550watt 80+ guld + GTX560TI = 0

Permalänk
Medlem

550watt 80+ guld + GTX560TI = 0

Hej

Har ett lite konstigt problem (vad jag tycker)

det verkar som mitt Nätagg FSP Aurum 550W 80 Plus Gold ej klarar driva ett gtx560ti kan det stämma?

De andra sakerna i datorn är följande:
MK Asus SABERTOOTH Z77
SSD 128GB Samsung SATA 2.5'', 830-Series
SSD 128GB
HDD 2TB
CPU Core i7 2600K
Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 Vengeance XMP
Scythe Gentle Typhoon 120 mm (1850rpm)
6st: be quiet! ShadowWings 140mm PWM
Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling
LG CH10LS28 BDROM Combo Svart, SATA, OEM
Fractal Design Arc Svart

kortet funkar i annan rigg med annan psu.
det fungerar även att sätta ett svagare kort i riggen och det fungerar.
så moderkortet och grafikkortet verkar vara helt.

Kan till lägga nu att det gamla kortet fungerar bara om det sitter i pci-e 1och det nya sitter i pci-e 2 och det nya fungerar nu om det sitter i pci-e 1 och det gammla i pci-e 2.
Sätter jag det gamla kortet på pci-e 3 (svart) får jag bild. det går inte sätta det nya kortet där då plattsen är mycket begränsad

någon med förslag?

/Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

ett 550w ska kunna driva ett GTX 560ti, skulle till och med funka med ett GTX 570 om än gränsfall.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog skicka tillbaka agget, eftersom 550w ska lätt driva en 560ti.
FSP låter ju inte direkt som kvalite så kan ju bero på det också

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Hej! Fungerar det om du kopplar ur din Bluray-spelare? Optiska enheter brukar i min erfarenhet ta upp en lite för stor del av ett nätaggregats kräm.

Permalänk
Moderator
Moderator

Rent effektmässigt skulle du kunna köra två GTX 560Ti i din rigg och ett fullt fungerande 550W agg skall driva det hela utan problem.
Eftersom du helt utelämnar felsymptom är det lite svårt att dra några slutsatser, men en gissning kan naturligtvis vara att ditt nätagg är defekt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

hej

och tack för svaren. har nu varit och hämtat en släktings 550watt agg och fortfarande fungerar det ej, och med hans nät agg fungerade ej heller det svagare kortet
kan det vara så att moderkortet i sig äter väldigt mycket av kraften? (men 550watt är mycket)

Jag har även testat att koppla ur alla hdd och dvd utan 1 ssd som op är på utan resultat.

jag ska försöka få min kära släkting att testa med hans 850watt agg och se om det bli någon fart på systemet. (fast om det nu ska krävas mer en 550watt för att driva den så är det något riktigt fel)

/Aragon

Skrivet av twit:

Rent effektmässigt skulle du kunna köra två GTX 560Ti i din rigg och ett fullt fungerande 550W agg skall driva det hela utan problem.
Eftersom du helt utelämnar felsymptom är det lite svårt att dra några slutsatser, men en gissning kan naturligtvis vara att ditt nätagg är defekt.

Skrivet av Zedarion:

ett 550w ska kunna driva ett GTX 560ti, skulle till och med funka med ett GTX 570 om än gränsfall.

Skrivet av WongFeiHung:

Jag skulle nog skicka tillbaka agget, eftersom 550w ska lätt driva en 560ti.
FSP låter ju inte direkt som kvalite så kan ju bero på det också

Skrivet av Tigerhamster:

Hej! Fungerar det om du kopplar ur din Bluray-spelare? Optiska enheter brukar i min erfarenhet ta upp en lite för stor del av ett nätaggregats kräm.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

hej

och tack för svaren. har nu varit och hämtat en släktings 550watt agg och fortfarande fungerar det ej, och med hans nät agg fungerade ej heller det svagare kortet
kan det vara så att moderkortet i sig äter väldigt mycket av kraften? (men 550watt är mycket)

Jag har även testat att koppla ur alla hdd och dvd utan 1 ssd som op är på utan resultat.

jag ska försöka få min kära släkting att testa med hans 850watt agg och se om det bli någon fart på systemet. (fast om det nu ska krävas mer en 550watt för att driva den så är det något riktigt fel)

/Aragon

Det skall ej vara problem med 550w. Har du inte extrem OC på processor låter det som att det inte är agg som är problem. Vilket grafikkort använder du som är svagare? Hur yttrar sig att datorn inte fungerar? Äldre kort brukar kunna vara långsammare men faktiskt dra mer ström.

Permalänk
Medlem

hej tack för svaret

kortet kommer jag ej i håg namnet på men det är nvidia utan extra ström krav (bara att sätta det i pci e porten)
datorn startar och man kan använda cpuns gpu för att få bild.

