Permalänk
Medlem

Ska bli kul och följa detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är det "EK-CoolStream RAD XT 360" du använder?

Permalänk

Riktigt häftigt bygge måste jag säga! men allt det här om fläktarna kan man inte bara köra fläktarna så dem blåser åt samma håll, alltså ut mot höger lr vänster? eller har jag missat ngt? men annars 5+ !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin1992:

Riktigt häftigt bygge måste jag säga! men allt det här om fläktarna kan man inte bara köra fläktarna så dem blåser åt samma håll, alltså ut mot höger lr vänster? eller har jag missat ngt? men annars 5+ !

Att blås varmluft från ena raden in i den andra ger ger sämre kylning än att ha fläktarna på motsatta håll.
Kan dock inte hitta var jag läste det testet någonstans, tror det länkades till det på xtremesystens.org eller overclock.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Är det "EK-CoolStream RAD XT 360" du använder?

Japp.

Skrivet av Kevin1992:

Riktigt häftigt bygge måste jag säga! men allt det här om fläktarna kan man inte bara köra fläktarna så dem blåser åt samma håll, alltså ut mot höger lr vänster? eller har jag missat ngt? men annars 5+ !

Tack! Ger nog bara sämre temps, eftersom att den andra då kommer ta varmluft från första radden. Kommer nog skaffa utblås bakåt så luften har någonstans att ta vägen.

Skrivet av mattoys:

Att blås varmluft från ena raden in i den andra ger ger sämre kylning än att ha fläktarna på motsatta håll.
Kan dock inte hitta var jag läste det testet någonstans, tror det länkades till det på xtremesystens.org eller overclock.net

Precis Dock är nog dubbla 360 raddar lite overkill för min setup som den är nu, men kommer skaffa utblås bakåt.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju att helt enkelt testa själv på vilken fläktkonfiguration som ger mest prestanda. Om du samlar empirisk data som styrker dina teorier istället för att bara köra på som du tycker låter effektivast borde det väll väga upp betyget?

Permalänk
Medlem

Här kommer en update! Flyter på nu! Börja markera vart allt ska sitta och skaffa fram fläktfilter var tanken. Väntar fortfarande på Fractal Design, men dem har sagt att det skall vara skickat så väntar veckan ut innan jag hör av mig igen.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

ser sjukt bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

ser sjukt bra ut

håller med:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Att blås varmluft från ena raden in i den andra ger ger sämre kylning än att ha fläktarna på motsatta håll.
Kan dock inte hitta var jag läste det testet någonstans, tror det länkades till det på xtremesystens.org eller overclock.net

I detta fallet med 6 fläktar som blåser in och en som blåser ut kommer han nog förlora mer på det försämrade luftflödet än vad han hade förlorat på att luften genom den andra radiatorn var 3 grader varmare eller hur mycket det nu rör sig om dock.

Permalänk
Medlem

har du möjlighet att sätta fötter på din låda så kan du göra en springa i botten mellan radiatorerna så att lite luft kan åka ut den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

I detta fallet med 6 fläktar som blåser in och en som blåser ut kommer han nog förlora mer på det försämrade luftflödet än vad han hade förlorat på att luften genom den andra radiatorn var 3 grader varmare eller hur mycket det nu rör sig om dock.

Tror inte jag förstod vad du menade. Jag har uppfattat som du menar på att jag förlorar luftflöde pga att jag har alla fläktar blåsandes in i lådan än om jag hade haft 3st in och 3 ut. Har jag uppfattat korrekt?

Skrivet av mattoys:

har du möjlighet att sätta fötter på din låda så kan du göra en springa i botten mellan radiatorerna så att lite luft kan åka ut den vägen.

Jag kommer att använda fötterna som satt på chassit från början på lådan. Dock stiger varmluft så att göra en springa i botten hjälper nog föga tyvärr.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Ser jätte snyggt ut men varför har du inte en fläkt på framsidan och en där bak i lådan för radiatorerna?
Ha 2st silverstone air penetrator

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Ser jätte snyggt ut men varför har du inte en fläkt på framsidan och en där bak i lådan för radiatorerna?
Ha 2st silverstone air penetrator

Framsidan kommer täckas av frontlucka. Baksidan kommer det sitta en 140mm fläkt.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Tror inte jag förstod vad du menade. Jag har uppfattat som du menar på att jag förlorar luftflöde pga att jag har alla fläktar blåsandes in i lådan än om jag hade haft 3st in och 3 ut. Har jag uppfattat korrekt?

Precis, Luft är något som har en volym och det krävs kraft för att pressa ihop den. Har du 6st fläktar som blåser in tex 50cfm (Cubic Feet per Minute) och en fläkt som blåser ut 70 cfm så har du fortfarande ett netto inblås på 230 cfm, denna luften måste ta vägen någonstans för att du ska få in mer ny luft. Detta betyder att dina fläktar som blåser in luft i lådan kommer få jobba hårt för att flytta betydligt mindre luft än de skulle kunna göra om du hade ett balanserat flöde genom lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Precis, Luft är något som har en volym och det krävs kraft för att pressa ihop den. Har du 6st fläktar som blåser in tex 50cfm (Cubic Feet per Minute) och en fläkt som blåser ut 70 cfm så har du fortfarande ett netto inblås på 230 cfm, denna luften måste ta vägen någonstans för att du ska få in mer ny luft. Detta betyder att dina fläktar som blåser in luft i lådan kommer få jobba hårt för att flytta betydligt mindre luft än de skulle kunna göra om du hade ett balanserat flöde genom lådan.

Har du tänkt på att det kommer bli övertryck, alltså att luften kommer pressas ut där det går. Säg att jag skippar fläkten och har bara ett hål där, luften kommer pressas ut där automatisk just pga övertrycket som kommer uppstå.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Har du tänkt på att det kommer bli övertryck, alltså att luften kommer pressas ut där det går. Säg att jag skippar fläkten och har bara ett hål där, luften kommer pressas ut där automatisk just pga övertrycket som kommer uppstå.

Självklart kommer detta hända, men det är inget som händer utan motstånd. Har du funderat på varför man har fläktar som utblås i chassiet och inte bara hål ut? Jo för att det är effektivare.

Angående temperatur ökning av luften som jag snackade om innan efter passerande av radiatorn så gjorde jag ett litet enkelt test. Dessa värden är nog lite högre än vad du kommer få eftersom du har mycket mer radiator yta än vad jag har med min single 120 rad. Testade att mäta temperaturen innan radiatorn (inne i chassiet ca 1cm framför den) samt utanför chassiet ca 1cm bakom radiatorn. Temperaturskillnaden är maffiga 2.3 grader C.
Det jag vill ha sagt med detta är att du kommer förlora väldigt lite prestanda på den ökade temperaturen av att låta luften passera båda radiatorerna, gissningsvis kommer du till och med få bättre prestanda på det viset än som du hade tänkte bygga det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Tror inte jag förstod vad du menade. Jag har uppfattat som du menar på att jag förlorar luftflöde pga att jag har alla fläktar blåsandes in i lådan än om jag hade haft 3st in och 3 ut. Har jag uppfattat korrekt?

Jag kommer att använda fötterna som satt på chassit från början på lådan. Dock stiger varmluft så att göra en springa i botten hjälper nog föga tyvärr.

Du kommer nog inte har en mätbara temperatur skillnad mellan toppen och botten på lådan, i och med att du kommer ha så mycket fläktar på så liten yta.

Tänkte mest att du behöver gör dig av med massa luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Självklart kommer detta hända, men det är inget som händer utan motstånd. Har du funderat på varför man har fläktar som utblås i chassiet och inte bara hål ut? Jo för att det är effektivare.

Angående temperatur ökning av luften som jag snackade om innan efter passerande av radiatorn så gjorde jag ett litet enkelt test. Dessa värden är nog lite högre än vad du kommer få eftersom du har mycket mer radiator yta än vad jag har med min single 120 rad. Testade att mäta temperaturen innan radiatorn (inne i chassiet ca 1cm framför den) samt utanför chassiet ca 1cm bakom radiatorn. Temperaturskillnaden är maffiga 2.3 grader C.
Det jag vill ha sagt med detta är att du kommer förlora väldigt lite prestanda på den ökade temperaturen av att låta luften passera båda radiatorerna, gissningsvis kommer du till och med få bättre prestanda på det viset än som du hade tänkte bygga det nu.

Tack för testet. Jag får göra ett test sen. Bara vända på några fläktar.

Skrivet av mattoys:

Du kommer nog inte har en mätbara temperatur skillnad mellan toppen och botten på lådan.
Tänkte mest att du behöver gör dig av med massa luft.

Den kommer att ha fötter från chassit alla fall, men jag kommer dock inte ha något utblås nedåt.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Jag kommer att använda fötterna som satt på chassit från början på lådan. Dock stiger varmluft så att göra en springa i botten hjälper nog föga tyvärr.

Det är en väldigt marginell skillnad på densiteten i varm och kall luft så det kommer påverka väldigt lite. skulle du inte kunna lyfta upp radiatorerna eftersom du har lite extra utrymme och sätta fläktar under som blåser ut luft :P?

Permalänk
Medlem

Jag hade satt radiatorerna ytterst och fläktarna innanför så kopplingarna får mer utrymme samt att de flyttar ljudkällan IN i lådan bort från öronen.

Fast mest prestanda tror jag du får om du sätter fläktarna på insidan av radiatorerna så båda trycker ut genom varsin radiator och så har du ett stort hå på framsidan och ett avlångt hål i golvet med filter så blir de lätt att hålla rent genom att bara dammsuga filtrena på utsidan.

Om man inte ska bromsa en 120mm fläkt så ska de vara fritt 120mm framför och 120mm bakom annars så stryps ju till eller från luften. Samt att de lilla över eller undertrycket du/man kan få i en låda med 120mm fläktar gjorda för datorer är så svagt att de har ringa betydelse för prestandan i ditt fall. Så du kan montera grejerna precis hur du vill utan att de har någon större betydelse.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Har läst lite här utan att kommentera, men måste säga att det ser riktigt snyggt ut! Lycka till Dennis!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd

kommer följas, snyggt med täckplåt för nätagget tycker det är fult när nätaggen syns

Permalänk

Luften som kommer till nätaggregatet kommer ju vara lite uppvärmd, men det gör nog inte så många grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbs129:

Har läst lite här utan att kommentera, men måste säga att det ser riktigt snyggt ut! Lycka till Dennis!

Mvh Johan

Tack ska du ha, det har stått stilla nu ett tag pga att jag har varit utan kamera och haft praktik. Men bygget ska bli klart!

Skrivet av og900turbo:

kommer följas, snyggt med täckplåt för nätagget tycker det är fult när nätaggen syns

Jo precis min tanke, jag kommer även göra hål i täckplåten för att kunna dra slang och PCI-E kablarna till grafikkortet senare. Det kommer att sitta 2st såna där gummihål för vattenslang som många chassin har idag samt en likadan till kablarna.

Skrivet av Lingen123:

Luften som kommer till nätaggregatet kommer ju vara lite uppvärmd, men det gör nog inte så många grader

Troligen men nog inget som kommer göra någon skada på PSU, många chassin har ju psu högst upp i chassina.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Det har varit dåligt med uppdatering på senaste, anledning till detta har varit att kameran jag använde var på språng med far några veckor och sen har jag inväntat material så har inte varit så mycket intressant att uppdatera. Nu kommer det alla fall en mindre uppdatering med sponsor sakerna från Fractal Design så jag vill återigen tacka Calle agget och fläktarna!

Jag valde som ni kommer se på bilderna att göra ett mönster i sidopanelerna och sedan ha ett galler bakom, men tyckte inte det vart snyggt så valde att köra fullt galler istället! Ska inhandla färg och fixa till kanterna och eventuellt skaffa fram kantlist då det är snyggare och jag har ju redan kantlist till fönstermodden då passar bättre in!

Enjoy!

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Har under veckan som varit jobbat lite och nu är det snart dags för montering! Äntligen! Det skall dock lackas svart först Har fixat med galler till radiatorerna så dem kan hämta och pumpa ut luft. Har även jobbat med ett fäste för täckplåten så den sitter fast där har även dremlat ut hål så jag fick i kabeldragnings-gummit det är tänk jag ska dra PCI-E sladdarna direkt via täckplåten och om/när det sleevas sen så ser det nog bra ut! Hål för vattenslang har fixats i både täckplåten och chassits botten.

Enjoy!

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

"Plötsligt händer det" - Ja alltså att allt vart spraylackat! Har under dagen lackat alla paneler, L-profiler, täckplåtar, popnitar och allt annat man kan tänka sig svart. Nu är det verkligen inte långt kvar till montering och jag hade hoppats det blev idag men troligen skall jag börja lätt med det inatt eller imorgon! Ser ju lite proffsigare ut när det vart spraylackerat.

Oj vad har hänt här!?!

(Kondens)

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Ser skitbra ut broder!

Vi får ses igen nån dag

Hälsningar Jacob

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktornissen:

Ser skitbra ut broder!

Vi får ses igen nån dag

Hälsningar Jacob

Skickades från m.sweclockers.com

Tack broder

Bara höra av dig när du har tid

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix