Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk

Det här hände för några år sedan när jag fortfarande bodde hemma. Jag hade beställt ett nytt moderkort, processor och grafikkort och skulle påbörja monteringen. Tyvärr saknade mitt nätaggregat den kontakt som skulle sitta på grafikkortet och jag hade självklart inte beställt någon övergång. Klantigt av mig, men jag gav mig ut på stan och letade.

Ingenting funnet, men jag gjorde ett sista försök i butiken som låg ca. 100m från min bostad. Varför gick jag inte dit först kan man ju fråga sig, men jag antar att min iver inte lät mig tänka klart. För övrigt är ägaren/försäljaren i butiken en god vän till min far och han visste mycket väl vem jag var.

Jag staplar in i butiken och frågar efter kabelstumpen, men försäljaren hade aldrig hört talas om något sådant, så jag drog upp en bild på hans dator. Nej, han hade inte några tyvärr, men kunde lägga en beställning och ville istället sälja mig ett nytt Q-tec agg för ca 600:-. Nej, tack sa jag och gick hem.

Väl hemma frågade min far hur det gått och jag svarade. Vi gick sedan in på butikens hemsida och tittade vad han hade att erbjuda under tillbehör, vilket visade att han sålde just denna kabel och den fanns i lagret.

Jag var tvungen att göra annat så farsan gick till butiken. Han frågade detsamma som jag, men fick samma svar och erbjudande om Q-tec agget. Farsan blev lite ilsken och hänvisade det som stod på hemsidan.

Försäljaren spelade dum och svarade i stilen: Jaha, du menar den. Jag har den på lagret, vänta.

Farsan köpte kabeln och gick hem.

Det var sista gången jag gick till den butiken. Inte nog med att försäljaren ljugit mig rätt upp i ansiktet, han hade också försökt blåsa mig genom att köpa ett nytt agg.

Permalänk
Medlem

Ja, det var väll när jag ringde bredbandsbolaget angående att min lina bara gav 10mbit/sek, när den alltid annars gett runt 21mbit/sek.

Jag ringde, dom sa att dom skulle starta om anslutningen, och att jag skulle hänga kvar i telefonen, som är ansluten till bredbandet (ip-telefoni).

Haha, jag sa okey, och efter 3 pippippip la jag på

Efter en timma så fungerade bredbandet igen, förövrigt. Men nu är det lite slött igen, borde kanske ringa dom igen

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Datorafärrer med 25åringar bakom disken gör fan allt för att bara sälja en rutten produkt för att man ska köpa ett 'bättre' där igenom om några månader.. det är ju självklart de inte vill sälja adapptrar när man kan köpa svindyra dåliga nätagg där sitäöllet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Jag ringde, dom sa att dom skulle starta om anslutningen, och att jag skulle hänga kvar i telefonen, som är ansluten till bredbandet (ip-telefoni).

Samtalet återupptas automatiskt när modemet syncat upp igen.

Permalänk

Jag kom på två till fast inte från mig, utan från min mor och kompis.

Min mor har köpt en mobiltelefon av märket LG som har varit in och ut på service några ggr. Jag har sagt åt henne att byta den mot någonting annat, men hon är envis. Jag har själv ägt en LG och durrade och knastrade rätt bra under samtalen.

Det här är en återberättelse från hennes senaste besök på SIBA.
Hon: Jag har problem med min mobiltelefon. Den stänger bara av sig själv hipp som happ.
Försäljare: Har den inte slut på batteri?
Hon: Nej, jag har haft den på laddning hela förmiddagen och lampan på adaptern lyser. Jag har också provat med 2st andra laddare.
Försäljare: Ja, det är inte första gången vi har haft problem med den här telefonen. Det är ett mjukvaru problem.
Hon: Jaha? hur ska jag göra för att få den fungera? Jag kanske ska byta den, garantin är trots allt kvar.
Försäljare: Nej, det är inte nödvändigt. Låt den bara ligga så fixar den sig själv.
Hon: Jaha, tack då.

Morsan är väldigt godtrogen och samtidigt väldigt oteknisk. Det här med mobiler är nytt för henne. Tyvärr finns jag inte i närheten för kunna följa med henne, då hade det blivit annat.

Min kompis var på SIBA och letade efter en digital kamera inför sommaren. Han hade hittat en han tyckte verkade okej och frågade vad försäljaren tyckte. Jo, det var ett mycket bra val, men nackdelen var att den inte levererades med laddaren. Försäljaren rekommenderade en annan kamera, ca 400kr dyrare, där laddare ingick. Kompisen tyckte det var alldeles för mycket för hans budget och valde ändå att ta den billigare, fastän den saknade laddare. Han tänkte att det skulle bli billigare att fixa den på egen hand.

Väl hemma packar han upp kameran och till hans stora förvåning ligger det faktiskt en laddare i lådan.

Illa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Samtalet återupptas automatiskt när modemet syncat upp igen.

Okey, jävla tur att jag inte satt och väntade i en timma isåfall!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Neeej snälla nån skriv nåt denna tråd är så sjukt kul, kan ju inte bara lägga ner den...

Siba/onoff/elgiganten/pccity = puckon

Permalänk
Medlem

Okej då. Var för några år sedan innan datorbutiken i stan fick nya bättre ägare.

va på siba då nån kvinna runt 40 kollar på lcd tv frågar säljaren vad som är bättre med denna då exakt samma model på elgiganten kostar 2000kr mindre.
Idioten till säljare börjar babbla på om att de apparater som levereras till dem tillverkas i fabriker med bättre kontroller och kvalitet. (ja vad ska man tro om det )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Var idag på OnOff och tittade på lite saker. Stod och lyssna på en kund och säljare som stod bredvid mig. Kunden frågar säljaren:
-Vad är det för mhz på denna kabeln?
Jag skrattade lite för mig själv då jag såg att han hade en TP kabel i handen.
Säljaren svarar:
-Hehe bra fråga, jag ska titta i datorn.
Då började jag garva och gick.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Audio Video här i Piteå är ju inte direkt inriktade på datorer.. men dom har fortfarande kvar ett Pentium 4 Mobo som använder Rambus-minnen .. Jäklat stenålder.. men priset är iaf nedsatt från 1800kr till 1200kr.. värsta rean

Skynda fynda!

Edit:

F.ö när jag handlar på Siba, elgiganten o dyl.. Så har jag redan innan jag går dit bestämt mig vad jag vill ha och ska säljaren pracka på mig försäkring eller en dyrare modell så får han ett snabbt "Nej tack"..

Klart man stör sig när man hör dom lura på andra kunder.. har hört några gånger .. men inget jag minns mer specifikt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Var idag på OnOff och tittade på lite saker. Stod och lyssna på en kund och säljare som stod bredvid mig. Kunden frågar säljaren:
-Vad är det för mhz på denna kabeln?
Jag skrattade lite för mig själv då jag såg att han hade en TP kabel i handen.
Säljaren svarar:
-Hehe bra fråga, jag ska titta i datorn.
Då började jag garva och gick.

Uppemot 100mhz ska man nog i alla fall förvänta sig i cat5-kabel enligt spec. 250mhz för cat6.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Neeej snälla nån skriv nåt denna tråd är så sjukt kul, kan ju inte bara lägga ner den...

Siba/onoff/elgiganten/pccity = puckon

Intressant och se hur de flesta drar alla över en kam = att de är okunniga. Självklart är det inte alls sant.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, alla är ju inte dumma, men alla är inte ärliga heller och använder sin kunskap för att sälja istället för att hjälpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyre
Jag skulle köpa platt skärm 2005. Va inne på ONOFF Kista och fråga efter nån skärm med under 12ms responstid.

"milli? Vi snackar nanosekunder här grabben. Denhär såg ja en polare lira quake på, såg asbra ut vettu!"

Jag gick därifrån och köpte på internet.

HAHa ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Neeej snälla nån skriv nåt denna tråd är så sjukt kul, kan ju inte bara lägga ner den...

