Finns det ingen tråd där vi som haft lyckan att jobba i datorbutiker och liknande kan få spy lite galla över "n00b" kunder?
Annars är ju ett bra exempel när min syster hade köpt en laptop på Siba för kanske 2-3 år sedan, den skulle vara helt ny men förpackningen var bruten men Siba sa att det är bara för att dom öppnat och kollat att allt finns med och sådant. Jag tänkte inte mer på det utan jag och min syster skildes åt och dagen efter ringer hon mig och berättar en ytterst rolig sak.
I datorn som skulle vara helt ny och aldrig använd ligger det diverse dokument och annat sedan en tidigare kund som köpt den här datorn. Ett av dessa fynd är ett högst intressant word dokument innehållande en stämning emot Siba då dom tydligen sålt den här datorn till en företagare innan och garanterat något som sedan inte fungerade vilket resulterade i att kunden förlorade en massa pengar då han inte kunde arbeta med datorn på sättet som det var tänkt när han var utomlands och på så sätt förlorade hans företag en väldans massa pengar.
Självklart blir det en tur in till Siba och frågar rent ut sagt lite irriterat vad fan dom sysslar med egentligen och om dom tror ingen skall märka att datorn är begagnad. Och den där stämnings ansökan emot Siba gör ju inte att man får bättre förtroende för dom heller.
Det hela slutar med att dom tar tillbaks datorn och skall ordna fram en ny men det kan ta ett par dagar då dom inte har någon annan på lager och vi tänker att ja men då ordnar dom väl en ny då eftersom det skall ta ett par dagar.
Det dröjer sedan en vecka ungefär och min syster har ringt och frågat dom kanske 2-3 gånger på den här veckan vad som händer men dom säger bara att leveransen är pågång men något försenad. Efter den här veckan så ringer det helt plötsligt någon kille från en serviceverkstad som servar datorer åt Siba och frågar om hon vill ha kvar något på datorn hon lämnat in eller om den skall total återställas för en kostnad utav ca 1500 kr.
Min syster förklarar att hon lämnat in den här för att få en helt ny dator och inte hört något om att hon skall betala för någon återställning, servicegubben ber att vi skall ringa den Siba butik vi köpt datorn på och få det löst.
Vi orkar inte ringa utan åker istället direkt upp till butiken lagom irriterade och trötta på vad fan dom egentligen sysslar med, självklart stöter vi på samma säljare som vi pratat med alla gångerna det gällt den här datorn. Han ursäktar sig självklart och säger att något har blivit fel och min syster frågar om det går att ordna någon slags kompensering för allt krångel hon får då en musmatta, en trådlös mus och en laptopväska men fortfarande ingen dator att ha grejerna till. Utan det skall dröja ytterligare ett par dagar säger dom och vi kan ju inte göra så mycket mer utan låter dom hållas lite till.
Ett par dagar går och min syster har fått ett samtal om att dom har fått in en ny dator på Siba så hon åker och hämtar den och ja vad tror ni väntar henne då?
Jo självklart finns inte denna säljare vi haft kontakt med hela tiden på plats och samma dator som hon fått från första början ligger och väntar på henne med en prislapp på 1500 kr för en återställning av operativsystemet osv.
Efter mycket tvistande med personalen i kassan fick vi äntligen prata med en butikschef som efter många om och men gav min syster en annan helt ny ouppackad laptop med ganska mycket bättre prestanda för samma pris.
Efter det har jag hållt mig undan större inköp hos Siba och undviker att gå in i dom om jag inte absolut måste för att göra ett snabbt inköp av en kabel eller så.
Lite måtta tycker man ju ändå att det får vara på deras påhitt eller?
Mvh,
Viper@God