/aragon

Skrivet av Irrationell:

Det skall ej vara problem med 550w. Har du inte extrem OC på processor låter det som att det inte är agg som är problem. Vilket grafikkort använder du som är svagare? Hur yttrar sig att datorn inte fungerar? Äldre kort brukar kunna vara långsammare men faktiskt dra mer ström.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Jag skulle nog skicka tillbaka agget, eftersom 550w ska lätt driva en 560ti.
FSP låter ju inte direkt som kvalite så kan ju bero på det också

FSP är en av de få tillverkare som faktiskt bygger bra kvalitetsnätagg.. så om du tror att de är ett dåligt nätagg så är du ute och cyklar

dom tillverkar stora delar av både corsair's och OCZ's topmodeller osv osv..

Permalänk
Avstängd

felpost

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Jag skulle nog skicka tillbaka agget, eftersom 550w ska lätt driva en 560ti.
FSP låter ju inte direkt som kvalite så kan ju bero på det också

Tala inte om du inte vet vad du pratar om.
FSP Fourton source power är en av få tillverkare som kan tillverka kvlitetsagg.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Hej igen

Jag bliv lite irreterad i natt på skiten, så efter någon timmes pillade fick jag bild. Nu till det lite mysko. Enda sättet att få bild på det kortet är att sätta det gammal kortet i pci-e under det nya? Jag har inte aktiverat sli i bios eller något sådan (återställt bios till orginal).

Frågan är om dom vänt på ordningen med pci-e portarna så ettan är längst ner? Jag Ska försöka testa att plocka ur nätagget så korten får plats i första pci-e porten. Men Om det nu är så måste någon på asus varit trött i örat;-)

/aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

jag kör mitt 560 ti på 450W utan problem.

det måste vara något fel på ditt agg.

Permalänk

Hej! Jag kör ett GTX680, 2700K på ett 560W agg utan några som helst problem så det ska nog inte vara någon fara med ditt agg heller.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Har du anslutit de två strömkontakterna till grafikkortet?

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

japp det har jag

/aragon

Skrivet av Fnosk:

Har du anslutit de två strömkontakterna till grafikkortet?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

ett 550w ska kunna driva ett GTX 560ti, skulle till och med funka med ett GTX 570 om än gränsfall.

Du vet inte vad du pratar om och ska därav inte lära andra...

http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...

Ifall du vill lära dig vad lika olika grafikkortskonfigurationer drar effektmässigt vid full last, kolla länken ovan.

Permalänk
Skrivet av Enforce:

Du vet inte vad du pratar om och ska därav inte lära andra...

http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...

Ifall du vill lära dig vad lika olika grafikkortskonfigurationer drar effektmässigt vid full last, kolla länken ovan.

Bra sakt där!!!

Visa signatur

GigaByte EP35-DS3 - Intel Core 2 Quad Q6600@2.44GHz - 8GB Corsair Dominator DDR2 PC8500 - Crucial M4 128GB ,1TB Hdd- XFX Radeon HD 5870 - Antec Sonata III - Svart (500w), Thoshiba HDTV 37"

Permalänk

550w kan driva de mesta, även ett 580 eller 680

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk

Får du ingen bild alls från grafikkortet trots allt inpluggat? Då är grafikkortet defekt. Även om man inte har tillräckligt med PSU kraft så ska allt endå funka i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enforce:

Du vet inte vad du pratar om och ska därav inte lära andra...

http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...

Ifall du vill lära dig vad lika olika grafikkortskonfigurationer drar effektmässigt vid full last, kolla länken ovan.

I din länk ser man att ett system med gtx 570 drar ca 370 w, så vad vill du ha sagt?

Permalänk
Medlem

Om du bara får bild i PCIe 2 och funkar i en annan dator är det nog något fel på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

I din länk ser man att ett system med gtx 570 drar ca 370 w, så vad vill du ha sagt?

Han som blev citerad skrev att ett GTX 570 var i gränsfall, vilket inte var sant. Man kan köra 2st GTX 570s och ändå klara sig utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Han som blev citerad skrev att ett GTX 570 var i gränsfall, vilket inte var sant. Man kan köra 2st GTX 570s och ändå klara sig utmärkt.

ok läste lite för snabbt!

Permalänk
Medlem

Låter ju som att ena pci-e platsen är trasig men jag kanske har missat något(?)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Har du provat ditt agg i en annan dator?
Om inte gör det för att utesluta fel på agg.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Jag skulle nog skicka tillbaka agget, eftersom 550w ska lätt driva en 560ti.
FSP låter ju inte direkt som kvalite så kan ju bero på det också

FSP är kvalitet, dem är en utav världens största psu tillverkare.. de bygger många av andra märkens agg också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Hej

Jag ska klar göra det lite. om jag sätter gtx560ti i första (beige) pci-e slotten så får jag ingen bild.
om jag låter det kortet sitta kvar och sedan sätter i ett gammalt grafikkort jag har hemma i pci-e slott 2 (grå)
då får jag bild på gtx580ti. Byte jag plats på korten får jag bild på det gamla kortet.
Sätter jag det gamla kortet på pci-e 3 (svart) får jag bild. det går inte sätta det nya kortet där då plattsen är mycket begränsad av psu.

/aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Senaste versionen på BIOS för moderkakan?

Permalänk
Medlem

japp har senaste bios

/Aragon

Skrivet av Hotcpu6:

Senaste versionen på BIOS för moderkakan?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.