Permalänk
Medlem

Remote MC Server?

Tänkte prova Arctics remote-app till telefonen. Enkelt att ladda ner den, men den kräver också en serverkomponent som ska installeras på htpc:n.
Arctic verkar dock ha slarvat bort den rätta URL:en, och jag lyckades inte söka upp den rätta. Är det någon som har en fungerande URL?
Nån som har provat programmet mot en MC101 och kan rekommendera, eller det kanske finns en mycket bättre telefon-fjärr som också är gratis?
Tips mottages tacksamt.
/Nz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Jag har ännu inte skickat iväg min till Tyskalnd för reklamation. Så länge jag inte startar om den fungerar den hyfsat.

Som många andra har jag också problem med SSD-disken försvinner (SAmsung 830 128gb).

På deras sida står det "new stock coming soon" så jag avvaktar med att skicka tills det ändras.

Min nya ska skickas från Hong-Kong på måndag, så antar att det är då de räknar med att få in den nya sändningen så du kan nog skicka iväg din till Tyskland nu.

Permalänk
Medlem

Arctic Remote MC

Skrivet av nizque:

Arctic verkar dock ha slarvat bort den rätta URL:en, och jag lyckades inte söka upp den rätta.

Fick info från Arctic Support:
"Due to different issues, Remote MC has been discontinued and is no longer available in the Appstore. We can recommend you to use XBMC as media player software [...] "

Så, bara att glömma deras egen App som fjärris alltså.
Har ännu inte provat med XBMC och motsvarande App, blir efter kräftskivan

/Nz

Permalänk
Skrivet av nizque:

Fick info från Arctic Support:
"Due to different issues, Remote MC has been discontinued and is no longer available in the Appstore. We can recommend you to use XBMC as media player software [...] "

Så, bara att glömma deras egen App som fjärris alltså.
Har ännu inte provat med XBMC och motsvarande App, blir efter kräftskivan

/Nz

Där ser man, jag använder just nu XBMC och min HTC som remote och det funkar bra
Lite dåligt att de skyltar med appen på hemsidan och sen har de lagt ner den.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Alltså vad jag läst så levereras den inte med SSD disk än, och väldigt många stoppar i en SSD disk och får problem. Jag undrar om det finns ett sammanband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynick:

Alltså vad jag läst så levereras den inte med SSD disk än, och väldigt många stoppar i en SSD disk och får problem. Jag undrar om det finns ett sammanband.

Jag köpte min SSD separat och inte från Arctic, stämmer. Fick installera om OS:et (eftersom det inte var korrekt installerat på HD från början, annars hade jag nog kunnat flytta över det från HD till SSD).
Men jag har inte fått problem av det.
Samband?

Permalänk

Fick precis svar av supporten, de kommer skicka en ny wlan-modul som jag kan byta ut själv. Riktigt smidigt

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas den här dyker upp hos någon svensk återförsäljare snart. Klart stilren för vardagsrummet

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en HTPC och köra Windows 8 på. Är lite tveksam om jag ska välja denna eller bygga en egen på typ inet, den kostar ju ändå en slant.
Och svensk återförsäljade hade varit väldigt mycket lättare.

Ni som har kört med den nu ett tag, är ni fortfarande nöjda och skulle rekommendera den?

Permalänk
Skrivet av thexps:

Är på jakt efter en HTPC och köra Windows 8 på. Är lite tveksam om jag ska välja denna eller bygga en egen på typ inet, den kostar ju ändå en slant.
Och svensk återförsäljade hade varit väldigt mycket lättare.

Ni som har kört med den nu ett tag, är ni fortfarande nöjda och skulle rekommendera den?

Många har problem med den, min hade trasig wlan modul och lider av SSD boot buggen. Tills de fixar alla barnsjukdomar skulle jag nog inte kunna rekommendera enheten. Med tanke på hur många fler i tråden som har problem verkar det som att man måste ha lite tur för att få en fullt fungerande enhet utan buggar.

Så nej, i dagens läge rekommenderar jag den inte, i.af inte med dagens pris och problem.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Är på jakt efter en HTPC och köra Windows 8 på. Är lite tveksam om jag ska välja denna eller bygga en egen på typ inet, den kostar ju ändå en slant.
Och svensk återförsäljade hade varit väldigt mycket lättare.

Ni som har kört med den nu ett tag, är ni fortfarande nöjda och skulle rekommendera den?

Köpte det som står här ovanför. Byte i och för sig till en i7 senare och även om det är overkill för en HTPC så är kontentan att man kan få riktigt grymma grejer för dom pengar som mc101 kostar, den går väl på drygt 6000 med ssd.

Så jag rekommenderar ingen mc101, inte ens om den vårt felfri och än mindre med alla fel. Utan istället att se vad du kan bygga ihop själv efter dina behov och önskemål. Då kan du ju även uppgradera i framtiden.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag hittar ingen information om vad det sitter för ljudkretsar i MC101. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Jag hittar ingen information om vad det sitter för ljudkretsar i MC101. Någon som vet?

Länk till AnandTech som har testat AMD Trinity http://www.anandtech.com/show/5831/amd-trinity-review-a10-460...

Jag hittar inga uppgifter om vilka ljud drivrutiner som användas men jag tror att det är Realtek som även andra grafikkort från AMD använder.

