Amerikansk tv-kanal besöker Foxconn

Permalänk
Medlem

Man e verkligen blind om man anser att stora företag som Apple inte ska ta ansvar för sådana förhållande som dessa. Visst det finns andra företag också men glöm inte bort att Apple är troligen den största beställaren har har därmed störst inflytande.

Självklart förstår jag om fanboys inte vill förstå detta men för allmänheten borde det vara ganska självklart. Det är som att IKEA skulle ha barnarbetare som gör deras mattor man vet ju vilket liv det blev om det och ändå är IKEA säkert långt ifrån den enda, man förväntar sig helt enkelt mer från vissa företag (som har möjlighet att påverka).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SvennaJensen:

Ibland är det bättre att inte ha ett jobb, faktiskt...

Det beror ju på vad alternativet är. Har du inget jobb eller ingen mark att odla i Kina (eller många andra länder i världen med begränsat eller icke existrande socialt skyddsnät), så lär du svälta om du inte har en familj som kan hjälpa dig. I det läget är det bättre att ha ett jobb, nästan oavsett vilket för att få mat på bordet. Dock är det därmed inte sagt att det är godtagbart att den som är desperat blir utnyttjad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett uselt underbetalt jobb blir däremot mindre uselt och mindre underbetalt om beställaren väljer en mindre vinstmarginal och inversterar pengarna i de anställdas välfärd istället, vilket Apple, och många andra företag, inte gör, eftersom de är snåla svin. Sen detta med fail labor association och så vidare är ju lika mycket ett spel för galleriet som något annat. "Nä'rå... Vi lovar... inga delfiner slaktades för att komma åt den här tonfisken... Förresten.. du har inte lust att köpa ett märke som du kan sätta på dina egna konserver?"

Det är bättre än att blunda och inte göra något alls...

Som jag sagt så många gånger förr så håller jag fullständigt med om att de stora företagen borde göra mer men det är inte enbart upp till Apple som man får intryck av i media. Apple är dock hett att skriva om nu för tiden, vad det än gäller.

Skrivet av Ozzed:

Sedan, detta med hyckleri och dubbelmoral... Jag vet inte ens var jag skall börja, men jag får väl försöka.
Artikeln handlar om Apple, och bara Apple. Då hamnar fokus, helt logisk, på.... något helt annat företag, eller vad då?

Sedan finns det inte en enda person som postat i tråden som påstår att det bara handlar om Apple. Däremot har många konstaterat att Apple har mest pengar och borde ha råd att ge sina underleverantörer bättre vilkor.

Du har uppenbarligen inte läst hela denna eller andra trådar rörande Apple här på Sweclockers. Det är ett mycket vanligt argument mot Apples produkter. "Jag köp inte deras produkter för kinesiska arbetare blir lidande". Guess what...det blir dom om du köper en Samsung också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalamandernJoe:

*Suck*

Kapitalism är inget nollsummespel. Vi har tagit ut ökad produktion i ökad ledighet och ökade inkomster sedan dess begynnelse. Sedan vet jag inte vad du svamlar om att "jordens resurser" fördelas "jämnt". Det finns jättemycket berg i Sverige vi kan mejsla ner och skyffla över till Kina för att påbörja den här fördelningen. Varför har det inte hänt?

Tvärtom kommer det i framtiden att vara ännu bekvämare.

I kapitalistens värld så kommer det alltid finnas någon som är slav, när vi är cirka 10 miljarder på vår jord så kommer jordens resurser bara räcka till överlevnad, alltså du kommer på i en liten lägenhet med lite mat i kylskåpet som du lever på varje dag efter jobbet.
Det jag syftar på är att det kommer alltid finnas eller åtminstone i framtiden någon som slavar eller svälter, ifall vi inte har den politiska viljan att leva på lite bröd i framtiden.
År 2050 beräknas jordens befolkning vara uppe till 10 miljarder, då får vi förbereda oss för att ta ner vår livsstandard.
Visst kan vi fördela våra resurser jämnt nu och fixa svälten men varför när den dystra framtiden kommer vända skitet ändå?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Precis, allt handlar om hur mycket man får för 12kr i kina. Att de bara för 12kr är för att Kina undervärderar sin valuta för att resten av värden inte ska ha en chans att kunkurrera med Kinas priser.

Kinas löner är inte så dåliga som man tror..

Sverige hade teoretiskt sett kunnat undervärdera våra valuta så att våra varor vi tillverkar blir billigare än Kinas och på så vis hade Sveriges industri växt enormt. Vi får fortfarande 140kr timman på jobbet och priserna på Svenska varor som mat osv stannar kvar. Det som blir dyrare är importerade varor.

En Kines kan drömma om att köpa importerade varor som bilar osv, man måste vara svinrik i kina för att kunna köpa en skitbil. Eftersom allt tillverkas i Kina spelar det ingen roll för Kineserna ändå. Vi har inte en chans i väst. Tycker västvärlden får hota med krig snart om inte Kina slutar fuska med sin valuta... Börjar tröttna på alla arbetslöshet

Priserna är lägre men 1500 kr är fortfarande väldigt lite pengar, särskilt i Kinas rikaste stad.

Många länder manipulerar sina valutor, senast var det Japan och Schweiz. Att devalvera är inte svårt, dock är det ett bara en tävling vem som gör folket fattigt snabbast...

"Sverige devalverade sin valuta flera gånger under 1970-talet och även 1982[1]. Detta bidrog till en stimulans av den svenska exporten på kort sikt, men enligt kritiker gav stora negativa konsekvenser för den svenska ekonomin på sikt" (Wikipedia)

Men enligt dig borde väl andra länder ha startat krig mot Sverige.

Skrivet av Spennis:

Jag begärde källa på att folk hamnar på landsbygden om de inte jobbar för Foxconn. Det jag ville säga var att folk i Kina inte åker ut och svälter på landsbygden om vi slutar köpa produkter från Foxconn.

Öh, har du missat att folk åker från landsbygden bara för att jobba i fabriker typ Foxconn? Alternativet för outbildade är att ta ett sämre jobb än Foxconn-jobbet eller att åka hem luspanka till familjen på landsbygden.

Skrivet av Spennis:

Ekonomiskt tillväxt behöver inte betyda att människor får det bättre, det finns det många bra bevis på, exempelvis Kina där människor tvingas arbeta dygnet runt för att upprätthålla denna "tillväxt".

De har valet att inte arbeta "dygnet runt", att de väljer det betyder att de får det bättre än tidigare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Uzor:

I kapitalistens värld så kommer det alltid finnas någon som är slav, när vi är cirka 10 miljarder på vår jord så kommer jordens resurser bara räcka till överlevnad, alltså du kommer på i en liten lägenhet med lite mat i kylskåpet som du lever på varje dag efter jobbet.
Det jag syftar på är att det kommer alltid finnas eller åtminstone i framtiden någon som slavar eller svälter, ifall vi inte har den politiska viljan att leva på lite bröd i framtiden.
År 2050 beräknas jordens befolkning vara uppe till 10 miljarder, då får vi förbereda oss för att ta ner vår livsstandard.
Visst kan vi fördela våra resurser jämnt nu och fixa svälten men varför när den dystra framtiden kommer vända skitet ändå?

Haha, snälla.

Ska du sälla dig i ledet av domedagsprofeter kan du bilda en ny religiös rörelse.

Det är ett återkommande tema i mänsklighetens historia att "resurserna" kommer ta slut. Det har sagts sedan vi levde som jägare och bärplockare. Att det förekommer svält beror inte på västvärlden, titta på Somalia, Nordkorea och andra länder där svält tagit många liv.

I takt med att människor ser sin avkomma överleva fertil ålder så minskar befolkningen dessutom. I Europa föder vi allt mindre barn och bara 3% av alla kvinnor i fertil ålder är vita (européer).

Samma utveckling gäller överallt.

Jag vet inte varför du upprepar att vi måste "ta ner vår livsstandard", eftersom det inte stämmer.

EDIT: Tvärtom, så minskar fattigdomen i världen exponentiellt. Att "någon alltid är slav" är ingenting annat än skitsnack.

Permalänk
Skrivet av SvennaJensen:

Läser du Reinfeldts bok varje dag?

Reinfeldts bok?

Permalänk
Skrivet av Spennis:

Första påståendet fel, andra rätt.

Menar du att jordens resurser inte skall fördelas jämnt?

Ps. Berg är inte en resurs i den bemärkelsen, och varför har det inte hänt? - Jo för att det ekonomiska systemet är byggt på kapitalism - den som tar han har. Det börjar vi dock se ändring på, och om jordens resurser skall räcka till 9 miljarder människor år 2050 så måste de "fördelas jämt".

Nej, det är ett påstående och båda bisatserna är korrekta (att du ens med berått mod kan hävda att vi inte tagit ut det i minskad arbetstid är ett stort skämt).

Olja var inte en resurs under flera miljarder år, så att spekulera är småaktigt, och vi talar dessutom inte enbart om energi.

Kapitalism = fri byteshandel.

Visst ser vi en ändring av sakernas tillstånd, där allt fler lyfts ur fattigdom allt snabbare. Nej, de måste inte fördelas jämnt. De fördelas efter ägande. Det jag skapat äger jag. Det jag förvärvat via handel äger jag. Det kallas ekonomisk frihet, vilket leder till välstånd.

EDIT: Ja, jag anser att "jordens resurser" inte ska fördelas "jämnt". Att fördela implicerar att någon fördelar, men jag kan gladeligen stycka upp ditt hem och dina monetära medel och skicka till Somalia, om du har dåligt samvete för att andra inte bor i ditt hus istället för dig.

Ingen fördelar det jag äger, likaså fördelar inte jag det någon annan äger. Varför någon skulle ha befogenhet att fördela mina ägodelar och dessutom anses planera mina utgifter bättre än jag kan implicerar en tro på någon slags allvetande diktator, vilket jag betackar mig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Visst finns det en mängd företag som anlitar Foxconn för delar av sin produktion, Foxconn beräknas stå för upp till 40% av tillverkningen av världens konsumentelektronik (Microsoft, Toshiba, Acer, Dell, Cisco, HP, Intel, Nokia, Samsung, Sony är andra exempel på företag som anlitar Foxconn), men Foxconn står för över 90% av tillverkningen av alla Apple's produkter, vilket gör att Apple intimt förknippas med Foxconn.
Arbetarna har fått bättre löner och bättre arbetsförhållanden, men det var först EFTER att självmordsvågen hade uppmärksammats av media 2010 och öppnandet av fabriken för oberoende inspektörer kom först i år. Så det är ju inte direkt så att Apple rent självmant gått in och fixat till saker och ting, det är väl snarare så att det blev för dålig PR för företaget och de fick för mycket kritik av media, allmänheten och politiker. Eftersom en så stor del av deras tillverkning utförs av Foxconn (och efter vad jag förstår så tillverkas i huvudsak Apple-produkter på anläggningen i Longhua som uppmärksammats, anläggningen kallas i folkmun för Foxconn city eller iPod City) så är det rätt naturligt att de är de första som har känt sig tvingade att fixa till saker och ting.
Hur som helst är det ju bra att saker och ting går i rätt riktning, men både Apple älskare och Apple-hatare kan ju försöka vara lite mer nyanserade.

Intel startade förresten en utredning om missförhållandena i en annan Foxconn anläggning i Kina som tillverkar Intels produkter, så Apple är inte ensamma om att känna sig nödsakade att undersöka arbetsförhållandena i "sina" fabriker. Även här är det väl mycket tveksamt om de skulle ha bemödat sig om inte strålkastarljuset var riktat mot Foxconn.

Intressant fakta du skriver! Och det tackar jag för. (och det kommer från hjärtat, så ingen tror att jag är ironisk))

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

Ibland är det bättre att inte ha ett jobb, faktiskt...

Min erfarenhet är att dom som har jobb i regel lever bättre och har roligare. än dom som inte har jobb!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Löjligt

De tillverkar ju bland annat åt:
Acer Inc.
Amazon.com
Apple Inc.
Cisco
Dell
Gateway
Hewlett-Packard
Intel
Microsoft
Motorola Mobility
Nintendo
Nokia
Samsung
Sony
Toshiba
Vizio

Men visst gnäll lite mer på Apple.
Angående förhållandena i fabrikerna så är det ju oförsvarbart men jag tror inte att det skulle vara något unikt för just foxconn eller för Kina för den delen. Svårt att hitta något som INTE tillverkas i asien i nuläget :/

Personligen så hade jag gärna sett att de hade dubblat priserna om det hade gått till arbetarna i fabrikerna men å andra sidan så jobbar jag och behöver inte bry mig speciellt mycket om vad saker och ting kostar.
Kanske kan bli lite problematiskt för andra tillverkare där pris är en konkurrensfördel.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

De tillverkar ju bland annat åt:
Acer Inc.
Amazon.com
Apple Inc.
Cisco
Dell
Gateway
Hewlett-Packard
Intel
Microsoft
Motorola Mobility
Nintendo
Nokia
Samsung
Sony
Toshiba
Vizio

Men visst gnäll lite mer på Apple.
Angående förhållandena i fabrikerna så är det ju oförsvarbart men jag tror inte att det skulle vara något unikt för just foxconn eller för Kina för den delen. Svårt att hitta något som INTE tillverkas i asien i nuläget :/

Personligen så hade jag gärna sett att de hade dubblat priserna om det hade gått till arbetarna i fabrikerna men å andra sidan så jobbar jag och behöver inte bry mig speciellt mycket om vad saker och ting kostar.
Kanske kan bli lite problematiskt för andra tillverkare där pris är en konkurrensfördel.

