AMD A-serien "Trinity" i prislista

Permalänk
Melding Plague

AMD A-serien "Trinity" i prislista

I oktober släpper AMD den nya A-serien "Trinity" för stationära datorer. Nu dyker de kommande processorerna upp i en prislista från en amerikansk distributör.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De verkar inte gå ut med "extreme performance" i den här generationen iallafall.
AMD kan lyckas bra i budget segmentet, jag hejar på dem!

Permalänk
Medlem

Intressant. Hade gärna sett Athlon II modellerna dock.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt kul att se lite siffror på prestanda. Drömmen hade varit att de skulle kunna köra DotA2 i en hyfsad upplösning då det är det enda jag spelar, men det är tveksamt

Permalänk
Medlem

bra pris, men lär väll bli dyrare i sverige?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Inaktiv

För fasiken. Kan de inte skriva om de menar bulldozer moduler eller vad. Det här med kärnor har blivit irriterande. Gissar att det handlar om 2 moduler som mest men det hade varit kul att veta.

Permalänk
Skäggig legend

Bara de inte drar så otorligt mycket ström så kan det bli intressant, speciellt om det kommer moderkort i Mini-ITX med många SATA portar: perfekt HTPC/NAS i ett Fractal Design Array.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

AMD har så förbannat värda moderkort just nu att det vore grymt kul att se om dom hade något som kan klå gamla Phenom för budgetsystem. Hoppas de gör en nativ 2-modulers-variant utan GPU för att verkligen prispressa. En sådan med Piledrivers förbättringar vore riktigt fin för en billig speldator.

Permalänk
Avstängd

Låter väldigt billigt.

Vad är det tänkt att den ska konkurra emot?
Är det tänkt att den ska konkurrera emot Intel Core i3 prestandamässigt?

Vad ska dessa processorer användas till?
Nettops och chrometops?

Permalänk
Skrivet av anon127948:

För fasiken. Kan de inte skriva om de menar bulldozer moduler eller vad. Det här med kärnor har blivit irriterande. Gissar att det handlar om 2 moduler som mest men det hade varit kul att veta.

1. Dessa har inga Bulldozer moduler, det är Piledriver!
2. De vassaste modellerna är två PD moduler utan L3 cache(L2 ligger på 4MB respektive 2MB)
3. Det med Kärnor stämmer utmärkt! Jag förstår bara inte vad det är som är så förvirrande? kärnor är kärnor och moduler är moduler?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Låter väldigt billigt.

Vad är det tänkt att den ska konkurra emot?
Är det tänkt att den ska konkurrera emot Intel Core i3 prestandamässigt?

Vad ska dessa processorer användas till?
Nettops och chrometops?

Billigare spelburkar och bärbara. En Trinity lär utan problem slå i3, i alla fall i flertrådat. Och den inbyggda grafiken är ju oslagbar.

Permalänk
Inaktiv

Blir nästan tårögd av att läsa AMDs framtidsplaner.
De har inget att komma med mer än ett par bantade CPUs i budget skiktet. :cry:

Permalänk
Medlem

Tidiga Benchmarks. De är ju dock från många månader innan lansering, så timings till cache och sådant kan ha förbättrats. Dessutom är det ganska dåligt med RAM för den typen av test på Trinity.

http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-a8-5600k-trinit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Blir nästan tårögd av att läsa AMDs framtidsplaner.
De har inget att komma med mer än ett par bantade CPUs i budget-skiktet. :cry:

Eller så har de Piledriver om ett par månader med 20% högre IPC på heltal som har varit deras svaghet, samt förbättringar på energikonsumtionen och därmed värmeutvecklingen, samt lite högre frekvenser. Och om ett år så har vi steamroller som lägger till ytterligare kraftiga förbättringar i IPC på få-trådat vilken varit en annan stor nackdel. Sedan FPU-förbättringar och bättre cachestruktur som rättar till en annan viktig punkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Eller så har de Piledriver om ett par månader med 20% högre IPC på heltal som har varit deras svaghet, samt förbättringar på energikonsumtionen och därmed värmeutvecklingen, samt lite högre frekvenser. Och om ett år så har vi steamroller som lägger till ytterligare kraftiga förbättringar i IPC på få-trådat vilken varit en annan stor nackdel. Sedan FPU-förbättringar och bättre cachestruktur som rättar till en annan viktig punkt.

Jag tror fortfarande på att Intels "Sandy-Bridge" presterar bättre: Sandy-Bridge vs Piledriver. Det är sorgligt att de tar AMD över två år att ens komma i närheten av Intels äldre Sandy-Bridge CPUs. De bör noteras att jag är ett AMD-fanboy. :cry:

Permalänk
Medlem

Drömmen är om Trinity går i paritet med i3, samtidigt som grafiken är såpass bra att man kan spela normala spel i normal upplösning. Samt att de förstås då är billigare än en i3+likvärdigt grafikkort.

Jag är ingen AMD fanboy men Intel behöver konkurrens så på så vis är jag en fanboy.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Jag tror fortfarande på att Intels "Sandy-Bridge" presterar bättre: Sandy-Bridge vs Piledriver. Det är sorgligt att de tar AMD över två år att ens komma i närheten av Intels äldre Sandy-Bridge CPUs. De bör noteras att jag är ett AMD-fanboy. :cry:

Hade AMD haft samma RnD budget som intel. Så hade vi nog sett en stor skillnad i prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Blir nästan tårögd av att läsa AMDs framtidsplaner.
De har inget att komma med mer än ett par bantade CPUs i budget skiktet. :cry:

Dem har inte haft något att komma med i prestandasegmentet sedan X6, även då var den 1 - 2 år gammal i prestandan mot I5 750/760 osv

Men visst, min X6a tickar på underbart bra och är en av de bättre processorerna AMD gjort FX81xx var ävend et en trevlig processor, dock tyckte jag att prestandan var lite väl ojämn (kunde gå från skitbra, till halvokey) så bytte till mig en 1090T

Värt att tänka på är att, det är just Llano och Trinity som pengarna finns i. Tänk på skolor, kommuner osv som lirar i3, det är där pengarna finns

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Jag tror fortfarande på att Intels "Sandy-Bridge" presterar bättre: Sandy-Bridge vs Piledriver. Det är sorgligt att de tar AMD över två år att ens komma i närheten av Intels äldre Sandy-Bridge CPUs. De bör noteras att jag är ett AMD-fanboy. :cry:

Ivy var väl ingen direkt...uppgradering av SB. Det var en krypning, vänta på Hashwell så ska du få se på förbättringar

AMD kommer inte kunna konkurrera mot i5'orna på länge, än mindre i7orna. Men däremot i3orna har sig en riktig fight framför sig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

den inbyggda grafiken är galet på för en så pass billig cpu.
jag kör en a6-3500 1920x1080 i bla Lol, L4D och lite andra spel också utan något problem alls.
Intels inbyggda grafik suger ju stenhårt i gemförelse.
Helt galet bra grejer detta till små pengar.
Hoppas den nya blir ännu bättre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SuperSverker:

Ivy var väl ingen direkt...uppgradering av SB. Det var en krypning, vänta på Hashwell så ska du få se på förbättringar

Ja då jävlar klockar vi på, men man måste ju vara försiktigt när man överklockar så att man inte tar en överdos

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ja då jävlar klockar vi på, men man måste ju vara försiktigt när man överklockar så att man inte tar en överdos

ojsan...så de kan gå Haswell såklart!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Billigare spelburkar och bärbara. En Trinity lär utan problem slå i3, i alla fall i flertrådat. Och den inbyggda grafiken är ju oslagbar.

Hur står sig då en Trinity mot en i5?

Personligen skulle jag ändå köra med Intel, då jag tror de har bättre drivrutiner än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur står sig då en Trinity mot en i5?

Personligen skulle jag ändå köra med Intel, då jag tror de har bättre drivrutiner än AMD.

processor biten är en I5:a snabbare på men grafikbiten är Trinityn bättre på.
så allt beror på vad man ska det till.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Billigare spelburkar och bärbara. En Trinity lär utan problem slå i3, i alla fall i flertrådat. Och den inbyggda grafiken är ju oslagbar.

På desktop så är det inget snack om att Trinity kommer slå HD4000. Men en sak som jag inte insett tidigare är att GPU klockfrekvensen på AMDs GPU:er är lägre på de mobila CPU:erna medan klockfrekvensen är lika hög eller i vissa fall något högre på Intels GPU:er i CPU:erna för mobila enheter.

Om man tittar på resultaten här så ser man att A10-4600M inte ens spöar HD4000 i alla tester och då talar vi ändå om den just nu starkaste Trinity APUn för bärbara (384 stream-processorer @ 497 MHz, den näst bästa har "bara" 256 stream-processorer @ 497 MHz).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roykio:

1. Dessa har inga Bulldozer moduler, det är Piledriver!
2. De vassaste modellerna är två PD moduler utan L3 cache(L2 ligger på 4MB respektive 2MB)
3. Det med Kärnor stämmer utmärkt! Jag förstår bara inte vad det är som är så förvirrande? kärnor är kärnor och moduler är moduler?

PD är ny version men det är fortfarande samma Bulldozer upplägg där kärnor saknar en hel del hårdvara jämfört med vad intel kallar kärnor. Så det blir ärligare att kalla varje modul för en kärna. Efter all Intel sitter inte och marknadsför sina HT modeller som 8 kärniga trots att OS ser 8 st.

Varje modul har bara en FP enhet samt en dekoder som delas av två kärnor.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

PD är ny version men det är fortfarande samma Bulldozer upplägg där kärnor saknar en hel del hårdvara jämfört med vad intel kallar kärnor. Så det blir ärligare att kalla varje modul för en kärna. Efter all Intel sitter inte och marknadsför sina HT modeller som 8 kärniga trots att OS ser 8 st.

Varje modul har bara en FP enhet samt en dekoder som delas av två kärnor.

Vet du hur stor skillnad det är på AMDs arkitektur och Intels? Dom har inga likheter ö.h.t

Du kan inte jämföra dom på det sättet. Intel har bara fyra kärnor och lagt in instruktionen att varje kärna ses som två medan AMD faktiskt har två fysiska kärnor!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Då blir det ju ledigt en A10 på 65W i ett minimalt chassi till nästa HTPC. Borde ju klara madVR + LAV i 1080p iaf

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur står sig då en Trinity mot en i5?

Personligen skulle jag ändå köra med Intel, då jag tror de har bättre drivrutiner än AMD.

Skojar du? AMDs chipsetdrivrutiner är stabilare än något annat. Jag har aldrig någonsin hört talas om någon som har problem med dem, går säkert att hitta om man söker men det är ovanligt. Jag har själv haft problem med intels en gång på C2D-tiden. Men skulle väl påstå att båda är så stabila det kan bli. Kommer vi till grafikdrivrutiner däremot är AMD överlägsna. Det finns många spel intels GPU egentligen borde klara mycket bättre än den gör.

Skrivet av Yoshman:

På desktop så är det inget snack om att Trinity kommer slå HD4000. Men en sak som jag inte insett tidigare är att GPU klockfrekvensen på AMDs GPU:er är lägre på de mobila CPU:erna medan klockfrekvensen är lika hög eller i vissa fall något högre på Intels GPU:er i CPU:erna för mobila enheter.

Om man tittar på resultaten här så ser man att A10-4600M inte ens spöar HD4000 i alla tester och då talar vi ändå om den just nu starkaste Trinity APUn för bärbara (384 stream-processorer @ 497 MHz, den näst bästa har "bara" 256 stream-processorer @ 497 MHz).

Jag vill se mer om specifikationerna i testet, de säger inte mycket om vilka minneskonfigurationer som använts, 4Gb på Win7 i spel med så pass kraftfull integrerad grafik och dåliga RAM-frekvenser och du har bäddat för ett misslyckande.

Skrivet av anon127948:

PD är ny version men det är fortfarande samma Bulldozer upplägg där kärnor saknar en hel del hårdvara jämfört med vad intel kallar kärnor. Så det blir ärligare att kalla varje modul för en kärna. Efter all Intel sitter inte och marknadsför sina HT modeller som 8 kärniga trots att OS ser 8 st.

Varje modul har bara en FP enhet samt en dekoder som delas av två kärnor.

Har Phenom II bara en halv FPU då den bara har 128Bit? Och A64 bara en fjärdedels? Nej! En BD-modul har 2 128-bitars FPUer som kan köras samtidigt för att köra en 256bitars operation om så krävs. I alla andra scenarion så har varje processor kärna en 128-bitars FPU var. Det enda som delas är lite cache, prefetch, och decoder. Inga av dessa är egentligen nödvändiga i en CPU-kärna. Det tillhör processorns front-end. Intel kan inte kalla sina HT modeller 8-kärniga för att de endast har 4 kärnor. HT ger inga extra fysiska beräkningsenheter. AMD har dubbelt av själva kärnorna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Har Phenom II bara en halv FPU då den bara har 128Bit? Och A64 bara en fjärdedels? Nej! En BD-modul har 2 128-bitars FPUer som kan köras samtidigt för att köra en 256bitars operation om så krävs. I alla andra scenarion så har varje processor kärna en 128-bitars FPU var. Det enda som delas är lite cache, prefetch, och decoder. Inga av dessa är egentligen nödvändiga i en CPU-kärna. Det tillhör processorns front-end. Intel kan inte kalla sina HT modeller 8-kärniga för att de endast har 4 kärnor. HT ger inga extra fysiska beräkningsenheter. AMD har dubbelt av själva kärnorna.

Nu har det i.o.f.s. visat sig att den delade avkodaren är en rejäl flaskhals när båda "kärnorna" används i en modul.

www.agner.org/optimize/microarchitecture.pdf
The decode unit can handle four instructions per clock cycle. It is alternating between the two threads so that each thread gets up to four instructions every second clock cycle, or two instructions per clock cycle on average. This is a serious bottleneck in my tests because the rest of the pipeline can handle up to four instructions per clock.

AMD verkar ha kommit till samma slutsats då Steamroller ska fixa just detta.

Men även den delade "prefetchern" är ett problem, något som INTE kommer fixas i Steamroller

The shared instruction fetch unit can fetch up to 32 bytes per clock cycle or 16 bytes per core. This may be a bottleneck when both cores are active or when frequent jumps produce bubbles in the pipeline.

"Riktiga" kärnor delar inget av detta.

Och varför skulle inte Intel kunna kalla HT för "kärnor" om AMD kallar sina moduler för två "kärnor"? Exakt vart går gränsen för när det är en kärna med HT eller två kärnor?

Och angående testet jag länkade ovan, man körde ju med 8GB DDR3-1600, vilket är den snabbaste minnestypen som laptop varianten av Trinity officiellt stödjer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer