Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

e-IPS är budget av IPS, E-IPS är en IPS med bättre betraktningsvinklar

Ursäkta men det här är nog taget ur luften. Hänvisa gärna till en källa att det är skillnad och att det finns panelen med samma beteckning men med teknisks skillnad, om det är skrivet med versal eller gemen....

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Ursäkta men det här är nog taget ur luften. Hänvisa gärna till en källa att det är skillnad och att det finns panelen med samma beteckning men med teknisks skillnad, om det är skrivet med versal eller gemen....

Ska hitta var Emil och Jonas snackar om det

Edit: Tror det är i detta.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Funderar själv på denna skärm men är lite tveksam då det kan bli problem med garantier och annat. Sen finns det ju alltid en risk att man åker på tull.
http://viewitem.eim.ebay.se/ACHIEVA-Shimian-QH270Lite-Quad-HD... Sök på namnet så kommer du hitta väldigt mycket info om skärmen som verkar vara väldigt bra.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Hjälpsam

Inte IPS men bättre upp cPVA. Många resor bättre kontrast bättre ljusstyrka samt minimal skillnad i färgomfång.

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Kör 3 av dessa hemma själv, underbara för gaming.

Finns dessutom lite billigare än Dustin;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Nu när jag har haft min U2312HM några dagar så tycker jag film och spel är ok tom bra men vid läsning av text är anti-glare behandlingen i kraftigaste laget och ganska tröttande så jag funderar faktiskt på att lämna tillbaka den.

Har inga bra skärmalternativ på gång och jag börjar verkligen ångra mig att jag gjorde mig av med min gamla Samsung T220. T220 hade en hel del blb men bilden var skön utan störande anti-glare och färgerna var faktiskt riktigt bra dom också med 93% sRGB täckning.

Undra om man törs köpa en Eizo Foris FS2332 eller en Foris FS2331? Jag tål lite vit blb men inte för stark anti-glare eller lysande grön ips-dimma.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stefanp67:

Nu när jag har haft min U2312HM några dagar så tycker jag film och spel är ok tom bra men vid läsning av text är anti-glare behandlingen i kraftigaste laget och ganska tröttande så jag funderar faktiskt på att lämna tillbaka den.

Har inga bra skärmalternativ på gång och jag börjar verkligen ångra mig att jag gjorde mig av med min gamla Samsung T220. T220 hade en hel del blb men bilden var skön utan störande anti-glare och färgerna var faktiskt riktigt bra dom också med 93% sRGB täckning.

Undra om man törs köpa en Eizo Foris FS2332 eller en Foris FS2331? Jag tål lite vit blb men inte för stark anti-glare eller lysande grön ips-dimma.

FS2331 pappersläge är löjligt skönt att läsa svart på vit text (blir en behaglig pergament känsla)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Nu när jag har haft min U2312HM några dagar så tycker jag film och spel är ok tom bra men vid läsning av text är anti-glare behandlingen i kraftigaste laget och ganska tröttande så jag funderar faktiskt på att lämna tillbaka den.

Har inga bra skärmalternativ på gång och jag börjar verkligen ångra mig att jag gjorde mig av med min gamla Samsung T220. T220 hade en hel del blb men bilden var skön utan störande anti-glare och färgerna var faktiskt riktigt bra dom också med 93% sRGB täckning.

Undra om man törs köpa en Eizo Foris FS2332 eller en Foris FS2331? Jag tål lite vit blb men inte för stark anti-glare eller lysande grön ips-dimma.

Hm, nu blev jag lite orolig. Har tänkt köpa denna skärmen på jobbet och ha den till programmering och projektledning. Måste absolut funka bra med kod/text annars går den helt bort. Någon som har något alternativt tips på skärm för jobbet om man nu inte bör ta U2312HM eller U2412M?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara orolig. Jag är väldigt nöjd med min U2412M.

Ja- IPS-glow existerar, men du får sitta i ett mörkt rum och visa en helsvart bild för att se det. Som många andra sagt så visar kameran himla mycket mer än vad som syns i verkligheten. Om du jämför det IPS-glowet mot en TN vid samma vinkel tror jag att TN-skärmen förmodligen visar sämre färgåtergivning istället.

När det kommer till anti-glare coatingen tycker jag inte att det är något problem. Många klagar på den, men det är förmodligen för att de är vana vid en bildskärm utan AG. Personligen väljer jag AG för att slippa alla irriterande reflektioner. Man får sitta med näsan mot skärmen om man ska se det...Och vad jag vet är det inte så vanligt att sitta 5 cm från skärmen.

Nackdel med skärmen är dock att det inte finns HDMI. Hade inte vart fel att kunna dra ut ljudet direkt från skärmen, men det är verkligen inget problem.

Den är riktigt bra overall enligt mig!

Permalänk

Som Adddeeee säger det här med anti-glare är lite personligt vissa ser den inte alls medan vissa tex mig själv tycker den är störande. Dell Ultrasharp U2412M skulle inte ligga på plats 1 på prisjakt om inte majoriteten tyckte den var bäst.

Själv har jag beställt en Samsung S24A850DW med PLS panel. Som jag skrev tidigare så tål jag lite vit backlight bleed om den nu mot förmodan skulle ha det (jag hoppas förstås att den inte har det ) men jag vet att jag slipper aggresisiv anti-glare och förhoppningsvis också den gröna ips-dimman. Nu håller jag tummarna på att denna skärm blir den som stannar på skrivbordet permanent :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Kopplade upp en HP2211x skärm (billigaste skitskärmen HP säljer) bara tills min S24A850DW kommer och plötsligt är texten skarp och lättläst igen :). Färgen är dock inte i klass med IPS skärmarna :(.

-EDIT-

HP 2211x skärmen är väl ganska ok men jag får ont i ögonen efter ett tag det känns nästan som när man man blir solblind fast ljuset inte är så starkt (måste vara något konstruktionsfel på 2211x skärmarna) så jag har tagit en sväng till förrådet och plockat fram min gamla Samsung 730BF från typ 2005 och den är som en sommarbris för ögonen :).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Har fått min Samsung S24A850DW idag och den har ungefär samma backlight bleed som på den Dell U2312HM jag återlämnade (om jag skruvar ner ljusstyrkan ner till Dell'ens nivå) och lite mindre blb än på den Asus PA238Q skärm som jag också lämnade tillbaka. Så med IPS får man helt enkelt räkna med blb :(.

Som det ser ut nu så behåller jag S24A850DW skärmen eftersom jag tror inte jag kan hitta en ips/pls under 10-20 papp utan backlight bleed och när det är ljust i rummet så syns blb nästan inte alls. Den har också andra fördelar som väldigt mild anti-glare (text är skarp och vilsam att läsa ), 1920x1200 upplösning, usb3 hubb (kan plugga in min usb3 backup hd och kamera direkt i skärmen), audio port, bra bild i klass med PA238Q direkt ur kartong (ögonmått) och inga problem med varken spel eller film :).

Nedan kommer lite blb bilder från de skärmar jag har haft:

Samsung S24A850DW:

Här är min återlämnade Dell Ultrasharp U2312HM:

Och min återlämnade Asus PA238Q:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

Frågan är ju, när ni tittar på film med black bars eller spel som utspelar sig i natten alt fipplar i Photoshop med mörka bilder, stör inte sådant här REJÄLT då?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Frågan är ju, när ni tittar på film med black bars eller spel som utspelar sig i natten alt fipplar i Photoshop med mörka bilder, stör inte sådant här REJÄLT då?

Om det kommer en väldigt mörk scen så visst stör man sig, men man får stå ut
Om blackbarsen blir upplysta lite spelar inte direkt stor roll.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Frågan är ju, när ni tittar på film med black bars eller spel som utspelar sig i natten alt fipplar i Photoshop med mörka bilder, stör inte sådant här REJÄLT då?

Jo faktiskt det gör det men jag tror jag kan vänja mig. Tips hatar du blb speciellt grönaktig så är ips inget för dig och gillar du inte kraftig anti-glare som gör text tröttande att läsa undvik LG's ips paneler (här är Samsungs PLS klart bättre).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Jag har lyckats dimma ner blb en aning på S24A850DW skärmen genom att dra ner brightness till 30 (över 30 är den lite väl ljusstark) och en liten Biltema plasttving som sitter precis klämmer åt.

Brightness 100:

Brightness 30 + plasttving:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Hej Stefanp67,

"(blb is a feature)" .. Haha.. gillar din inställning! Lika bra. Samsung gjorde slut på BLB lotteriet genom att garantera att alla får det!

Har en fråga angående S24850DW som du kanske kan svara på. Det handlar om blinkningsfrekvensen för bakgrundsbelysningen (backlight). Jag är ute efter en skärm som antingen har vädligt hög frekvens eller ingen blinking alls och jag har läst några indikationer på nätet om att just denna modell är 'blinkningsfri'.
Du kan läsa mer om vad jag dillar om här:
http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_modulation.h...

Så min slutliga fråga är om du har möjlighet att testa skärmen din? Det gör du enkelt genom att ta ett avlångt föremål, typ en penna, och svinga snabbt framför skärmen när den har en ljus bakgrund. Om det är så kallad PWM control och frekvens upp till 500hz så borde du kunna se en strobliknande effekt där pennan ser ut att finnas på flera ställen samtidigt. Prova gärna på andra skärmar du har tillgång till för att jämföra. Dock kan laptopskärmar vara helt utan flimmer. Speciellt Apple's. Bakbrundsbelysning med CCFL brukar också a PWM men det är en mjukare puls så där blir spåren efter pennan suddigare.

