Ubuntu frågar efter password när jag ska installera Drivrutiner för Grafikkort

Permalänk
Avstängd

Ubuntu frågar efter password när jag ska installera Drivrutiner för Grafikkort

Hej

Jag försöker installera drivrutiner på en dator men det vill sig inte!
Ubuntu frågar efter Password och såvitt jag vet så finns det inget sådant!

Detta är typ första gången jag försöker göra något sådant på en Linux dist,

Är en inbiten Windows användare så jag håller på att bli gråhårig.Om jag förstått saken rätt så behöver man vara Superuser? Och det är man tydligen inte trotts att man är Admin? Så frågan är hur jag installerar denna drivrutin?

Som sagt jag hittar inte ens kommandotolken så förklara gärna så en 3 åring fattar

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

När du installerade Ubuntu fick du ange ett lösenord vilket är samma som du ska ange för att installera program etc.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det lösenordet du ska använda är samma som du använder när du loggar in.

Eller, om du använder en automatisk inloggning är det lösenordet du valde när du installerade Ubuntu.

Permalänk
Avstängd

Okej
Behöver inget lösen för att logga in :/

Problemet är att killen som installerade Ubuntu kommer inte ihåg.... Han trodde inte att han fyllt i något lösenord!
Får lägga in det på nytt så man har lite koll

tack ska ni ha!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.