Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk

Ska beställa detta nu tänkte jag http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2479887 + Förlängning ATX 24 pins.
Inget man glömt eller bör ändra?

Utöver det antar jag att jag behöver kylpasta, vilken rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

De lär gå när tillverkaren tillhandahåller drivrutiner för operativsystemet:
http://www.msi.com/product/mb/Z87I.html#/?div=Driver&os=Win7 32

Men att installera en 32bitars miljö är ett misstag. Gör bara de om du inte har några andra alternativ pga din hårdvara. Du låser dig till att maximalt kunna nyttja 3,2-3,4GB RAM. Det är inte otänkbart att mer RAM kan bli en nödvändighet, då blir du tvungen att ominstallera hela din maskin, vilket känns lite omständligt.

Om du har en licensnyckel idag för 32bitars så tror jag faktiskt den är kompatibel med 64bitars också. Fast du måste förstås tanka ner 64 bitars ISO:n.
Jag vet iallafall att de va kompatibelt mellan både språk och x86/x64 tidigare. Du kan ju prova kanske.
Du kan ladda ner en laglig och ren Windows 7 64 bitars ISO här:
http://www.w7forums.com/threads/official-windows-7-sp1-iso-im...

Coolt, ditt tips funkar!
Kör just nu installation av Win 7 64-bitar i en virtuell maskin, bara för att testa!

Tack återigen för tipset!

Permalänk
Skrivet av rysseh:

Okey, men kommer nätaggregatet räcka till då? annars kanske man kan köpa något liknande detta: http://www.inet.se/produkt/6900488/silverstone-nightjar-400w-... och skruva fast det i tvbänken på något sätt.
Har inte tänkt att sätta i ett grafikkort från början eftersom jag inte har någon bildskärm som stödjer 4K. Plus att jag inte har sett någon film/tvprogram som använder formatet ännu.

Ingen aning, det är ju "bara" på 150W, så det kanske kan bli tveksamt. Å andra sidan är väl passivt kylda grafikkort kanske inte så krävande vanligtvis. Men som du säger är det ont om 4K-skärmar och ännu mer ont om 4K-material, så det är ju ett framtida problem i så fall. Det ska nog vara möjlig med externt nätagg, men tror det kan bli svårt att göra det snyggt...

Skrivet av rysseh:

Har dock en till fråga.. Är inte så där super vass på att bygga installera datorer, är detta "bygget" svårt att bygga ihop i det lilla chassit?
Går det inte att beställa alla delar och be tex inet bygga ihop datorn åt mig...
Känns lite dumt att beställa nåt och sen inte kunna bygga ihop det och få det att fungera...

Fel ställe att fråga på, då många av Sweclockers medlemmar delvis hänger här för att de tycker det är kul att bygga datorer.

Det här var som jag skrev tidigare mitt andra bygge någonsin och det gick utmärkt för mig. Det svåraste momentet var att fästa kylaren, men där följde jag Streacoms tips från installationsmanualen och testade att "installera" den utan kylpasta tills jag lärt mig hur jag skulle göra för att till sist ha på kylpasta, installera och skruva fast allt. Installationsmanualen är väldigt tydlig, så följer man bara den (förutom att man enligt mig bör koppla in 24-pins innan kylare) ska det inte vara några problem. Visst blir det lite pilligt eftersom chassit är förhållandevis litet, men svårt skulle jag inte säga att det är.

Om du trots allt ändå inte vill bygga ihop datorn själv så har datorbutiker ofta något erbjudande om att bygga ihop den åt dig. Jag vet att man hos Inet kan köpa komponenterna och sedan låta dem bygga ihop datorn. Jag har för mig att Webhallen har något liknande och det finns säkert flera datorbutiker som har ett sådant erbjudande. Det kostar dock förstås en del och jag vet inte hur det är med komponenterna, om de måste köpas från samma butik, vilket i så fall sällan är det billigaste (jag beställde komponenter från Webhallen, Dustin, Komplett, CDON och Inet för att få billigaste möjliga).

Skrivet av Starvalley:

Ska beställa detta nu tänkte jag http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2479887 + Förlängning ATX 24 pins.
Inget man glömt eller bör ändra?

Utöver det antar att jag behöver kylpasta, vilken rekommenderas?

Det följer med två tuber kylpasta med chassit. Jag tycker dock det var lite för lite med tanke på alla ställen som ska ha kylpasta, men det funkar...

Permalänk

Någon som har något förslag på ett schysst tangentbord att ha till HTPC:n, då självklart med touchpad på?

Funderar på någon av dessa:
Logitech K400 Wireless Touch Keyboard
Logitech TK820 mediatangentbord
Rapoo E2700 Wireless Keyboard Touchpad
Rapoo E9080 Wireless Touchpad Keyboard

Permalänk
Medlem

Kör med K400 sedan några dagar tillbaka och den funkar utmärkt!

Skrivet av Starvalley:

Någon som har något förslag på ett schysst tangentbord att ha till HTPC:n, då självklart med touchpad på?

Funderar på någon av dessa:
Logitech K400 Wireless Touch Keyboard
Rapoo E2700 Wireless Keyboard Touchpad
Rapoo E9080 Wireless Touchpad Keyboard

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Skrivet av Obalaan:

Kör med K400 sedan några dagar tillbaka och den funkar utmärkt!

De enda frågetecken jag har om den är bristen på mediaknappar (play, stop, rewind etc..) och touchpadens storlek, känns den inte lite liten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starvalley:

De enda frågetecken jag har om den är bristen på mediaknappar (play, stop, rewind etc..) och touchpadens storlek, känns den inte lite liten?

Jag var i en butik och kände på ett nyligen. Tyckte inte alls att touchpaden var för liten, men det är ju subjektivt. Den är mindre än på t.ex. en Macbook, men inte alls minimalistisk. Personligen tycker jag t.o.m. att den är ganska stor för att sitta på ett tangentbord (är van vid betydligt mindre touchpad).

Verkar som att de flesta som säljs nu är K400r som även har högerklick m.m. på touchpaden, och tre programmerbara knappar. Se http://logitech-en-ap.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/39... för en jämförelse mellan K400 och K400r och hur du kan se skillnaden mellan dem.

Här kan du se att K400r har några mediaknappar.

Här kan du se att K400 inte har samma mediaknappar.

Ny bild på K400r
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stampedo:

Coolt, ditt tips funkar!
Kör just nu installation av Win 7 64-bitar i en virtuell maskin, bara för att testa!

Tack återigen för tipset!

hehe np! Kul att de funkade

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starvalley:

Någon som har något förslag på ett schysst tangentbord att ha till HTPC:n, då självklart med touchpad på?

Funderar på någon av dessa:
Logitech K400 Wireless Touch Keyboard
Logitech TK820 mediatangentbord
Rapoo E2700 Wireless Keyboard Touchpad
Rapoo E9080 Wireless Touchpad Keyboard

Jag kör med detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111555 fast de ser inte ut som de går att beställa längre. Men de har fungerat troget i flera år nu. Slog även till på en rea som var för ett halvår sedan och köpte en till sovrummet också för bara 850kr. De första kostade mig 2 lök dock.. så man kan inte skylla på dem för att de va billigt direkt

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skaffa mig en HTPC likt denna men tänkte gå upp ett steg i processor till i5.
Men vilken i5a skall man skaffa? K S T eller ingen ändelse?
Denna har 65W TDP, är det den jag ska köra på?
https://www.komplett.se/intel-core-i5-4570s-processor/780488

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leandr:

Jag tänkte skaffa mig en HTPC likt denna men tänkte gå upp ett steg i processor till i5.
Men vilken i5a skall man skaffa? K S T eller ingen ändelse?
Denna har 65W TDP, är det den jag ska köra på?
https://www.komplett.se/intel-core-i5-4570s-processor/780488

4570T har ju en TDP på 35W, det är lågt och fint.
Vad är anledningen till att du vill ha en i5 istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

4570T har ju en TDP på 35W, det är lågt och fint.
Vad är anledningen till att du vill ha en i5 istället?