Tack på förhand!

Observera att flimmerfria skärmar är ganska ovanligt. För de allra flesta personer så har det absolut ingen betydelse. I själva verket så kan det vara en nackdel med så kallad Current Control istf PWM iom att färgerna blir sämre när man sänker ljusstyrkan.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk

Har gjort testet vid brightness 100 ner till 0 och ingen stroboskop effekt alls. Om jag koncentrerar mig stenhårt kanske jag kan ana en ytterst svag antydan till stroboskop vid 0% brightness men den effekten är så svag att det mest troligt är inbillning.

Gjorde faktiskt det här testet med med Dell U2312HM fast med fingrarna efter något tips på [H]ardforum (tror jag) och den hade en väldigt tydlig strob. effekt. Kan vara stroboskop effekten + anti-glare som gjorde Dell'en så tröttsam att sitta framför.

PS. Gjorde strob. testet med fingrarna på Samsung skärmen precis nu och kan kanske ana en ytterst svag strob. effekt vid nedre 30% av fingrarna men inte vid de övre 70%. Effekten är så svag att det mest troligt är inbillning. Kan i alla fall säga att jag blir inte trött av att sitta vid skärmen under längre tid.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Är DELL U2412M värd de extra 5-600:- extra över U2312HM ?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

Är DELL U2412M värd de extra 5-600:- extra över U2312HM ?

Det beror nog mest på om du vill ha dom 120 extra pixlarna på höjden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Är DELL U2412M värd de extra 5-600:- extra över U2312HM ?

Det är värt det till 100 procent. 16:10 är så mycket skönare till allt jämfört med 16:9.

Permalänk

Nu har jag bestämt mig jag behåller S24A850DW skärmen. Jag hade ett svagt ögonblick i helgen när jag tänkte skicka tillbaka den för en "egentligen för dyr för mig" Eizo ColorEdge CG243W men det visar sig att CG243W har samma typ av anti-glare behandling som på Dell skärmarna dvs typen "smutsig skärm" med suddig text så det hade varit 14000kr i soptunnan.

Lite kort vad jag gillar och ogillar på S24A850DW skärmen:

+ Mild anti-glare där ljusa ytor ser "rena" ut och texten är skarp
+ Ingen stroboskopeffekt dvs flimmerfri
+ 1920x1200 upplösning need i say more
+ Det går att spela/gama i 1920x1080 med sorgkant vilket jag vill eftersom 1920x1200 blir lite för stort i spel (litet skrivbord)
+ 4-port USB3 hub äntligen slipper jag krångla med usb-sladdar bakom datorn
+ Magic rotation dvs ställer du skärmen på högkant roteras bilden automatiskt
+ Snygg design tycker i allafall jag

- Men då kommer vi till den stora nackdelen som är backlight bleeding. Jag har lyckats begränsa blb till en för mig tolererbar nivå genom att dra ner brightness till 30%. 30% brightness motsvarar ungefär 160 nits vilket är helt tillräckligt även när det är ljust i rummet.

Så för mig har S24A850DW fler fördelar än nackdelar och är du inte för för känslig för backlight bleedeing är den ganska ok. Några personer här och där på olika forum har postat att dom fått en S24A850DW utan backlight bleeding men konstigt nog har jag aldrig sett en bild på detta så för säkerhets skull räkna alltid med mer eller mindre blb.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Vad hade du egentligen för skärm innan Stefan?

Jag har en cPVA (~3000:1 i kontrast) och jag måste erkänna att jag är måttligt imponerad över hur Windows skärmsläckare ser ut i ett rum med bara lite belysning.
Visst, nu kör jag ljusstyrkan lite väl högt, det blir givetvis aningen bättre om man drar ner...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Ursäkta men det här är nog taget ur luften. Hänvisa gärna till en källa att det är skillnad och att det finns panelen med samma beteckning men med teknisks skillnad, om det är skrivet med versal eller gemen....

Varsågod!

http://www.tftcentral.co.uk/articles/content/panel_technologi...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Har gjort testet vid brightness 100 ner till 0 och ingen stroboskop effekt alls. Om jag koncentrerar mig stenhårt kanske jag kan ana en ytterst svag antydan till stroboskop vid 0% brightness men den effekten är så svag att det mest troligt är inbillning.