Visa signatur

janee

Permalänk

Monterade nya wlan modulen idag. Nu funkar det bättre men tycker inte jag får några vidare hastigheter så det blir att köra trådbundet

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Min utbytta MC101 kommer med Fedex i morgon eller på måndag. Återkopplar då!

Permalänk
Medlem

Ljuddelarna är "Realtek High Definition audio" och en "AMD High Definition Audio Device".
Realtek-enheten är väl för "vanligt" ljud, och den andra är väl för ljud via HDMI antar jag.

Permalänk
Medlem

Min nya MC101 fungerar perfekt. Inga problem längre.

Permalänk

Något som kan vara värt att göra är att byta ut kylpastan på den. När jag byte wlan modul såg det ut som en femåring hade kletat på way to much kylpasta på den. Jag tog bort det och applicerade egen och det gjorde så att fläkten inte alls drar igång lika ofta som innan (mycket bättre ledningsförmåga mellan chassi & cpu).

Så det är lätt värt att göra om ni tycker att fläkten går igång ofta.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Såg det också på en review, där var typ 1kg pasta... Orkar nog inte göra det bytet men...

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en sak de förbättrat i denna batchen. Har inte heller hört fläkten dra igång en enda gång än.
Bootar utan problem från SSD också.

Permalänk
Medlem

Power plan?

Min MC101 är tänkt att agera mediaserver hemma, skulle helst inte vilja behöva stänga av den alls. Men den kör ju inte aktivt jämnt, skulle kunna få gå ner i sparläge när det är idle, för att kicka igång igen vid behov. Men jag har inte lyckats hitta en Win7 'Power plan' som fungerar för mig. När min burk gått ner i någon som helst form av sparläge behöver jag hela tiden boota om den mha knappen på ovansidan. Kan hänga ihop med att jag har trådlöst tangentbord+touchpad, har inte provat med trådan förstås... Hmm, bara att testa!
Är det fler som har det såhär, eller hur gör ni andra?
Tacksam för tips.
//Nz

Permalänk
Medlem

nizque:

Jag kör med en MCE RF remote och den kan väcka från sleep. Kan du inte bara köra med Wake On lan förresten?

Permalänk
Medlem

Wake on Lan hittar jag inte som inställning, finns inte på min Power Plan. Skulle gärna vilja veta hur jag får till detta, har en remote desktop-session som jag vill styra htpc:n, och den borde teoretiskt kunna generera ett WoL-beteende väl?
Men med ett trådat tangentbord går det definitivt att få burken att vakna igen, det har jag kollat. Verkar alltså inte vara omöjligt, jag får jobba med fine-tuneing av OS. Tacksam för tips.

Jag har ingen separat fjärris, tänkte slippa det om det går.

Permalänk
Medlem

Wake on lan styrs i bios

Permalänk
Medlem

Men vf-n !

Skrivet av nizque:

Men jag har inte fått problem av det.

Idag kunde jag inte boota om från SSD

Ni som har haft detta problem, har det lösts, och hur?

Permalänk
Skrivet av nizque:

Idag kunde jag inte boota om från SSD

Ni som har haft detta problem, har det lösts, och hur?

ctrl+alt+del när man får felet så lyckas den alltid boota andra gången för mig med en OCZ agility 3 120GB SSD.
Testar just nu med en Kingston SSD now V200 120GB och den har (än så länge) aldrig buggat ur som OCZ SSDn.

Så det verkar som vissa SSD diskar funkar utan problem i.af

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan ej boota från SSD

Skrivet av Endosavian:

ctrl+alt+del när man får felet så lyckas den alltid boota andra gången för mig med en OCZ agility 3 120GB SSD.
Testar just nu med en Kingston SSD now V200 120GB och den har (än så länge) aldrig buggat ur som OCZ SSDn.
Så det verkar som vissa SSD diskar funkar utan problem i.af

Trefinger-saluten hjälper inte med trådlöst tangentbord, inga drivrutiner hinner laddas, direkt efter att bootsekvensen startar och direkt efter Arctic-loggad visas felmeddelandet om att den inte lyckades hitta någon bootenhet.
Jag har en OCZ Vertex4 128GB. Ska tydligen finnas en firmware-uppdatering att prova. Vet dock inte vilken fw jag redan kör. Och så måste jag plocka ur SSD och koppla till annan enhet för att ladda på nytt fw. Har inte funnits tid till det än, stay tuned.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med vertex 4. Fördröj postningen i bios med några sekunder så hinner allt laddas in.

Permalänk
Medlem

SSD-bootproblem - löst

Skrivet av error850:

Jag hade ett liknande problem med vertex 4. Fördröj postningen i bios med några sekunder så hinner allt laddas in.

Inte för att jag vet exakt vad "fördröj postningen" betyder, men jag satte en längre tid med loggan innan boot (5 istf, 2 sek) samt tog bort 'Fast boot'-konfig. Sen startade burken snällt igen.

Tack för tipset error850!

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Har sneglat lite på Arctic MC101 vilket verkar vara ett riktigt lovande alternativ som HTPC förutsagt att man klarar sig utan optisk läsare, visst A10 4600m är ingen raket men den är mer än tillräckligt snabb för HTPC tillämpningar och det finns tom krut nog för spel i lägre inställningar.
Men vad skiljer egentligen mellan barebone och den fulla varianten av MC101? Som jag ser det verkar det vara 4GB minne och 1 TB disk för systemet/lagring.

"Barebone" = utan tillbehör
Och det är som regel billigare att köpa en Barbone o komplettera själv

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.