Det här kan vara det sämsta MMOet igenom tiderna

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kaoskadosk:

Ser inte riktigt logiken i detta påstående. Jag har spelat WoW sen beta, testat EQ2, DAoC, SWG en bra bit, Warhammer Online, AoC, RFO och några fler jag glömt namnen på, så jag ser mig som ganska erfaren inom området. Jag är dessutom väldigt öppen gentemot nya spel och idéer och ger mig inte för att testa nya marker.

Att snacka om kreativitet inom MMO-genren är som att säga att Melodifestivalen är en källa för bra musik. Alla följer en modell inom MMO-området och innovationen är inte stor. Det finns få undantag som Planetside som är ett MMOFPS, men om du tar en titt på populära MMORPG:n så följer alla samma standard. WoW var knappast först och de dödade knappast kreativiteten. Vad Blizzard gjorde var att ta allting som redan fanns och gjorde allting rätt.

WoW kopieras och härmas för att det är ett spel där allting helt enkelt flyter samman i en nästintill perfekt harmoni. Något som enligt mig är WoW:s bästa egenskap är rörelse. Världen är bra utformad, rörelserna känns väldigt fria och mjuka och jag har inte spelat något spel som lyckas så bra med något så fundamentalt viktigt som att förflytta sin karaktär. Det helt enkelt känns bra redan från början.

Du nämner t. ex. svårighetsgrad. Blizzards vision är ett spel som tilltalar alla, nobelt helt klart, men det är en väldigt svår balans att hålla. De vill att någon som aldrig rört ett spel ska kunna komma in och njuta av spelet samtidigt som den mest inbitne hardcore gamern har något att bita i. Och de lyckas. Att hålla 10 miljoner spelare underhållna är inte en lätt uppgift och WoW är ett stort och komplicerat spel. Vi kan dra paralleler med Farmville och Angry Birds, men skulle ni ärligt talat klassa de som riktiga spel?

Anledningen till varför WoW ses som så enkelt är för att vi har smarta nördar som beräknar klassers ultimata kapacitet. De skapar perfekta talent builds och rotationer som "vanliga" människor aldrig skulle komma på själva. Dessa number-crunchers är en väldigt liten minoritet av WoWs spelarbas, men de blir fundamentalt viktiga då de publicerar sina guider för det allmänna ögat och om du inte följer dem så är du körd. Du måste. 9/24 andra spelare räknar med att du presterar till max och detta gör du genom att göra precis vad dessa guider säger åt dig att göra. Är det Blizzards fel? Knappast. De gör allt de kan för att tillfredsställa både nooben som inte har någon aning om vad mmo-champion.com är samtidigt som hardcore-spelaren som sveper igenom senaste raidet första veckan och kan sin klass och rotation till 110% känner sig nöjd. Det är en väldigt fin balans att hålla när det ska vara simpelt nog för den nya spelaren att kunna ta sig in i spelet samtidigt som den duktige ska kunna känna att han fortfarande kan fela och påverka raidet negativt om han gör det.

Visst, de absolut duktigaste tar sig igenom det splitternya innehållet väldigt kvickt, men ingen spelmakare kan trycka ut ett nytt raid i månaden. Det går bara inte. De gör så gott de kan med att skapa raids som de ska balansera i nu tre olika nivåer som ska vara tillräckligt nytt och fräscht för att alla dessa spelare ska vara nöjda.

Problemet idag är att vi spelare ställer så jävla höga krav och är så sjukt jävla kräsna att jag är förvånad att Blizzard faktiskt lyckas få ut nytt material så fort som de gör.

Att folk sedan kopierar det enda MMORPG som verkligen har lyckats med att göra saker bra och rätt är inte Blizzards fel. Kalla mig en fanboy hur mycket du än vill, jag försöker bara få in lite öppet tänkande och logiska resonemang i denna kakafoni.

Tack för någon som fattar och tar sig tid att skriva allt det.

Jag skulle kunna skriva en bok om MMO etc vad som är dålig sämst bra och varför.

Men man kan inte säga att wow är dåligt gjort för alla kan spela det spelet från 8 åring till mega hardcore endgame player.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Är lite nyfiken på "vad du har hört" och var. Väldigt många på forumen "har hört" och gör det till en sanning.

Skrivet av Jilted82:
Skrivet av XpreS:

Källa på vart du har hört detta? Eller är det bara din egna uppfattning som du redan har bestämt dig för?

Skrivet av Wully:

jo men vav jag har hört så går det bra. och så kommer mina tamma grisar vara med i ufc och flyga

Finns ingen specific källa på det, bara en uppfattning jag byggt efter att ha läst folks faktiska reaktioner på spelet. Jag uttryckte mig nog lite oklart, artiklar på t.ex destructoid och kotaku har nämn i förbifarten att folk inte förnyar sina subs, och att det är på väg att bli ett stort problem för swtor, men inget konkret som sagt. Mycket "Om inte endgame utvecklas snart så kommer swtor ligga illa till" och "dom behöver komma på någon strategi för att få folk fortsätta förnya sina subs", för som det är nu så kommer inte så många nya spelare till spelet, men folk slutar förnya sina subs, så spelarbasen minskar.

edit: för förtydligande, det är alltså mina egna spekulationer baserat på artiklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

jag tyckte de va ett skitbra singleplayerspel. storyn i class questsen är riktigt bra men tyvär måste man göra många gånger fler side quests än main story quests.

Det jag slutade spela för var:
1. random delay på flera sekunder på abillitiesen.
2. helt obalanserad PVP
3. änvände bara 2 CPU-kärnor så allt utom questande va osbelbart på min q66:a @3,2GHz som flaskade -.-

1. Fixades för ca 1månad sedan eller mer
2. Fixades med "LVL50 only" warzones (gear spelar lite roll men inte gamebreaking)
3. Har en Q6600 som kör i 3ghz utan hack i Swtor förutom när det är ca 30pers som fightas samtidigt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

1. Fixades för ca 1månad sedan eller mer
2. Fixades med "LVL50 only" warzones (gear spelar lite roll men inte gamebreaking)
3. Har en Q6600 som kör i 3ghz utan hack i Swtor förutom när det är ca 30pers som fightas samtidigt

1. Möjligt att det fixades, var bara anledningen till att jag slutade spela efter en månad.

2. Det fixades inte alls med 50 only warzones, classerna är inte balanserade för pvp, tex en class med extrem nockback med kort cd på en platformsbaserad warzone. nockar bara ner folk så kan de inte göra något på en minut för de är en lång omväg upp igen.

3. fick konstant dropps ner till 20 fps i warzones vilket är totalt ospelbart. och detta va på lägsta inställningarna (ca 15% gpu usage)

Permalänk

Gillade man Star Wars the old republic som inte var ett online spel och har tittat på star wars sagan 100 ggr om till ögona blör.

Så kommer man uppskatta detta spel, efter att ha plöjt igenom välbekanta planeter så som tatooine och coruscant, musiken o allt ger en go stämning. Karaktärernas skills verkar balanserade. Det är inte snålt med "group q" (Heroric) och "instanser" (Flashpoint). AH kan man väl klanka ner på då man inte kan söka med fri text. PVP är inte o klaga på.

Jämför man med hur wow var när det kom så får man se detta som ett jävla lyft.
WOW hade liksom Molten Core och Warsong gulch som enda alternativ ett jävla tag samt dåliga möjligheter till group q och instancer pga alla stora jävla zoner under lvlandet samt dåligt förklarande q rutor. Det är inte förens flera år senare som wow kom på en bra lösning med lvlandet som man kan använda sig av idag.

SWTOR är ett bra spel med jävligt bra grafik och nästan lika stora möjligheter till instancer som wow. Ger man det en chans och är star wars frälst sedan tidigare kommer man aldrig titta åt wow igen

SWTOR is the shit

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout Midi Tower Svart, PSU: Corsair HX 850W, Moderkort: ASUS P8Z77-V Socket1155, Processor: Intel® Core i7-2600K, RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Grafik: SLI med 2 ST Gainward GeForce GTX 560Ti 2GB PhysX PCI-Express 2.0, Minne: Corsair SSD Force Series 3, 60GB 2.5", Western Digital 2TB, Skärm: Acer 24" G245H, Tangentbord Q-PAD MK 80 Cherry blue, Mus Microsoft 3.0, Musmatta: Icemat Black edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Men vad händer när du är där för andra gången och du trycker på space som ett mongo för att slippa det? Då är det som vilket annat MMO där du ska döda 12 grisar i skogen och snacka med snubben på andra sidan kullen.

Jag tycker också voice acting på quests är riktigt jävla bra. Men om man kan se bakom det hela eller spelar upp en gubbe för andra gången så blir det där snabbt tråkigt och då sitter han där med ett ofärdigt MMO med voice acting man tröttnat på.