Jo jag var inne på samma linje! Men sen fick jag svar av "WrongTarget" som fick mig att tänka till lite!

Så här svarade han:

"Visst finns det en mängd företag som anlitar Foxconn för delar av sin produktion, Foxconn beräknas stå för upp till 40% av tillverkningen av världens konsumentelektronik (Microsoft, Toshiba, Acer, Dell, Cisco, HP, Intel, Nokia, Samsung, Sony är andra exempel på företag som anlitar Foxconn), men Foxconn står för över 90% av tillverkningen av alla Apple's produkter, vilket gör att Apple intimt förknippas med Foxconn.
Arbetarna har fått bättre löner och bättre arbetsförhållanden, men det var först EFTER att självmordsvågen hade uppmärksammats av media 2010 och öppnandet av fabriken för oberoende inspektörer kom först i år.
Så det är ju inte direkt så att Apple rent självmant gått in och fixat till saker och ting, det är väl snarare så att det blev för dålig PR för företaget och de fick för mycket kritik av media, allmänheten och politiker. Eftersom en så stor del av deras tillverkning utförs av Foxconn (och efter vad jag förstår så tillverkas i huvudsak Apple-produkter på anläggningen i Longhua som uppmärksammats, anläggningen kallas i folkmun för Foxconn city eller iPod City) så är det rätt naturligt att de är de första som har känt sig tvingade att fixa till saker och ting.
Hur som helst är det ju bra att saker och ting går i rätt riktning, men både Apple älskare och Apple-hatare kan ju försöka vara lite mer nyanserade."

Själv så var det fetstilta som fick mig att tänka efter....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är bättre än att blunda och inte göra något alls...

Som jag sagt så många gånger förr så håller jag fullständigt med om att de stora företagen borde göra mer men det är inte enbart upp till Apple som man får intryck av i media. Apple är dock hett att skriva om nu för tiden, vad det än gäller.

Du har uppenbarligen inte läst hela denna eller andra trådar rörande Apple här på Sweclockers. Det är ett mycket vanligt argument mot Apples produkter. "Jag köp inte deras produkter för kinesiska arbetare blir lidande". Guess what...det blir dom om du köper en Samsung också.

Jo, men, som sagt... Apple som pumpar skitmycket pengar på PR och att de skall vara "The good guys" borde ha råd, mer än vilket annat företag man än jämför med.

Sedan är nog folk medvetna om att det är fler företag det gäller, det är bara det att om artikeln handlar om apple så blir det svammel om man börjar prata om andra företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

För att minska slavarbetskraftens konkurrenskraft är en mer nationalistisk politik den enda rimliga. Så länge vi tillåter att arbeten och produktion skeppas till u-länder för att utföras av slavar kommer problemen fortsätta öka. Sweatshops existerar inte för att höja levnadsstandarden i u-länder. Tyvärr kommer vi inte i någon högre grad köpa dyrare produkter som tillverkas inhemskt eller utlomlands på liknande vilkor som Svenska arbetare har, då kortsiktigt tänkande kring billiga mobiltelefoner och dylikt är den dominerande trenden idag.

Permalänk
Medlem

Ingen som ifråga sätter videon?

Tror inte ett ögonblick på denna videon, besöket var till 100% föranmält och fabriken var kliniskt städad, fabriksarbetarna hotade för att uppvisa sin och fabrikens bästa sida, allt för att dom inte skulle mista sitt jobb.
Som sagt var, om dom skulle göra ett oanmält besök så skulle ni garanterat se något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalamandernJoe:

Ja, jag anser att "jordens resurser" inte ska fördelas "jämnt". Att fördela implicerar att någon fördelar, men jag kan gladeligen stycka upp ditt hem och dina monetära medel och skicka till Somalia, om du har dåligt samvete för att andra inte bor i ditt hus istället för dig.

Ingen fördelar det jag äger, likaså fördelar inte jag det någon annan äger. Varför någon skulle ha befogenhet att fördela mina ägodelar och dessutom anses planera mina utgifter bättre än jag kan implicerar en tro på någon slags allvetande diktator, vilket jag betackar mig för.

Du är allt bra charmig du, sitter och försvarar ojämlikhet och social orättvisa. Med tanke på dina övriga inlägg här på Sweclockers är jag i och för sig inte särskilt förvånad. Jag tror du inte du skulle tycka likadant om det var du som stod där i Foxconnfabriken.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Skrivet av Spennis:

Du är allt bra charmig du, sitter och försvarar ojämlikhet och social orättvisa. Med tanke på dina övriga inlägg här på Sweclockers är jag i och för sig inte särskilt förvånad. Jag tror du inte du skulle tycka likadant om det var du som stod där i Foxconnfabriken.

Nej, jag sitter inte och försvarar ojämlikhet eller "social orättvisa". Det är du som vill att andra ska bestämma över dina resurser, inte jag. Jag försvarar mänskliga rättigheter, däribland besittningsrätten.

Att alla ska ha det exakt lika på konstgjord väg är inte att försvara jämlikhet och rättvisa, det är att förespråka någon pseudokommunistisk diktatur. Charmigt, trodde demokratin var väl förankrad hos den svenska populationen.

Sluta projicera åsikter på mig är du bussig. Visst skulle jag försvara demokrati och rättvisa, besittningsrätten och andra mänskliga rättigheter oavsett var jag befann mig. Annat vore märkligt.

Du får gärna informera mig om vad du menar med "social orättvisa", förövrigt.

Vad är det med svenskar och deras vilja att bli styrda? "Ta mina pengar och spendera dem åt mig snälla staten"

Varför tror du att det ser ut som det gör i Kina? Kan det ha att göra med att det är en totalitär diktatur med tveksamma metoder? Raka motsatsen till ekonomisk frihet? Bara en gissning. Det är ju ditt önskesamhälle, ingen har mer pengar än någon annan. Flytta dig vetja.

Permalänk
Skrivet av Jersey:

Tror inte ett ögonblick på denna videon, besöket var till 100% föranmält och fabriken var kliniskt städad, fabriksarbetarna hotade för att uppvisa sin och fabrikens bästa sida, allt för att dom inte skulle mista sitt jobb.
Som sagt var, om dom skulle göra ett oanmält besök så skulle ni garanterat se något helt annat.

Ja, annars vet alla att får man chansen producerar man känsliga elektroniska komponenter i skitiga härbärgen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klingon:

För att minska slavarbetskraftens konkurrenskraft är en mer nationalistisk politik den enda rimliga. Så länge vi tillåter att arbeten och produktion skeppas till u-länder för att utföras av slavar kommer problemen fortsätta öka. Sweatshops existerar inte för att höja levnadsstandarden i u-länder. Tyvärr kommer vi inte i någon högre grad köpa dyrare produkter som tillverkas inhemskt eller utlomlands på liknande vilkor som Svenska arbetare har, då kortsiktigt tänkande kring billiga mobiltelefoner och dylikt är den dominerande trenden idag.

Härligt att se någon erkänna att alternativet till globalisering och kapitalism är gammal hederlig nationalsocialism, eller nazism som det kallas i folkmun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalamandernJoe:

...Jag försvarar mänskliga rättigheter, däribland besittningsrätten.

Senast jag kollade så fanns inte "besittningsrätt" med i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.

Skrivet av SalamandernJoe:

Varför tror du att det ser ut som det gör i Kina? Kan det ha att göra med att det är en totalitär diktatur med tveksamma metoder? Raka motsatsen till ekonomisk frihet?

Är diktatur motsatsen till ekonomisk frihet? Ahaaaaaa.... Och vad menar du med att "det ser ut som det gör i Kina"? Du har ju nyss förespråkat ekonomisk tillväxt, och såvitt jag vet så är Kina världens andra största ekonomi (and counting...) . Diktatur = tillväxt = motsatsen till ekonomisk frihet? Jag fattar inte...

Skrivet av SalamandernJoe:

Flytta dig vetja.

Ja, jag ska kanske göra det, nu när du flyttade in på Sweclockers i Januari 2012.

Edit: Ps. Vill inte ödsla mer tid på någon som gått med i ett forum för att trolla.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalamandernJoe:

Annars kan vi ju alla bo i grottor och äta bark, så har det alla lika och alldeles fantastiskt.

Men jag förstår att du skulle avlida av orättvisa om du tjänade 10 miljoner i månaden och någon annan 30.

Facepalm. (dubbel)
Var fick du de två meningarna ifrån?
Nyanser, min herre – det finns nyanser!
Att det alltid ska vara likadant när man diskuterar med folk (framförallt här känns det som).

Det handlar väl för bövelen inte om att alla ska bo i grottor och äta bark. Är det det så du tror folk menar att det ska vara när man säger att resurserna inte ska fördelas för ojämnt?

Likadant med löner – klart folk ska kunna tjäna olika mycket i lön. Det är inte det. Men hur mycket olika. Det blir ibland helt absurda proportioner. Exempelvis finns det knappast något någon gör på denna jord som är värt tio miljoner i månaden i lön.

Skrivet av SalamandernJoe:

Intressant att du hänvisar till just Richard Wilkinson förresten, den största tomten som fått föra talan på ted.

"Att ojämlikhet i sig skulle orsaka ohälsa motsägs av forskare. I Oxford Handbook of Economic Inequality (2009) summeras forskningen på följande sätt: "Övervikten av bevisen visar att relationen mellan inkomst, ojämlikhet och ohälsa antingen inte existerar eller är för svagt för att dyka upp i robusta [vetenskapliga undersökningar]". Samma budskap framförs i en vetenskaplig undersökning av forskarna Andrew Leigh och Christopher Jencks (vars arbete ligger som grund för det aktuella kapitlet i Oxford Handbook of Economic Inequality).[2]
I Sverige har bland annat Nima Sanandaji och Arvid Malm framfört omfattande kritik mot Wilkinsons slutsatser, delvis eftersom de anser att den felrepresenterar forskningsfältet och delvis eftersom statistiken i boken anses vara missledande och felaktig. Kritik har bland annat framförts på SVT Opinion,[3] Wall Street Journal[4] samt via brittiska Taxpayers Alliance.[5]"

Jag skulle vara mycket förvånad om det inte fanns någon som kritiserade honom. Så är det ju med allt och alla.
Klart man kan ifrågasätta saker liksom det finns folk som ifrågasätter exempelvis månlandingen och evolutionen.

Så du menar att det inte är fakta att folk som har det sämre ställt ekonomiskt överlag har sämre hälsa?

Det jag efterfrågar är att det inte blir oproportionerligt stora ekonomiska skillnader. Exempelvis att stora delar av tillgångarna kontrolleras av få.
Det handlar absolut inte om att folk inte ska kunna ha det olika ställt ekonomiskt, utan bara att det inte ska bli orimligt.

Edit:
Om vi bortser från det där med hälsan, verkar det inte rimligt att ett samhälle där så många som möjligt har ekonomi nog att leva ett så kallar drägligt liv borde innebära minskad brottslighet?

Edit igen:
Haha, och att Skattebetalarnas Förening är bland dem som kritiserar Wilkinson, det är ju föga förvånande. Som någon skrev på SvD: ”Oj, gillar inte skattebetalarnas förening jämlikhet? Vad ska SvD påstå härnäst, att mlljöpartiet ogillar miljöförstöring eller att von Holstein älskar entreprenörer?”

Här en artikel på SvD där författarna svarat på den kritik som framförts av en Maria Eriksson: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/replik-jamlikhetsanden_4...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Om de fick högre löner och priserna gick upp lite på elektronikprylar så kanske slit&släng åldern tog slut och folk faktiskt hanterade sina grejer lite bättre.

Ja för då skulle arbetarna verkligen få det bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Härligt att se någon erkänna att alternativet till globalisering och kapitalism är gammal hederlig nationalsocialism, eller nazism som det kallas i folkmun.

Nationalism är alternativet till globalisering, internationell socialism eller kommunism kan vi ju glömma. Att det skulle innebära nazism är mer din värdering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalamandernJoe:

Det verkar vara en vanlig uppfattning bland obildade tölpar i väst att just väst har nått något slags "peak living standard", det kan inte bli bättre än såhär. Alltså måste vi antingen;

a) ge bort det vi lägger på smink och godis till diverse afrikanska länder
b) sluta handla saker
c) nöja oss med nuvarande teknik för att sedan sakta återgå till bronsåldern, så att alla människor på planeten kan dela på det som finns och det blir "lika".

Det verkar finnas någon bild av att tekniska innovationer, kapital och värden regnade ner från himlen en dag i en bestämd mängd. Sedan kom alla dumma västländer och tog allting, det är därför Afrika är fattigt. Därför måste vi ge bort saker till Afrika och sluta kräva mer, så att världen kan nå himmelsk balans.

Hur tänker ni? Vad arbetar ni med? Hur kom ni fram till så världsfrånvända slutsatser?

Och som vanligt är det demokratiska västländer som ska utmålas som onda förövare mot oskyldiga diktaturer i Asien och mellanöstern. Självhat? Eller vad handlar det om? Är ni Amish-folk?

Hur tänker vi? Ja det ska du få hör!

Jag tänker såhär, "jag" jobbar 8tim om dagen 5 dagar i veckan, "jag" arbetar inte med något som kan skada min hälsa om de kan undvikas då vi har mycket bra arbetsskyddslagar. Jag har pension och sjukvård som gör att jag kan leva gott tills jag blir kanske 80 år om jag har tur och "jag" tjänar en löjligt mycket större % av mitt upphälle än de i U länder.

sedan finns de mänsikor runt om i värden som jobbar allt från 5 till 7 dagar i veckan, igen övertid, de jobbar 8 till 12 timmar om dagen, ingen övertid. Många av dessa mänsikor har inga arbetsskydslagar, ingen sjukvård och ingen pansion. De lever kanske 60 år och de sista åren är knappast några produktiva eller trivsamma.

jag frågar mig.. Vad pratar du om?

man önskar att vi konsumenter kunde skapa lite tryck på de vi köper produkter från men denna tråd ger mig inte mycket hopp även om jag sett några likasinnade här som verkar ha tänkt till.. Det kanske har mest att göra med medelålder här på forumet, hoppas jag

Permalänk
Medlem

Problemet här handlar endast om apples gränslösa girighet. Vi räknar lite på det här.

Du har ca. 1000000 Foxconn arbetare som arbetar i genomsnitt 10 timmar om dan, 6 dagar i veckan 52 dagar om året. Vi sätter genomsnittslönen till generösa 3 dollar i timmen. Du har då en total lönekostnad på 9.3 miljarder. Om vi säger att vi DUBBLADE den genomsnittlige arbetaren lön och utgår från att hela den bördan läggs över på apple skulle företaget fortfarande gå med 17 miljarder (17 000 000 000) dollar I vinst. Vinsten minskar iofs med 34%, men betänk då att det är helt utan några som helst prishöjningar för konsumenter eller något.

Jag har också räknad högt i exemplet ovan, alla Foxconn's arbetare arbetar inte för Apple, och betänk även att exemplet är att DUBBLA lönerna. Apple är giriga kapitalistsvin som borde bli de första som ställs mot väggen när revolutionen kommer.

Sen kan man ju givetvis betänka det faktum att bojkott kanske inte gör så mycket, en liten del av pengarna kommer ju även de underbetalda arbetarna till godo. Påtryckningar och lagstiftning för att tvinga företag i västvärlden att ta ansvar för sina underleverantörer och deras arbetsförhållanden säger jag.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

bästa jag hört
"you can either be a country that buys or you can be a country that makes them, you cant be both"
Amerikaner önskar de hade så mycket disciplin som kineserna har

Permalänk

kinesiska brudar är finast med uniform och flätor .. och maos röda bok i ena handen

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Min erfarenhet är att dom som har jobb i regel lever bättre och har roligare. än dom som inte har jobb!

kanske gäller dom med överklassjobb på kontor .. andra är för trötta för att orka ha ett liv efter jobbet, även i sverige..

Permalänk

Känns som att billigt arbetande under hårda förhållanden är ett naturligt steg i vilket land som helst som är i en kraftig utvecklingsfas. Det hela handlar om marknaden och vad den är villig att betala för arbetet. Problemet med en öppen marknad som kan påverkas är att dessa stora "corporations" som finns i USA inte anpassar sig efter marknaden utan vill ändra spelreglerna istället. En rapport som den här kan till exempel få Apple att vilja marknadsföra sina prylar som producerade under bättre förhållanden.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

kanske gäller dom med överklassjobb på kontor .. andra är för trötta för att orka ha ett liv efter jobbet, även i sverige..

Vad är det för jobb som är så utmattande?

Visa signatur

~Pelle~