Apple lanserar ny generation Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewers:

Sant, men skulle ändå tippa runt 16-20k.

Den billigaste kostar 21495 på Apples hemsida, lite starkare processor och man är uppe i 27 papp.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Det kostar bara 980 kr att uppgradera till 8GB på budgetmodellerna alt 1960 kr från 8GB till 16GB. Så det kunde ju varit mycket värre. Det som är mest trist är ju för oss som inte har råd från början. Många kommer nog anse sig klara sig på 4 GB vilket jag tycker är för lite för Lion..

Bara älskar att du använder ordet "bara" när du pratar om att uppgradera RAM från 4 till 8Gb för 980 kr.

Dyraste Ram minnet på inet = 789kr för 8Gb SO-DIMM DDR3 i en sticka. (Finns dock snabbare för 628kr).
Fast antagligen använder de 2st stickor på 4gb var. Det kostar: 459Kr (dyraste).

Sen dra av priset på den sticka som sitter i innan uppgraderingen dvs ca 230kr.

Alltså får du RAM till värdet av 230kr, men Apple tar 980kr. Tycker du det är lämpligt?

Det är ju då redan med den vinst som Inet gör på de priserna, dvs hade Apple tagit 230kr för en sticka så hade de redan gått med vinst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Tillräckligt för att det ska passera den officiella certifieringen för att få använda namnet "UNIX". Som kuriosa kan nämnas att Linux saknar denna certifiering.

Visst finns det brister. Apple verkar har implementera ett absolut minimum för att klara certifieringen, så väldigt många lite mer avancerade finesser definierade av POSIX saknas helt, som t.ex. realtidsextensioner. Linux implementerar i princip alla dessa extensioner så det är en mycket mer komplett UNIX än OSX, trots avsaknaden av formell certifiering.

Det är dock fullt möjligt och inte alls mycket man måste tänka på för att skapa "server-program" i C/C++ som går att kompilera och köra på allt från OSX till Linux, BSD eller Solaris. Däremot så måste man inse att GUI-programmering blir helt OSX specifikt då Cocoa bara finns på OSX.

Någon dag ska jag sätta mig in i *NIX lite mer. Borde börja med att kasta in någon Linuxdist på en laptop och leka lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det enda som lockar i mina ögon är skärmen och deras underbara touchmus (plattan på datorn, inte den externa).

Har inte hittat någon så bra mus på någon pc tyvärr, då jag aldrig skulle få för mig att köpa en Apple-produkt

Mvh

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är lite fräckt är att Apple har tryckt nyhet även över Mac Pro, men går man in och kollar Specs så är det fortfarande samma gamla dator som lanserades 2009..

Försöker de lura några opålästa reklammänniskor att köpa de sista gamla mac pro?

Aja, nu ska jag sova! Vi får väl se imorgon!
God natt.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Någon dag ska jag sätta mig in i *NIX lite mer. Borde börja med att kasta in någon Linuxdist på en laptop och leka lite.

Börja med Mint eller Arch

Permalänk
Medlem

Alltså jag arbetar mycket med Adobe CS och tänkt uppgradera till 6 av CS... Problemet jag ser är mängden RAM man får i "vanliga" MBP där man bara kan ha 8GB RAM. Jag tänker att mer RAM bidrar till bättre rendering eller spelar processorvalet större roll?

Man kan välja den "vanliga" MBP maxad med 8GB RAM eller den nya med 16GB och samma processor. Kommer det bli rejäl skillnad i renderingar osv med mer RAM?

Tack på förhand

EDIT: Förutsätter att man jämför med samma storlek på hårddisk/SSD..

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Dyrt men kul. Och snart kommer väl avsevärt mycket billigare konkurrenter.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Så man betalar egentligen 10000 kronor för den nya skärmen och lite finputsade komponenter? Det låter dyrt. Särskilt då jag skulle kunna köpa en ny tv för samma summa.

Vad räknar du med? 15 tummarn kostar runt 17 000kr , med retina kostar 22000kr = 5000kr För skärm, slimmad design. Take or live it. Men räkna rätt.

Permalänk
Medlem

Tycker den största nyheten är att dom stoppade dit HDMI. Hade förväntat mig att dom körde stenhårt med Thunderbolt/Displayport.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Tråkigt att lekstugan som försigår även sprider sig till redaktionen. Vad vill ni få ut när ni skriver att "om man uppgraderar datorn så kommer man upp i 30 000kr+?

Om jag köper en PC-laptop för 15 000kr och sen köper en ny värsting i7 CPU till den samt 32GB SO-DIMM RAM samt 1TB SSD så är det väl klart som fan att den kommer kosta 50.000kr+.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Vad räknar du med? 15 tummarn kostar runt 17 000kr , med retina kostar 22000kr = 5000kr För skärm, slimmad design. Take or live it. Men räkna rätt.

Och en SSD på 256GB

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Hedersmedlem

1280x800 kvar på 13-tummaren är ju rent ut sagt pinsamt. Väldigt synd också att Air inte får någon retina-skärm. "Uppgraderingen" av Mac Pro = total katastrof.

15-tummaren med 2.3 Ghz och retina-skärm är ju dock riktigt prisvärd enligt mig. Ni som klagar på priset där har nog inte riktigt insett vad man får för de pengarna:

  • Quad-core

  • Rejäl diskret grafik

  • 256 GB SSD

  • Touchpad som är vida överlägsen vilken PC som helst

  • Världens mest högupplösta konsumentskärm

Och allt detta i ett riktigt tunt och oerhört välbyggt aluminiumchassi.

Ja, det är mycket pengar, men vissa här behöver lära sig att skilja på "mycket pengar" och "ej prisvärt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men hur f*n kan folk gnälla så mycket på priset?

För 21495 SEK får man detta
15-inch MacBook Pro with Retina display
2.3GHz quad-core Intel Core i7
Turbo Boost up to 3.3GHz
8GB 1600MHz memory
256GB flash storage1
Intel HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5 memory
Built-in battery (7 hours)

Ingen idag existerande laptop kan matcha denna och det är väl rätt självklart att skärmen drar upp priset en hel del då man aldrig tillverkat en laptop med en så pass högupplöst skärm tidigare. Tar man bort skärmen så lär man inte hitta PC som motsvarar resten för under 16-17k.

Och till skillnad från många andra tillverkare så brukar faktiskt Apples laptop faktiskt ha den utlovade batteritiden.

Frågan är vad du ska ha hårdvaran till nytta för egentligen, hårdvaran, grafik är väl det som är mest avgörande för spel men då bör man köra PC för spelen är betydligt bättre optimerade där och finns massor av mer spel titlar.

Att du inte hittar många liknande PC är för att generellt vill inte folk betala så mycket för en dator som man ska ha som vanligt vardags laptop delvis inte spela kraftfulla spel tex, finns liksom helt okej laptops för 6-8k som klarar alla sysslor. I dessa prisklasser 20-30k hittar man extrema speldatorer som har fetaste grafiken och det är få som vill slänga ut det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nykomlingen har ett Unibody-skal i aluminium med en tjocklek på 1,80 centimeter, bara en millimeter tjockare än Macbook Air på 0,3–1,7 cm. Vikten anges till förhållandevis låga 2,02 kg.

MacBook Pro hade en optisk enhet och var tjockare.
MacBook Air saknade optisk enhet och var tunnare.

Nu har dom tagit bort den optiska enheten från MacBook Pro och gjort den tunnare.
Så nu är MacBook Pro bara 1 millimeter tjockare än MacBook Air.

Så vad är det för skillnad på MacBook Pro och MacBook Air?
Dom är ju samma sak nu?

Ska dom fortsätta köra båda produktlinjerna eller ska dom fasa ut Air nu?

Permalänk
Medlem

Heh, min Clevo W110ER har ganska lika specs. GT650M, 3610QM, 8GB, 256GB SSD. Kostade 9000-nånting. Dock så är ju skärmen skräp på den i jämförelse med retinan i MBP. Men tar man bort skärm i beräkningarna - så ja, du kan hitta en PC som matchar resten för under 16-17k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

1280x800 kvar på 13-tummaren är ju rent ut sagt pinsamt. Väldigt synd också att Air inte får någon retina-skärm. "Uppgraderingen" av Mac Pro = total katastrof.

15-tummaren med 2.3 Ghz och retina-skärm är ju dock riktigt prisvärd enligt mig. Ni som klagar på priset där har nog inte riktigt insett vad man får för de pengarna:

  • Quad-core

  • Rejäl diskret grafik

  • 256 GB SSD

  • Touchpad som är vida överlägsen vilken PC som helst

  • Världens mest högupplösta konsumentskärm

Och allt detta i ett riktigt tunt och oerhört välbyggt aluminiumchassi.

Ja, det är mycket pengar, men vissa här behöver lära sig att skilja på "mycket pengar" och "ej prisvärt".

Håller med fullständigt.

Den nya 15" är en grymt trevlig burk men de gjorde bort sig totalt vad gäller de andra. De hade chansen att se till att MBA skulle fortsätta vara i den alla andra ultrabooks strävade mot att vara men nu kommer de få se sig omsprungna på vad gäller upplösning. Och MBP 13" uppdatering är inte värd att nämna. Oerhört pinsamt att inte ge sin storsäljare en mer värdig uppdatering.

Permalänk
Medlem

Varför, o varför fixade de inte skärmen på 13"? Hade seriöst övervägt ett köp. Samt, HDMI?? Är det detta som händer när Jobs går och dör?

Edit: Dramatiskt mest sur för att Sverige loosade..

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av leafbranch:

Frågan är vad du ska ha hårdvaran till nytta för egentligen, hårdvaran, grafik är väl det som är mest avgörande för spel men då bör man köra PC för spelen är betydligt bättre optimerade där och finns massor av mer spel titlar.

Att du inte hittar många liknande PC är för att generellt vill inte folk betala så mycket för en dator som man ska ha som vanligt vardags laptop delvis inte spela kraftfulla spel tex, finns liksom helt okej laptops för 6-8k som klarar alla sysslor. I dessa prisklasser 20-30k hittar man extrema speldatorer som har fetaste grafiken och det är få som vill slänga ut det.

Vad sägs om att jobba på en sådan laptop? Min arbetslaptop kostade 16k (19k med alla tillbehör) och den är en Dell med 13" 1280x800 men en byggkvalité som inte är närheten av en MBP. Vägrar använda den när jag jobbar hemifrån då MBP:n är så mycket bättre.

Vill själv ha en "retina" skärm därför att jag läser väldigt mycket direkt på skärmen och en hög PPI leder till att bokstäverna närmar sig tryckta bokstäver. Det är framförallt när man läser e-books som man lider av dåligt PPI på dagens skärmar och läser väldigt mycket e-books då företaget jag jobbar, likt många andra företag inom IT, betalar för en tjänst där man får tillgång till de flesta datorböcker i något e-format.

Skiter fullständigt i om det går att spela eller liknande, OSX är ju inte precis världens bästa spel-OS... För mig hade det räckt med HD4000. Men sitter ofta och programmerar endera som ren hobby eller p.g.a. hem-arbete (och då kör jag även en del simulatorer och liknande), vill därför har en så snabb CPU som är rimligt att stoppa in i en laptop. De dyrare MBP ska inte jämföras med billiga hemma-PC, de ska jämföras med "företagslaptops" och då hittar man knappast någon vettig modell under 10k och normalt ligger man på runt 15k till 25k. Frugans jobb-laptop ligger på ~23k och hon kör mest word och surfar på den, men det är den laptop alla tjänstemän får på hennes arbetsplats.

MBA är för trendiga lattesörplande personer som använder dator till surf och facebook. MBP är ett arbetsredskap.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har dom tagit en stor skit på storsäljarna till förmå för 15" burkarna?

Bara en tidsfråga innan det börjar gå dåligt för apple.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

MacBook Pro hade en optisk enhet och var tjockare.
MacBook Air saknade optisk enhet och var tunnare.

Nu har dom tagit bort den optiska enheten från MacBook Pro och gjort den tunnare.
Så nu är MacBook Pro bara 1 millimeter tjockare än MacBook Air.

Så vad är det för skillnad på MacBook Pro och MacBook Air?
Dom är ju samma sak nu?

Ska dom fortsätta köra båda produktlinjerna eller ska dom fasa ut Air nu?

Skillnaden ligger väl i vilka processorer som används. Air kör med ULV och det gör inte MBP senast jag kollade. Det ger en rätt stor skillnad i prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack Apple för att ni har HDMI och inte DP, mycket bättre i min personliga åsikt! Man blir ju sugen på att köpa sig en på företaget, skulle sitta fint som en "ute i fält dator" känns det som, speciellt 13" som jag måste hålla med EmilB, synd att dom inte uppgraderade upplösningen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Tråkigt att lekstugan som försigår även sprider sig till redaktionen. Vad vill ni få ut när ni skriver att "om man uppgraderar datorn så kommer man upp i 30 000kr+?

Om jag köper en PC-laptop för 15 000kr och sen köper en ny värsting i7 CPU till den samt 32GB SO-DIMM RAM samt 1TB SSD så är det väl klart som fan att den kommer kosta 50.000kr+.

Det här är en sida för hårdvaruentusiaster, vill du snacka med macfolk så finns 99mac.se som numera drivs av Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Behöver farfar en historielektion?
VGA är ju fimpat till förmån för DVI för över 10 år sedan. Och DVI har ersatts av Display Port. Du ligger några generationer efter...

Grejen är ju att VGA används rätt flitigt fortfarande. Har t.ex varit med om ganska många gånger att en grupp på fyra MPB-ägare kommer till ett universitetsseminarium för att hålla en presentation. Givetvis har alla glömt sin VGA-adapter som är nödvändig till projektorn och någon med en netbook för 1500 kr får rycka in. Måhända att VGA är gammal teknik, men bakåtkompabilitet är ändå vettigt i vissa lägen. Det är verkligen på tiden att åtminstone HDMI kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det här är en sida för hårdvaruentusiaster, vill du snacka med macfolk så finns 99mac.se som numera drivs av Sweclockers.

Hur kan du så gravt missuppfatta vad jag skrev?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om jag köper en PC-laptop för 15 000kr och sen köper en ny värsting i7 CPU till den samt 32GB SO-DIMM RAM samt 1TB SSD så är det väl klart som fan att den kommer kosta 50.000kr+.

Hur tänkte du där? Köper man en dator och sen uppgraderar denne har du ju fortfarande kvar de gamla delarna.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Hur tänkte du där? Köper man en dator och sen uppgraderar denne har du ju fortfarande kvar de gamla delarna.

Dra av 15 papp för de gamla delarna då. Då hamnar du ju ändå på 35k .

Permalänk
Medlem
Skrivet av mase7595:

Grejen är ju att VGA används rätt flitigt fortfarande. Har t.ex varit med om ganska många gånger att en grupp på fyra MPB-ägare kommer till ett universitetsseminarium för att hålla en presentation. Givetvis har alla glömt sin VGA-adapter som är nödvändig till projektorn och någon med en netbook för 1500 kr får rycka in. Måhända att VGA är gammal teknik, men bakåtkompabilitet är ändå vettigt i vissa lägen. Det är verkligen på tiden att åtminstone HDMI kommer.

Men det ÄR ju bakåtkompatibelt om man har en adapter!
Det är dags att gå vidare från VGA. Om inte någon börjar blir det ju aldrig av.
Vad ska Apple har i sina bärbara för att folk ska vara nöjda? En DVI-port, en VGA-port, en DisplayPort och en HDMI-port – verkar det rimligt?

Blandade känslor här inför det Apple släppte idag. Besviken på vad gjorde med Mac Pro.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Frågan är vad du ska ha hårdvaran till nytta för egentligen, hårdvaran, grafik är väl det som är mest avgörande för spel men då bör man köra PC för spelen är betydligt bättre optimerade där och finns massor av mer spel titlar.

Att du inte hittar många liknande PC är för att generellt vill inte folk betala så mycket för en dator som man ska ha som vanligt vardags laptop delvis inte spela kraftfulla spel tex, finns liksom helt okej laptops för 6-8k som klarar alla sysslor. I dessa prisklasser 20-30k hittar man extrema speldatorer som har fetaste grafiken och det är få som vill slänga ut det.

Jag tror du måste förstå att de som överväger att köpa en laptop för 22 lax inte är ute efter några barnsliga spel och resonerar mest troligt inte som du gör.

Skrivet av Cheewie:

Varför, o varför fixade de inte skärmen på 13"? Hade seriöst övervägt ett köp. Samt, HDMI?? Är det detta som händer när Jobs går och dör?

Edit: Dramatiskt mest sur för att Sverige loosade..

Varför "fixade" inte DELL, HP, Acer eller någon av de andra tillverkarna en upplösning ens i närheten av denna sk. retina upplösning Apple numera använder sig av? De har ju inte ens en enda produkt med en pixeltäthet i närheten av denna.

Skrivet av SmOOthy:

Har dom tagit en stor skit på storsäljarna till förmå för 15" burkarna?

Bara en tidsfråga innan det börjar gå dåligt för apple.

Ta dig en titt på Apple-aktien grabben, jag kan säga dig att den går allt annat än dåligt.

Skrivet av Zyriak:

Det här är en sida för hårdvaruentusiaster, vill du snacka med macfolk så finns 99mac.se som numera drivs av Sweclockers.

Jag tycker att du ska låta Sweklockers nyhetsredaktion bestämma vad de vill att vi ska disskutera. Du menar alltså på fullaste allvar att de skriver om flertalet Mac-släpp och skapar tillhörande forumtrådar för att vi inte ska "snacka med macfolk"?

Tänk om.

---

Förövrigt är det alltid lika kul att se dessa småpojkar klaga så fort Apple släpper något nytt. De ska alltid jämföra rena specifikationer (ja verkligen, specifikationer rakt av) med priset och på så sätt avgöra om en produkt är prisvärd eller inte. Denna metod används i samtliga fall, även när tillverkaren har valt att skapa en produkt där de lagt pengar och tid på egenskaper som inte går att jämföras i några specifikationer såsom det oftast är bland Mac:ar.

MVH

Permalänk
Medlem

Käzz att de inte fixade 13"

Kan tycka att de borde ge de andra macbookarna högre upplösning som inte nödvändigtvis måste vara retina display. Som någon skrev: 1080p på 15" och 1680x1050 på 13" hade varit lagom som en "vanlig uppgradering".

Gällande den nya så är den ju EPISKT nice
Blir antagligen vår nya standardlaptop på jobbet. Undrar bra hur windows kommer att hantera den upplösningen (vi kör VS dagtid).
Trevligt att de har gjort sig av med den optiska enheten. Har använt min ytterst sällan och då aldrig för någon form av installation. Man får mjukvara direkt från tillverkaren via nätet eller via MSDN. I andra fall får man skapa en image som sedan ligger på filservern tills företaget i fråga har släppt 1900talet.

Ethernet tycker jag av någon anledning känns konstigt att vara utan. Jag kan inte motivera det för i varje scenario där jag skulle vilja koppla in mig med sladd så kommer jag att sitta vid en av våra thunderboltskärmar och då får jag det automagiskt via bildskärmskabeln. Jag tror det är en vanegrej, ungefär som en snuttefilt

All in all så var det väl ungefär som förväntat med undantaget av en ny iphone men det kommer väl i augusti istället.

Löjligt dock att ranta över priset på den. Det är den ENDA laptopen med en så hög upplösning, klart de kommer att ta betalt för den! Den inriktar sig uppenbarligen inte till privatpersoner och uppenbarligen inte till SWECs genomsnittsbesökare.
Det känns dock som det är ganska få på det här forumet som skulle vara beredda att lägga 15+ för en laptop eftersom prioriteringarna är annorlunda. Apple har dock aldrig var och kommer (förhoppningsvis) aldrig blivit budget och de struntar antagligen fett i den här kundgruppen

Tar man en "vanlig" 15" mbp och lägger på högupplöst glossy skärm så landar den på 18775kr. Lägg till cirkus 1500kr för 256Gb ssd och 500kr för 2x4Gb RAM så landar man på 20775kr (den får då anses som en helt OK arbetslaptop).
Den nya mbpn med 8Gb/256Gb SSD går på 21495kr.

Man får alltså betala cirkus 700kr extra för den nya. Svårt val!

Nu är de siffrorna ink moms för jag orkar inte räkna om dem.

Edit: Nice förresten med HDMI ut men jag vet inte riktigt vad jag ska använda det till eftersom vi kommer att köra AppleTV i konferensrummen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.