Som sagts tidigare så finns det ju 8 olika klasser som alla har olika main story quests. Visst så delar 4 klasser de gemensamma questarna och dom blir ju så klart roligast när man gör de första gången. Men man kan ju ändå variera sig genom att antingen välja dark side eller light side alternativ. Och även om det råkar bli så att jag tröttar på SWTOR om ett år och slutar subscriba efter jag levlat upp alla olika klasserna till level 50 så kommer jag nog tycka att det helt klart var värt pengarna och tiden som jag spenderade på spelet. Av alla MMOs som jag har spelat från launch så tycker jag ändå att SWTOR är det som har känts mest stabilt och färdigt direkt vid launch.

Sedan tyckte jag det var lite roligt att trådskaparen skrev i rubriken att detta kan vara det sämsta MMOet någonsin men sedan skriver han att WoW är det sämsta spel genom tiderna.

Några nämnde också Tera. Vad jag har läst och hört om det så är det inget spel som lockar mig.
http://www.gamebreaker.tv/video-game-shows/this-week-in-mmo-s...
http://taugrim.com/2012/02/13/tera-pvp-where-latency-and-hitb...
Men Tera är inget vi behöver diskutera här i SWTORs forumdel, det kan man ta i Tera tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Testa tera idag tycker det är sjukt kul

Gott! Har spelat kanske 40-50 timmar nu och jag älskar det.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kalkih:

Gott! Har spelat kanske 40-50 timmar nu och jag älskar det.

Asså det är så sjukt skill baserat, jag spela Slayer och om man missar några slag mot en sorcerer så är man körd

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

2. Det fixades inte alls med 50 only warzones, classerna är inte balanserade för pvp, tex en class med extrem nockback med kort cd på en platformsbaserad warzone. nockar bara ner folk så kan de inte göra något på en minut för de är en lång omväg upp igen.

Kan bara hålla med. Folk klagar på balanseringen i WoW´s pvp men i jämförelse är den riktigt bra mellan klasserna (i gengäld dålig mellan gear).
Tvärtom i SW:TOR.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Körde betan i några timmar och kom då fram till att detta troligtvis inte skulle vara något för mig och istället för att köpa det direkt skulle jag avvakta lite och se vad andra tyckte om det. Som tur var hade jag rätt så många skriver så negativt om det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Asså det är så sjukt skill baserat, jag spela Slayer och om man missar några slag mot en sorcerer så är man körd

Duelera mot en Slayer som Warrior var rätt skoj Warriors är ändå snabba och smidiga så Slayern har svårt att träffa denne.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lemasive:

SLUTA JÄMFÖR MED WOW FÖR I HELVETE.....

Lugn, skriv dina inlägg lite mer sansat tack. Du har en bra poäng och behöver inte caps lock för att betona det.

Alla, sansad diskussion tack. Respektera andras åsikter och argumentera vettigt.

OnT: Det är trist att vi ser så lite innovation på morp fronten, har aldrig begripit varför man inte kan gå outside the box i spelsammanhang och prova lite alternativ, nytänk. Linjära spel är rätt tråkiga.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

2. Det fixades inte alls med 50 only warzones, classerna är inte balanserade för pvp, tex en class med extrem nockback med kort cd på en platformsbaserad warzone. nockar bara ner folk så kan de inte göra något på en minut för de är en lång omväg upp igen.

Personligen tycker jag att detta är en kul spelmekanik för då måste man hålla reda på vart man står i förhållande till motståndare och positionera sig smart. Det finns ju andra klasser som kan dra motståndare/allies till sig eller t ex hoppa till en annan spelare. Jag föredrar skillnad mellan klasserna och ett taktiskt tänkande i WZ före en grupp med folk som kan gör i princip samma saker hela tiden.

Men jag blir nog minst lika sur som någon annan när två cc spelare teamar och permastunar tills man i princip är död, men det är ju trots allt en del av spelet och bevis på att det lönar sig att jobba tillsammans.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk

Spelet är ingen höjdare ilium är ett skämt det kan inte kallas öppen pvp och det finns bara 3 wz blir fort väldigt gammalt.
Klass system som är ett skämt vissa klasser är helt tokigt bra i pvp och pve vissa går inte att spela varken i pvp eller pve bara kolla skillnaden mellan mercs och sorcs som är bra på båda och kan heal och dpsa bra medans imperial agent kan inte dps eller heala lika bra.

Permalänk
Medlem

Guild Wars 2 kommer lösa alla dina problem med MMO.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Allt är relativt till spelaren som styr respektive klass

I t.ex huttball brukar vi vara 3-4 stycken som ansöker tillsammans och vi vinner alltid 6-0 pga teamplay, spelar ingen roll vilka klasser vi spelar, grymt kul wz

dom andra wz är lite svårare att påverka beroende på vilka man har med sig, har man ett gäng 10åringar som bara springer efter kan det bli kärvt men när vi gruppansöker så är det iallafall 80% win garanterat! Vilket gör att det faktiskt spelar roll om folk vet vad dom gör, behövs ingen full pre-made eller något annat

wow har inte nån större variation i kartor så ser inte problemet i det fallet

som janne_sthlm skrev här ovan så kan inte imperial agent dps:a lika bra..eller? Haft många warzones med imp agents med nästintill 100k mer damage än 2:an på listan

Spelet är bra balanserat för att vara i startfasen, känner inte alls att någon klass är bättre än någon annan då man kan välja att specca för pvp eller inte

klagar man på att man blir ägd i pvp med en pvespecc så får man skylla sig själv! jag som powertech har två träd att välja som ger mig fördelar i pvp

bland annat en skill som gör mig immun mot movingimparing effects, och en annan som funkar som sithcharge:n som gör att jag kan hoppa upp igen om jag inte använt min immunskill i tid och blir nerknockad

openworld pvp är precis lika dålig som i wow, det existerar med andra ord inte! varken bättre eller sämre i swtor än det är i wow

folk står i huvudstaden och hoppar eller spelar warzones, så funkar det och det är inte spelets fel utan spelarnas lathet

har provat allt utom sorcs i swtor och även om jag bara legat på level 10+ på vissa så hamnar jag iallafall i toppen i damage och känner mig viable i alla lägen (och då har jag inte ens möjlighet att ha alla skills än på vissa gubbar)

huttball är den roligaste warzonen i alla spel jag spelat, att cappa points är grymt tråkigt i alla spel, och knockdowns gör det hela svårare, att cappa en flagga i wow var en piece of cake och gick inte att försvara sig mot i wow om det fanns en tank och healers, då ingen någonsin dör pga alldeles för OP skills

Sen måste folk lära sig att det handlar inte alltid om totaldamage och att man gråter för att man inte hamnar 1:a med en singeltarget dps

jag våldtog folk mycket lättare med en marauder på låglevel än med powertechen på hög, men powertechen har alltid mycket mer damage made pga att det finns fler aoeskills

lär er hur spelet är uppbyggt innan ni sågar det, jag satt och var tokirriterad innan jag började theorycrafta lite med polarna om hur man skulle kunna hantera t.ex huttball, tog ett par test sen så var det bara 6-0:or som sagt! bara att tänka amerikansk fotboll och använda skillsen man har till förfogande och rätt positioner för klasserna man har till förfogande

questandet är underbart fast jag bokstavligen HATAR att questa i alla spel, här får du feedback på vad du gjort i senare quester och allt du gör kommer tillbaka till dig förr eller senare! Grymt härligt

För att inte nämna det brutalt elaka valen man kan göra! Lämna tillbaka makens huvud i en säck till frugan, how could you not like that?

Troligen slutar det med att swtor faller i samma fack som warhammer, det spelas av en trogen fanbase ett bra tag, för att sedan dö ut!

Var en kille igår som skrev i en wz "WHY DO I KEEP DYING AS HEALER?!?! I NEVER DIED IN WOW"

Det funkar inte på samma sätt, du är inte en odödlig healbot i swtor, så sluta spela som en

Visa signatur

gnu

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pullen:

l

Var en kille igår som skrev i en wz "WHY DO I KEEP DYING AS HEALER?!?! I NEVER DIED IN WOW"

Det funkar inte på samma sätt, du är inte en odödlig healbot i swtor, så sluta spela som en

Saken är den i wow du kan spela i healer i BG och alldrig dö men du gör ingen nytta så spelar ingen roll.

och om man spelar Rated battleground i wow och har med en heaelr som bara spelar solo och skiter alla andra och bara inte vill dö själv så blir dom kickade endå så, tror inte folk fattar det med teamplay etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Brukar inte skriva här normalt men läste inlägget och ville lägga till lite saker som kan vara roligt att veta.

Det är en sjukt massa gnäll på detta spel över hela webben. På de forum jag vanligt vis hänger på är det helt crazy :). Fanboys vs haters.. Troll överallt etc. Jag har haft mycket roligt med detta spel utan att betala en enda krona. Bara genom att läsa forum..
Senaste konspirations teorin som debatteras är om Bioware/EA sänkt population count på servrarna hehe. En klar spike har identifierats. Så teorin är att om inte tusentals spelare köpte och installerade spelet just den dagen, så har de sänkt dem så de ska se mera fulla ut än vad de egentligen är...

Helt kart är dock att folk är missnöjda vissa har döpt om spelet till TORTANIC haha.

Personligen tycker jag att BIOWARE kunde gjort sjukt mycket mera av denna IP. Men de nöjde sig med att följa samma mönster som tidigare spel i samma stil tagit. Warhammer online har 2 servrar kvar nu... det spelet var skräp. Men de gjorde samma misstag som Bioware gör nu. De försöker härma andra, "copy cat games" är inte skoj i längden. Det faktum att många tidigare mythic anställda nu jobbar åt Bioware gör inte saken bättre. Hur som helst jag diggar inte EA personligen. Anser att de sabbar game studios som de köper, och drar mig för att sponsra dem.
En annan sak att tänka på är att detta spel kostar per månad. Det finns många spel på marknaden nu som är "free to play". Testade Star Trek online för en månad sedan och de erbjuder samma saker som alla andra men är gratis att spela. Guild wars 2 kommer att vara "Buy to Play". En engångskostnad för att sedan lira tills första expansionen kommer ut. Poängen är med så många spel på marknaden som erbjuder andra alternativ varför betala för ett MMO? Detta är särskilt viktigt i SWTORs fall, eftersom spelet har vissa buggar och ger dropp I FPS när många är på skärmen samtidigt. Dessutom för en studio som Bioware att köpa en Engine ("Hero engine" i detta fall). Istället för att göra sin egen är ett väldigt tveksamt beslut för ett spel som förmodligen kostat en hel del att göra.

Hur som helst min personliga åsikt är att SWTOR är bortkastade pengar. Vill man ha story, Köp Skyrim eller Kingdoms of Amalur: Reckoning(EA jag vet har inte köpt det själv lol, men för det som inte bryr sig ser det okey ut). Vill man utmana sig köp Dark Souls. Vill man spela ett MMORPG, så kan man lika gärna köra ett som är free to play, eller lira WoW om man diggar themeparks eller EvE för oss sandbox älskare. Personligen lirar jag EvE online eftersom jag anser att det är det sista riktiga Oldschool MMOet som finns kvar, och som fortfarande utvecklas. Bättre grafik, 2 uppdateringar per år med mera.

Under helgen provade jag CBT 1 av EUs TERA. Eftersom det inte finns någon NDA, kan jag säga att combat systemet i det spelet är jävligt skoj och jag rekommenderar folk att prova det. Till skillnad från SWTOR känns det mycket mera innovativt och nytt. Dock är detta min personliga åsikt, har lirat MMOS sedan 2002. Jag gillade spel som Lineage2 etc och det är roligt att åter se ett spel utan fraktioner där Guilds spelar en mera central roll...

Permalänk
Skrivet av Kaoskadosk:

(...)

Du nämner t. ex. svårighetsgrad. Blizzards vision är ett spel som tilltalar alla, nobelt helt klart, men det är en väldigt svår balans att hålla. De vill att någon som aldrig rört ett spel ska kunna komma in och njuta av spelet samtidigt som den mest inbitne hardcore gamern har något att bita i. Och de lyckas. Att hålla 10 miljoner spelare underhållna är inte en lätt uppgift och WoW är ett stort och komplicerat spel. Vi kan dra paralleler med Farmville och Angry Birds, men skulle ni ärligt talat klassa de som riktiga spel?

Anledningen till varför WoW ses som så enkelt är för att vi har smarta nördar som beräknar klassers ultimata kapacitet. De skapar perfekta talent builds och rotationer som "vanliga" människor aldrig skulle komma på själva. Dessa number-crunchers är en väldigt liten minoritet av WoWs spelarbas, men de blir fundamentalt viktiga då de publicerar sina guider för det allmänna ögat och om du inte följer dem så är du körd. Du måste. 9/24 andra spelare räknar med att du presterar till max och detta gör du genom att göra precis vad dessa guider säger åt dig att göra. Är det Blizzards fel? Knappast. De gör allt de kan för att tillfredsställa både nooben som inte har någon aning om vad mmo-champion.com är samtidigt som hardcore-spelaren som sveper igenom senaste raidet första veckan och kan sin klass och rotation till 110% känner sig nöjd. Det är en väldigt fin balans att hålla när det ska vara simpelt nog för den nya spelaren att kunna ta sig in i spelet samtidigt som den duktige ska kunna känna att han fortfarande kan fela och påverka raidet negativt om han gör det.

Visst, de absolut duktigaste tar sig igenom det splitternya innehållet väldigt kvickt, men ingen spelmakare kan trycka ut ett nytt raid i månaden. Det går bara inte. De gör så gott de kan med att skapa raids som de ska balansera i nu tre olika nivåer som ska vara tillräckligt nytt och fräscht för att alla dessa spelare ska vara nöjda.

Problemet idag är att vi spelare ställer så jävla höga krav och är så sjukt jävla kräsna att jag är förvånad att Blizzard faktiskt lyckas få ut nytt material så fort som de gör.

Att folk sedan kopierar det enda MMORPG som verkligen har lyckats med att göra saker bra och rätt är inte Blizzards fel. Kalla mig en fanboy hur mycket du än vill, jag försöker bara få in lite öppet tänkande och logiska resonemang i denna kakafoni.

Visst är det som du säger. Men kan det inte vara just det faktum att man försöker göra ett spel som skall passa "de flesta", inklusive personer som normalt inte spelar spel, som gör att spelet blir dåligt? Dåligt för den som har spelande som en hobby, och tålamod det vill säga.

Ta EVE som ett exempel på detta. Rejäl inlärningströskel i sammanhanget, väldigt mycket mer komplext än WoW och andra "standard-MMO". Nej, jag skulle antagligen inte kunna få någon ickenördig person att spela det. Men för mig som redan är nörd är det fantastiskt att nichen finns där. Och varför skall jag spela spel som är gjorda för en annan målgrupp än mig själv?

Min poäng är att spel skall utvecklas för gamers, inte för den breda massan av casual gamers. Och att man som "seriös" (hehe) gamer inte skall förvänta sig att ett spel inriktat mot en bred målgrupp skall uppfylla ens förhoppningar och krav. Lätt att säga, svårare att erkänna - jag gör samma sak själv med t.ex Diablo 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixsixsix:

Senaste konspirations teorin som debatteras är om Bioware/EA sänkt population count på servrarna hehe. En klar spike har identifierats. Så teorin är att om inte tusentals spelare köpte och installerade spelet just den dagen, så har de sänkt dem så de ska se mera fulla ut än vad de egentligen är...

Dom har iaf inte ändrat inställningarna för standard, high low etc.

Varje grad ger en viss poäng och därav en graf.

Klippte bort mycket av din post män är inne på samma spår som dig, motorn var inte klar på långa vägar, saknas mycket, kunde varit så mycket mer fån day1.
Utan WoW pga att man blev besviken av Cataclysm, trodde att swtor skulle vara åt det bättre men förstår nu att det är Tera som gäller.
Helt sjukt vad det gör att man inte klickar på mobs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixsixsix:

Brukar inte skriva här normalt men läste inlägget och ville lägga till lite saker som kan vara roligt att veta.

Tro fan det när du blev medlem idag och detta är ditt första inlägg.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Jag älskar spelet dock, har spelat MMORPG sen Muds följt av Tibia följt av Ultima Online och sedan Astonia och en väldigt lång lista spel efter dem

Älskar storyn i SWTOR dock kan man få lite känslan av single player ibland ja men därför använder jag Who för att göra grupper på Heroics och liknande

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaoskadosk:

Du nämner t. ex. svårighetsgrad. Blizzards vision är ett spel som tilltalar alla, nobelt helt klart, men det är en väldigt svår balans att hålla. De vill att någon som aldrig rört ett spel ska kunna komma in och njuta av spelet samtidigt som den mest inbitne hardcore gamern har något att bita i. Och de lyckas.

För vilken spelare som har mer än 100 i IQ är WoW totalt poänglöst, jag fick rådet att testa WoW det var så jävla svårt. 6 månader senare slutade jag med top tre gear i världen som holy priest och ett gäng top 10 kills i världen i ett guild som raidade 15 timmar i veckan.

Sedan finns det absolut inte jävla endgame i spelet alls, det enda som var bra med WoW var Arenan. Synd att alla klasser är sten sax och påse och att skill betyder nästan ingenting.

Permalänk
Skrivet av Genelec8030:

Visst är det som du säger. Men kan det inte vara just det faktum att man försöker göra ett spel som skall passa "de flesta", inklusive personer som normalt inte spelar spel, som gör att spelet blir dåligt? Dåligt för den som har spelande som en hobby, och tålamod det vill säga.

Ta EVE som ett exempel på detta. Rejäl inlärningströskel i sammanhanget, väldigt mycket mer komplext än WoW och andra "standard-MMO". Nej, jag skulle antagligen inte kunna få någon ickenördig person att spela det. Men för mig som redan är nörd är det fantastiskt att nichen finns där. Och varför skall jag spela spel som är gjorda för en annan målgrupp än mig själv?

Min poäng är att spel skall utvecklas för gamers, inte för den breda massan av casual gamers. Och att man som "seriös" (hehe) gamer inte skall förvänta sig att ett spel inriktat mot en bred målgrupp skall uppfylla ens förhoppningar och krav. Lätt att säga, svårare att erkänna - jag gör samma sak själv med t.ex Diablo 3.

Jag ser inte problemet ärligt talat. Jag finner WoW utmanande om man verkligen tar sig den tiden att tackla Heroic modes. Visst, den extremt lilla skaran på kanske 5-10 000 personer sveper igenom de direkt, men det är inte ens möjligt att utveckla ett spel så extremt svårt att endast dessa "supergamers" kan klara av det. WoW har lyckats med att ha vissa aspekter av spelet enkelt och andra svårt.

Vad jag ser så klagar folk över att det ens FINNS enkla aspekter i spelet. Allt måste vara riktigt svårt och man ska nästan kunna skryta över att man ens vidrör spelet. Jag bryr mig inte om det finns lätta raids när jag själv kan ta mig an utmaningen att göra de svårare. Jag förstår inte problemet att det är lätt att levla när det ändå inte är levelingprocessen som spelar någon roll. Jag har inte på något sätt sett att Blizzards ambition att rikta sig till både hardcorespelarna och nybörjarna har drabbat spelet.

Jag är en ytterst seriös gamer och ger mig i kast med allt möjligt. Svårt är alltid kul, men omöjligt är bara löjligt. Självklart vill man känna att man kan klara av svåra bossar, men om det skulle vara så att 0.001% av spelarbasen är de som dödar de absolut svåraste sista bossarna så är det någonting fel. Att de extremt duktiga hackar ihjäl dom redan andra eller tredje veckan är för att de är just det, extremt duktiga. WoW är dock ett spel man inte kan direkt tävla i förutom när dessa raids släpps fräscha och så är det. Det kan inte konstant vara hypersvårt. Lämna det till de otroliga Starcraft-proffsen istället.

Att ta Diablo 3 som ett exempel för ett spel som riktar sig till massorna är både smart och idiotiskt. Ja, Diablo 3 kommer att rikta sig till massorna och locka med ett ganska enkelt Normal mode, men när du börjar röra dig mot Hell och Inferno kommer dina färdigheter att få sig ett rejält eldprov. Ett misstag och du dör, här kan du inte bara kasta dig in i striden och hoppas på det bästa, det handlar om planering och perfekt utförande. Är du riktigt duktig kommer det visas, når du inte upp till måttet är du körd och får hålla dig till de enklare nivåerna. Här har du ett perfekt exempel på ett spel som "noobs" kan spela men som kommer ge de mest inbitna spelarna något att sätta tänderna i.

Blizzard har kapaciteten att utveckla ett spel som både jag som seriös gamer och mina kompisar som spelar tre gånger i veckan kan njuta av. Bara det fascinerar mig och Blizzard har hittills inte tummat på kvaliteten i min mening. Kan saker göras bättre? Det kan de alltid, det finns alltid saker att påpeka och kunna ändra på, men även de är människor. Som sagt så har gamer-communityn blivit något extremt kräsen och nitisk till den punkt att det är omöjligt att släppa ett spel utan att få en helvetisk massa av kritik. Förut njöt man av det som fanns och var bra i ett spel, nu klagar man på allt som är dåligt och som inte finns där. Jag är sjukt taggad inför D3 och kommer säkerligen bränna igenom Normal på nolltid, men so what? Det är ändå inte där jag hör hemma, för mig kommer spelet börja i Nightmare och Hell. Och jag är nöjd med det.

Skrivet av Lemasive:

För vilken spelare som har mer än 100 i IQ är WoW totalt poänglöst, jag fick rådet att testa WoW det var så jävla svårt. 6 månader senare slutade jag med top tre gear i världen som holy priest och ett gäng top 10 kills i världen i ett guild som raidade 15 timmar i veckan.

Sedan finns det absolut inte jävla endgame i spelet alls, det enda som var bra med WoW var Arenan. Synd att alla klasser är sten sax och påse och att skill betyder nästan ingenting.

Att ens dra in IQ i hur bra man presterar i ett spel som WoW är rent löjligt. Håll dig till vettiga argument och påståenden, tack. Sen så får du även gärna berätta vilket guild detta var och vilka kills ni fick world firsts med om ni bara raidade 15 timmar i veckan.

Om det finns end game eller inte beror helt på hur mycket tid du lägger ned på det och hur bra ditt guild är. Och varför du ens spelar spelet. Det finns väldigt mycket att göra, men kanske inte just för dig. Synd, kanske du ska överväga ett annat spel? Bara för att de flesta gillar WoW betyder det inte att du tycker om det. Hela världen är helt såld på Battlefield och Call of Duty, jag hatar det. Betyder det att jag ska sätta mig på ett CoD forum och beklaga mig över hur sjukt dåligt jag tycker spelet är och att det borde raderas från jordens yta? Knappast, jag säger ingenting då jag är smart nog att inse att spelet helt enkelt inte passar mig.

Permalänk
Avstängd

SWTOR är ett bra steg tillbaka i MMO utvecklingen. Bioware borde skämmas, SWTOR är free to play efter ett år har gått garanterat.

Hur mycket man än älskar Starwars så måste man någonstans inse vilket fail detta spel är när det gäller MMO biten. De enda som kommer att fortsätta spela detta spel när seriösa MMO alternativ finns tillgängliga är inbitna Starwars fans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaoskadosk:

Att ens dra in IQ i hur bra man presterar i ett spel som WoW är rent löjligt. Håll dig till vettiga argument och påståenden, tack. Sen så får du även gärna berätta vilket guild detta var och vilka kills ni fick world firsts med om ni bara raidade 15 timmar i veckan.

Om det finns end game eller inte beror helt på hur mycket tid du lägger ned på det och hur bra ditt guild är. Och varför du ens spelar spelet. Det finns väldigt mycket att göra, men kanske inte just för dig. Synd, kanske du ska överväga ett annat spel? Bara för att de flesta gillar WoW betyder det inte att du tycker om det. Hela världen är helt såld på Battlefield och Call of Duty, jag hatar det. Betyder det att jag ska sätta mig på ett CoD forum och beklaga mig över hur sjukt dåligt jag tycker spelet är och att det borde raderas från jordens yta? Knappast, jag säger ingenting då jag är smart nog att inse att spelet helt enkelt inte passar mig.

Lirade i Numen och det är inte direkt okänt vem jag är..

Jag kan säga precis hur jävla dåligt WoW är för marknaden, det blev en sådan total succé bland alla miffon att alla vill ta del av den kakan, McDonalds är än så länge världens största leverantör av mat gör det att det är det bästa för marknaden med massa sunkiga burgare som kopieras?

Pga att WoW blev så stora så vill tex EA kopiera för att ta del av kundstocken, allt skall göras så simpelt för spelaren som möjligt och du skall inte ens behöva gruppa eller prata med andra människor förrän du kanske vill köra lite raids.

WoW är ett spel för barn och för dom som vill vara sociala, thats it.

Jag har mer erfarenhet av dig, och jag har antagligen spelat på en högre nivå i detta sunkiga spel du försvarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

WoW är ett spel för barn och för dom som vill vara sociala, thats it.

Nu har jag ingen statistik men är inte majoriteten av spelarna tonåringar och inte barn?

Tror inte barn har så mycket pengar att de kan betala subscription varje månad för WoW.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sammyc51:

Nu har jag ingen statistik men är inte majoriteten av spelarna tonåringar och inte barn?

Tror inte barn har så mycket pengar att de kan betala subscription varje månad för WoW.

Tonåringar är barn, ju senare dom är födda desto längre kommer det ta för dom att växa upp. Fact of life, skulle säga att dom flesta idag är barn tills dom är runt 17-18.

Permalänk
Medlem

Jag slutade vid level 38 då jag tyckte att för mycket var dåligt i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Tonåringar är barn, ju senare dom är födda desto längre kommer det ta för dom att växa upp. Fact of life, skulle säga att dom flesta idag är barn tills dom är runt 17-18.

Nja, jag klassar barn som 0-12