Intel Core i7 3770K och Core i5 3570K

Permalänk
Avstängd

Skippar denna generation faktiskt. Är nöjd med min Xeon. Tycker faktiskt att Ivy Bridge presterar rätt dåligt många gånger i jämförelse med Sandy Bridge. Jag hade förväntat mig större skillnader mellan Sandy och Ivy. De är trots allt bara en finslipning av Sandy Bridge vi pratar om, så jag skall nog inte va förvånad egentligen!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Ser att man kan boka upp dem på webhallen nu i5 3450S beställd!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag vill bara upplysa er som tror att en bra kylare ökar överklockningspotentialen. Detta kan ni glömma då flaskhalsen ligger i själva chippet och i kapseln som inte orkar överföra värmen, vilket gör att den sticker i höjden. Den klarar alltså mindre spänningshöjningar än Sandy. Hur det blir med kvävekylning blir dock spännande att se då man kringgår denna begränsning på så sätt. Nästan 7Ghz tror jag rekordet ligger på i dagsläget, medan luft/vatten ligger på lite lägre nivåer än Sandy (och då med högre temperaturer trots krympningen)

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

"Prestanda: Vid samma klockfrekvens" ni kör Hyper Threading på de CPU:er som har stöd för det?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Någon som har koll på när i3 3xxx dyker upp i svenska butiker?

just nu finns det tyvärr bara SB i3or på marknaden.. kan misstänka att vi får se ivy bridge processorer i slutet maj/juni i den lägre prestandaklassen.. tror det var i juni de ivy-b baserade ultrabooksen skulle komma och vanliga laptop versionerna så det borde lanseras desktop motsvarigheter någonstans där med

Permalänk
Medlem

http://techreport.com/articles.x/22833
4.4GHz represents the highest speed we achieved at the default voltage, which CPU-Z reported as 1.128V. That 500MHz jump over the Core i7-3770K's 3.9GHz peak Turbo frequency consumed an additional 17W at the wall socket. Going up another 400MHz with a voltage bump of 0.24V sent the reading on our watt meter up by nearly 100W.

Som det verkar så är värmen ett problem först när man höjer volten.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipp!:

När det står DDR3 Mhz 1600, betyder det att den inte kan utnyttja minnen som jobbar i högre frekvenser än 1600Mhz?

jo men du måste överklocka

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Några allmänna kommentarer till folk.

1, Ni som säger att det är en flopp. Vad hade vi förväntat er av en krympning? Det är var aldrig tänkt att ge massa mer prestanda. Det är bara ett sätt för Intel att provköra den nya tillverkningstekniken med en befintlig beprövad arkitektur. Faktum är att detta ger ovanligt mycket för att bara vara en krympning och Intel själva har kallat det tick+.

2, Detta är för er som gnäller på priset. Processorn är inte släppt än. De kostar dock lika mycket som motsvarigheterna i Sandy Bridge så priset på 3770K kommer hamna ungefär på samma nivå som 2600K. Priset på 2600K rasade med ca 500 kr på lanseringsdagen mot priset som stod innan. Det tog bara en vecka eller två innan priset var nere på den nivå som det legat på sedan dess. Så, nu kan alla sluta gnälla på priset.

3, Angående temperaturen så är det inte så konstigt om man tänker på fysiken. Ivy är ca 84 % mindre till ytan och ger ca 20 % mindre värme vid full last. Lägger man in det i Q=UAΔT så är det ju uppenbart varför temperaturen blir högre. Vi får anta att U är hyfsat konstant få samma kylare används i båda fallen. Temperaturberoendet för ledning orkar jag inte slänga in i den här grova beräkningen. Speciellt inte eftersom jag inte har en bra modell för värmetransporten i heatpipes. Den ökade temperaturen beror alltså åtminstone delvis på ett ökat värmeflux. Detta går inte att komma ifrån när kretsarna blir mindre. Så länge värme per ytenhet ökar så ökar även temperaturen då det blir svårt att kyla.

sakta i backarna, 84% mindre är uppåt väggarna. du menar nog att det får plats 84% fler transistorer på samma yta en transistordensitet som är 84% högre. 84% mindre yta med samma antalet transistorer skulle ju innebära ** 1/(1-0.84) -1 = 525% ** en ökning av transistordensiteten på 525%.

nu har jag inte dödskoll på IB men dedär 84% är säkert riktiga siffror annars. Dock funderar jag lite för den teoretiska transistordensiteten ökar ju med (32nm^2)/(22nm^2) -1 ~= 112%

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Inaktiv

En fråga till Sweclockers redaktion. När ni mäter strömförbrukningen exakt vilket test använder ni i OCCT? Jag antar att det är CPU: OCCT? När jag prövade den så fluktuerade min strömförbrukning alltifrån 193W till 210W, beräknar man något medelvärde i det heller hur gör man? Jag tycker Cinebench 11.5 fungerar mycket bättre i det avseendet att inte cpu-användningen åker upp och ner som den gör i OCCT och visar en osammanhängande strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

Tack för en superb recension som vanligt!

Tycker Ivy presterar bra i och med att det är en krympning, sen det där med värmeproblemet vid överklockning, tja vem vet? Man skulle ju kunna hoppas på att det det är fel, då Emil_B tidigare i denna tråd skrev:

''Sedan finns det baksidor, varav den kanske främsta är temperaturen. Värt att tänka på där är dock att antalet användare det faktiskt berör är mycket litet, så även Ivy Bridge klarar över 4 GHz med spänningarna fortfarande ganska lågt. Sist men inte minst återstår det även att se vad som händer på den fronten framöver, när UEFI och liknande uppdateras. Temperatursensorn för Ivy är märkbart svajig i dagsläget, med idle-värden nedåt 15 grader och liknande konstigheter.''

Jag har själv dock ingen anledning att byta ut min 2700K i dagsläget. Tycker den tuggar på rätt bra i 4,1 GHz med 2x GTX680. (Är inte direkt en grym överklockare, läser på lite om det dag för dag för att till slut kanske nå nya nivåer).

Lade i januari drygt sex månaders sparad dricks från restaurangen jag jobbar på till ett nytt system och var i valet och kvalet om jag skulle köpa 2x 7970. Valde att vänta och körde med mitt gamla GTX460 fram tills lanseringsdagen av GTX 680. Kändes bra såhär i efterhand i alla fall.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

Jag vill bara upplysa er som tror att en bra kylare ökar överklockningspotentialen. Detta kan ni glömma då flaskhalsen ligger i själva chippet och i kapseln som inte orkar överföra värmen, vilket gör att den sticker i höjden. Den klarar alltså mindre spänningshöjningar än Sandy. Hur det blir med kvävekylning blir dock spännande att se då man kringgår denna begränsning på så sätt. Nästan 7Ghz tror jag rekordet ligger på i dagsläget, medan luft/vatten ligger på lite lägre nivåer än Sandy (och då med högre temperaturer trots krympningen)

Har svårt att tänka mig att en ordentlig vattenlösning inte skulle orka skyffla bort åtminstone lite extra värme jämtemot sweclockers testade luftis, dessutom så verkar ju tempen dessutom svaja neråt en 15 grader som lägst (ifalla jag läste korrkekt?) som i sig kan tyda på att något med tempgivarna inte stämmer till 100%
Kan säkert stämma att heatshielden inte kan "fånga upp" all värme på ett optimalt sätt ifrån trigate + 22nm designen men hårda fakta lär vi nog inte få se förren lite senare efter lanseringen? Vad jag menar är att jag inte tror att heatshielden helt enklelt bara slutar leda bort värme totalt efter en viss volt är uppnått utan att det är mer troligt att det går tyngre och tyngre istället om det nu är anledningen? Dröjer nog inte mycket längre än Måndagen efter release innan trådar med testresultat börjar dyka upp skulle jag tro?

Men som sagt, jag vill lägga till att detta är mina högst personliga spekulationer och absolut inga fakta alls då jag helt enkelt inte har dom i dagsläget!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gramner:

Du har inte kodat någon modern video encoder va?

Nej och skulle jag göra det så skulle jag använda quick-sync vilket är långt mycket snabbare än även en 4 kärnor / 8 trådars CPU. Men rent teoretiskt så borde det gå att delar upp varje enskild bild i olika areor och jobba oberoende på dessa. Att jobba på flera bilder samtidigt inser jag att det inte fungerar då i princip alla moderna film-komprimeringsalgoritmer bygger på nyckelbilder (key-frames) som innehåller all information och sedan kommer en rad bilder som bara innehåller delta från tidigare bild, i.e. det är omöjligt att jobbat på bild N innan bild N+1 om inte N+1 är nästa nyckelbild.

Om man kan koda film eller inte var heller inte min huvudpoäng, min poäng var att de program som de flesta använder kan i många fall inte ens skrivas om så de använder många CPU-kärnor då de algoritmer som används inte lämpar sig för att köra på flera CPU-kärnor. Om man sedan tittar på hur en modern multicore-CPU faktiskt är uppbygd, främst då hur cache och man håller cache koherent mellan alla CPU-kärnor så borde alla inse att vissa algoritmer kan i teorin köras på många CPU-kärnor, men givet hur CPU:erna fungerar så kommer man få extremt dåligt prestanda-utdelning och i många fall går det faktiskt långsammare när man använder flera CPU-kärnor.

Förutom att MESI-bussen kommer bli en flaskhals så är det största problemet att det CPU X skriver/läser är inte exakt synkroniserat med det CPU Y skriver/läser. I många fall spelar detta ingen roll och i problem som är embarrassingly parallel så spellar detta i praktiken aldrig någon roll. Men i de fall när det spelar roll måsta man stoppa in speciella instruktioner, s.k. minnesbarriärer samt synkroniserade instruktioner. Problemet med dessa instruktioner är att visst ger de rätt garantier så algoritmen fungerar, men för att kunna ge dessa garantier så måste CPUn vänta in alla minnesoperationer som ligger och väntar på att bli klar innan den kan köra den första instruktionen efter barriären. På Sandy Bridge (har inte läst in mig på Ivy ännu) så kan det vara upp till 160 instruktioner "in-flight", vilket betyder att i värsta fall så måste man vänta in 160 instruktioner innan nästa instruktion kan köras. Alla inser nog vad det har för typ av påverkan på prestanda.

Simplare CPUer som ARM och även Atom/Brazos är faktiskt mycket enklare att få att skala med flera CPU-kärnor än avancerade CPUer som Sandy Bridge och Bulldozer då simplare CPUer är endera in-order (Atom och ARM fram till Cortex A8) eller har extremt kort out-of-order fönster (typ 10-20 instruktioner, inte 160) så kostnaden för minnesbarriärer och synkroniserade instruktioner är relativt sätt mycket lägre. Men även på dessa så sjunker effekten av extra CPU-kärnor snabbt när man börjar komma upp på =>4 CPU-kärnor då även extremt små seriella delar i ett program kraftigt påverkar effekten man får av att öka antalet CPU-kärnor. Något som illustreras väl av Amdahl's_law.

Ett annat exempel som visar hur dåligt saker skalar med flera CPU-kärnor är benchmarks mellan Tegra3 och Qualcomm S4. Tegra3 är har fyra Cortex A9 kärnor på runt 1.3GHz och S4 har två "Krait" kärnor på runt 1.5GHz. Krait är sedan kanske 20% snabbare även vid samma klockfrekvens. Totalt sett är S4 långsammare, men majoriteten av alla fall som är relevanta på en telefon så är ett system med Krait klart snabbare än ett system med Tegra3.

En bra tumregeln för desktopprogram brukar vara: om du kan välja mellan 30% mer prestanda per tråd eller dubbal antalet CPU-kärnor så är det nästan alltid bättre att öka prestanda per tråd om man är ute efter maximal prestanda. På en server gäller däremot oftast det omvända.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Detta känns ju som en intressant HTPC-uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett nytt moderkort är dessutom en nödvändighet för att få full tillgång till alla tre videoutgångar i Ivy Bridge. Sist men inte minst syns SATA 6,0 Gbps, SATA 3,0 Gbps, gigabitnätverk och åtta kanaler PCI Express 2.0.

Skulle inte den nya Ivy Bridge processorn ha stöd för PCIe 3.0?

Citat:

Just grafikprocessorn må duga till det allra mesta, men för gaming är Intels integrerade grafikdelar fortfarande på tok för långsamma. Detta faktum, tillsammans med kärvande drivrutiner, gör ett separat grafikkort till ett måste för alla som planerar att sätta tänderna i mer krävande datorspel.

Är det inte ganska självklart att man måste ha en separat grafikkort om man skall spela krävande spel? Det finns ingen chans i dags tillverkning att trycka ihop ett 25 x 12.8 cm grafikkort och få de så litet, att det får plats på en CPU, som för övrigt är full med egna transistorer, cache-minne, mm...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Nu kanske det är jag som är morgontrött men om man skaffar ett Z77-moderkort, slänger på en 2700K, får man inte tillgång till samtliga funktioner som moderkortet stödjer?

Kommer moderkortet att säga, nedu här ska du inte ha något PCI-E 3.0, du kan glömma att USB 3.0 fungerar o.s.v.? Du får bara nyttja PCI-E 2.0 och USB 2.0 och SATA II...

