Permalänk
Medlem

Mitt nätagg sprängdes.

Hej!
har precis bytt moderkort och processor, sen när jag startade datorn funkade det fint men efter ca 5 min så började det lukta lite konstigt och efter ca 10 min kom det två kraftiga smällar (fick nästan ont i örat) med ett kraftigt blått sken och datorn stendog, slet ut strömkabeln och monterade ut nätagget, det var bränt i lödningarna på den saken som sitter på en av kylflänsarna, nätagget är paj, hur tror ni det gick med resten?
jag vet inte vad det är för moderkort eller processor, AMD iaf. säkert 2-4 år gammla och mitt DH4870, en cd läsare och en 250 gigs hdd och lite fläktar satt i med.

nätagget var säkert 5-6 år gammalt, möjligt att det var äldre. 375 watt var det på och det var svart, vet ej märke.
borde det inte finnas skydd mot sådant igentligen?

så vad tror ni?
kan jag köpa ett nytt nätagg och sätta i eller kan det också ta skada om moderkortet är trasigt?
skulle det billiga ACE nätagget på 460Watt fungera?
Tack på förhand
Mvh

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Nej, om moderkorte är trasigt så kommer det inte funka alls eller så märker du vad problemet är. Dock om det nu blev en explosion så tror jag att allt kan vara sönder. Testa att sätta dit ett nytt, dem flesta nya har massa säkringar om jag inte minns fel så arr sånt inte ska hända.

Permalänk
Medlem

risken är stor att alla delar i datorn strök med i smällen =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Hej!
har precis bytt moderkort och processor, sen när jag startade datorn funkade det fint men efter ca 5 min så började det lukta lite konstigt och efter ca 10 min kom det två kraftiga smällar (fick nästan ont i örat) med ett kraftigt blått sken och datorn stendog, slet ut strömkabeln och monterade ut nätagget, det var bränt i lödningarna på den saken som sitter på en av kylflänsarna, nätagget är paj, hur tror ni det gick med resten?
jag vet inte vad det är för moderkort eller processor, AMD iaf. säkert 2-4 år gammla och mitt DH4870, en cd läsare och en 250 gigs hdd och lite fläktar satt i med.

nätagget var säkert 5-6 år gammalt, möjligt att det var äldre. 375 watt var det på och det var svart, vet ej märke.
borde det inte finnas skydd mot sådant igentligen?

så vad tror ni?
kan jag köpa ett nytt nätagg och sätta i eller kan det också ta skada om moderkortet är trasigt?
skulle det billiga ACE nätagget på 460Watt fungera?
Tack på förhand
Mvh

Saker går sönder ibland. Fanns det skydd mot det så skulle inte saker gå sönder.
Nu gäller det att ta reda på vad som är trasigt och vad som är helt.
Men att koppla ett nytt agg till ett moderkort som du nu vet är trasigt är onödigt.

Permalänk

coolt! xD

jävligt lustigt att du har ett nätagg som pajar å tänker köpa ett från Ace! XD HAHAHAHA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

coolt! xD

jävligt lustigt att du har ett nätagg som pajar å tänker köpa ett från Ace! XD HAHAHAHA

Fast nu handlar det ju om det som är tillverkat av FSP. Inget fel på det agget.

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

coolt! xD

jävligt lustigt att du har ett nätagg som pajar å tänker köpa ett från Ace! XD HAHAHAHA

Fast det nya ace-agget är jävligt bra. Det tillverkas nämligen av FSP.

Edit: http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f... för vidare läsning.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

monterade du med distanser? vad var det för agg du hade

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Inga problem att testa med ett nytt agg, se bara till att de är ett som är 80+ certat, på så sätt vet du att agget är av bra kvalite. Visst kan de hända att flera komponenter strykt med i smällen, men de är inget som kan bli värre av att du testar med ett nytt agg.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

coolt! xD

jävligt lustigt att du har ett nätagg som pajar å tänker köpa ett från Ace! XD HAHAHAHA

Ingen riktig koll på det nya ACE / FPS agget ser jag.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

hurra, ja men köp det då

Permalänk
Medlem

Got damn! Skulle skita på mig x)

Permalänk
Medlem

låter som att kondensatorerna har ogillat spänningen, men svårt att säga vad som hänt med resten av grejorna, testa med ett annat agg fast köp ett som är 80+ certifierat som tidigare nämnt... se över hela datorn så inget är "fel" rent fysiskt och att inget är kortslutet så inte samma sak händer med nästa agg, lycka till

Permalänk
Medlem

Varför stängde du inte av datorn när du kände att de luktade konstigt, utan väntade 5 min till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GA-X38-DQ6 | E8400 | 4850 | Intel 320 - 120GB | HX520 | 7GB Corsair XSM2 | P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Hej!
har precis bytt moderkort och processor, sen när jag startade datorn funkade det fint men efter ca 5 min så började det lukta lite konstigt och efter ca 10 min kom det två kraftiga smällar (fick nästan ont i örat) med ett kraftigt blått sken och datorn stendog, slet ut strömkabeln och monterade ut nätagget, det var bränt i lödningarna på den saken som sitter på en av kylflänsarna, nätagget är paj, hur tror ni det gick med resten?
jag vet inte vad det är för moderkort eller processor, AMD iaf. säkert 2-4 år gammla och mitt DH4870, en cd läsare och en 250 gigs hdd och lite fläktar satt i med.

nätagget var säkert 5-6 år gammalt, möjligt att det var äldre. 375 watt var det på och det var svart, vet ej märke.
borde det inte finnas skydd mot sådant igentligen?

så vad tror ni?
kan jag köpa ett nytt nätagg och sätta i eller kan det också ta skada om moderkortet är trasigt?
skulle det billiga ACE nätagget på 460Watt fungera?
Tack på förhand
Mvh

yes.. börja med att köp det billiga ace agget på 290kr och börja felsök.. misstänker att något annat har strukit med också, det är väldigt dugligt nätagg och inte som deras förra versioner precis för detta görs av FSP det nätagget klarar att leverera 80+ verkningsgrad men jag kommer inte ihåg varför det inte fick den bemärkelsen.. för din burk kommer det iaf funka fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

coolt! xD

jävligt lustigt att du har ett nätagg som pajar å tänker köpa ett från Ace! XD HAHAHAHA

det nya acc agget piskar corsair cx serie med 80+ cert eftersom det är så snuskigt billigt och levererar mer kräm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

monterade du med distanser? vad var det för agg du hade

Distanser? dom Skruv/mutter liknande sakerna mellan chassit och moderkortet, ja dom var monterade. vet ej, men det ska ha varit bra för många år sedan.

Skrivet av slobodan87:

Inga problem att testa med ett nytt agg, se bara till att de är ett som är 80+ certat, på så sätt vet du att agget är av bra kvalite. Visst kan de hända att flera komponenter strykt med i smällen, men de är inget som kan bli värre av att du testar med ett nytt agg.

På recensionen av ACE agget så sa dom att det borde ha varit det, eller någonting liknande. Kan jag ta det?

Skrivet av FknDemo:

Got damn! Skulle skita på mig x)

Ja, Kan säga dig att både jag och min kompis blev skit skrajja

Skrivet av jolken:

Varför stängde du inte av datorn när du kände att de luktade konstigt, utan väntade 5 min till?
Skickades från m.sweclockers.com

Den fungerade klockrent i början, jag hade fått för mig att den skulle stängas av eller bete sig konstigt om den var överbelastad, inte smälla.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

På recensionen av ACE agget så sa dom att det borde ha varit det, eller någonting liknande. Kan jag ta det?

Du kan absolut använda det agget.

Permalänk
Medlem

Ace agget har jag stoppat in i en dator nu i helgen.. Rullade fint tyckte jag.

Skulle nog göra mig beredd på att det är dags att skaffa en ny dator. När nätagg går åt skogen kan i stort sett alla delar i datorn ta stryk. Men ska inte ge upp direkt.
Ace agget är ju en lösning men om datorn i övrigt dött så kanske det bara är en onödig investering om du inte kan använda den i nästa dator.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag smällde ett nätagg för några år sen. Bytte det sen funkade allt igen. Testa!

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Skrivet av Malawie:

Hej!
har precis bytt moderkort och processor, sen när jag startade datorn funkade det fint men efter ca 5 min så började det lukta lite konstigt och efter ca 10 min kom det två kraftiga smällar (fick nästan ont i örat) med ett kraftigt blått sken och datorn stendog, slet ut strömkabeln och monterade ut nätagget, det var bränt i lödningarna på den saken som sitter på en av kylflänsarna, nätagget är paj, hur tror ni det gick med resten?
jag vet inte vad det är för moderkort eller processor, AMD iaf. säkert 2-4 år gammla och mitt DH4870, en cd läsare och en 250 gigs hdd och lite fläktar satt i med.

nätagget var säkert 5-6 år gammalt, möjligt att det var äldre. 375 watt var det på och det var svart, vet ej märke.
borde det inte finnas skydd mot sådant igentligen?

så vad tror ni?
kan jag köpa ett nytt nätagg och sätta i eller kan det också ta skada om moderkortet är trasigt?
skulle det billiga ACE nätagget på 460Watt fungera?
Tack på förhand
Mvh

Samma sak hände med mitt förra nätagg, dock hade jag tur att ingen annan komponent tog stryk utav detta. Testa komponenterna var för sig innan du köper nytt så att du kan planera dina inköp bättre.

//S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Köp allt nytt istället, ids sitta och pilla med saker som med största säkerhet har tagit skada av nätaggets fallerande.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av Uvania:

yes.. börja med att köp det billiga ace agget på 290kr och börja felsök.. misstänker att något annat har strukit med också, det är väldigt dugligt nätagg och inte som deras förra versioner precis för detta görs av FSP det nätagget klarar att leverera 80+ verkningsgrad men jag kommer inte ihåg varför det inte fick den bemärkelsen.. för din burk kommer det iaf funka fint!

Var väl något med att det inte fanns med 110v till amerikanska marknaden eller nåt sånt vill jag minnas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Var väl något med att det inte fanns med 110v till amerikanska marknaden eller nåt sånt vill jag minnas.

Testerna görs vid 120V därför måste de klara det. Vi får bättre effektivitet än vad standarden anger eftersom verkningsgraden är högre vid 230V, någon procentenhet eller så.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Distanser? dom Skruv/mutter liknande sakerna mellan chassit och moderkortet, ja dom var monterade. vet ej, men det ska ha varit bra för många år sedan.

Fast å andra sidan så *kan* det vara så att monteringshålen inte sitter på exakt samma ställe i det nya moderkortet. Kolla för säkerhets skull så att du inte har någon distans där det inte ska vara någon. Har du det så har du garanterat kortslutit moderkortet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Ace agget har jag stoppat in i en dator nu i helgen.. Rullade fint tyckte jag.

Skulle nog göra mig beredd på att det är dags att skaffa en ny dator. När nätagg går åt skogen kan i stort sett alla delar i datorn ta stryk. Men ska inte ge upp direkt.
Ace agget är ju en lösning men om datorn i övrigt dött så kanske det bara är en onödig investering om du inte kan använda den i nästa dator.

Kan tyvärr inte göra mig beredd att köpa nytt, då jag hade bestämt mig för att inte lägga ut mer är 500KR på denna datorn, har byggt ihop den sedan 2 år tillbaka och har inte mer att lägga för tillfället, jag antar att det i det här fallet det inte hjälper att tänka snålt.
Jag skulle bli hemskt ledsen om min Hårddisk skulle gå sönder =(

Skrivet av Mechanix:

Jag smällde ett nätagg för några år sen. Bytte det sen funkade allt igen. Testa!

Vad kul att höra! känns skönt attt veta att det finns lite hopp i alla fall

Skrivet av Sampabowie:

Samma sak hände med mitt förra nätagg, dock hade jag tur att ingen annan komponent tog stryk utav detta. Testa komponenterna var för sig innan du köper nytt så att du kan planera dina inköp bättre.
//S

Japp, ska göra detta, skönt att höra att du också klarade dig!

Skrivet av netbuddy:

Fast å andra sidan så *kan* det vara så att monteringshålen inte sitter på exakt samma ställe i det nya moderkortet. Kolla för säkerhets skull så att du inte har någon distans där det inte ska vara någon. Har du det så har du garanterat kortslutit moderkortet.

bytte chassi från ace ecco 220 till Chieftec Dragon(tror jag) och jag har satt alla distanser (6st) på vad jag tror är rätt ställe, hålen på moderkorten har ett slags koppar/metall material som antagligen är till för jord(?) och jag har satt dem där, tre på höjden i två staplar.

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150