Liten, stabil och billig SSD

Permalänk
Medlem

Liten, stabil och billig SSD

Tanken är att ha den i en HTPC, så det enda som behöver rymmas är OS (Win7) + lite mjukvara för att spela upp musik och video. 20GB borde räcka. Prestanda är heller inte speciellt viktigt då de program jag tänker köra ska få vara igång hela tiden, så det blir väldigt få läsningar/skrivningar. Det viktiga är helt enkelt att den fungerar.

Eller är det klokare att köra med SD-kort?
Kan ni isf rekommendera ett chassi liknande Antec ISK 110 som har kortläsare? Behöver moderkortet något speciellt för att kunna boota från SD-kort? Moderkortet jag tänkt mig är ett Asus E45M1-I Deluxe.

Hur hade ni gjort? HDD, SSD eller SD?

Permalänk
Medlem

20gb kommer inte att räcka till OS + program.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974935, stabil och billig SSD.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

20gb kommer inte att räcka till OS + program.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974935, stabil och billig SSD.

Du kan ha rätt i att 20GB är för lite,Ooh den där var faktiskt billigare än jag trott (samt en grym disk i övrigt). Men egentligen något dyrare än jag hoppats

Men vad sägs om SD-kort som lagring då? Man kommer ju billigare undan.

Permalänk
Medlem

Kör på en 128 gb samsung 830 kostar tusen spänn inte lönt att köpa så små diskar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Kör på en 128 gb samsung 830 kostar tusen spänn inte lönt att köpa så små diskar.

Läste du vad jag skulle ha den till?
128GB är sjuk overkill för mina behov. Jag har en Samsung 830 256GB i desktopen, och det är fina grejor, men för en HTPC utan lagring är det vansinne att lägga 1000kr på en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Kör på en 128 gb samsung 830 kostar tusen spänn inte lönt att köpa så små diskar.

Varför köpa en större disk än vad han behöver? 128 GB var väl ändå lite dumt alternativ... Isådana fall bättre med en Intel 80 GB eller liknande

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Du måste minst gå på en 60 gb för att få plats och då kan man lika gärna ta en 128 gb då priset är nästan samma http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866383

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Lägg hellre nån hundralapp mer på betydligt större disk än köp för litet som du kommer att få bråka med om nån månad.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vad ska du ha för OS på din HTPC?
Skulle tippa på att 30GB/&0GB kan vara helt ok om det bara är AV- video och ljud programvara som skall användas.
30 är nog nästan lagom.

Ingen aning om SD boot.
Skaffa en Rasberry Pie?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Du måste minst gå på en 60 gb för att få plats och då kan man lika gärna ta en 128 gb då priset är nästan samma http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866383

Motivera "Minst 60 GB". Om du vill övertyga mig får du allt komma med ett argument också.

Permalänk
Medlem

Aha, ja vet inte... När han skriver "liten" i titeln och förklarar att disken ska va just liten till kapacitet så känns ju inte det mest optimala att rekommendera en 128 GB disk... Då har ja nog sett diskar till billigare pris.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad ska du ha för OS på din HTPC?
Skulle tippa på att 30GB/&0GB kan vara helt ok om det bara är AV- video och ljud programvara som skall användas.
30 är nog nästan lagom.

Ingen aning om SD boot.
Skaffa en Rasberry Pie?

En Raspberry Pi är dels för klen, och sen klarar den inte Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Motivera "Minst 60 GB". Om du vill övertyga mig får du allt komma med ett argument också.

Ja kan med "svart på vitt" säga att Windows OS tar ca 20 GB... med alla uppdateringar + drivrutiner Tar hela paketet max 30 GB...

Så visst... vill du ha en "liten" disk, ser ja inget negativt med att köpa en 64 GB:are

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrMadMan:

En Raspberry Pi är dels för klen, och sen klarar den inte Spotify.

Men vilket OS ska du köra då?
Windows?
OS x?
Linux?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ju ett alternativ för en htpc... tar upp typ 4Gb diskutrymme. Funkar kanon på min iaf, men ser lite löjligt ut när jag bara använder 6Gb av 60... Ska du ha Windows 7 så borde du nog köra på 60Gb iaf, windows själv tar upp strax över 20 plus lite uppdateringar och annat.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

20gb kommer inte att räcka till OS + program.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974935, stabil och billig SSD.

Jag kör en intel 40GB och har mer än 26GB ledigt när os är installerat och tagit bort hibernation osv.

Jag rekommenderar en begagnad intel x25-v 40GB, om det finns att få tag på förstås

Edit: Windows brukar inte gilla att bli installerad på sdkort och liknande, så jag tror att det blir en massa mecklenburg, men jag kan ha fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Azodan:

Jag kör en intel 40GB och har mer än 26GB ledigt när os är installerat och tagit bort hibernation osv.

Jag rekommenderar en begagnad intel x25-v 40GB, om det finns att få tag på förstås

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som om en 20GB kan vara lite liten om man vill expandera men duglig om man vill gå ner till minimum.
30 och 40GB låter vara som en vinnare

SKulle oxå köra på begagnat dock ej en Sandforce.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag kör en intel 40GB och har mer än 26GB ledigt när os är installerat och tagit bort hibernation osv.

Jag rekommenderar en begagnad intel x25-v 40GB, om det finns att få tag på förstås

Skickades från m.sweclockers.com

Endast min windowsmapp tar upp 18,6gb. Så det beror väl på antar jag. Men inget jag skulle rekomendera.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Men vilket OS ska du köra då?
Windows?
OS x?
Linux?

Windows 7(8?) eller någon lättviktig Debian-distro.

Permalänk
Medlem

Dubbelt upp

Köp alltid dubbelt så mycket minne och disk du ursprungligt avsett. Mina 5 cent. // lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Köp alltid dubbelt så mycket minne och disk du ursprungligt avsett. Mina 5 cent. // lp

Minne tänkte jag mig 4GB. Det ska räcka och bli över till alla HTPC-behov man kan tänkas ha. Diskutrymme kommer nog landa på minst 40GB ändå. Men tack för tipset; det ligger något i det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrMadMan:

Windows 7(8?) eller någon lättviktig Debian-distro.

Debian tar ju i snitt precis som det har sagts tidigare i tråden ca 4GB.
Windows 7/8 tar väl 15-16GB som litet paket med hibernation avstängt mm.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

7.42GB tar Windows 7 x64 med hibernation, system restore avstängt samt en pagefil på 400MB men det är utan sp1, med sp1 så ligger det på 10.6GB när tempfilerna är borttagna. Blir lite förvånad att sp1 ska ta så mycket utrymme.