektur från amd och respektive intel.

Ivy bridge -> intel
piledriver -> amd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Skrivet av Dengen:

Ahh okeey! Vad är Ivy bridge och piledriver?

Ny processor arkitektur från amd och respektive intel.

Ivy bridge -> intel
piledriver -> amd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Ny processor arkitektur från amd och respektive intel.

Ivy bridge -> intel
piledriver -> amd

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh okeey! Så de han menar är att jag ska skita i i5/i7 och vänta på nästa processor generation som kommer?

Permalänk
Medlem

Ja för i dagsläget får du inte ut mkt kraft jämfört med vad du betalar... Du hade likaväl kunnat riva sönder tusenlapparna i kallduschen och det hade gett dig typ lika bra prestanda:) Bättre att lägga pengarna på nått annat, tex en SSD eller kanske nytt grafikkort(eller ett till och köra SLI/crossfirex).

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Ja för i dagsläget får du inte ut mkt kraft jämfört med vad du betalar... Du hade likaväl kunnat riva sönder tusenlapparna i kallduschen och det hade gett dig typ lika bra prestanda:) Bättre att lägga pengarna på nått annat, tex en SSD eller kanske nytt grafikkort(eller ett till och köra SLI/crossfirex).

okeey! Men dåså då är de bestämt att jag inte ska uppgradera processor än! Hmm fast vet inte ifall mitt graffekort klarar crossfire! kanske bara får uppgradera från 8gb till 16 gb ram eller något

Kanske uppgradera kylare och överklocka processorn lite, hade den till 3.6 och de fungerade bra men när jag lirade bf länge så flippade de ur och blev bluescreen så antar att de var värmen eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Phenom x4 är ingen långsam processor och den bottleneckar absolut inte ditt 6950. Vänta till ivy bridge eller piledriver istället.

EDIT: Jag har själv ett 6950 och räknar med att jag inte kommer behöva byta grafikkort innan 89xx kommer ut.

Det beror ju på spelet. BF3 hamnar ju på gränsen med en 980 enligt Sweclockers test (i alla fall om man ska lita på deras rekommendation på 60 fps, jag brukar aldrig mäta den hemma utan går bara på hur det känns).

Så TS, det beror på din nuvarande situation, spelar du spel du tycker går för långsamt trots att du drar ner grafiken? Då flaskar CPUn, annars inte, och då är det ju inte värt att uppgradera om du inte gör andra CPU intensiva saker, som mycket komprimering eller rendering eller liknande.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dengen:

okeey! Men dåså då är de bestämt att jag inte ska uppgradera processor än! Hmm fast vet inte ifall mitt graffekort klarar crossfire! kanske bara får uppgradera från 8gb till 16 gb ram eller något

Kanske uppgradera kylare och överklocka processorn lite, hade den till 3.6 och de fungerade bra men när jag lirade bf länge så flippade de ur och blev bluescreen så antar att de var värmen eller något?

Grafikkortet klarar det absolut, men inte ditt moderkort. Osäkert om nät agget gör det, vet ju inte vad du har.
Du skulle alltså behöva byta moderkort ändå, och kanske agg, om du ska köra crossfire, och då skulle jag passa på att uppgradera processor samtidigt, till antingen i5 eller i7 beroende på budget.
Med andra ord, vill du uppgradera, så budgetera för en helt ny dator minus OS, skärm och chassi.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dengen:

okeey! Men dåså då är de bestämt att jag inte ska uppgradera processor än! Hmm fast vet inte ifall mitt graffekort klarar crossfire! kanske bara får uppgradera från 8gb till 16 gb ram eller något

Kanske uppgradera kylare och överklocka processorn lite, hade den till 3.6 och de fungerade bra men när jag lirade bf länge så flippade de ur och blev bluescreen så antar att de var värmen eller något?

Grafikkortet klarar säkerligen av crossfire, däremot är det moderkortet du behöver titta närmare på. Jag kollade lite snabbt på specifikationerna och kortet har en PCI-e x16 och en x4, så det går (om än med en liten prestandaförlust).

Överklocka processorn tycker jag garanterat att du ska göra om du har lust att få ut den sista gnuttan prestanda ur 955:an. Med en bra kylare så bör du kunna överklocka den till kring 4 GHz eller lite högre. Dessutom så bör det kunna sänka ljudnivån i lådan en del.

Skrivet av SteveK:

Grafikkortet klarar det absolut, men inte ditt moderkort. Osäkert om nät agget gör det, vet ju inte vad du har.
Du skulle alltså behöva byta moderkort ändå, och kanske agg, om du ska köra crossfire, och då skulle jag passa på att uppgradera processor samtidigt, till antingen i5 eller i7 beroende på budget.
Med andra ord, vill du uppgradera, så budgetera för en helt ny dator minus OS, skärm och chassi.

