Permalänk
Avstängd

Kan Comhem ta sig in i mitt nätverk?

Hej

jag hade problem igår och fick hjälp av supporten.Han resetade mitt modem och jag frågade då om han kunde spara min config i modemet?

Till min förvåning kunde han göra en backup och sen lägga tillbaks den.I den filen ligger ju lösenordet till mitt trådlösa nätverk bland annat.Han såg dessutom att jag hade fler datorer i nätverket!

Känns lite obehagligt om dom har såpass stor kontroll så dom kan plocka ut min BIN/Rom fil och dessutom kan läsa vad jag fattar hela min config med lösenord och allt

Vad mer kommer dom åt?Mitt interna nätverk? Mina filer jag har på datorerna?
Känns som han vet mitt lösenord jag använder till det mesta nu?
Någon som vet exakt?

Kul om folk kommer åt mina digitalkamera bilder och andra dokument jag absolut inte vill dela med mig utanför familjen?!

Hur som helst fick jag bra hjälp och antagligen har jag inget att oroa mig för men men!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte har något form av skydd i ditt nätverk (lösenordsskyddad inloggning eller liknande) så kan de teoretiskt komma in, men varför?
Det ispn normalt gör är att kunna fjärrstyra modemet för att kunna felsöka o rätta till problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Möjligheten finns såvida du inte har något längre in i nätet som blockerar, t.ex en egen nat-router eller klientbrandväggar.

Permalänk
Medlem

Så du menar att du sätter samma lösenord på ditt modem som du använder till t.ex. mailen (du skrev "till det mest")? I så fall, humor.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

Det är ett modem med inbyggd router ( NAT aktiverat )

Vad dom normal sett gör hjälper inte mig.Frågan är om det utan större ansträngning går att komma åt mina saker på Datorerna jag har?

Det känns inge bra om det vore så.Men jag delar som sagt inte ut mappar eller något och ja jag är Admin på Win7 burken som är lösenskyddad.Dock samma lösen som i modemet och det var därför jag undrade

Likaså min NAS server (Freenas) Kommer han över lösenet till Modemet så kommer han över lösenordet till bägge mina datorer.Känner inte för att byta titt som tätt bara för att skydda mig från ISP,n om ni förstår vad jag menar?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Skrivet av Thewiruz:

Det är ett modem med inbyggd router ( NAT aktiverat )

Vad dom normal sett gör hjälper inte mig.Frågan är om det utan större ansträngning går att komma åt mina saker på Datorerna jag har?

Större ansträngning är ju ett någorlunda relativt begrepp. I vilket fall som helst så vet jag inte vilka möjligheter som finns för en potentiell hackare (besserwissers får gärna gnälla på mig om det är fel begrepp). Men om de kan ändra inställningar lite hur som helst i modemet/routern så finns det väl möjlighet att de kan göra något mer intrångsartat också.

Om du vill försäkra dig lite bättre så föreslår jag att du skaffar en egen separat router och bara använder ComHem-burken som modem. Troligtvis är ComHem-prylen inte någon vidare router heller så det finns väl fler vinster med det.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Nej, du har absolut inget att oroa dig för. Vem skulle lägga ner tid och möda på att hacka ditt hemmanätverk för att komma åt semesterbilder när deras jobb kan ryka på kuppen?

Lösenordet du använder till routern är med 100% säkerhet kypterat enligt konstens alla regler och det står knappast i klartext för supporttekniker. Däremot kan de kanske byta lösenord åt dig om det skulle behövas. Men knappast se det som redan var konfiguerat.

Permalänk
Medlem

Tror inte du har något att oroa dig för precis som Rådström sa. Varför ta saker från din dator när man kan komma åt bättre saker isåfall?

Plus att som någon sa(även om det är offtopic). Klart kan en hacker komma in i ditt nätverk. Man är aldrig 100% skyddad. Och kanske lättare för någon som är insatt i hacking och jobbar på comhem och har tillgång till ditt modem osv så bra. Men det är absolut inget att oroa sig för ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Lösenordet du använder till routern är med 100% säkerhet kypterat enligt konstens alla regler och det står knappast i klartext för supporttekniker. Däremot kan de kanske byta lösenord åt dig om det skulle behövas. Men knappast se det som redan var konfiguerat.

Exakt. De har säkert en separat inloggning för tekniker inlagd i sina modem/routrar, men allt de kan göra där är att ändra inställningar och lösenord, inte se vilka lösenord du har. Det enda det betyder är att det finns en inloggning på routern som kan vara generell för alla comhem routrar som en hackare kan få tag på och därmed enkelt ta sig igenom brandväggen i routern, men så länge du har brandväggar på klienterna också så kommer de bara åt filer du skickar på nätverket och filer/hårdvara som delas ut på det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Tycker inte det låter så märkligt att de kan komma åt din (deras) router om du har den inkopplad i deras nät. Men givetvis kan de bara se saker som du själv kan göra om du loggar in i routern via din webbläsare. Du kan ju själv utan problem logga in i din router och se om du har en, fem eller tio ansluta enheter. Du kan ju se vilka IP-adresser DHCP-servern i routern har delat ut och till vilken enhet (MAC-adress). Sedan är det ganska enkelt att ta reda på att MAC-adress xx.xx.xx.xx.xx.xx tillhör en HP-enhet exempelvis, men sedan kommer de inte åt mer än så.

Sammanfattningsvis så kan du vara lugn

Permalänk
Hedersmedlem

Som FinurligFilur säger.
Att de kommer åt inställningar i din router är ingen självklarhet men de har troligen denna funktion tillgänglig för att kunna ge mer effektiv support. De kommer såklart inte åt allt i din dator utan de kan bara se vilken MACadress som är inkopllad i routern.

Använder man internet så förser man sin leverantör med bra mycket mer personliga uppgifter. All trafik och alla siter man besöker kan ses av leverantören på någon nivå och är man konspiratoriskt lagd så bör man kanske fundera mer på denna del istället.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled