AMD FX-6100 och FX-4100 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Eftersom att de här processorerna också var en flopp, vilken processor ska man köpa om man vill ha CPU och moderkort för under 2000kr? Också ett bra moderkort till det skulle vara bra

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1772003/2012-05-07

eller om du gillar AMD

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1772006/2012-05-07

men i3an presterar nog marginellt bättre tror jag?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Asteroid:

Ja? Bra och billig. 95w TDP och fyrtrådad prestanda. Lär fungera kalas med lite VMware och dylika virtualiseringar.
Finns det billigare alternativ och bättre är jag idel öra.

Grejen är att om du har en CPU med långt mycket högre IPC och ungefär samma klockfrekvens så blir den snabbare på allt som inte utnyttjar alla CPU-kärnor och tittar du på testresultaten så ligger inte i3:an speciellt långt efter i de tester som är multitrådade heller.

Men låt oss anta att du alltid maxar alla trådar och vill verkligen ha bra prestanda. Kolla in strömförbrukningen på FX-4100 och jämför den med t.ex. i5 2500. Om du har din server igång 24/7 (vilket är rätt troligt om det är en server) så kommer totalkostnaden när man räknat in el vara ungefär samma på ett FX-4100 system och ett i5 2500 system efter 3 år. Och under den tiden har du haft en klart snabbare server om du körde i5:an, både på flertrådat och framförallt på enkeltrådat.

Men de flesta hemma-servers är ju väldigt lågt lastade och det finns ingen x86-CPU som slår Atom på prestanda/W + ett sådan system drar klart mindre i "idle" än ett Core i-system. Vill man köra AMD så har Brazos långt mycket bättre prestanda/W än någon av de andra AMD CPUerna.

Så har därför lite svårt att se hur FX-4100 skulle kunna vara en bra server CPU, oavsett vilken arbetslast man förväntas ha.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Ja? Bra och billig. 95w TDP och fyrtrådad prestanda. Lär fungera kalas med lite VMware och dylika virtualiseringar.
Finns det billigare alternativ och bättre är jag idel öra.

Eh. Socket fm1 och llano?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Hur är det, går det att låsa upp kärnor på dessa modellerna?

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Processorn påverkar i flera tester (inte minst sista), därför tycker vi totalresultatet är relevant. I framtiden kan vi eventuellt splitta upp siffrorna, men då vi inte har alla värden för referensmodellerna sparade lär det dröja tills nästa gång testsviten uppdateras.

De här processorerna var egentligen inte tänkta för recension, utan plockades in från AMD framför allt som referenser till bland annat kommande "Trinity". Med alla resultat på hand och överklockningen avklarad kunde vi dock lika gärna slänga ihop en kortare artikel, speciellt då framför allt FX-4100 diskuterats friskt i forumet som något av en pris/prestanda-bomb för budgetlösningar. Bulldozer är vad det är, jag personligen är mer intresserad av vad"Trinity" och "Piledriver" kan tillföra spelplanen.

Vad är Piledriver? är det nästa generation buldozer? eller har jag missat något?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Synd att man inte får veta vad det gör i spel på ultra i 1920x1080p eller 2560x1600 både med ett kort och CF, detta blir ju för mig totalt ointressant.
Då vet jag hädanefter att jag inte behöver klicka på sweclockers CPU-test, så enkelt är det.

haha... kolla grafikdelen isåfall

Permalänk
Medlem

Bättre lycka nästa gång AMD. Åsnan blir inte bättre hur ni än försöker.
www.youtube.com/watch?v=JImcvtJzIK8

Edit: Nu får AMD ta in professionell hjälp annars så är det tyvärr slutet för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Klockad hänger den med bra, inte någon optimal parter till GTX680 eller 690 eller AMDs toppkort, men övre mellanklassen som 560Ti eller 570 flaskar den antagligen inte i nån större utsträckning.

Sant, kör med ett gtx 470 soc från gigabyte med q9550 @ 3,6ghz så min setup har nog nått sin gräns för uppgraderingar.
Satt o googla under dagen och hitta en tråd på hardware-nånting forum där någon visade jämförelse på q9550 vs ivy och det var rätt rejäl skillnad i prestanda. Tycker dock inte om att ivy får så höga temps vid oc, kan hända att man står ut ett år tills Haswell kommer.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DragonRapide:

Vad är Piledriver? är det nästa generation buldozer? eller har jag missat något?

Ja det är den uppdaterade versionen av Bulldozer. Med lite tur får de ordning på prestanda/W så de kan få sålt den på servermarknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Inte konstigt de kastar ju dem efter en så fort man går in i en datoraffär...

Skrivet av Atlas Tasume:

Satt och väntade på den där.

Usch nej, Bulldozer var en flopp AMD inte förtjänar. Bulldozer kommer inte att vara någon match för Intel alls förens alla nya program kan automatiskt stödja hur många kärnor som helst.

Ja nån måste ju hålla humöret uppe

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Blir lätt en i7 snart..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt tråkig läsning för som redan påpekats så visst behövs konkurrens, skulle lätt köpa en amd rigg om jag bara kunde hitta en som är effektiv nog för vad jag vill bygga?

Funderar ju iofs på en NAS hemma och dom färdiga är ju antingen uberdyra el max 4 diskar med arm + 128/256 ram el liknande, kanske amd kan erbjuda nåt på den sidan ??? Är inte så värst insatt i det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eronki:

Varför släpper AMD ännu en Bulldozer-CPU?? Finns det ens nån som köper dessa???

Känner ett antal idioter som har köpt dem pga av att de är fanboys.

Anyway, man lär ju ha fått tillbaka dem pengarna man förlorat igenom att köpa en 2500k och överklocka den då den drar mindre ström.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Håller med om att FX-4170 har klockfrekvensen uppskruvad till en intressant nivå. Nu blev det dock FX-4100 och FX-6200 som AMD skickade över, och jag ser ingen direkt nackdel med att vi passar på att sy ihop en artikel. Oavsett vilket handlar det ju dock fortfarande om "samma gamla Bulldozer", och jag har svårt att se 500 MHz högre klockfrekvens levererar några livsavgörande skillnader på den fronten.

Vidare vet jag inte om jag missuppfattar dig, men jag menade absolut inte att FX-4100 har något att göra med Piledriver förutom det uppenbara. Tanken är/var som sagt framför allt att ha vettiga referenser för Trinity, där två moduler/fyra kärnor antagligen blir vad som gäller. Intressanta resultat kommer bland annat bli med båda modellerna i samma klockfrekvens, då effekten av eventuella optimeringar i arkitekturen bör synas tydligt.

I alla fall, nu finns resultaten här, och jag hoppas det i alla fall gör NÅGON glad. Nu laddar vi för Trinity!

Visst blev många av oss glada för testerna, tackar så mycket.
Tester Trinity kommer bli väldigt intressanta, hoppas verkligen att den blir lyckad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

AMD gör bra grafikkort, men deras processorer är sunkiga. Skall man sitta med bra grejer idag så är de egentligen Intel och NVIDIA som gäller.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chryspyon:

Bluedozer.

???

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av quattro-2.6:

Blir lätt en i7 snart..

Skickades från m.sweclockers.com

Din signatur, var och när hade Carmack yttrat dessa ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Känner ett antal idioter som har köpt dem pga av att de är fanboys.

Anyway, man lär ju ha fått tillbaka dem pengarna man förlorat igenom att köpa en 2500k och överklocka den då den drar mindre ström.

Att du kallar folk som kör AMD för idioter, säger nog mer om dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

AMD gör bra grafikkort, men deras processorer är sunkiga. Skall man sitta med bra grejer idag så är de egentligen Intel och NVIDIA som gäller.

Deras CPUer funkar alldeles utmärkt, har du överhuvudtaget testat. Många som tycker en massa om bulldozer om aldrig varit i närheten av en.

Permalänk
Inaktiv

Köpte en sån hör för 500kr från Komplett. 4100 då. Ihop med ett GTX 580 som jag köpte för 2400kr spelar den det mesta. Känns prisvärt. Men visst är det inga toppresterande processorer. Duger dock

Permalänk

Bulldozer är hur bra som helst. I alla fall FX-8000 serien. Finns inget alternativ ändå. Har ingen lust att köpa av Intel som sysslat med kriminella metoder som gjort att vi fått högre priser och mindre konkurrens. Dyker det upp ett bra alternativ till AMD ( kanske ARM? ) är det jätteintressant. När det kommer till grafikkort köper jag efter pris/prestanda och där har AMD varit bäst för mig. Skulle jag köpt nytt grafikkort nu hade det lätt blivit Nvidia.

Håller tummarna för Trinity nu!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matte70:

Deras CPUer funkar alldeles utmärkt, har du överhuvudtaget testat. Många som tycker en massa om bulldozer om aldrig varit i närheten av en.

I Windowsmiljö funkar Bulldozer bra, men i spel är dom riktigt dåliga. Jag har byggt fyra datorer baserade på FX-4100, och i överlag är mina erfarenheter av dom ganska dåliga. En av dessa fyra skulle ersätta en Phenom II 955 och de blev ju en katastrof. Men så kan de gå när man inte tror på de som skrivs utifrån tester.
Personligen tycker jag att Bulldozer arkitekturen än så länge är den största "Epic Fail" AMD har gjort hittils! De är verkligen inte OK att utveckla en ny arkitektur under så pass många år för att misslyckas med att ersätta K10 arkitekturen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Finns åtminstone ingen anledning att köpa någon fx 4100 eller fx 6200 sålänge man kan få tag på en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=514335

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Så de här är lika bra som min 4 år gamla Q9550? Bra att veta

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Finns åtminstone ingen anledning att köpa någon fx 4100 eller fx 6200 sålänge man kan få tag på en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=514335

Nämen titta, och till inte alltför otäckt pris heller. Hmmm... behöver jag verkligen två kärnor till... he he Sitter på en tvåkärning 565 som faktiskt täcker mitt spelbehov rätt bra, har dock börjat koda video en del, men det kan ju servern göra nätterna igenom. Så...

Fast håller man på mycket med kryptering så vill man nog mycket hellre ha en fx. Där hänger Phenom 2 inte med för fem öre. Så att Phenom 2 alltid skulle vara bättre är ju inte sant. Tittar man på 8000-serien så är ju faktiskt Phenom istället nästan alltid sämre. Och de sex-kärniga kostar verkligen skjortan om de finns att få tag på. Jag letade för nån månad sen efter en 1045T 95 Watt till en äldre burk, det är max vad det moderkortet klarar. Fick betala lite väl mycket tycker jag, nära vad en 8120 nu kostar. Så det blev lite väl dyrt såhär i backspegeln, men men (blev iaf en rejäl uppgradering iaf jämfört med den trötta 4000+ burken hade, zooom sa videkodningen!). Man kan ju inte jämföra priser en månad senare och ångra sig, då får man ju alltid leva med svår ångest

Är det bara jag som tycker att strömförbrukningen inte är nåt problem vid överklockning? Jag minns när folk skröt om hur mycket ström deras överklockade burkar drog. Är den tiden helt förbi? Har vi alla blivit mijöpartister? AAAAAAAAAAAAAH!

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mycket pekar dock på att endast processorer för bärbara datorer dyker upp den 15:e, så jag får kanske några extradagar på mig.. Vem vet.

Nej, men skämt åsido, handlar inte om några avancerade saker. Vill bara i lugn och ro titta igenom hur ett index blir med olika parametrar, så det representerar verkligheten på ett hyfsat sätt. Många gillar att titta på just indexsidan utan att kanske lägga så mycket vikt vid övriga artikeln, så gäller att siffrorna där går att lita på.

Mycket pekar på det. Själv slickade jag precis på fingret, satte upp det i luften och kände "Q3" i vinden.

Permalänk
Medlem

Noterar att Phenom 2 560 nästan alltid är sist i testerna, samt att tom 4100 alltid är snabbare. Jag har en 565 som är marginellt snabbare än en 560. Så vilken FX jag än köper så blir det en uppgradering. Bra att veta Men men, lite ond verklighet sätter käppar i hjulen för min shopping spree, och hade jag råd skulle jag nog just nu köpa Intel eller ett skoj grafikkort. Två 5670 i Crossfire var rätt ok för några år sedan, men nu är de rätt mycket efter.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Alltid gillat amd så hoppas Trinity blir bättre för annars är det nog svårt att ta igen på intel!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Som speldator = Nej. Som hemma server = Nej. Som hemma workstation = Nej. Som Budget burk = Kanske

I ett system under 4k och inga krav på storlek så kanske ? Man får CPU+MoBo för 1200-1500 idag (fx-4100). Tillsammans med value minnen, 300:- Chassie, 200:- grafikkort och en 160-300 GB HD så borde man komma under 4K. Problemet är i dag får man en OEM burk för 3-4k när de rear ut gamla serier ( och det gör alltid någon). Har man däremot redan en gammal burk stånde som behöver uppgradering ex AMD XP 2500+ eller P4 2.3GHz så kan ett FX-4100/ FX-6100 vara ett alternativ. Men det fallet tycker jag att en FM1 lösning är betydligt bättre.

Den enda vettiga användningen för bulldozer idag finnes är speldator under 8K . Där kan en OC FX-8120 vara prisvärt. Man får ca 500:- mer att lägga på grafikkort! Och skillnaden mellan ett 7770 och 7850 är märkbar!

Slutsats : Bulldozer var ett prakt fiasko av AMD ! Förpassa den snarast till historiens skamvrå där cyrix 586/686 väntar på att ta emot den.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Eh. Socket fm1 och llano?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo kanske?
AMD A-Series A6-3650 för samma pris.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1