Vad i hela friden säger du? Klart moderkortet klarar crossfire! Däremot inte sagt att det är en ultimat lösning då andra PCI-e slotten är ganska seg:
www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A87TD/#specifications

MASSIV EDIT:
Kollade närmare på bilderna och det verkar precis som SteveK skriver inte ha två PCI-e platser för grafikkort. Ibland är man lite snabb med knappandet. Det är EVO-varianten som har stöd för Crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Grafikkortet klarar det absolut, men inte ditt moderkort. Osäkert om nät agget gör det, vet ju inte vad du har.
Du skulle alltså behöva byta moderkort ändå, och kanske agg, om du ska köra crossfire, och då skulle jag passa på att uppgradera processor samtidigt, till antingen i5 eller i7 beroende på budget.
Med andra ord, vill du uppgradera, så budgetera för en helt ny dator minus OS, skärm och chassi.

okey! hmm vad snackar vi för ~ pengar, tänkte vad jag ska lägga undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Vad i hela friden säger du? Klart moderkortet klarar crossfire! Däremot inte sagt att det är en ultimat lösning då andra PCI-e slotten är ganska seg:
www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A87TD/#specifications

Att ha de PCI-E kort platser som krävs räcker inte. Exempelvis så klarar det här SLI men inte crossfire, och det här är tvärt om. Sen har du det här, som är spiken i kistan:

Citat:

Kortplatser
PCI Express 16X 2 st, 1st @X16 och 1st @X4
PCI Express 1X 2 st
PCI 2 st
Anslutningar
SATA 3,0 Gbit/s Ja, 2st
SATA 6,0 Gbit/s Ja, 4st
IDE Nej
Floppy Nej
Trådat nätverk Ja, 10/100/1000 Mbit/s
Trådlöst nätverkskort Nej
eSATA Nej
USB 2.0 Ja, 6st +3 interna
USB 3.0 Nej
Firewire 400 Nej
Firewire 800 Nej
Seriell Ja
Parallell Ja
Ljudkort
Chip Realtek ALC889 7.1
Analogt ut Ja
Analogt in Ja
Koaxial anslutning Ja
Optisk anslutning Nej
Övrigt
RAID Ja
Medföljande programvara Drivrutiner
CrossFire Nej
SLI Nej

Garanti 2 år

Vad har du för nät agg nu? Det kan kosta en hel del, så det avgör budgeten.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Att ha de PCI-E kort platser som krävs räcker inte. Exempelvis så klarar det här SLI men inte crossfire, och det här är tvärt om. Sen har du det här, som är spiken i kistan:

Vad har du för nät agg nu? Det kan kosta en hel del, så det avgör budgeten.

Jag har redigerat mitt inlägg ovan. Precis som du skriver så kommer Crossfire inte fungera då andra PCI-e platsen inte kan ta ett grafikkort. En visuell inspektion (vilket jag misslyckades att göra) räcker i övrigt för att konstatera ifall ett moderkort stödjer Crossfire eller inte. Det är en öppen standard vilket SLI inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag har redigerat mitt inlägg ovan. Precis som du skriver så kommer Crossfire inte fungera då andra PCI-e platsen inte kan ta ett grafikkort. En visuell inspektion (vilket jag misslyckades att göra) räcker i övrigt för att konstatera ifall ett moderkort stödjer Crossfire eller inte. Det är en öppen standard vilket SLI inte är.

EVGA kortet jag länkade stöder ju SLI men inte Crossfire, så det kan ju inte stämma.
Möjligtvis då att Crossfire är öppen på så sätt att alla får lägga med stöd för det i sina moderkort, men att det ändå kräver något som EVGA valt att inte inkludera?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

EVGA kortet jag länkade stöder ju SLI men inte Crossfire, så det kan ju inte stämma.
Möjligtvis då att Crossfire är öppen på så sätt att alla får lägga med stöd för det i sina moderkort, men att det ändå kräver något som EVGA valt att inte inkludera?

EVGA håller ganska tyst om att de faktiskt har Crossfire-stöd, men det är på grund av att de är NVIDIA partners. Hittade ett produktblad som däremot säger att det har stöd: http://www.evga.com/products/pdf/130-SB-E675.pdf

Anledningen till att många moderkort ej har SLI-stöd är på grund av att de måste vara certifierade av NVIDIA vilket antagligen inte är en billig historia för tillverkarna. Man ser oftast att moderkort med SLI-stöd är dyrare än om de endast har Crossfire just av den anledningen, tillverkningsprocessen skiljer sig inte nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Att ha de PCI-E kort platser som krävs räcker inte. Exempelvis så klarar det här SLI men inte crossfire, och det här är tvärt om. Sen har du det här, som är spiken i kistan:

Vad har du för nät agg nu? Det kan kosta en hel del, så det avgör budgeten.

Jag har detta nätagg
Chieftec Smart Series 550W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 120mm Fläkt

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574788