Kogan inför extra avgift för kunder med Internet Explorer 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luxor ABC80:

ALDRIG FÖRUT I SWECLOCKERS HISTORIA HAR SÅ MÅNGA AVSLÖJAT ATT DE VET SÅ LITE FÖR ALLA ANDRA!

I den stora riktiga världen så är XP fortfarande kung. Orsak: Bakåt kompatibiliteten. Nästan alla program från dos tiden fungerar i XP! Och det inbegriper tidiga Windows varianter som var baserat på dos.
Industrin älskar dos. Styr och service program för Lastbilar, hjullastare, truckar, lyftkranar/traverser mm mm är nästan alltid skrivna i dos. För att inte tala om robotar och andra automatiska maskiner. Över 90% av dessa http://en.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_technologies är baserade på dos eller Unix/Linux .
Böndernas traktorer och skördetröskor, små tryckeriernas tryckpressar, snickerifabrikernas automat hyvlar, automat truckar i stora lager hallar mm mm. Listan är nästan oändligt lång med maskiner och system som "kräver" dos.

Många småföretag använder bokföring program från dos tiden. Och varför skall Nisse på snickeri firman, Kalle på målarfirman etc tvingas byta när de har ett utmärkt system som gör allt de behöver bara för MS har gått över till Windows 7. Jag har personligen träffat på ca 20-30 program som bara går att köra i tidiga versioner av dos eller XP. Faktum är många program som inte fungerade i Windows 95/98 fungerade utmärkt i XP.

Och man behåller IE6/7 av praktiska skäl. Det gör vad det skall och skapar inga konflikter.

Så ser det ut i den stora riktiga världen.

Beträffande Kogan: En smart reklam kupp! Hans företag har blivit en av Australiens mest kända över en natt!

...och faktum kvarstår att det går att välja annat än IE, eller uppgradera den man redan har.

Ett annat intressant sak är att så få människor bryr sig om att ens lära sig det grundläggande som finns i hemmet.

Exempel: mina jobbebyxor gick sönder, käringen var på jobb, så det var bara att sätta sig ner med manualen och få igång symaskinen.

Win! (men det blev fan inte snyggt)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt rätt gjort! De få som fortfarande använder äldre IE version än IE8 är garanterat en majoritet av företagsanvändare där IT-avdelningen inte hänger med i utvecklingen. Vissa hävdade för nåt år sedan att vissa äldre system bara fungerar med t.ex. IE6, men de har haft otroligt lång tid på sig att anpassa systemen för modernare webläsare, så har dom inte gjort det idag så är det ju bara pinsamt. Än värre är att det är en stor säkerhetsrisk att använda så gamla webläsare. Tummen ner för alla företag som sitter kvar med IE6 och 7

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Tycker inte deras sätt är något att hurra för. Det är bra att uppmärksamma folk på att de har en gammal webbläsare som behöver bytas ut. Dock inte på det sättet de gör det på. Vad kommer härnäst? Extra skatt på de med "fel" webbläsaren (inte versionsnummer)? Fel operativsystem? Osv. Tanken var god, metoden var det inte.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsan:

Tycker inte deras sätt är något att hurra för. Det är bra att uppmärksamma folk på att de har en gammal webbläsare som behöver bytas ut. Dock inte på det sättet de gör det på. Vad kommer härnäst? Extra skatt på de med "fel" webbläsaren (inte versionsnummer)? Fel operativsystem? Osv. Tanken var god, metoden var det inte.

Håller inte med. Att informera om att webläsaren är gammal och att folk bör byta hjälper inte, mer drastiska åtgärder krävs. För privatpersoner är det ju världens enklaste grej att bara uppgradera webläsaren eller byta till en annan så slipper de ju denna skatt och det är ju också det syftet är med det hela.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Rekordmedlem

Lysande ide i det här fallet, de gör helt rätt eftersom det finns annan programvara som löser problemet och är fri, dessutom är det en butik, då kan man även välja om man vill handla av dem eller inte, jag ser inga problem med det i det här fallet.
Hade det däremot varit så att de tvinga någon att betala för något som är viktigt och det inte funnits alternativ, typ du måste använda vår programvara som vi säljer för $100 för att lämna in deklarationen som du tvingas lämna in, då hade det varit i ett annat läge, men inte i det här fallet ( och dessutom drabbar det nog bara de som sitter på jobbet, för ingen kör väl gamla ie hemma, för win uppdate lär vara avstängt för att man ska ha fastnatt med antika ie versioner) de som är på arbetet kan ju arbeta istället för att vara i webbutiker på arbetstid.
Mycket bra markering och troligen dessutom en genialisk marknadsföringskampanj, tom i här i Sverige läser vi om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter de facto-banningen av IE 6 så har ju förstås IE 7 länge varit näst på tur.

När jag senast knåpade ihop en webapplikation som strikt följer W3C-standarder åt mitt företags kunder, så fungerade den klockrent i alla testade browsers förutom just IE 7, med sitt förbannade hasLayout-buggeri. Blev tvungen lägga in special-css som enbart laddas av just IE 7 för att det skulle fungera, vilket är ett måste då många av våra kunder kör IE 7.

Det här tilltaget var det underbaraste på länge: jag hyllar den som kom på idén! DÖD åt IE 7!!!!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jäkligt snygg sajt, mycket jobb på designen så man kan förstå att de inte gillar äldre webläsare som inte renderar rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsan:

Tycker inte deras sätt är något att hurra för. Det är bra att uppmärksamma folk på att de har en gammal webbläsare som behöver bytas ut. Dock inte på det sättet de gör det på. Vad kommer härnäst? Extra skatt på de med "fel" webbläsaren (inte versionsnummer)? Fel operativsystem? Osv. Tanken var god, metoden var det inte.

Både tanken och metoden är 100% underbar!

De enda som potentiellt drabbas negativt av detta är domänanslutna användare vars idiotiska företags/landstings/kommun-policy är att hålla sig kvar så många år bakåt i tiden som möjligt och aldrig uppgradera. Dvs, inte en enda privat användare (som inte är efterbliven).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Får mig utsökt att tänka på den gamla klassikern http://www.saveie6.com/

Permalänk
Medlem

Går väl fortfarande att använda chrome eller brinanderäv i xp eller?! Ju mer man på skyndar utvecklingen desto bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mempatch:

Får mig utsökt att tänka på den gamla klassikern http://www.saveie6.com/

Haha vilket skämt

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-martin:

Vad händer sen med de som kör XP. De kan ju inte ha nyare än IE8.
Rent jävelskap så det skriker om det. Jag kommer därför att lägga in en blockering på www.kogan.com

XP har levt sin livstid och pensionerats så varför ska någon någonsin supportera det? Däremot så körs ju alla andra alternativa webbläsare på XP så jag förstår inte vad du wajnar på. För web-utvecklare är det hur smidigt som helst om äldre versioner bara dör ut. Det här är ett steg i rätt riktning, IE7 tillför nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Håller inte med. Att informera om att webläsaren är gammal och att folk bör byta hjälper inte, mer drastiska åtgärder krävs. För privatpersoner är det ju världens enklaste grej att bara uppgradera webläsaren eller byta till en annan så slipper de ju denna skatt och det är ju också det syftet är med det hela.

Sant att information i sig inte alltid fungerar. Men varför stänger de inte bara butiken för dessa och meddelar att sidan inte stödjer webbläsaren? De vill alltså fortfarande ha inkomsten från IE7 eftersom de tillåter att folk använder den. Sedan tycker jag inte den utveckling är intressant att se, sedan är det givetvis upp till företaget att göra som de önskar inom ramen för lagarna.

Att säga att det är enkelt känns ogenomtänkt, alla har inte teknikintresset och förståelsen för hur det fungerar. Likväl som alla inte har koll på hur man bygger ett hus från grunden eller hur alla fysikens lagar fungerar.

Skrivet av backfeed:

Både tanken och metoden är 100% underbar!

De enda som potentiellt drabbas negativt av detta är domänanslutna användare vars idiotiska företags/landstings/kommun-policy är att hålla sig kvar så många år bakåt i tiden som möjligt och aldrig uppgradera. Dvs, inte en enda privat användare (som inte är efterbliven).

Det är inte de enda som "drabbas", personer som inte uppgraderar är inte heller automatiskt efterblivna. Försök se lite längre, det finns alltid individer som inte förstår prylarna de använder till 100%. Anser fortfarande det finns effektivare lösningar som gör att de blir "befriade" från IE7 helt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av karlsan:

Sant att information i sig inte alltid fungerar. Men varför stänger de inte bara butiken för dessa och meddelar att sidan inte stödjer webbläsaren? De vill alltså fortfarande ha inkomsten från IE7 eftersom de tillåter att folk använder den. Sedan tycker jag inte den utveckling är intressant att se, sedan är det givetvis upp till företaget att göra som de önskar inom ramen för lagarna.

Att säga att det är enkelt känns ogenomtänkt, alla har inte teknikintresset och förståelsen för hur det fungerar. Likväl som alla inte har koll på hur man bygger ett hus från grunden eller hur alla fysikens lagar fungerar.

Det är inte de enda som "drabbas", personer som inte uppgraderar är inte heller automatiskt efterblivna. Försök se lite längre, det finns alltid individer som inte förstår prylarna de använder till 100%. Anser fortfarande det finns effektivare lösningar som gör att de blir "befriade" från IE7 helt.

Du måste se det för vad det är, en gigantisk PR-kupp som verkar ha lyckats väldigt bra. All publicitet är bra publicitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsan:

Sant att information i sig inte alltid fungerar. Men varför stänger de inte bara butiken för dessa och meddelar att sidan inte stödjer webbläsaren? De vill alltså fortfarande ha inkomsten från IE7 eftersom de tillåter att folk använder den. Sedan tycker jag inte den utveckling är intressant att se, sedan är det givetvis upp till företaget att göra som de önskar inom ramen för lagarna.

Därför stänger dom för IE7 användare så orkar folk kanske itne bry sig och går vidare och väljer en annan butik, en butik som de kanske fortsätter att använda senare när de ändå har en modernare webläsare. På så sätt förlorar de kunder. De som inte kan uppgradera på en gång har i alla fall valet att handla med skatten och senare ta beslutet att i alla fall uppgradera eller fortsätta handla med skatten.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsan:

Det är inte de enda som "drabbas", personer som inte uppgraderar är inte heller automatiskt efterblivna. Försök se lite längre, det finns alltid individer som inte förstår prylarna de använder till 100%. Anser fortfarande det finns effektivare lösningar som gör att de blir "befriade" från IE7 helt.

Om man inte förstår hur "tekniken" fungerar så har man säkert inte rört några inställningar i Windows XP heller och då är standardinställningarna att Windowsupdate körs och installerar uppdateringar per automatik och då har man redan fått IE8 installerat för länge sen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnelsork:

Nu fattas bara en straffskatt för alla som stänger av javascript med.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du go' eller? javascript blocking bör vara standard i alla browsers och som sen måste tillåtas av användaren istället för tvärtom. Största säkerhetshålet i en browser.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Att företag och sånt kör på XP kan man ju förstå, Har man utrustning för 100,000tals pengar som saknar drivare för win7, så vill man inte uppgradera.

Men,, det finns ju faktiskt inget som hindrar xp/ie6-7 folket från att installera Firefox (eller valfri browser) för att köra på sidor som av olika anledningar ej stödjer IE. Det är nog många som har stött på det omvända, att dom blir tvungna att använda IE för att komma åt någon sida nångång.
Det går faktiskt att installera mer än en browser åt gången på moderna OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det går faktiskt att installera mer än en browser åt gången på moderna OS.

Det har väl alltid fungerat I alla fall så länge som jag kan minnas. När jag satt på Windows 3.11 så var det bara netscape som gällde, så då körde jag inget annat, men allt efter det har ju gått att köra med flera webläsare, likaså på linuxsidan.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Därför stänger dom för IE7 användare så orkar folk kanske itne bry sig och går vidare och väljer en annan butik, en butik som de kanske fortsätter att använda senare när de ändå har en modernare webläsare. På så sätt förlorar de kunder. De som inte kan uppgradera på en gång har i alla fall valet att handla med skatten och senare ta beslutet att i alla fall uppgradera eller fortsätta handla med skatten.

Givetvis kan det bli på det viset, jag ger min syn på det inte den enda sanningen. Min åsikt är att ett seriöst företag agerar på det viset, jag hade troligen slutat handla även om jag inte drabbades av det. Fast hade troligen haft en längre diskussion med dem om deras agerande. Jag gav bara ett exempel på ett sätt att göra det på, det finns fler sätt att lösa det på.

Skrivet av Bejje:

Om man inte förstår hur "tekniken" fungerar så har man säkert inte rört några inställningar i Windows XP heller och då är standardinställningarna att Windowsupdate körs och installerar uppdateringar per automatik och då har man redan fått IE8 installerat för länge sen.

Jag håller med dig om att det bör fungera på det viset, minns dock inte om det var så smidigt när man gick från IE7 till IE8. Jag vet dock att jag hjälpt många med olika problem relaterade till Windows update som hindrat uppdateringar. Bara för det är automatiskt betyder det inte att det fungerar. IE7 användarna kan fått hjälp med datorn och i och med det fått automatiska uppdateringar avstängt, eller som på något annat innovativt sätt stängt av det. Det är inget försvarstal, men det finns många anledningar till att folk har det de har på grund av bristande kunskap.

Kontentan är att jag anser de har rätt i att IE7 ska bort, men att det finns flertalet andra sätt att agera på och jag hoppas inte detta är något som kommer ske på andra ställen.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bra sätt att bli illa omtyckt.

Varför inte istället ge en rabatt på någon procent eller så till alla som använder "rätt" webbläsare?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Bra sätt att bli illa omtyckt.

Varför inte istället ge en rabatt på någon procent eller så till alla som använder "rätt" webbläsare?

Kanske därför butiken redan är hårt prspressad och att de skulle gå med förlust då efterrsom majoriteten av användarna använder en modernare webläsare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Kanske därför butiken redan är hårt prspressad och att de skulle gå med förlust då efterrsom majoriteten av användarna använder en modernare webläsare.

Fast frågan är väl då vad som hjälper ekonomin mest:

1. Ha skatten och använd pengarna till det de är tänkta till (om det nu ens är sant och inte bara ett sätt att krama mer pengar ur folk). Lär innebära att vissa drar sig för att handla pga att de tycker det är fult.

2. Ge rabatten (eller vad man nu väljer att göra), det blir inte nödvändigtvis en förlust då pengar kommer att sparas in då färre använder den dåliga webbläsaren.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det räcker att använda "citera"-knappen om man vill ha folks uppmärksamhet. Det finns ingen anledning att sjunka så lågt att man kallar någon för "lille vän" i en diskussion.

Det är sant allt du skriver, men det betyder inte att man får uppmärksamheten för det.
Sorry för "lille vän".

Jag jobbar på Tetra Pak & vi har ett intranet där det finns otaliga applikationer som körs i browsern själv använder jag en instrumentdatabas (Tetra Pak egenutveklad) som bara fungerar felfritt i IE7, Tetra Pak har startat övergången till Win7 men att göra det med ~22000 anställda över hela världen som kör på samma intranet & få det att fungera med nyare browsers har vad jag fått höra inte varit det enklaste & att tro att någon lokal "IT" ansvarig kan sköta det är bra naivt... Ny instrument data bas är på gång mm.. & ytterligare mm osv..

Många tror att det är bara för företagen att byta ut mjukvaran på alla datorer samt att det är gratis... sen kör vi siemens/allan bradley mfl mot pc när vi testar & dessa testprogram fungerar inte win7 vad vi fått höra? & knappt i XP... Vi hade en kabelmaskin innan den kostade bara 1,5 mille i inköp programvaran till den fungerade endast i win95.. Visst ja det sitter lite IT gurus här som säger det är BARA för företagen att byta ut operativsystem, det här berömda bara.. det är bara, det har man hört många gånger!

Men visst måste utvecklingen gå framåt, men allt är inte så enkelt alltid som en del påstår.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju utan problem köra gamla prylar internt på företaget för att använda nån speciell programvara, men man behöver ju inte släppa ut dem på internet, det är faktiskt ganska dumt att släppa ut antika prylar på nätet, de riskerar att angripas av ohyra, stuxnet är bara början och jag vet att det är möjligt att komma åt vissa industriella styrsystem via nätet, det kan öppna för verkligt skadliga attacker mot företag, och troligen så kommer cyberkriminella att börja intressera sig för sånt nu när stuxnet visat sig fungera, för säkerhetstänket i styrsystemen är obefintligt, ingen tänkte sig att de skulle vara internetanslutna när de konstruerades, och det kanske de inte ska vara, man bör segmentera näten och låta de gamla sakerna ha husarrest istället för att ge dem internetaccess.
Det finns en del dos men det är väl inget jätteproblem där, men det finns styrdatorer baserade på alla möjliga lite modernare "ms med nätverk" som xp och gamla nt men också os2 finns kvar, det är där farorna finns, de maskinerna är ofta uppkopplade och man borde kanske stoppa dem i företagets brandvägg om inte tidigare.
De som har lite modernare kontorsdatorer kan ju använda xp mode eller nån annan form av virtualisering för att köra gammalt bös och vara konfade så att de kör en modern webläsare om de ska ut på det riktiga internet i stället för att vara på intranätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hahaha underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju utan problem köra gamla prylar internt på företaget för att använda nån speciell programvara, men man behöver ju inte släppa ut dem på internet, det är faktiskt ganska dumt att släppa ut antika prylar på nätet, de riskerar att angripas av ohyra, stuxnet är bara början och jag vet att det är möjligt att komma åt vissa industriella styrsystem via nätet, det kan öppna för verkligt skadliga attacker mot företag, och troligen så kommer cyberkriminella att börja intressera sig för sånt nu när stuxnet visat sig fungera, för säkerhetstänket i styrsystemen är obefintligt, ingen tänkte sig att de skulle vara internetanslutna när de konstruerades, och det kanske de inte ska vara, man bör segmentera näten och låta de gamla sakerna ha husarrest istället för att ge dem internetaccess.
Det finns en del dos men det är väl inget jätteproblem där, men det finns styrdatorer baserade på alla möjliga lite modernare "ms med nätverk" som xp och gamla nt men också os2 finns kvar, det är där farorna finns, de maskinerna är ofta uppkopplade och man borde kanske stoppa dem i företagets brandvägg om inte tidigare.
De som har lite modernare kontorsdatorer kan ju använda xp mode eller nån annan form av virtualisering för att köra gammalt bös och vara konfade så att de kör en modern webläsare om de ska ut på det riktiga internet i stället för att vara på intranätet.

Vi hämtar uppdateringar till provprogrammen på internet till provdatorerna samt att vid konfigueringar av styrsystemen ingår att hämta diverse uppdateringar inkusive firmwares över nätet & ja det finns redan virus till styrsystemen bla. siemens har drabbats av det samt att i anläggningarna har man ett nätverk ut mot internet samt ett internt inom anläggningen.

Så återigen det är inte bara att inte låta datorer komma ut på nätet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det är sant allt du skriver, men det betyder inte att man får uppmärksamheten för det.
Sorry för "lille vän".

Jag jobbar på Tetra Pak & vi har ett intranet där det finns otaliga applikationer som körs i browsern själv använder jag en instrumentdatabas (Tetra Pak egenutveklad) som bara fungerar felfritt i IE7, Tetra Pak har startat övergången till Win7 men att göra det med ~22000 anställda över hela världen som kör på samma intranet & få det att fungera med nyare browsers har vad jag fått höra inte varit det enklaste & att tro att någon lokal "IT" ansvarig kan sköta det är bra naivt... Ny instrument data bas är på gång mm.. & ytterligare mm osv..

Många tror att det är bara för företagen att byta ut mjukvaran på alla datorer samt att det är gratis... sen kör vi siemens/allan bradley mfl mot pc när vi testar & dessa testprogram fungerar inte win7 vad vi fått höra? & knappt i XP... Vi hade en kabelmaskin innan den kostade bara 1,5 mille i inköp programvaran till den fungerade endast i win95.. Visst ja det sitter lite IT gurus här som säger det är BARA för företagen att byta ut operativsystem, det här berömda bara.. det är bara, det har man hört många gånger!

Men visst måste utvecklingen gå framåt, men allt är inte så enkelt alltid som en del påstår.

Företag i allmänhet låser in sig för lätt ioch accepterar låsta lösningar för lättvindigt. Men i fallet med Windows7 har ju faktiskt Microsoft tänkt till i och med XP mode... Nästan. Problemet är att det beter sig som remoteanslutet så man kan glömma policies gjorda för alla som är påloggade lokalt.

Men för en privatperson så är det ju lättare. Microsoft gör helt rätt i att inkludera massa nytt godis i senaste versionen an Windows som inte fungerar på föregående versioner. Jag t. ex hatar Windows 8 än så länge, men kommer nog skaffa det endå i och med att Hyper-V ingår på klientsidan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vi hämtar uppdateringar till provprogrammen på internet till provdatorerna samt att vid konfigueringar av styrsystemen ingår att hämta diverse uppdateringar inkusive firmwares över nätet & ja det finns redan virus till styrsystemen bla. siemens har drabbats av det samt att i anläggningarna har man ett nätverk ut mot internet samt ett internt inom anläggningen.

Så återigen det är inte bara att inte låta datorer komma ut på nätet...

Visst men de ska inte konstant stå ute på nätet bara för att man tankar en uppdatering då och då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Vi hämtar uppdateringar till provprogrammen på internet till provdatorerna samt att vid konfigueringar av styrsystemen ingår att hämta diverse uppdateringar inkusive firmwares över nätet & ja det finns redan virus till styrsystemen bla. siemens har drabbats av det samt att i anläggningarna har man ett nätverk ut mot internet samt ett internt inom anläggningen.

Så återigen det är inte bara att inte låta datorer komma ut på nätet...

Skrivet av jocke92:

Visst men de ska inte konstant stå ute på nätet bara för att man tankar en uppdatering då och då?

Finns säkert andra tillväga sätt om man kan ändra i koderna lite, nu är ju såklart det inte enkelt om man inte har kunnig IT-personal.