Permalänk
Medlem

Hur gör man så att bilder blir "klickbara" från flickr?
Skulle vara trevligt att veta! Tack!

Permalänk
Medlem

Lite från mig nu efter ett tags uppbehåll

En mix och mer i strömmen

Church Of Knight, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

5DMK3 som TV tagen av en 5dMK3

Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

The Last Tea Time, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Want a sip, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem

Moon 7/8-12 by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

Schysst bild, sist jag provade fota månen var det inte helt klart i luften utan det blev disiga bilder.
Är den tagen vid 200mm eller 300mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Hur gör man så att bilder blir "klickbara" från flickr?
Skulle vara trevligt att veta! Tack!

Se ett av mina inlägg på förra sidan

Skrivet av Aristotele:

Schysst bild, sist jag provade fota månen var det inte helt klart i luften utan det blev disiga bilder.
Är den tagen vid 200mm eller 300mm?

Tack!
Var väl inte ultimata förhållanden när denna bild togs heller, men använde mig av MOON11 metoden (samma som SUNNY16 fast: F11, samma slutartid som ISO)
Tagen handhållet med Pentax DA 55-300 @ 300, f11, 1/200, ISO200

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xplod:

En liten ragdollkille

Hur söt som helst och fin bild!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken kamera? Men viktigast av allt, vilken lins?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Tycker det är lite väl överexponerat och skärpt för min smak. Men kompositionerna funkar ju bra. Dessutom är din exif lite trasig. 17-40 4L @ F/1.4 känns knasigt.

Överexponeringen gillar jag, eller ja. Det är ljust och fint som gäller, när kåken var ljus och fin. Inget är överexponerat, det finns täckning överallt. Om än ljust i flera områden.

Skärpan kan komma av flera faktorer, förhållandet mellan våra skärmar, jag skärper gärna bilderna lite extra innan jag lägger upp dom (speciellt eftersom facebook DÖDAR skärpa..) så det kan bero på det. Aja, det är ju inte UR fokus iaf, kan jag svära på!

hahaa... Jadu, varför EXIF filen är trasig vill jag inte svara på. För det jag misstänker orsakar det är hemligt!

Hur som helst. en till, sött litet torp jag fotade idag:

Och en "point and shoot" bild på svärsyster i hennes farmors folkdräkt från tidigare i sommar.
Flickvännen som redigerade denna så jag är oskyldig!

Permalänk

Kollade igenom förra helgens bilder igen när jag passerade ett gäng svalor och testade fokustrackningen, tyckte egentligen att de mesta bilderna blev rent skit eftersom de flög på alldeles för hög höjd, men kanske förväntar jag mig för mycket. Här är en liten rackare, som efter lite efterbehandling blev såhär.

200mm 1/1000s f/5.6 ISO360

När jag kollar på andras fågelbilder så är ju få bilder perfekta hellerm. Nog svårt att få en fullframe bild på en flygande svala med endast 200mm. Tyckte alla bilder var skit, men det ser ju något bättre ut efter tillfixning. Hade inte tid att pilla förra helgen.

Permalänk
Skrivet av nae0:

Överexponeringen gillar jag, eller ja. Det är ljust och fint som gäller, när kåken var ljus och fin. Inget är överexponerat, det finns täckning överallt. Om än ljust i flera områden.

Det trevliga med dina bilder är att det ofta syns på behandlinge att det är dina bilder då de har en gemensam tråd. Inte helt fel tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Det trevliga med dina bilder är att det ofta syns på behandlinge att det är dina bilder då de har en gemensam tråd. Inte helt fel tycker jag.

Tack!! Väldigt mycket tack!

Det var nog en av de bättre kommentarerna jag fått! Nu blev jag glad! Perfekt nu när jag är lite nervös inför en arbetsintervju imorrn

Permalänk

Här är en jag tog för några dagar sedan nere i göteborg

Visa signatur

Skit komputter just nu, ska uppgraderas i sommarn.

Dropbox. Ha alltid dina filer med dig. 2Gb gratis. http://db.tt/pF5PXWu

Permalänk
Skrivet av nae0:

Tack!! Väldigt mycket tack!

Det var nog en av de bättre kommentarerna jag fått! Nu blev jag glad! Perfekt nu när jag är lite nervös inför en arbetsintervju imorrn

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ax...tror jag iaf
Taget med 5D mark II och 70-200 2.8L IS II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Tack!! Väldigt mycket tack!

Det var nog en av de bättre kommentarerna jag fått! Nu blev jag glad! Perfekt nu när jag är lite nervös inför en arbetsintervju imorrn

Du klarar biffen

King Kong on vacation, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Överexponeringen gillar jag, eller ja. Det är ljust och fint som gäller, när kåken var ljus och fin. Inget är överexponerat, det finns täckning överallt. Om än ljust i flera områden.

Skärpan kan komma av flera faktorer, förhållandet mellan våra skärmar, jag skärper gärna bilderna lite extra innan jag lägger upp dom (speciellt eftersom facebook DÖDAR skärpa..) så det kan bero på det. Aja, det är ju inte UR fokus iaf, kan jag svära på!

hahaa... Jadu, varför EXIF filen är trasig vill jag inte svara på. För det jag misstänker orsakar det är hemligt!

Hur som helst. en till, sött litet torp jag fotade idag:
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m8g8kzXjoY1rw9c86o1_1280.jp...