Siba/onoff/elgiganten/pccity = puckon

vilka affärer är bra då? kan någon säga mig det?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Jaja, du får väl tro på elgiganten om du vill ;).

eller, man får tro vad man vill om elgiganten.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Bara jag som ler i mjugg en smula när folk nämner datoraffärer och Elgiganten i samma mening?

nej det är nog bara du!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Vill ni ha ett gott skratt glid förbi Twandata på som ligger vid Harley Davidson butiken på Sveavägen.
Ägaren är kines och det hörs, var där och handlade när jag var nybörjare på datorer å det var fan alltid nära att jag började garva när han öppnade munnen.

Det är sjukt vad dom på siba nära mig är okunniga, brorsans dator hade blivit kaputt så vi var där å kollade på en ny, skrattade lite inombords när han förklarade skillnaden på 2-3 datorer vi kollade på...sen när han gick iväg för att göra pappersarbete så sa jag vilka skillnaderna var till brorsan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Vill ni ha ett gott skratt glid förbi Twandata på som ligger vid Harley Davidson butiken på Sveavägen.
Ägaren är kines och det hörs, var där och handlade när jag var nybörjare på datorer å det var fan alltid nära att jag började garva när han öppnade munnen.

Det är sjukt vad dom på siba nära mig är okunniga, brorsans dator hade blivit kaputt så vi var där å kollade på en ny, skrattade lite inombords när han förklarade skillnaden på 2-3 datorer vi kollade på...sen när han gick iväg för att göra pappersarbete så sa jag vilka skillnaderna var till brorsan.

Man är okunnig om han köper dator på Siba också;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Man är okunnig om han köper dator på Siba också;)

Okunnig och okunnig, du får samma skit till ett högre pris jämfört med nätet men så är det per automatik när man handlar i butik.
Har sagt åt han att jag kan hjälpa å handla på nätet men han ska ha direkt i handen så det vart Siba iaf.

Permalänk

Siba är hopplösa, senaste gången jag var där skulle min lillebror ha en laptop. Efter att jag frågat om upplösningen (något som inte står på deras infolapp!) började han snacka om att det var en 64bitars dator och därför kunde köra 64bitars färg. När han skulle ställa in det blev han fundersam då det inte fanns som alternativ, han började snacka om skyltexemplar osv. Efter ett tag förklarade jag att 64bitars syftade på operativsystemet och att det krävdes för att utnyttja 4gb ram. Då ursäktade han sig och sa att han skulle fixa med några papper.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Efter ett tag förklarade jag att 64bitars syftade på operativsystemet och att det krävdes för att utnyttja 4gb ram. Då ursäktade han sig och sa att han skulle fixa med några papper.

32bitar klarar ju max 4gb. Så det krävs ju inte. Men de är altid skoj när man får tyst på säljarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
32bitar klarar ju max 4gb. Så det krävs ju inte. Men de är altid skoj när man får tyst på säljarna.

Ok? När jag körde 32bit Vista/Xp 32bit kunde jag bara nyttja 3,25gb ram.. i 64bit kan jag nyttja 4gb.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Ok? När jag körde 32bit Vista/Xp 32bit kunde jag bara nyttja 3,25gb ram.. i 64bit kan jag nyttja 4gb.

Samma här.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

De kan köra 4gb bara att om du har ett grafikkort som är på 512mb så försvinner det osv. 32bit kan ha maximalt 4gb minne allt som allt.
På min förra skola var det 3,9gb minne på 32bit xp.

Men man kan ju inte nytja 4gb fullt ut men de går nästan iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Läste i elgigantens reklamblad idag om ett objektiv som hade 70-200mm brännvidd. Men vad det stog i texten vad att det hade 70-200mmb räckvidd

Lite lustig felskrivning

32-bitars operativ klarar som sagt 4GB minne. Men nu sa han att man behövde 64-bitars operativ för att utnyttja 4GB RAM vilket är korrekt. Till 32-bitars så räknas även andra typer av minnen till dom där 4GB, så 4GB RAM kan inte utnyttjas till fullt där!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Vill ni ha ett gott skratt glid förbi Twandata på som ligger vid Harley Davidson butiken på Sveavägen.
Ägaren är kines och det hörs, var där och handlade när jag var nybörjare på datorer å det var fan alltid nära att jag började garva när han öppnade munnen.

Det är sjukt vad dom på siba nära mig är okunniga, brorsans dator hade blivit kaputt så vi var där å kollade på en ny, skrattade lite inombords när han förklarade skillnaden på 2-3 datorer vi kollade på...sen när han gick iväg för att göra pappersarbete så sa jag vilka skillnaderna var till brorsan.

Twandata är en ganska schysst butik
Kinesen talar dock rolig som du nämnde, "Måderkäärtet"

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

haha fan va skön tråd!

Permalänk

Finns det ingen tråd där vi som haft lyckan att jobba i datorbutiker och liknande kan få spy lite galla över "n00b" kunder?

Annars är ju ett bra exempel när min syster hade köpt en laptop på Siba för kanske 2-3 år sedan, den skulle vara helt ny men förpackningen var bruten men Siba sa att det är bara för att dom öppnat och kollat att allt finns med och sådant. Jag tänkte inte mer på det utan jag och min syster skildes åt och dagen efter ringer hon mig och berättar en ytterst rolig sak.

I datorn som skulle vara helt ny och aldrig använd ligger det diverse dokument och annat sedan en tidigare kund som köpt den här datorn. Ett av dessa fynd är ett högst intressant word dokument innehållande en stämning emot Siba då dom tydligen sålt den här datorn till en företagare innan och garanterat något som sedan inte fungerade vilket resulterade i att kunden förlorade en massa pengar då han inte kunde arbeta med datorn på sättet som det var tänkt när han var utomlands och på så sätt förlorade hans företag en väldans massa pengar.

Självklart blir det en tur in till Siba och frågar rent ut sagt lite irriterat vad fan dom sysslar med egentligen och om dom tror ingen skall märka att datorn är begagnad. Och den där stämnings ansökan emot Siba gör ju inte att man får bättre förtroende för dom heller.
Det hela slutar med att dom tar tillbaks datorn och skall ordna fram en ny men det kan ta ett par dagar då dom inte har någon annan på lager och vi tänker att ja men då ordnar dom väl en ny då eftersom det skall ta ett par dagar.

Det dröjer sedan en vecka ungefär och min syster har ringt och frågat dom kanske 2-3 gånger på den här veckan vad som händer men dom säger bara att leveransen är pågång men något försenad. Efter den här veckan så ringer det helt plötsligt någon kille från en serviceverkstad som servar datorer åt Siba och frågar om hon vill ha kvar något på datorn hon lämnat in eller om den skall total återställas för en kostnad utav ca 1500 kr.
Min syster förklarar att hon lämnat in den här för att få en helt ny dator och inte hört något om att hon skall betala för någon återställning, servicegubben ber att vi skall ringa den Siba butik vi köpt datorn på och få det löst.

Vi orkar inte ringa utan åker istället direkt upp till butiken lagom irriterade och trötta på vad fan dom egentligen sysslar med, självklart stöter vi på samma säljare som vi pratat med alla gångerna det gällt den här datorn. Han ursäktar sig självklart och säger att något har blivit fel och min syster frågar om det går att ordna någon slags kompensering för allt krångel hon får då en musmatta, en trådlös mus och en laptopväska men fortfarande ingen dator att ha grejerna till. Utan det skall dröja ytterligare ett par dagar säger dom och vi kan ju inte göra så mycket mer utan låter dom hållas lite till.

Ett par dagar går och min syster har fått ett samtal om att dom har fått in en ny dator på Siba så hon åker och hämtar den och ja vad tror ni väntar henne då?
Jo självklart finns inte denna säljare vi haft kontakt med hela tiden på plats och samma dator som hon fått från första början ligger och väntar på henne med en prislapp på 1500 kr för en återställning av operativsystemet osv.

Efter mycket tvistande med personalen i kassan fick vi äntligen prata med en butikschef som efter många om och men gav min syster en annan helt ny ouppackad laptop med ganska mycket bättre prestanda för samma pris.

Efter det har jag hållt mig undan större inköp hos Siba och undviker att gå in i dom om jag inte absolut måste för att göra ett snabbt inköp av en kabel eller så.

Lite måtta tycker man ju ändå att det får vara på deras påhitt eller?

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

@viper@god: Köp aldrig från Siba, Elgiganten eller Onoff Problemet löst!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2