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nej och skulle jag göra det så skulle jag använda quick-sync vilket är långt mycket snabbare än även en 4 kärnor / 8 trådars CPU.

Förutom då det faktum att Quick Sync är långsammare än en bra software encoder (CPU reviews brukar av någon anledning jämföra Quick Sync med dåliga och icke-optimerade software encoders och surprise, Quick Sync är då avsevärt mycket snabbare!)

Skrivet av Yoshman:

Att jobba på flera bilder samtidigt inser jag att det inte fungerar då i princip alla moderna film-komprimeringsalgoritmer bygger på nyckelbilder (key-frames) som innehåller all information och sedan kommer en rad bilder som bara innehåller delta från tidigare bild, i.e. det är omöjligt att jobbat på bild N innan bild N+1 om inte N+1 är nästa nyckelbild.

Det går utmärkt att encoda flera frames parallellt, tricket är (förenklat) att börja med första raden av macroblocks på frame N när frame N-1 är på andra raden. För övrigt använder moderna videoformat även B-frames, där man använder data från både tidigare och senare frames, således måste man encoda dem i icke-linjär ordning.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Den fixar inte bf3 i multiplayer annars stämmer det bra:)

Skickades från m.sweclockers.com

Att 775 inte fixar BF3 i multi är väl en liten överdrift?
Jag lirar Conquest Large i 2560*1440 på min Q9550@3,5 med ett 6970.
Ligger och snittar runt 50 beroende på bana med high/medium-detalj och 2X AA.
Men visst, anses inte spelbart av flera med bara 50fps, men jag tycker det funkar fint.

Skulle jag byta till ivy hade jag nog fått upp svackorna från 38 till runt 45 vilket vore bra,
men knappast tillräckligt för att byta ut hela plattformen.
Speciellt inte när det endast är BF3 och Civ4 i dagsläget som lyckas få CPU:n att flaska.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk

Vilken skitprocessor.
Ny stepping som är svalare, någon? Typ som C0/C1 vs D0.

Permalänk
Avstängd

Finns inga tester på Starcraft 2? Det slukar ju massor med CPU och borde vara ett bra test i en 4v4 med 200/200 supply.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gramner:

Förutom då det faktum att Quick Sync är långsammare än en bra software encoder (CPU reviews brukar av någon anledning jämföra Quick Sync med dåliga och icke-optimerade software encoders och surprise, Quick Sync är då avsevärt mycket snabbare!)

Det går utmärkt att encoda flera frames parallellt, tricket är (förenklat) att börja med första raden av macroblocks på frame N när frame N-1 är på andra raden. För övrigt använder moderna videoformat även B-frames, där man använder data från både tidigare och senare frames, således måste man encoda dem i icke-linjär ordning.

Borde tydligt aldrig nämnt video-kodning, även om AnandTech tester visar på hyfsat skalning när man går från 2 till 4 CPU-kärnor. Men det är definitivt inte linjärt.

Faktum är att detta bra stärker den poäng jag faktiskt försökte göra: ytterst få saker som vi gör på våra desktop-system kan enkelt/effektivt använda många CPU-kärnor. Och problemet är väldigt ofta att algoritmer och program som bygger på dessa algoritmer har steg som måste köras i en viss ordning och där input till steg N+n beror av output från steg N.

Men jag undrar hur relevant en rapport från maj 2011 är i att avgöra hur bra/dåligt quick-sync är. Det är något som såg dagens ljus med Sandy Bridge och programvaran som var tillgänglig maj 2011 var definitivt inte av den kvalité (för quicksync) som vi har idag. Sedan ökade prestanda på quicksync kraftigt i Ivy.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jorgen69:

Vad säger ni..är det waste of money att köra GTX 680 med i7 860 eller ska jag köra på 3770k?

Har själv ett gtx 680 med en i 860 och som du ser i tabellen så hänger 870 fortfarande med och spelar du bf3 så är den bättre än en i5 eftersom den har hyperthreading.

dock skulle det inte skada att klocka den.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gramner:

Förutom då det faktum att Quick Sync är långsammare än en bra software encoder (CPU reviews brukar av någon anledning jämföra Quick Sync med dåliga och icke-optimerade software encoders och surprise, Quick Sync är då avsevärt mycket snabbare!)

Efter som vi ändå är inne på detta och du verkar ha koll på att koda film.

Om vi tittar på dessa resultat från AnandTech

"Cyberlink MediaEspresso" har alltså en usel "software encoder". Vilket program borde man ha använt bara så det går att få en känsla för hur mycket snabbare CPU skulle kunna köra. Det är ett rätt stort delta att täta mellan CPU och Quick Sync här...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension *tummen upp*

Är det någon som rekommenderar en upgrade till 3770K från en i7 920 @3,8GHz? Tänkte OCa den till 4,5GHz med en Noctua eller Thermalright.
Har lite svårt att säga vart min 920a ligger i jämförelse med nyare processorer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mooter:

Lustigt. Har samma propp och spelar samma spel som du, hade typ tänkt byta om 2 år.. Aja, to each his own

Jo jag tänker likadant. Känns ju mer värt att byta grafikkortet

Processorn flaskar ju knappast *mycket*

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Hur kan sweclocker ge dessa CPU betyget Toppklass när alla här sågar ivy bridge.

Skulle vilka veta vad intel har och säga om värmeutvecklingen fiaskot när man klockar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bmwMoMmo:

Hur kan sweclocker ge dessa CPU betyget Toppklass när alla här sågar ivy bridge.

Skulle vilka veta vad intel har och säga om värmeutvecklingen fiaskot när man klockar.

Skickades från m.sweclockers.com

Grabbarna har ju faktiskt testat processorn till skillnad från alla som är arga och besvikna i tråden Sen har Emil redan förklarat (några sidor bak) varför de gav toppklass. I korthet tror jag han sa att Sandy Bridge var toppklass fram tills nu, då Ivy Bridge överlag är lite bättre och därmed tar över benämningen toppklass. Ser man det så, att det bästa är det bästa och förtjänar bemärkelsen oavsett hur "stor" förbättringen är, blir det ju logiskt.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vilket program borde man ha använt bara så det går att få en känsla för hur mycket snabbare CPU skulle kunna köra.

x264.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Skulle inte den nya Ivy Bridge processorn ha stöd för PCIe 3.0?

Är det inte ganska självklart att man måste ha en separat grafikkort om man skall spela krävande spel? Det finns ingen chans i dags tillverkning att trycka ihop ett 25 x 12.8 cm grafikkort och få de så litet, att det får plats på en CPU, som för övrigt är full med egna transistorer, cache-minne, mm...

Nej, bygger du in i processor behöver du varken eget minne, egen strömförsörjning eller egna bussar, vilket utgör det mesta av grafikkortet, resten är bara anslutningar som ändå sitter i moderkortet. Trinity har Radeon 7000-serie på chippet med flera hundra shaders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmwMoMmo:

Hur kan sweclocker ge dessa CPU betyget Toppklass när alla här sågar ivy bridge.

Skulle vilka veta vad intel har och säga om värmeutvecklingen fiaskot när man klockar.

Skickades från m.sweclockers.com

Toppklass betyder att det inte finns något som är markant bättre. Kan du säga något som rår på Ivy Bridge? Inget rår på Ivy Bridge, därmed är den toppklass. Värmeutvecklingen är dessutom lägst i världen med tanke på prestandan. Det enda som är lite tråkigt är värmeavledningsförmågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Har svårt att tänka mig att en ordentlig vattenlösning inte skulle orka skyffla bort åtminstone lite extra värme jämtemot sweclockers testade luftis, dessutom så verkar ju tempen dessutom svaja neråt en 15 grader som lägst (ifalla jag läste korrkekt?) som i sig kan tyda på att något med tempgivarna inte stämmer till 100%
Kan säkert stämma att heatshielden inte kan "fånga upp" all värme på ett optimalt sätt ifrån trigate + 22nm designen men hårda fakta lär vi nog inte få se förren lite senare efter lanseringen? Vad jag menar är att jag inte tror att heatshielden helt enklelt bara slutar leda bort värme totalt efter en viss volt är uppnått utan att det är mer troligt att det går tyngre och tyngre istället om det nu är anledningen? Dröjer nog inte mycket längre än Måndagen efter release innan trådar med testresultat börjar dyka upp skulle jag tro?

Men som sagt, jag vill lägga till att detta är mina högst personliga spekulationer och absolut inga fakta alls då jag helt enkelt inte har dom i dagsläget!

Spelar ingen roll hur bra du avleder värme från heatspreadern om den inte kan absorbera värme tillräckligt bra från chippet. Har du ett vattenfall rakt mot heatspredern gör det inte mycket skillnad. Du måste använda kylmetoder under rumstemperatur för att gå runt den typen av problem.