Video: Överklockning med flytande kväve i testlabbet

Permalänk
Medlem

Hell yeah!!
Riktigt nice att se en video av denna kvalisorten en tisdag som denna när man sitter ensam en eftermiddagsvecka på jobbet

Stort tack till Jonas som tog sig tiden att besöka SweClockers testlabb. Det var mycket intressant och underhållande

Sen måste jag fråga Emil och Jonas var ni fick tag på era t-shirts, dom var ju helt underbara XD. Lite av en måste-ha stämpel på dom.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

sjukt nice att se jävlar va högt grafikkortet gick!

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Trevlig video! Känns dock som att användningsområdet är lite begränsat

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ragin Pig:

Ang momentet där jonas häller kvävet över sin hand. har sett det där demonstreras för mig under ett studiebesök på kth för många är sedan (tror det var flytande kväve). Killen nämnde att det var ok att hälla över handens ovansida men att man kunde få köldskador om man hällde över handens innersida då kvävet samlas upp i handflatans "grop".

Skrivet av tvelander:

Det är sant.

Jag testa dom som jonas gjorde i filmen men om kvävet inte kan flytta på sig så kommer din hand brännas sönder :/ inte kul.

Som ni säger, så länge kvävet kan rinna av är det lugnt. Du kan även ha en relativt stor droppe i handflatan också, då den kommer röra på sig tillräckligt (blir som att köra en droppe vatten på en het stekpanna, ungefär) för att du inte ska skada dig. Det är förstås inte att rekommendera, bara för att.

Samma sak gäller att doppa fingrar/händer i kväve. Du kan göra det (om man gör det lite snabbt, åtminstone med ett finger), men det betyder ju inte att du ska det. Det känns lite sent att komma och moralisera om kväve efter vad jag gjorde i videon, men med lite normalt vett och respekt kommer man rätt långt, tanken var trots allt att avdramatisera det hela lite.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Stolt MSI ägare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Är inte Jonas Klar från Nordic hardware? Hans videorecensioner håller ju toppklass!

Permalänk
Medlem

Hehe trodde inte det skulle vara så kul att se på:D
Men det var fan riktigt skoj:D

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Det här var då en väldigt trevlig video den uppskattas grymt!

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Trevligt och väldigt kul att kolla på.Som en annan nämnde så var musiken värdelös och påminde om en dokumentär från SVT. Klockar inte cpun mer? Kör min 2700k i 4.8 på vatten:)

Skickades från m.sweclockers.com

tyckte snarare musiken påminde om en kass undervisningsfilm från tidigt 90-tal som man fick se i skolan

Skrivet av Stealthbomb:

Är inte Jonas Klar från Nordic hardware? Hans videorecensioner håller ju toppklass!

redan sagt bland de första inläggen i tråden att jonas lämnat nh och jobbar på msi numera

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Roligare att clocka pentium till 8ghz?

Amen socket 2011 är ju sjukt stor och ger ifrånsig sjuk värme.

Men klarar inte EVGA 14+3 Phase 1700 mhz ? på GPU 580.

i7 990X på nästan 7Ghz va rätt kul att pilla med

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

Fan va fränt, måste våga testa detta någon gång.

Det där med kvävet att man kan hälla på sig själv visste jag inte, har alltid trott att direkt man petar i det så fryser fingret till en isbit haha.

Kanske är lite filmskadad.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Arne-Mohammed:

i7 990X på nästan 7Ghz va rätt kul att pilla med

haha 2.0 volt då ellr?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rillepille:

Fan va fränt, måste våga testa detta någon gång.

Det där med kvävet att man kan hälla på sig själv visste jag inte, har alltid trott att direkt man petar i det så fryser fingret till en isbit haha.

Kanske är lite filmskadad.

Det kanske är flytande helium du tänker på

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fan va kul att se sånt här, var inte så kunning inom det här men fick lära mig en hel del!

Jonas hur blir det med att kyla ner 4 kort på en gång? Ser ut som det blir väldigt trångt?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

haha 2.0 volt då ellr?

1.85v tror ja vi körde

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Tackar för detta! Uppskattas!

Musiken var dock konstig

Permalänk

Vad händer om man spiller kvävet på handen då ? verkar ofarligt me tanke på att han krigar på utan handskar ?

Permalänk
Medlem

Jag är säker på att det finns kemister som om dom såg den här videon skulle skruva sig i stolen när ni "leker" med vätskan utan att ens ha skyddsglasögon på!

Själv saknade jag info om Cpu model och standard klock... gärna att man fick se på skärmen under booten också..

Tyckte även han hällde flytande kväve ganska slarvigt så det skvatt över kanten, undra vad som kan hända om man råkade hälla lite kväve på fläkten som var placerad alldeles bredvid tuben och någon passerar bordet på samma sida fläkten blåser åt ? tänkt om man får i ögat?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Roligt avsnitt, men det var ett tag då jag höll på att lacka ur på han i och med all produktplacering "det här är bäst yadda yadda"

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

Vad händer om man spiller kvävet på handen då ? verkar ofarligt me tanke på att han krigar på utan handskar ?

Förmodar att du skippade en del av videon? Samt inte såg bilden på framsidan?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Riktigt mysig video att koppla av med under tisdagskvällen, speciellt musiken haha.

Det kanske är svårt att ge nån slags estimate, men jag undrade över hur mycket kväve som går åt att hålla systemet igång någon timme? Ser att du fyller på termos nån gång ibland, så jag antar att man behöver flera liter? Om man inte klockar till max går det åt mindre? Och hur håller man (sandy bridge) CPUn från att bli för kall? Häller man på helt enkelt mer sällan?

Permalänk
Medlem

Väldigt bra video (som vanligt), men det enda jag undrar och som jag inte tror nämndes är hur mycket kväve som går åt och hur ofta man måste fylla på pottarna?

Permalänk

Trots allt är det nog bäst att vara försiktig med flytande kväve, har du funderingar på att testa detta så skaffa dig kunskapen om matrialet först. Då jag arbetat på en av AGA´s depåer i några år har jag både hört och sett en hel del.
Prata med AGA, ring eller besök en större depå så får du den informationen du behöver!

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

Jag är säker på att det finns kemister som om dom såg den här videon skulle skruva sig i stolen när ni "leker" med vätskan utan att ens ha skyddsglasögon på!

Själv saknade jag info om Cpu model och standard klock... gärna att man fick se på skärmen under booten också..

Tyckte även han hällde flytande kväve ganska slarvigt så det skvatt över kanten, undra vad som kan hända om man råkade hälla lite kväve på fläkten som var placerad alldeles bredvid tuben och någon passerar bordet på samma sida fläkten blåser åt ? tänkt om man får i ögat?

Så rätt så!!!

Permalänk
Medlem

JAAAAA, Nu ska här bänkas med choclad och kaffe och kanske en rostad macka.. mmm med ost och lite skivad oliver.

Permalänk
Medlem

Gick hela kärlet med kväve åt under er "lilla" överklockning eller hur mkt brukar gå åt under en överklockningssession?:)

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Devil May Cry:

Stolt MSI ägare.

Du också?!?

Skrivet av Rillepille:

Det där med kvävet att man kan hälla på sig själv visste jag inte, har alltid trott att direkt man petar i det så fryser fingret till en isbit haha.

Det skadar ju inte att undvika, om vi säger så, men det var för att avliva lite myter. Det är dessutom lite annorlunda om du är T1000 och är gjord av flytande metall.

Skrivet av tvelander:

Det kanske är flytande helium du tänker på

Helium har ännu lägre densitet än kväve. Fast jag ska inte säga så mycket mer om det, jag har inte använt helium själv. Än.

Skrivet av Cameltotem:

Fan va kul att se sånt här, var inte så kunning inom det här men fick lära mig en hel del!

Jonas hur blir det med att kyla ner 4 kort på en gång? Ser ut som det blir väldigt trångt?

Kul att höra att det var lärorikt. Det var grunderna som skulle med var planen!

Fyra kort funkar, det går dock inte att ha tjocka pots (pottar/tuber, hur man nu säger det i plural), man får köra med Slim-varianter istället.

Skrivet av lillvirus:

Vad händer om man spiller kvävet på handen då ? verkar ofarligt me tanke på att han krigar på utan handskar ?

Det ser du väl i videon? Häller ganska rejält på näven utan problem.

Skrivet av dealerovski:

Jag är säker på att det finns kemister som om dom såg den här videon skulle skruva sig i stolen när ni "leker" med vätskan utan att ens ha skyddsglasögon på!

Själv saknade jag info om Cpu model och standard klock... gärna att man fick se på skärmen under booten också..

Tyckte även han hällde flytande kväve ganska slarvigt så det skvatt över kanten, undra vad som kan hända om man råkade hälla lite kväve på fläkten som var placerad alldeles bredvid tuben och någon passerar bordet på samma sida fläkten blåser åt ? tänkt om man får i ögat?

Det är just grejen med kemisterna som är så rolig (i mitt tycke). AGA själva är precis likadana. Mentaliteten är "OH HERREJÖSSES, KVÄVE DÖDAR", och jo, det gör det väl, om man tar ett bad i det. Det är dock inte så dramatiskt som de framställer det som, med lite vanligt vett kommer man rätt långt.

Fläktarna orkar för övrigt inte slunga kvävedroppar, det är såpass mycket tyngre än luft. Röken är "ofarlig" att få i ögonen. Det värsta med kväve och benching inomhus är att man blir lite dåsig av att kvävet äter upp syret.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Märks degenerering efter en typisk session eller förebygger kylan det?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hur länge har du pysslat med kväve klockande?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av shauni:

Riktigt mysig video att koppla av med under tisdagskvällen, speciellt musiken haha.

Det kanske är svårt att ge nån slags estimate, men jag undrade över hur mycket kväve som går åt att hålla systemet igång någon timme? Ser att du fyller på termos nån gång ibland, så jag antar att man behöver flera liter? Om man inte klockar till max går det åt mindre? Och hur håller man (sandy bridge) CPUn från att bli för kall? Häller man på helt enkelt mer sällan?

Skrivet av GeekDown:

Väldigt bra video (som vanligt), men det enda jag undrar och som jag inte tror nämndes är hur mycket kväve som går åt och hur ofta man måste fylla på pottarna?

Allt varierar självfallet med frekvenser och belastning. Kör man Physics Test i 3DMark 11 och ska hålla -25c eller så med en 3960X i 5.3GHz får du dutta på några milliliter åt gången. Just Sandy Bridge (-E) drar inga jättemängder, du klarar dig med en liter på kanske tio-femton svängar i Physics Test, grovt uppskattat.

På grafikkort såsom GTX 580 går det dock förbannat fort. Du fyller potten (3-4dl), när du är halvvägs genom GT2 i 3DMark 11 (cirka 45 sekunder senare) får du fylla upp på nytt. Då snackar vi förvisso 1.6V och 1500MHz+, men ändå.

Jag brukar bunkra upp med antingen 50 eller 100 liter åt gången. 50 liter är lagom till att testa ett par CPU:er och ett strömhungringt grafikkort på en helg. Ska du köra mycket grafikkort, dubbla upp på det och ta 100 liter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.