Jag hade tänkt att man kan köra nått spel, typ Flatout, Diablo 3 osv så lite extra kraft skadar inte. Men det kanske funkar lika bra med en i3a?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leandr:

Jag hade tänkt att man kan köra nått spel, typ Flatout, Diablo 3 osv så lite extra kraft skadar inte. Men det kanske funkar lika bra med en i3a?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror skillnaden blir minimal, ska du ha en med mer kräm i så får du nog gå på en 4570 (utan ändelse), men då hamnar TDP på 84W istället.

En 4340 presterar t o m lite bättre än en 4570T, speciellt i single core. Men har man väldigt höga krav på låg TDP så är ju 4570T ett bra val.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4570T-vs-Intel-Core-i3-...

Permalänk
Medlem

Bygge med FC8 EVO, low power-CPU (Core i3-4130T), med installationstips, bilder och temperaturer

Tack trådstartaren och alla andra för en bra guide! Här är mitt bygge med tankar, installationstips och bilder.

TL;DR: Det blev en ganska lång post som mestadels beskriver en alternativ installationsmetod.

Streacom fanless vs NUC

Hade diskussioner med en vän om att göra detta bygge vs att köpa en NUC. Detta kostade runt 2000 kr mer, men det går nog att räkna hem efter en uppgradering av CPU och minne, och så är det bättre prestanda i en i3-4130T vs en i3-4010U.

Många säger att NUC:en inte hörs, men jag har även läst rapporter om högt fläktljud vid hög belastning. Min erfarenhet är att fläktar alltid börjar låta förr eller senare. "Då kan man byta ut fläkten" tänker man gärna... men i verkligheten, vem gör det? Hellre en garanterat ljudlös dator som kan uppgraderas flera gånger i samma chassi - Mini-ITX lär inte försvinna de närmaste åren förutsätter jag.

Å andra sidan har U-CPU:erna (som sitter i NUC) en maximum operating temperature på 100 grader, vs 72 grader för T-CPU:erna, så man kanske kan koppla ur fläkten på en NUC utan att få värmeproblem..?

Dold text

Komponenter
Filosofin blev "många bäckar små" - alltså att spara in överallt det går och inte betala pengar för idlande CPU-cykler och outnyttjat minne osv. Har sett i denna tråd och andra att många verkar tänka tvärtom: "det kostar bara en hundring eller två mer så jag kan lika gärna köpa nåt lite bättre än jag behöver". Tänk likadant på alla komponenter och det blir snabbt mycket pengar i onödan.

Priser per komponent

Köpte delar från flertalet ställen baserat på kombinationen pris, fraktpris och tillgänglighet. Kunde gå in på Inet och Webhallen och slippa fraktkostnader. Priser från början av februari.

  • Dustin Home

    • Core i3-4130T: 1018

  • Komplett

    • Streacom FC8 EVO Black: 1299

    • Streacom NanoPSU: 739

    • Streacom IR Remote Receiver/Controller: 229

    • Streacom SC30 USB 3.0 Internal Cable: 99

    • Gigabyte GA-H87N-WIFI: 899

  • Inet

    • Kingston SSDNow V300 120 GB: 669 (de erbjöd samma pris som Webhallen, tack Inet)

    • Arctic Cooling MX-4 4g: 59

  • Webhallen

    • Deltaco förlängning ATX 24pin-24pin 15cm: 85

    • Corsair Vengeance LP 1,5V 1600MHz 1x4 GB: 399

Dold text

Totalt: 5495 kr (och ett Logitech K400r för 299 på Inet)

Kommentarer till komponenter

CPU
Behöver inte så mycket CPU-kraft så valde en Core i3-4130T som har låg TDP; 35W. Kommer väl till pass i en TV-bänk. Kylflänsarna är endast ljumna, skulle gissa ca drygt 40 grader idle, vilket rimligen innebär ganska effektiv värmetransport från CPU:n då den ligger på ungefär samma temperatur. Se temperaturer nedan.

Moderkort
Gjorde ett tankemisstag: tänkte först att BT-tangentbord kommer med en dongle och att jag därför inte behövde BlueTooth, så beställde ett MSI B85I. Insåg att det är RF-tangentbord och inte BT som kommer med dongle, så returnerade det (118 kr frakt) och tog ett Gigabyte GA-H87N-WIFI istället. Ska inte överklocka så onödigt att köpa ett Z87-kort.
De enda moderkort som verkade passa enligt denna tråd och när man tittar på Streacoms guide är Gigabytes och MSIs. MSI Z87I är testat tidigare i tråden, och då B85I och H87I är baserade på samma layout borde de också funka.

