2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem

Sjukt ansvarslöst av CDON att låta diskarna skickas från utlandet utan någon som helst koll på vad som händer och ändå skicka ut fakturor. Jag ringer upp dom nu...
Edit: Det blev klarna jag ringde. Bad dom flytta förfallodatumet en månad

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Ni som har tagit isär era diskar, hur gjorde ni då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Ett anonymt paket med avsändare "Belgien" visade sig vara min 2TB:are. Bara 18 timmar kvar innan den är krypterad nu, 29MB/s..

29-30 Mb/s är vad du får ut via USB2, Inget usb3 stöd/drivrutiner på datorn?

Permalänk
Medlem

Verkar som diskarna i sig har 3 års garanti också, kikade upp första disken jag tog ur

Warranty Validation End User Serial Number Seagate Part Number Warranty Status (*see details below) Options (*see details below) 5Y**** 9VT166-570 In Warranty Expiration 06-Oct-2015 In Warranty

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Ingenting idag heller. När borde man kontakta cdon igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Efter en lång väntan så är den äntligen här!!!! Har velat formatera om datorn nu så j**** länge hahah

Visa signatur

7800X3D - 3070 Ti - 32GB ~ 6000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasta med ingon:

Ni som har tagit isär era diskar, hur gjorde ni då?

Jag tog en vass kniv och pillade längs hela höljet så det blev en liten glipa. Sen går det i princip att dra av det. Sen så sitter disken fast i plåthöljet med 4 skruvar under 4 kuddar. Ta bort dom så går det att dra ur disken.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Fick min disk idag också. Behövde inte visa leg när jag hämtade ut den vilket var lite roande.

Håller på att scanna igenom hårddisken efter fel just nu och kommer sedan att köra benchmark. Får ca 95-99MB/s när jag kör "Error Scan" i HD Tune Pro 5.00. Återkommer med benchmarkresultat! Sen ska hela disken krypteras!

Edit:

HD Tune Pro: Seagate Expansion Desk Benchmark Test capacity: full Write transfer rate Transfer Rate Minimum : 62.1 MB/s Transfer Rate Maximum : 91.5 MB/s Transfer Rate Average : 83.9 MB/s Access Time : 18.5 ms Burst Rate : 89.1 MB/s CPU Usage : 14.6%

HD Tune Pro: Seagate Expansion Desk Benchmark Test capacity: full Read transfer rate Transfer Rate Minimum : 63.7 MB/s Transfer Rate Maximum : 101.8 MB/s Transfer Rate Average : 93.6 MB/s Access Time : 17.7 ms Burst Rate : 99.6 MB/s CPU Usage : 12.6%

Permalänk
Medlem

Just FYI: Jag fick också min 2:a igår. Och jag blev lite gladare på dem igen när åtminstone min musmatta kom idag (beställde den i lördags), och min order jag la samtidigt på några serieboxar är skickad den med så lär väl komma imorgon eller så.

Permalänk
Medlem

Fick min idag också. Inte kopplat in den än dock

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Nämen, se där! Låg en liten lapp i brevlådan om att det låg ett paket från CDON och väntade på mig på posten. Blir att dra mig dit på lunchrasten imorgon

Permalänk
Medlem

Kan säga att det är nog många som blir glada här i Värmland.
Lossade för 1 timme sen en hel del burar med en massa paket ifrån CDON, en jädra massa paket faktiskt.
Visst, detta är väl inte en garanti för att alla paketen innehåller hårddiskar, men jag har svårt att se någon annan förklaring till denna massleverans.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backspace:

Kan säga att det är nog många som blir glada här i Värmland.
Lossade för 1 timme sen en hel del burar med en massa paket ifrån CDON, en jädra massa paket faktiskt.
Visst, detta är väl inte en garanti för att alla paketen innehåller hårddiskar, men jag har svårt att se någon annan förklaring till denna massleverans.

Smarta värmlänningar som gillar spel, dobbel och gubben-i-lådan?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Jag tog en vass kniv och pillade längs hela höljet så det blev en liten glipa. Sen går det i princip att dra av det. Sen så sitter disken fast i plåthöljet med 4 skruvar under 4 kuddar. Ta bort dom så går det att dra ur disken.

fanns det några "garanti-brytar-klistermärken"?

edit: och får man garanti på den lösa disken om man tar ur den? eller måste man skicka in rubbet?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Hah, precis när jag skulle skriva ett snyftinlägg om att jag inte hade fått något kom posten hem med 3 paket! 2 från belgien och ett från hongkong, julafton i juli!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CDON är grymma på stötdämpande paket!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hehe, mina var lika exemplariskt packade. Hade tur att det var en snäll brevbärare idag som körde upp på gårdsplanen och lämnade till mig så jag slapp fara på posten Lite klurigt och få ner två stycken sådana paket i en normal brevlåda

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Jag fick mina 2st 2tb diskar idag. Dom har skickat diskarna som skrymnande brev från belgien?! det är ju ett under om dom fungerar?! Dessutom lyckades farsan hämta ut diskarna. På Avin om att det fanns brev på posten (fick inte plats i brevlådan så man fick hämta ut dom), så stod endast initialerna så han trodde det var försändelser till honom då vi har samma initialer. Helt stört att skicka hårddiskar som skrymnande brev.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag fick mina 2st 2tb diskar idag. Dom har skickat diskarna som skrymnande brev från belgien?! det är ju ett under om dom fungerar?! Dessutom lyckades farsan hämta ut diskarna. På Avin om att det fanns brev på posten (fick inte plats i brevlådan så man fick hämta ut dom), så stod endast initialerna så han trodde det var försändelser till honom då vi har samma initialer. Helt stört att skicka hårddiskar som skrymnande brev.

Ja vad ska man säga haha :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Chris_Kadaver: Varför är det "stört" för? Vet du ens vad skrymmande innebär? Utan att leta upp fakta om det på internet.
Kan säga att Western Digital också skickar hårddiskar i liknande paketering,

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Chris_Kadaver: Varför är det "stört" för? Vet du ens vad skrymmande innebär? Utan att leta upp fakta om det på internet.
Kan säga att Western Digital också skickar hårddiskar i liknande paketering,

Ja det faktum att de inte går att spåra på något sätt överhuvudtaget, frakten tar längre tid osv. Man kan ju gissa att paketet kastats runt hur som helst. Och utöver detta så har man valt att placera ut 10-15 st skumplast-bitar på ena sidan av kartongen, vad nu det ska vara bra för.
Aja.. nu har jag diskarna efter mycket om och men. Får se om det var värt mödan... Ska orka testa diskarna nu hade jag tänkt

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte diskarna packade ganska bra i sin originalförpackning?
Sen så kan jag bara gissa att CDON valt detta fraksätt eftersom det troligtvis blir billigare i slutändan, vilket ni som kunder faktiskt kanske får räkna med med tanke på det priset som ni faktiskt gav.
Frakten inom sverige tar antagligen inte längre tid än vad det skulle göra vanligtvis såvida inte något utöver det vanliga har inträffat.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Nova-X94:

Efter en lång väntan så är den äntligen här!!!! Har velat formatera om datorn nu så j**** länge hahah

Ska du köra OS på en av dem?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av backspace:

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte diskarna packade ganska bra i sin originalförpackning?
Sen så kan jag bara gissa att CDON valt detta fraksätt eftersom det troligtvis blir billigare i slutändan, vilket ni som kunder faktiskt kanske får räkna med med tanke på det priset som ni faktiskt gav.
Frakten inom sverige tar antagligen inte längre tid än vad det skulle göra vanligtvis såvida inte något utöver det vanliga har inträffat.

Jo dem är bra paketerade men hårddiskarna tåler jätte mycket och annonserar man ut diskarna för ett pris så kan man fan inte dra ner på kvaliten av leverans sätt, eller det är ok om affärer har rea så skickas sakerna i svarta plastsäckar? :S konstigt tänkande.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Diskarna skickades ju direkt från leverantören för att det skulle gå snabbare, det är inte CDON som har packat dem. Hårddiskar är inte heller så ömtåliga som man kan tro, iaf utifrån vad jag har hört så tål dem rätt mycket g-kraft i avstängt läge.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Skrivet av AerisArchon:

Diskarna skickades ju direkt från leverantören för att det skulle gå snabbare, det är inte CDON som har packat dem. Hårddiskar är inte heller så ömtåliga som man kan tro, iaf utifrån vad jag har hört så tål dem rätt mycket g-kraft i avstängt läge.

CDONs ansvar oavsett, men hårddiskar tål endel endå, jag tänkt på när jag tappade min från 0.5 m höjd då den gick i sönder men det är annorlunda när dem är paketerade.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Varken lapp i lådan eller några diskar... aja förr eller senare skall jag väll få dem...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Ni som har plockat bort disken ur chassit. Funkar det bra att koppla in internt och ha som lagrings och spel disk? Eller borde man istället köpa en intern HDD? Har för tillfället WD Caviar Green EARS modellen i burken.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Fick mina diskar idag, inga konstigheter alls. Smala och smidiga kabinett, tyst disk. För att svara några av alla gnyende ättiksgurkor i denna tråden:

1. Inget konstigt med paketeringen, hårddiskarna är väldigt bra skyddade i sin originalförpackning. Den typ av omgivande äggförpackning som de ligger i gör i princip att de svävar och absorberar väldigt lite av eventuella stötar. Den omgivande lådan var det inget fel på heller, det är inte meningen att det skall vara något större omgivande skydd för hårddiskens kartong utan ostbågarna är bara till för att fylla ut så den inte ligger löst.

2. Man kan hämta ut paketen utan leg eftersom det är ett vanligt brev. Det skall egentligen hamna i brevlådan, och du visar inte legitimation när du får dem i brevlådan. Att någon kan stjäla lappen är inget argument, för någon kan stjäla hela paketet med. CDon och många andra återförsäljare har gått över från rekommenderade brev till en ny sorts brev som inte innehåller tracking men har ett ID-nummer där viss spårning är möjlig. CDon skickar alltså ALLA sina saker på detta sättet, undantag för saker på pall och dylikt.

Edit: Noterade för övrigt att det är två olika sorters plomberingar på kartongerna, se bild. Min gissning är en simpel ändring eftersom den ena disken är daterad 06/2012 och den andra 07/2012. Men med tanke på förkärleken för konspirationsteorier här på SweC så...

Permalänk
Medlem

Fått mina två diskar idag, inga problem alls. registrerade dem också.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"