Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Det är religon snarare än någon ren sanning. Det går utmärkt att jämna ut också. Det finns ett problem med de som bara lägger en liten klick och låter det smetas ut av bara trycket. Problemet som jag sett ett flertal gånger när jag lossat kylare som andra har monterat är att kylpastan INTE täcker hela CPU-ytan och därmed inte har kylt optimalt.

Att se flera seriösa videos där man testat olika appliceringsmetoder räcker för mig som bevis för att det bildas luftfickor.
Nåt som jag inte är lika säker på är påståendet om att det viktigaste är att området direkt över kislet har pasta på sig. Värmen sprids ju ut i hela metallbiten på CPUn, men direkt över kislet borde det vara varmast. Jag har iaf inga problem med temperaturer och jag spred inte ut pastan.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Då undrar jag vad AMD har mellan skal och kärna? Kylpasta där också eller?
Kan man möjligtvis får lägre temps om man pelar bort skalet och kör med kylaren monterat an mot kärnan?

Det går, men det är väldigt stor risk att man skadar kärnan då av trycket från kylaren. Det är därför det sitter en heatspreader på, för att skydda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Då undrar jag vad AMD har mellan skal och kärna? Kylpasta där också eller?
Kan man möjligtvis får lägre temps om man pelar bort skalet och kör med kylaren monterat an mot kärnan?

Den är antagligen fastlödd i de flesta fallen för att få så bra kontakt som möjligt, så den ska man inte ta bort, googlade lite och såg någon som hade testat på en trasig och sa att det skadade CPUn massor.

Skrivet av Piece of Cake:

Att se flera seriösa videos där man testat olika appliceringsmetoder räcker för mig som bevis för att det bildas luftfickor.
Nåt som jag inte är lika säker på är påståendet om att det viktigaste är att området direkt över kislet har pasta på sig. Värmen sprids ju ut i hela metallbiten på CPUn, men direkt över kislet borde det vara varmast. Jag har iaf inga problem med temperaturer och jag spred inte ut pastan.

Som jag förstod det, så länge du har bra kontakt i mitten så sprids ju värmen rakt genom den delen ut till kylaren direkt istället för att behöva gå ut i resten av CPUns kylplatta. Då spelar det ingen roll om det inte är helt tätt ut i kanterna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Som jag förstod det, så länge du har bra kontakt i mitten så sprids ju värmen rakt genom den delen ut till kylaren direkt istället för att behöva gå ut i resten av CPUns kylplatta. Då spelar det ingen roll om det inte är helt tätt ut i kanterna.

Ok, lite samma sak som jag menade då, fast från en annan vinkel.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

En liten tanke bara, varför skulle CPU-tillverkarna använda sig av en teknik som många anser vara dålig då den skapar bubblor.
Tänker då på att den medföljande CPU-kylaren alltid, om den är belagd med kylpasta dvs, är helt täckt.
Tillverkarna om några vill väll verkligen att det skall kyla så bra som möjligt, blir bättre i test då

Borde ju faktiskt rent tillverkningsmässigt också vara mycket lättare att bara pressa ut en "droppe" mitt på utan att sprida ut den i ett jämnt lager.
Även om dom flesta här inne byter ut originalkylaren så sitter det säkert en massa andra människor med originalkylare.

Liten tankeställning bara, själv så använder jag den metod som passar bäst för just den kylaren jag för tillfället använder. Således kan jag inte svara på vad
som är bäst, då det hel beror på vad för kylare man har

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

En liten tanke bara, varför skulle CPU-tillverkarna använda sig av en teknik som många anser vara dålig då den skapar bubblor.
Tänker då på att den medföljande CPU-kylaren alltid, om den är belagd med kylpasta dvs, är helt täckt.
Tillverkarna om några vill väll verkligen att det skall kyla så bra som möjligt, blir bättre i test då

Borde ju faktiskt rent tillverkningsmässigt också vara mycket lättare att bara pressa ut en "droppe" mitt på utan att sprida ut den i ett jämnt lager.
Även om dom flesta här inne byter ut originalkylaren så sitter det säkert en massa andra människor med originalkylare.

Liten tankeställning bara, själv så använder jag den metod som passar bäst för just den kylaren jag för tillfället använder. Således kan jag inte svara på vad
som är bäst, då det hel beror på vad för kylare man har

Kostnadseffektivt att leverera med så lite pasta som möjligt, den är även enkel att förapplicera på kylaren vid packningen då den ligger utsmetad på en film! Datortillverkare brukar sällan tänka på att deras produkter skall hålla bästa möjliga temp, det är väl inte sällan man läser på forumet hur folk byter pasta på olika chip och sänker temp rejält mot fabriksappliceringen.
Provade själv att sätta stockkylaren till min AMD för ett par år sen med förapplicerad pasta, gjorde om det dagen efter med riskornsvarianten och sänkte temp rejält.

Sen att det finns de som smetar ut den och lyckas mycket bra är en annan femma, det varierar nog en hel del beroende på hur det görs kan jag tänka och inte minst vilken pasta man använder. Jag har sett exempel som beskrivits ovan där luftbubblor var vanligt i utsmetad pasta. Likväl är det många som påstår sig alltid göra så och har bra temp, jag skulle ändå tro att ärtan eller riskornsvarianten är säkrast för att undvika luftbubblor då dessa pressas ut av kylarens tyngd. Det viktigaste är nog ändå att man inte lägger på för mycket pasta då den inte leder värmen lika bra som metall.

Annars verkar det ju fungera lika bra med majonnäs (åtminstone för en kort tid).
http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det går, men det är väldigt stor risk att man skadar kärnan då av trycket från kylaren. Det är därför det sitter en heatspreader på, för att skydda den.

Skrivet av blackeagle:

Den är antagligen fastlödd i de flesta fallen för att få så bra kontakt som möjligt, så den ska man inte ta bort, googlade lite och såg någon som hade testat på en trasig och sa att det skadade CPUn massor.

http://www.ixtremtek.com/ixtek/Hardware/Cpus/Intel/Nehalem/96...

Aha. Jag tänkte bara på äldre CPUer, där har man ju ingen platta som täcker.