Gjorde faktiskt det här testet med med Dell U2312HM fast med fingrarna efter något tips på [H]ardforum (tror jag) och den hade en väldigt tydlig strob. effekt. Kan vara stroboskop effekten + anti-glare som gjorde Dell'en så tröttsam att sitta framför.

PS. Gjorde strob. testet med fingrarna på Samsung skärmen precis nu och kan kanske ana en ytterst svag strob. effekt vid nedre 30% av fingrarna men inte vid de övre 70%. Effekten är så svag att det mest troligt är inbillning. Kan i alla fall säga att jag blir inte trött av att sitta vid skärmen under längre tid.

Tack för hjälpen!

Kunde du se det enkelt på Dell:en så borde du nog kunna se det på Samsung:en också. Om det fanns något att hitta dvs.

Men har du lust och vill kolla vidare så finns det ett test till du kan göra. Om du har en kamera:
http://hardforum.com/archive/index.php/t-1671833.html

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem

Jämför man IPS med TN är svaret nästan alltid IPS tycker jag. TN kan vara användbart om du spelar spel med "många snabba rörelser", CS eller liknande. Dock så kommer IPS allt närmre hela tiden när det kommer till responstid

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag vet inte hur mycket ni andra stör er på det, men jag märker bara av mitt IPS-glow när jag faktiskt "letar" efter det. Eller när jag fotar skärmen. Så ser det verkligen för eländigt ut

Håller med dig, måste verkligen leta efter det.

du fick en gilla av mig med;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Sniff.. Enligt den där texten verkar det som att E-IPS med stort E var något som satt i ett fåtal modeller för länge sedan.
Allt som finns idag är eIPS, sen är det sak samma vad tillverkare och affärer skriver ut. Det är inga aktörer man ska sätta nåt större förtroende till.

"The main drawback of e-IPS in comparison with S-IPS is that the viewing angles are smaller. When you take a look at an e-IPS matrix from a side, the image will lose its contrast as black turns into gray. "

Min 2209WA som tillhörde första generationens eIPS-skärmar och var på 8 bit, som alla dyrare skärmar ditills varit, har de bästa betraktningsvinklarna jag någonsin sett på en datorskärm. Den är snäppet bättre än min dyra S-IPS med A-TW-polarisationsfilter.
Utom på svart och annat mörkt då... där funkar den inte så bra.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Så för mig har S24A850DW fler fördelar än nackdelar och är du inte för för känslig för backlight bleedeing är den ganska ok. Några personer här och där på olika forum har postat att dom fått en S24A850DW utan backlight bleeding men konstigt nog har jag aldrig sett en bild på detta så för säkerhets skull räkna alltid med mer eller mindre blb.

Du har ju sett hur det ser ut på jämförbara modeller och det är ju inte som natt och dag dirrekt. Dock ser den ju lite konstig ut i höger nederkant faktiskt. Dell:en och Asus:en har ju också mycket BLB men det ser jämnare ut. Kanske kan vara ide att kontakta Samsung kundtjänst eller återförsäljaren kanske kan tänka sig att göra ett byte. Skärmen är ju ingen budgetvariant och då tycker jag att man kan kräva lite spelrum. Risken med det är väl att du får din utbytt mot ett ännu sämre exemplar. Men för det mesta verkar det gå att fortsätta att klaga tills man får något vettigt eller åtminstone kom tillbaka där man började. Sen är det bara frågan hur mycket man orkar krångla. Kan vara värt att åtminstone kolla vad Samsung har för typ av service i alla fall. Kör de ut till dörr och byter ut skärmen på plats så är det ju lungt.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Skrivet av Batman:

Jämför man IPS med TN är svaret nästan alltid IPS tycker jag. TN kan vara användbart om du spelar spel med "många snabba rörelser", CS eller liknande. Dock så kommer IPS allt närmre hela tiden när det kommer till responstid

Stämmer inte, Dell 2209WA som lanserades tidigt 2009 är tillsammans med U2410 de snabbaste IPS-skärmarna enligt Digitalversus tester.

Jag la upp Digitalversus bilder på min skärm från 2006 förut, som verkade vara i nivå med Samsungs omåttligt populära 226BW (med 2ms!!), som kom ett år senrare, tyvärr så är bildsidan borta märkte jag nu.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Yomat:

Tack för hjälpen!

Kunde du se det enkelt på Dell:en så borde du nog kunna se det på Samsung:en också. Om det fanns något att hitta dvs.

Men har du lust och vill kolla vidare så finns det ett test till du kan göra. Om du har en kamera:
http://hardforum.com/archive/index.php/t-1671833.html

Här kommer bilderna från S24A850DW, ser ut som Dell U2412M 85% när det är som sämst.

Brightness 100%:

Brightness 75%:

Brightness 50%:

Brightness 30% (som jag kör den i):

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB