Dyster framtid för NAND-baserad SSD-lagring

Permalänk
Melding Plague

Dyster framtid för NAND-baserad SSD-lagring

Krympta minneskretsar ger inte enbart högre kapacitet och lägre kostnad per gigabyte utan även försämrade prestandaegenskaper. Forskare ser mörka moln vid horisonten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

låter ju inte så bra

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som en möjlighet att forskafram någonting ännu snabbare och ännu bättre

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se om de löser det här på något sätt eller om de traditionella hårddiskarna lever vidare ett tag till (och utvecklas), eller om vi får en helt ny lösning!

Permalänk
Inaktiv

Så det har lagts tid och pengar på en studie, som gissar sig till hur utvecklingen till 6,5nm ter sig, utan att ens tänka på att en ny teknologi tagit dess plats? Känns ju otroligt oseriöst. Tror utan tvekan att under 12 år så ska nog denna studien brädas av en uppsjö lustigheter kring ämnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tycker ärligt talat att det är skit samma... om man väl tänker lite.. vem fasen behöver ha snabbare ssd än vad vi har idag? om man håller på med redigering osv så kör raid0/5 tills man får önskad hastighet..

liksom som det ser ut idag så tar man en OCZ Vertex 3 Max IOPS och jämför den med en vertex 2 som är helften så snabb så kommer man ändå inte märka någon skillnad som vanlig konsument..

tycker det är bättre om dom skulle fokusera på styrkretsarna och kvalité istället för att bara pressa hastigheten så mycket som möjligt...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av norrby89:

tycker ärligt talat att det är skit samma... om man väl tänker lite.. vem fasen behöver ha snabbare ssd än vad vi har idag? om man håller på med redigering osv så kör raid0/5 tills man får önskad hastighet..

liksom som det ser ut idag så tar man en OCZ Vertex 3 Max IOPS och jämför den med en vertex 2 som är helften så snabb så kommer man ändå inte märka någon skillnad som vanlig konsument..

tycker det är bättre om dom skulle fokusera på styrkretsarna och kvalité istället för att bara pressa hastigheten så mycket som möjligt...

Kan säga att jag känner sjukt stor skillnad från V2 till V3 på ett Intelchipset i RAID 0

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Man får hoppas att detta motiverar till investeringar i forskning och utveckling av SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ren NAND-lagring kommer nog inte existera i framtiden utan vi kommer troligen få se en mängd olika hybridtekniker precis som vi gör idag. Tillslut passerar vi den gräns där ren NAND-lagring inte längre är lönsamt pga att bit-/prestandaförlusten blir för stor och då kommer hybridteknikerna ta över marknaden.

Eller så kommer en ny teknkik helt att ersätta NAND-tekniken men det är antagligen ett par år kvar tills dess.

Permalänk
Medlem

Är väl mest utrymmet som begränsar,i framtiden får vi kanske välja mellan stora snabba 3,5" eller små långsamma 2,5".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Vad jag förstod det som så innebär det här helt enkelt att tillverkningsprocessen av SSD:er inte bör krympas någonting mer, för då kommer en massa bieffekter att slå in, och tack vare att man inte "kan" krympa tillverkningsprocessen något mer så kommer SSD:er på 1 TB~, med rimliga priser för gemene konsument alltså, aldrig att dyka upp. Men är det här verkligen ett problem?

Som jag ser det är det alldeles perfekt som det är i nuläget, alltså att har en SSD på 120 GB eller 240 GB där man har operativsystem, program, spel och sådant som man helt enkelt använder sig av frekvent och så har man en eller flera mekaniska hårddiskar där man förvarar filmer, tv-serier, dokumentärfilmer, backup av sina fotografier och så vidare. Det är ju det bästa av två världar.

Permalänk
Medlem

Det kommer komma något nytt innan 2020 ändå:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Är väll bara att lugna ner sig med att krympta så sjukt mycket då. Alternativt tillverka SSDer i 3,5" format.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gör som med DNA, packa ner data som inte används i tätare lagringsmedia, växelverka sedan efter behov.

Permalänk

Tråkigt tråkigt. Jag stannar nog med traditionella hårddiskar ett tag till.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Är väll bara att lugna ner sig med att krympta så sjukt mycket då. Alternativt tillverka SSDer i 3,5" format.

Satt faktiskt och tänkte på det också häromdagen på jobbet, varför görs dom inte större format? Kan man inte serie koppla 3 st i en 3,5"? (på nått sätt)

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan säga att jag känner sjukt stor skillnad från V2 till V3 på ett Intelchipset i RAID 0

okej i raid 0 vet jag inget men skillnaden mellan v2 och max iops är obefintlig om man har en disk bara.. och det ända skillnaden som blir i raid 0 är överföringshastigheten.. dvs typ laddningstider i vissa spel/program blir lite bättre men sen är det typ bara i redigeringsprogram och sånt där jag kan tänka mig blir en större skillnad

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gärna sett en Intel SSD 3,5" med färdig raid0. Bara att smälla ihop skiten väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Är väll bara att lugna ner sig med att krympta så sjukt mycket då. Alternativt tillverka SSDer i 3,5" format.

Precis. 3.5"-formatet är ju i princip oanvänt till SSD idag. Dessutom snackar de om år 2024. Det är tolv år dit.

För 12 år sedan var kapacitet, hastighet och teknik helt annorlunda mot idag. Det finns inget som talar för att SSD inte skulle gå samma väg, men visst, de har säkert rätt om man bara krymper dagens teknik och räknar med att den tekniska utvecklingen stannar av totalt, men det lär ju knappast hända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

HP får ta och skynda på med sina memristor-baserade enheter, då!
De påstår att de ska finnas på marknaden 2013, men med tanke på att memristorn i sig är nyupptäckt och under utveckling så är jag mycket skeptisk till att det finns något som både är användbart och kostar under 150000 inom ett par år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Är väll bara att lugna ner sig med att krympta så sjukt mycket då. Alternativt tillverka SSDer i 3,5" format.

Om jag förstår saken rätt så är de två stora orsakerna till att krympa tillverkningstekniken att sänka kostnaden och få plats med mer info per chip.
Lägre kostnad är något som vore tacksamt. Att få plats med mer info, är ett sätt att få ner priset. Kan du få in mer per chip behövs inte lika många chip för en önskad storlek som med en äldre större tillverkningsteknik.

Men att tillverka en SSD i 3.5" skulle vara acceptabelt för alla med en stationär dator där du inte har någon större utrymmesbrist som du har på en bärbar, då hänger det bara på att få ner tillverkningskostnaden.

Permalänk
Medlem

Är väl ingen ide att hänga upp sig på just SSD. Om den tekniken går in i väggen kan du lita på att det kommer en annan lösning, förr eller senare.

Tack och lov var det ingen som fick för sig att pusha vidare med hålkort när nackdelarna blev alltmer uppenbara

Permalänk
Medlem

Nej, dags för data-lagring i kristall att bli aktuellt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så det har lagts tid och pengar på en studie, som gissar sig till hur utvecklingen till 6,5nm ter sig, utan att ens tänka på att en ny teknologi tagit dess plats? Känns ju otroligt oseriöst. Tror utan tvekan att under 12 år så ska nog denna studien brädas av en uppsjö lustigheter kring ämnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser vem som är forskare här...

Det du inte inser är vad studien bygger på..just det..OM vi fortsätter i samma takt...

Det är inte alls en orelevant studie, det kommer knappast att komma någon ny teknik som helt revolutionerande och jättebillig inom de närmsta åren, fast det lanseras är priserna höga ganska länge, se bara SSD...

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Om jag förstår saken rätt så är de två stora orsakerna till att krympa tillverkningstekniken att sänka kostnaden och få plats med mer info per chip.
Lägre kostnad är något som vore tacksamt. Att få plats med mer info, är ett sätt att få ner priset. Kan du få in mer per chip behövs inte lika många chip för en önskad storlek som med en äldre större tillverkningsteknik.

Men att tillverka en SSD i 3.5" skulle vara acceptabelt för alla med en stationär dator där du inte har någon större utrymmesbrist som du har på en bärbar, då hänger det bara på att få ner tillverkningskostnaden.

Du är på helt rätt spår, det är minnes kretsarna som kostar och det hade inte varit några problem att tillverka en 3.5" med dagens minnes kretsar, dock är ända sättet att få ut mer kapacitet ur en 3.5" att ha fler minnes kretsar vilket ger en produkt som kommer vara för dyr för gemene man.
Kollar man tex på priset på OCZ agility 3 ligger priset på ungefär 10kr/GB på samtliga storlekar (lite över på de minsta och största, lite under på de i mitten) och det hade blivit likadant om man gick upp till 3.5"

Sen är det inte direkt något nytt att NAND får problem med lägre tillverkningsteknik. Därför det finns ingenjörer som arbetar på att lösa problemen istället för att bara sänka tillverkningstekniken. Redan diskarna vi har idag hade varit helt oanvändbara om det ända som hänt de senaste 5-10 åren bara hade varit storleks sänkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

HP får ta och skynda på med sina memristor-baserade enheter, då!
De påstår att de ska finnas på marknaden 2013, men med tanke på att memristorn i sig är nyupptäckt och under utveckling så är jag mycket skeptisk till att det finns något som både är användbart och kostar under 150000 inom ett par år.

Tänkte också på det. Jag minns att en av fördelarna med memristorn (förutom energiförbrukning och hastighet) var priset. Visst kommer det ta ett par år innan tekniken som används vid tillverkning blir optimerad, men jag hoppas innerligt på memristorn tar marknaden med storm när det gäller pris/GB och läs-/skrivhastighet.

Permalänk
Medlem

Hoppas att något nytt som reram är närmare än vad vi tror

http://www.brightsideofnews.com/news/2012/2/20/exclusive-sand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

tycker ärligt talat att det är skit samma... om man väl tänker lite.. vem fasen behöver ha snabbare ssd än vad vi har idag? om man håller på med redigering osv så kör raid0/5 tills man får önskad hastighet..

liksom som det ser ut idag så tar man en OCZ Vertex 3 Max IOPS och jämför den med en vertex 2 som är helften så snabb så kommer man ändå inte märka någon skillnad som vanlig konsument..

tycker det är bättre om dom skulle fokusera på styrkretsarna och kvalité istället för att bara pressa hastigheten så mycket som möjligt...

men snälla du, så där sa de för 15 år sedan också, och kolla vart vi hamnat idag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Vad jag förstod det som så innebär det här helt enkelt att tillverkningsprocessen av SSD:er inte bör krympas någonting mer, för då kommer en massa bieffekter att slå in, och tack vare att man inte "kan" krympa tillverkningsprocessen något mer så kommer SSD:er på 1 TB~, med rimliga priser för gemene konsument alltså, aldrig att dyka upp. Men är det här verkligen ett problem?

Som jag ser det är det alldeles perfekt som det är i nuläget, alltså att har en SSD på 120 GB eller 240 GB där man har operativsystem, program, spel och sådant som man helt enkelt använder sig av frekvent och så har man en eller flera mekaniska hårddiskar där man förvarar filmer, tv-serier, dokumentärfilmer, backup av sina fotografier och så vidare. Det är ju det bästa av två världar.

För 12 år sedan hade man cirka 40GB i en vanlig hårddisk. Tänk på hur mycket lagringsytrymme man kommer att använda år 2024. Det verkar ungefär dubblas ungefär vartannat år, så 2024 kommer de största hårddiskarna kanske vara 20 000GB, 20TB.

Permalänk
Medlem

Är det så himla viktigt med densiteten då? Jag har aldrig förstått vad problemet med 3,5"-enheter för SSD skulle vara. De kunde gärna tillverka 5,25" för min del...