Är billiga HDMI kablar något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Tackar för länken. Nu uppgraderade jag mitt tangentbord med en sån där forest ultra plus usb-kabel och märker direkt att alla mina inlägg och all text jag skriver blir mycket sexigare.
Nu skriver jag från mobilen så det kommer inte vara någon skillnad.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Som många har sagt, korta avstånd fungerar allting bra, längre avstånd så behöver man lite bättre kvaltié. INget konstigt med det eftersom alla kablar tappar signalstyrka.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

digitala signaler blir inte påverkade av andra kablar eller kabellängd (om det inte är extremta avstånd) antingen 1 eller 0, till eller från inget mittemellan, om du rör skärmen mycket, drar den fram och tillbaka, hit och dit så tycker jag ändå att du ska köpa en liite dyrare kabel för dom är oftast tåligare

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Som många har sagt, korta avstånd fungerar allting bra, längre avstånd så behöver man lite bättre kvaltié. INget konstigt med det eftersom alla kablar tappar signalstyrka.

Är kabeln speacad för high speed så ska den också fungera för 1080p annars är det fel på den. Då är det bara att lämna tillbaka den och få en ny. Billiga funkar lika bra som dyra.

Permalänk
Medlem

Beror på kvalitén!

Tänkte lägga in lite info i denna tråd med, kanske nån som letar information i framtiden.

En dyrare HDMI kabel behöver inte vara bättre än en billig, det som påverkar signalen är längden på kabeln, dess tjocklek samt om kabeln är skärmad eller inte. Men att betal 2000kr för en HDMI kabel är rena vansinnet. Finns billiga och bra kablar att hitta för en liten peng.

I alla kablar sker en viss signalförlust, denna beror på längden och tjockleken på kabeln. En tjockare kabel klarar av att bibehålla signalen över en längre sträcka jämfört med en tunnare kabel.

Men signalen kan även påverkas utav krafter utifrån, detta kan minimeras om kabeln är skärmad. Här pratar man ofta om två typer av störningar, EMI (Electromagnetic Interference) och RFI (Radio frequency Interference).

Även långa kablar kan vara billiga utan att tumma på signalkvalitén. Det som då spelar roll är diametern på ledaren, detta benämns i många fall som AWG (American Wire Gauge) och även den nivå av skärmning kabeln har, för att signalen inte ska påverkas av störningar utifrån.

Ofta är billiga kablar tunnare, vilket inte är ett problem i sig om längden på kabeln håller sig under 5 meter.

Inom AWG standarden är ett mindre värde lika med en tjockare kabel. Nedan finner ni rekommenderad AWG i förhållande till kabelns längd.

24 AWG rekommenderas för kablar mellan 10 - 25m
26 AWG rekommenderas för kablar mellan 7.5 - 15m
28 AWG rekommenderas för kablar mellan 0,5 - 7,5m
30 AWG rekommenderas för kablar mellan 0,5 - 5m

De kablar som följer med tex tv:n eller blu-ray spelaren (eller kostar 39kr på lidl) är oftast på 30 AWG. Men 28 AWG är att rekommendera för dessa längder under 5m.

En annan sak som spelar stor roll vid val av kabel är vilka funktioner man vill ha/använda. Idag har vi gått ifrån versionsnumreringen som tex 1.4 och kablarna klassas istället som "HDMI Standard", "HDMI Standard with Ethernet", "HDMI High Speed" och "HDMI High Speed with Ethernet". Namnen säger det mesta, men att tänka på är att du behöver en High Speed kabel för tex 3D.

//Joaqim

§9
Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen ett par 1m, 2m och 3m flata HDMI 1.4 från tekinkproffset och jag är då mer än nöjd. På tanken på priset så presterar dem inte sämre än de dyrare som jag har. Kanske är det så att man märker skillnad då man går uppåt mot 7 - 10m.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5