Och en "point and shoot" bild på svärsyster i hennes farmors folkdräkt från tidigare i sommar.
Flickvännen som redigerade denna så jag är oskyldig!
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m8g81ulSsr1rnjqugo1_500.jpg

Mjaså, faller mig inte i smak då det mest var jobbigt att se på. Men smaken är som baken.

Svårt att tro att skärmarna har inverkan på det, om man nu inte råkar fippla med skärpan i menyerna - vilket jag aldrig gör. Dessutom kan du ju alltid efterskärpa bilder beroende på site. Eller sluta lägga upp saker direkt på facebook.

Magic Lantern är ju inte direkt något hemligt...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Mjaså, faller mig inte i smak då det mest var jobbigt att se på. Men smaken är som baken.

Svårt att tro att skärmarna har inverkan på det, om man nu inte råkar fippla med skärpan i menyerna - vilket jag aldrig gör. Dessutom kan du ju alltid efterskärpa bilder beroende på site. Eller sluta lägga upp saker direkt på facebook.

Magic Lantern är ju inte direkt något hemligt...

Jao, smaken som baken. Jag gillar ljust å fräscht. hehehe.

Jag har inte fipplat mkt jag heller. Har en bra skärm också Men ja lite cp skärpa får jag. Inte helt nöjd..
Mjao, lägger inte bara upp på facebook, men måste mer eller mindre. Har min facebook-sida och där får jag mkt publicitet!

Magic Lantern? Inte det vi använder

Permalänk
Medlem

Ballstad Lofoten

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vilken kamera? Men viktigast av allt, vilken lins?

Nikon J1 + Tamron 90mm f/2.8 macro

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lekte med ljus och shutterspeed.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Molo in Sopot by attila96, on Flickr
Så har jag också lärt mig hur man gör klickbara bilder, tack för det Nex!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

By Klev vid hunneberg.

DSC_0077 by Casco67, on Flickr

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

En bild från semestern i Italien

och en till

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Blev ett par skott på min före detta arbetsplats.

DSC_0218 by Casco67, on Flickr

Vidvinkeln gör att bilden ser ut att luta skumt. Jag hade kameran i våg så det är en konstig synvilla :X

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Två lite skruvade "sol-bilder".

Permalänk
Medlem

Lek med svartvitt Olidanstationen i Trollhättan.

DSC_0079 by Casco67, on Flickr

Är lite missnöjd med mitt objektivs skärpa så nästa investerng blir ett bättre. Kit objektivet räcker inte till helt enkelt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem

Ett par bilder från en resa till Italien jag gjorde i slutet av juli.

Olympus OM-D med Olympus 12-50/3,5-6,3 @ 5,6 & 12mm, ISO 200, 1/800.

Olympus OM-D med Sigma 30/2,8 @ 2,8, ISO 200, 1/100.

Olympus OM-D med Olympus 17/2,8 @ 2,8, ISO 1600, 1/80.

Jag har egentligen två problem här; jag vill ha mer vidvinkel (för den där rätta känslan) och jag är inte helt säker på balansen mellan himmel och mark är rätt. Det tidigare är ju egentligen en pengarfråga (om än en rätt dyr sådan) men det senare känns som en kompositionsfråga. Har någon något bra tips om hur man bör balansera ut det hela? Att t.ex. lägga horisonten 1/3 upp i bild känns ibland lite mycket.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irlut:

Jag har egentligen två problem här; jag vill ha mer vidvinkel (för den där rätta känslan) och jag är inte helt säker på balansen mellan himmel och mark är rätt. Det tidigare är ju egentligen en pengarfråga (om än en rätt dyr sådan) men det senare känns som en kompositionsfråga. Har någon något bra tips om hur man bör balansera ut det hela? Att t.ex. lägga horisonten 1/3 upp i bild känns ibland lite mycket.

Med mer vidvinkel hade den tomma ytan i förgrunden blivit ännu större och det hade mest blivit massa "ingenting" av bilden, men hade du gått närmare hade det kanske funkat.
Om du haft horisonten 1/3 från ovankant hade det åxå blivit massa tom, ointressant yta i förgrunden. Himmeln är nog inte tillräckligt intressant för att göra tvärt om.
Min spontana tanke är att du antingen skulle letat upp något mer intressant att ha i förgrunden, alternativt kanske tagit bilden i liggande format istället. Det sista är ju svårt att säga utan att veta vad som finns till höger resp vänter dock. Som bilden är nu känns dock himmeln ganska "lagom" placerad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumbo:

Med mer vidvinkel hade den tomma ytan i förgrunden blivit ännu större och det hade mest blivit massa "ingenting" av bilden, men hade du gått närmare hade det kanske funkat.

Ja, det är ju ett krav för att få vettigare komposition. Jag gillar distortionen från UWA!

Skrivet av dumbo:

Om du haft horisonten 1/3 från ovankant hade det åxå blivit massa tom, ointressant yta i förgrunden. Himmeln är nog inte tillräckligt intressant för att göra tvärt om.
Min spontana tanke är att du antingen skulle letat upp något mer intressant att ha i förgrunden, alternativt kanske tagit bilden i liggande format istället. Det sista är ju svårt att säga utan att veta vad som finns till höger resp vänter dock. Som bilden är nu känns dock himmeln ganska "lagom" placerad.

Det är primärt bild 1 jag är osäker på. Bild 2 tycker jag funkar och bild 3 är typ indelad i tre segment och hade mycket riktigt behövt något roligare i förgrunden. Tyvärr är ju jättelätt att veta att man ska ha det och mycket svårare att lyckas i praktiken

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Vila i frid

Lite ironi:

Visa signatur