USB och IR-receiver
Köpte ingen USB 3.0-kabel till att börja med för att jag klarar mig med USB 2.0. Problemet blev att eftersom IR-receivern tar en av de interna USB 2.0-kontakterna på moderkortet så kunde jag bara utnyttja en av portarna i fronten på chassit, så fick skaffa en 3.0-kabel ändå. Den som finns på Kjell & Co är hane/hona och funkar inte, det är hona/hona som behövs.

Fjärrkontrollen som följer med IR-receivern är liten, lätt, skön att hålla i och har en skön känsla i knapparna. Dock lämnar IR-receiverns mottagningsvinkel en del att önska. Har man inte fri sikt till chassit bör man skaffa en IR-extender.

RAM
Tog 1x4 GB istället för 2x2 GB då en framtida uppgradering från en till två stickor blir billigare (totalt 800 kr vs ca 1100 kr) än att byta ut två stickor, och vinsten med dual channel är för mig (och troligen de flesta) försumbar. Kunde lika gärna tagit Corsair XMS3, de är lika låga som Corsair Vengeance LP. Hade ändå inga problem med höjden på minnet, det kunde varit säkert en halv centimeter högre.

Logitech K400r
RF-dongeln sitter i fronten på chassit med fri sikt, men det är för ofta lite för dålig mottagning. Bättre än mitt gamla Trust-tangentbord men borde nog satsat på BlueTooth.

Dold text

Installation
Streacoms instruktioner säger att man ska sätta fast heatpipesen i chassiväggen först. "Problemet" med detta sätt är att man då måste lägga på kylpasta på blocken och rördelarna mot chassit, och sätta fast två rör i taget medan du håller dem på plats samtidigt som andra änden av rören ska ligga på CPU-blocket som ligger löst på CPU:n, eftersom toppen på CPU-blocket också är den del som fäster i moderkortet. Dessutom försvåras fastsättningen av blocken mot chassiväggen eftersom skruvhålen sitter mellan kylflänsarna på utsidan av chassit, och med CPU-blocket löst kan man inte ha chassit på högkant för att enkelt få in skruvarna. Blir lätt klumpigt och kletigt så jag valde ett annat sätt jag tyckte var smidigare, där jag monterade fast rören i CPU-blocket innan installation i chassit.

Börja med att sätta fast eventuell IR-receiver och alla kablar som kommer vara i närheten av rören. ATX-förlängningskabeln kom väl till pass. Fick böja ned kablarna ordentligt så de inte ligger mot heatpipesen. Rören är dock bara ljumna med denna CPU så det gör inget om de ligger emot. NanoPSU:n hade nog fått plats men verkligen på håret.

Tips: På detta moderkort är det lämpligast att böja ATX-kablarna mot chassiväggen, annars blir det trångt med utrymme vid minnet (testade det också).

Ett par millimeter mellan kablar och heatpipe.

Kablarna tar inte emot rören, även om det ser ut som det på denna bild.

Nästa steg är att skruva ihop rören med CPU-blocket, utan kylpasta, och placera över CPU:n. Detta för att notera hur långt in på CPU-blocket som rören ska sitta inför nästa steg, och kontrollera så inga kablar är i vägen. I mitt fall stack de precis ut ur CPU-blocket. Rören var olika långa så jag antar att det varierar lite från fall till fall, och givetvis om du har ett annat moderkort.

För att sätta ihop CPU-blocket utanför chassit behöver du något stöd för att hålla upp rören.
Tips: Jag fann att ett par tändsticksaskar funkade utmärkt för detta.
Tips: Rengör heatpipes och alla block ordentligt innan montering. På chassiblocken fick jag tvätta bort en hel del överbliven svart färg.

Angående mängden kylpasta
Jag gjorde av med ca 3/4 av Arctic Cooling-tuben till allt, dvs ca 3 gram. Det verkar som att många gör av med en Arctic Cooling-tub och de medföljande tuberna. Jag hade klarat mig bra på de två medföljande tuberna som jag inte ens öppnade. Kom ihåg att kylpasta är till för att täcka ojämnheter, inte att vara ett lager mellan två metalldelar. Jag hade ändå på så pass mycket att det pressades ut lite mellan heatpipes och block, så det var definitivt inte för lite. Jag kunde nog ha använt ännu mindre. På bilden nedan ser det ut att vara mer än det var; det mesta på botten pressades ut mot de rundade sidorna där glappet mellan rör och block är som störst. Vore intressant att göra om detta med minimal mängd kylpasta och se vad det gör för temperaturerna... men det är inget jag är sugen på just nu
Tips: Baksidan på en Plackers funkade utmärkt för att stryka ut kylpastan.

Lägg i rören en liten bit längre in än vad som noterades tidigare, för att ha lite svängrum vid installation i chassit.

Efter du lagt dit alla rör och tryckt till kan kylpastan som tryckts ut användas på toppen. Skruva sedan ihop CPU-blocket, men inte så hårt att rören inte kan flyttas.

Nu när allt sitter ihop kan du lägga på kylpasta på rördelarna som ska ligga mot chassiväggen, och blocken som ska hålla fast dem.

Lägg kylpasta på CPU:n. Jag lade en "vertikal" sträng över båda cores, alltså en tunn sträng i mitten på CPU:n i samma riktning som heatpipesen, enligt Arctic Silvers rekommendation för denna typ av CPU. Skruva fast CPU-blocket, men inte fullt då det behöver kunna röra lite på sig. Justera rören på plats mot chassiväggen och skruva fast ordentligt, i omgångar så att kylpastan får chans att tryckas ut jämnt.
Tips: Eftersom CPU-blocket nu sitter fast kan detta göras med chassit stående på högkant så att det blir lättare att få in skruvarna mellan kylflänsarna.

Sista steget i kylinstallationen: skruva fast CPU-blocket. Som syns på bilden var det inga problem att dra skruvarna ned i chassibotten, då böjdes fästpunkterna på CPU-blocket litegrann. Kunde nog dragit ett varv mindre. Här kan man också se att det är mellan de rundade delarna av rören och CPU-blocket som den mesta kylpastan hamnar.

Nano-PSU:n gick inte att få hela vägen ned i ATX-kontakten, men det gör inget.

Eftersom PSU:n kommer ligga löst i chassit tejpade jag fast en bit kartong runt det för att undvika kontakt med andra metalldelar.

Som syns på bilden tar IR-receiverns kablar i vaggan ovanför. Jag var tvungen att böja kontakterna för att vaggan skulle gå att installera. Dålig design av Streacom.
Tips: Böj inte kontakterna mot moderkortet som jag gjorde, utan mot fronten på chassit, där finns det mer plats.

Slutligen en bild med allt installerat.

Temperaturer

Förutsättningar
Rumstemp: 22
CPU max operating temp: 72 enligt cpu-world.com och cpuboss.com (Thermal Solution Specification för denna CPU är "PCG 2013A" som säger 66,35 grader max enligt http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d...)
PCH:n klarar 104 grader, se http://www.intel.se/content/dam/www/public/us/en/documents/de.... Det är samma för alla Intel Series 8 PCH:er (Lynx Point), dvs B85/H87/Z87 mfl.
OS: Ubuntu 13.10
Idle = Ubuntu desktop
Load = XBMC fullscreen 1080p H.264, bitrate 40 mbps (Birds.mkv) + diskaktivitet via BitTorrent-klient
Mätningar med lm-sensors
TV-bänken har endast ett knappt 10 cm stort hål på baksidan, och en skjutdörr framtill

Idle / Load, öppen TV-bänk
Cores: 40 / 50
PCH: 58 / 64

Idle / Load, stängd TV-bänk
Cores: 44 / 57
PCH: 63 / 70

Temperaturerna ökar bara 4-7 grader med stängt skåp, och håller sig väl inom gränserna - även om jag inte skulle ha skåpet stängt om jag gjorde något mer krävande.

Slutsats
Mycket nöjd med detta bygge som håller för uppgraderingar och förhoppningsvis kommer tjäna mig väl i flera år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecto:

Trevlig guide Jag går i köptankar om en HTPC och hade siktat in mig på en NUC men det är ju helt klart skoj att skruva lite och så är man helt säker på att den är tyst också om man går på samma väg som dig. Blir lite dyrare men ska nog ta och fundera lite på att kopiera din inköpslista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecto:

Här är mitt bygge med tankar, installationstips och bilder.

Kul med bilder!

Jag hade också tänkt bygga ihop nåt liknande. Funderar lite på processorn om man ska köra med Intel Core i3 4130T eller Intel Core i3 4340?

Kommer inte spela några spel på den utan använda den för filmtittande, surf, spotify, torrents etc. När det kommer till film är jag ganska kräsen dock, och vill att det ska funka att köra 1080p/24/50/60 utan buffer, lagg eller dylikt. Vad är det för skillnad på HD4400 och HD4600 grafik? Läste nånstans om stöd för 4k upplösning (men det är ändå inte aktuellt för mig de närmaste 2-3 åren). Däremot kommer jag eventuellt att köra nån blu-ray film i 3D.
Antar att det är en fördel med 35w TDP kontra 54w, men kanske inte om bildkvalité etc blir sämre (?) Eller så är jag bara nojig, har aldrig byggt en htpc tidigare
Tänkte också ha förutom SSD och blu-ray slot in, en 3.5" sata till att börja med innan jag fixat en NAS-lösning.

Permalänk
Medlem

Ska du bara kolla film ska inte 4400/4600 spela någon roll. Det är samma arkitektur, så stöd för 4k osv är samma. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Intel_graphics_pro...

I min setup har jag bara fått den att hacka när jag kör Birds.mkv (se min post). Då hackar det till en gång några sekunder in, när den panorerar som snabbast.

För just i3-4130T och i3-4340 så har de samma max klockfrekvens på APU:n, 1150 MHz. Klockfrekvensen på grafikchipet beror på i vilken CPU det sitter.

Lite benchmarks:
http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-4400.91979.0.h...

En del av mitt val av low power-CPU var också att kunna sätta in en snurrande 3,5"-disk. Isf blir det en WD Red, de klarar 70 grader (de flesta diskar är designade för 60 grader), drar lite ström, genererar lite värme och är så tysta att jag inte tror den kommer höras alls i min setup. Berätta gärna dina temperaturer om du sätter in en snurrande disk.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för en fråga, vet inte alls om jag är i rätt tråd och skriver :/
Har ett par lite äldre 2TB diskar som låter lite (inte så att jag stör mig, men) och undrar om det finns något sätt att
göra min HTPC ännu tystare? Har letat efter hårddiskmoddning men vet inte vad jag ska ge mig in på, om det räcker med
gummiskruvar eller om jag ska fixa små "kabinetter" till varje disk?

Permalänk
Skrivet av Xaph:

Lånar tråden för en fråga, vet inte alls om jag är i rätt tråd och skriver :/
Har ett par lite äldre 2TB diskar som låter lite (inte så att jag stör mig, men) och undrar om det finns något sätt att
göra min HTPC ännu tystare? Har letat efter hårddiskmoddning men vet inte vad jag ska ge mig in på, om det räcker med
gummiskruvar eller om jag ska fixa små "kabinetter" till varje disk?

Det beror nog på vilken typ av ljud det är som stör dig, om det är vibrationer som fortplantas ut till chassit så kan nog gummiupphängningar hjälpa, men om det är det vinande ljudet är det svårare att göra något åt det i ett litet chassi. Slänga in dom i en NAS som du kan gömma undan skulle jag tycka var den bästa lösningen

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicksilver:

Det beror nog på vilken typ av ljud det är som stör dig, om det är vibrationer som fortplantas ut till chassit så kan nog gummiupphängningar hjälpa, men om det är det vinande ljudet är det svårare att göra något åt det i ett litet chassi. Slänga in dom i en NAS som du kan gömma undan skulle jag tycka var den bästa lösningen

Som jag tror så är det nog vibrationer så vart kan man få tag på smidiga gummiupphängningar? Kan ju prova och se om det blir någon skillnad iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Lånar tråden för en fråga, vet inte alls om jag är i rätt tråd och skriver :/

Hmm... Hur svårt är det att titta i trådens början för att se vad den handlar om? I detta fall bygge av ljudlösa HTPC-maskiner med en specifik uppsättning komponenter...

Skrivet av Xaph:

Som jag tror så är det nog vibrationer så vart kan man få tag på smidiga gummiupphängningar? Kan ju prova och se om det blir någon skillnad iaf

Testat Google? Hittade bla denna på Inet. Kräver dock att du har en ledig 5.25"-plats.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14558939']Hmm... Hur svårt är det att titta i trådens början för att se vad den handlar om? I detta fall bygge av ljudlösa HTPC-maskiner med en specifik uppsättning komponenter...

Testat Google? Hittade bla denna på Inet. Kräver dock att du har en ledig 5.25"-plats.

Spydig kommentar? "Testat google?" Faktum är att jag har det, annars hade jag inte valt att vända mig till forumet. Försöker alltid hitta lösningar själv och hittar jag inget jag är nöjd med så frågar jag.
Har tyvärr ingen 5.25-plats över :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Spydig kommentar? "Testat google?" Faktum är att jag har det, annars hade jag inte valt att vända mig till forumet. Försöker alltid hitta lösningar själv och hittar jag inget jag är nöjd med så frågar jag.
Har tyvärr ingen 5.25-plats över :/

Du är iaf helt OT... Men lite tips hittar du i denna något äldre tråd.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Fungerande ljud utan omstart

YES!!! Nu finns det en lösning för alla oss som kör med Gigabyte GA-H87N-WIFI (och några andra moderkort) och som tvingats starta om datorn efter att vi startat vår tv för att få ljud till tvn via HDMI.

Intel skriver om problemet här (finns även en låååång diskussion om det här).

Senaste BIOS (F7) till Gigabyte GA-H87N-WIFI finns här. Flashade in det (löjligt enkelt med UEFI och Q-Flash) och nu fungerar ljud via HDMI som det ska, ändrade inga drivrutiner eller något annat.

Och tack radx för att du skapade denna guide - min lilla maskin är helt underbar!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14629851']YES!!! Nu finns det en lösning för alla oss som kör med Gigabyte GA-H87N-WIFI (och några andra moderkort) och som tvingats starta om datorn efter att vi startat vår tv för att få ljud till tvn via HDMI.

Intel skriver om problemet här (finns även en låååång diskussion om det här).

Senaste BIOS (F7) till Gigabyte GA-H87N-WIFI finns här. Flashade in det (löjligt enkelt med UEFI och Q-Flash) och nu fungerar ljud via HDMI som det ska, ändrade inga drivrutiner eller något annat.

Och tack radx för att du skapade denna guide - min lilla maskin är helt underbar!

Härligt. Kul när problem får en lösning

Hur går det för alla? Ni som byggt ihop allt är ni nöjda? Använder ni dom lika mycket som ni hade hoppats på?

För egen del så används min riktigt flitigt. Mer av kärringen än jag själv faktiskt. Det enda som jag egentligen kanske borde komplettera med är en fjärr. Jag kör idag med en app i mobilen som funkar som fjärr och en programvara på datorn. den gör att jag kan styra i princip allt som går med ett tangentbord fast lite mer komprimerat så klart. I fall någon mer vill experimentera:

Appen laddas ner här:
Android:
Gratis version (prova först): https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Relmtech.Re...
Betalversionen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Relmtech.Re...
Apple: http://appstore.com/unifiedremote
Windows Phone: http://www.windowsphone.com/s?appid=bf53969d-8078-4de5-9322-a...

Windows/Mac/Linux applikationen laddas ner här:
http://www.unifiedremote.com/

Det går även fint att installera på surfplattor och du kan också kombinera med andra enheter. Exempelvis om du har Android och Apple enheter. De är fint med en app som funkar över flera plattformar fast du måste nog köpa den flera gånger då förstås.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Hur går det för alla? Ni som byggt ihop allt är ni nöjda? Använder ni dom lika mycket som ni hade hoppats på?

För egen del så används min riktigt flitigt. Mer av kärringen än jag själv faktiskt. Det enda som jag egentligen kanske borde komplettera med är en fjärr. Jag kör idag med en app i mobilen som funkar som fjärr och en programvara på datorn. den gör att jag kan styra i princip allt som går med ett tangentbord fast lite mer komprimerat så klart.

Min HTPC används flitigt, är otroligt nöjd med den! Frugan gillar den också och har nu börjat använda den på egen hand mer och mer. Saknar ett smidigt (alltså inte mitt Logitech K400) sätt att styra Netflix-appen i Windows 8. Skulle mobilappen du tipsar om kunna vara ett alternativ? Japp, jag frågar innan jag gör ansträngningen att testa själv...

Funderar även på att testa lite Steam In-Home Streaming. Bara för att.

Kommer även återkomma här i tråden med hur man får Logitech Harmony-fjärrar att lira med Streacoms inbyggda IR-mottagare. Inte självklart att få igång det men nu börjar jag få kläm på hur det ska göras. Målet är att datorn ska väckas till liv och att XBMC ska kunna startas med ett tryck på fjärrkontrollen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av [SH:

;14669215]Min HTPC används flitigt, är otroligt nöjd med den! Frugan gillar den också och har nu börjat använda den på egen hand mer och mer. Saknar ett smidigt (alltså inte mitt Logitech K400) sätt att styra Netflix-appen i Windows 8. Skulle mobilappen du tipsar om kunna vara ett alternativ? Japp, jag frågar innan jag gör ansträngningen att testa själv...

Betalversionen av Unified Remote har en fjärrkontroll anpassad efter Netflix. Eftersom jag kör gratisversionen är den låst och jag har ingen aning om hur bra den funkar. Vissa av fjärrkontrollerna man har tillgång till i gratisversionen är lite halvdana, men med betalversionen kan man ju alltid göra egna om man inte är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14669215']Min HTPC används flitigt, är otroligt nöjd med den! Frugan gillar den också och har nu börjat använda den på egen hand mer och mer. Saknar ett smidigt (alltså inte mitt Logitech K400) sätt att styra Netflix-appen i Windows 8. Skulle mobilappen du tipsar om kunna vara ett alternativ? Japp, jag frågar innan jag gör ansträngningen att testa själv...

Funderar även på att testa lite Steam In-Home Streaming. Bara för att.

Kommer även återkomma här i tråden med hur man får Logitech Harmony-fjärrar att lira med Streacoms inbyggda IR-mottagare. Inte självklart att få igång det men nu börjar jag få kläm på hur det ska göras. Målet är att datorn ska väckas till liv och att XBMC ska kunna startas med ett tryck på fjärrkontrollen.

Jag vet faktiskt inte. Jag har bojkottat Windows 8 för stunden. Windows 7 täcker mina behov som det är just nu. Men du kan ju alltid prova. Det finns ju gratis version att testa med som sagt. Jag har själv köpt appen men saknar åttan på datorn.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Har precis slängt ihop min lilla dator med ett Gigabyte GA-H87N-WIFI moderkort och en Core i3 4330T processor. Datorn ska i första hand användas som skrivbordsdator, men även spela upp lite film.

Tänkte höra om någon har tips på ett bra program för att övervaka temperaturen på processorn och inne i lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeways:

Har precis slängt ihop min lilla dator med ett Gigabyte GA-H87N-WIFI moderkort och en Core i3 4330T processor. Datorn ska i första hand användas som skrivbordsdator, men även spela upp lite film.

Tänkte höra om någon har tips på ett bra program för att övervaka temperaturen på processorn och inne i lådan?

Jag gillar HWMonitor. Den kan visa temp på grafikkort, Hårddiskar, SSD, Moderkort, CPU.. Allt som har en sensor på sig i princip.
Man slipper installera den också. De räcker att bara tanka ner Zippen med programfilen och bara köra igång den. Inget som måste installeras som ligger och skräpar sen när man är färdig.

ladda ner den här:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Om du inte gillar HWMonitor så finns det också Core Temp
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Den kan inte göra lika mkt som HWMonitor dock.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum