Euro Truck Simulator 2

Permalänk
Skrivet av Computerguy:

Vart hittar jag denna ?

Ok vi kör exemplet med en Volvo som vi vill ge lite överdriven kraft.

Först måste vi in i Euro Truck Simulator 2 mappen, installationen denna gången och inte i Dokument. Där har vi en fil som heter def.scs, den ska vi extrahera.

http://www.eurotrucksimulator2.com/mod_tools.php

Ladda ner scs extractor och släng den i ETS2 mappen, dra sedan def.scs in i programmet. Det kör igång och börjar extrahera filerna i def.scs, detta kan ta lite tid.

Navigera dig till "def->vehicle->truck->volvo.fh16->engine". Där hittar du motorerna som finns i spelet för Volvon.

Kopiera en av motorerna och öppna sedan med notepad/notepad++ eller med valfri text editor.

SiiNunit { accessory_engine_data : d16g750.volvo.fh16.engine { name: "D16G750 euro 5" // Namnet på motorn i spelet (butiken) price: 21840 // Kostnaden för motorn unlock: 16 // Vilken level man behöver vara i för att låsa upp motorn info[]: "750 @@hp@@ (551@@kw@@)" // Hästar + KW info[]: "3@@dg@@550 @@nm@@" // Vridmomentet för motorn info[]: "1@@dg@@050-1@@dg@@400 @@rpm@@" // Vilken RPM vridmomentet "gäller" för icon: "engine_01" // Ikonen i butiken torque: 3550 // Vridmoment igen volume: 1 // Antalet (gissar jag på) } }

Ändra parametrarna så att de passar det man vill ha, jag gjorde en 2500 hästars Volvo.

SiiNunit { accessory_engine_data : d16g2500.volvo.fh16.engine { name: "sooper kool engine" price: 100 unlock: 0 info[]: "2500 @@hp@@ (1864@@kw@@)" info[]: "10@@dg@@000 @@nm@@" info[]: "0@@dg@@500-2@@dg@@500 @@rpm@@" icon: "engine_01" torque: 10000 volume: 1 } }

Jag sparar filen som "d16g2500.sii". Efter det så skapar jag en ny mapp på skrivbordet som jag kallar för "def", jag återskapar sedan sökvägen def->vehicle->truck->volvo.fh16->engine och i mappen engine lägger jag min nya motor.

Använder WinRAR för att göra def mappen till en scs fil som jag döper till något smart t.ex "Volvo Engine 2500bhp". När scs filen är skapad så slänger jag den i mod mappen och TA-DA! Vi har en ny motor i spelet!

Tror detta täckte allt

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias P:

Ok vi kör exemplet med en Volvo som vi vill ge lite överdriven kraft.

Först måste vi in i Euro Truck Simulator 2 mappen, installationen denna gången och inte i Dokument. Där har vi en fil som heter def.scs, den ska vi extrahera.

http://www.eurotrucksimulator2.com/mod_tools.php

Ladda ner scs extractor och släng den i ETS2 mappen, dra sedan def.scs in i programmet. Det kör igång och börjar extrahera filerna i def.scs, detta kan ta lite tid.

Navigera dig till "def->vehicle->truck->volvo.fh16->engine". Där hittar du motorerna som finns i spelet för Volvon.

Kopiera en av motorerna och öppna sedan med notepad/notepad++ eller med valfri text editor.

SiiNunit { accessory_engine_data : d16g750.volvo.fh16.engine { name: "D16G750 euro 5" // Namnet på motorn i spelet (butiken) price: 21840 // Kostnaden för motorn unlock: 16 // Vilken level man behöver vara i för att låsa upp motorn info[]: "750 @@hp@@ (551@@kw@@)" // Hästar + KW info[]: "3@@dg@@550 @@nm@@" // Vridmomentet för motorn info[]: "1@@dg@@050-1@@dg@@400 @@rpm@@" // Vilken RPM vridmomentet "gäller" för icon: "engine_01" // Ikonen i butiken torque: 3550 // Vridmoment igen volume: 1 // Antalet (gissar jag på) } }

Ändra parametrarna så att de passar det man vill ha, jag gjorde en 2500 hästars Volvo.

SiiNunit { accessory_engine_data : d16g2500.volvo.fh16.engine { name: "sooper kool engine" price: 100 unlock: 0 info[]: "2500 @@hp@@ (1864@@kw@@)" info[]: "10@@dg@@000 @@nm@@" info[]: "0@@dg@@500-2@@dg@@500 @@rpm@@" icon: "engine_01" torque: 10000 volume: 1 } }

Jag sparar filen som "d16g2500.sii". Efter det så skapar jag en ny mapp på skrivbordet som jag kallar för "def", jag återskapar sedan sökvägen def->vehicle->truck->volvo.fh16->engine och i mappen engine lägger jag min nya motor.

Använder WinRAR för att göra def mappen till en scs fil som jag döper till något smart t.ex "Volvo Engine 2500bhp". När scs filen är skapad så slänger jag den i mod mappen och TA-DA! Vi har en ny motor i spelet!

Tror detta täckte allt

Tackar och bugar

Permalänk
Medlem

någon som vet om det finns en mod som lägger till Link trailer? vore grymt om det finns. Eller kanske det finns någon här som kan skapa en? och är det någon som vet varför det inte existerar någon typ av avgas rök i spelet? Mena det är ju ändå lastbilar. Märkligt

Permalänk
Medlem

Hej. Jag tänkte skapa ett skin på ets2 men jag vill veta om jag behöver något speciellt program till detta, och även hur jag skapar det. (Nybörjare)
Finns det någon snäll person som kan hjälpa en nybörjare att bli en mästare på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias P:

Tror detta täckte allt

För mig fungerade det inte hittar inte motorn i shopen :C

EDIT: Testade tom ta bort default från engine i notpad men ingen lycka

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Medlem

hejsan! är nya här på forumet och även på detta med ets2 mods. nu är det så va att jag har kört en stund (lvl 5) och tycker alla lastbilar är sjukligt ful så jag tänkte ju då "lägga in ett mod" men nu har jag suttit här sen kl 14.00 cirkus och letat efter denna omtalade förbannade "mod mappen" så om ni som har gjort detta några ggr kanske kunde sträcka mig en hjälpande hand så hade jag vart evigt tacksam. Alltså; jag hittar ingen mod mapp. mvh

Fuxxen

Permalänk
Medlem
Skrivet av fuxxen:

hejsan! är nya här på forumet och även på detta med ets2 mods. nu är det så va att jag har kört en stund (lvl 5) och tycker alla lastbilar är sjukligt ful så jag tänkte ju då "lägga in ett mod" men nu har jag suttit här sen kl 14.00 cirkus och letat efter denna omtalade förbannade "mod mappen" så om ni som har gjort detta några ggr kanske kunde sträcka mig en hjälpande hand så hade jag vart evigt tacksam. Alltså; jag hittar ingen mod mapp. mvh

Fuxxen

Modmappen är i dina dokument/Euro truck simulator2.

Visa signatur

[img]http://i6.photobucket.com/albums/y227/Deagle-66/Sort-2.jpg[/img]

I worshipped him, that's why my own helmet is blue and yellow.

Permalänk
Medlem

Herregud! Jag bugar djupast och tackar så hemskt mycket, hittade det med en gång!

Permalänk
Medlem

någon som har någon clue om att min engine inte visas i shop? har testat massor av gånger, har version 1.3.1 om de hjälper nått

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteasp:

någon som har någon clue om att min engine inte visas i shop? har testat massor av gånger, har version 1.3.1 om de hjälper nått

Ta bort eventuella mods, hjälper inte det ominstallera spelet och ta backup på dina sparfiler.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

om man lägger in den nya mp4 versionen av mercedes, kommer den då att ersätta den gamla mp3 helt? och om jag lägger in scania longline ersätter den då helt de gamla scania?

Permalänk
Skrivet av Obduro:

om man lägger in den nya mp4 versionen av mercedes, kommer den då att ersätta den gamla mp3 helt? och om jag lägger in scania longline ersätter den då helt de gamla scania?

Om det inte står något annat i mod beskrivningen så kan du direkt göra antagandet att den nya modellen skriver över den gamla.

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Skrivet av Totteasp:

För mig fungerade det inte hittar inte motorn i shopen :C

EDIT: Testade tom ta bort default från engine i notpad men ingen lycka

Skrivet av Totteasp:

någon som har någon clue om att min engine inte visas i shop? har testat massor av gånger, har version 1.3.1 om de hjälper nått

Du har PM

För er andra som inte fått det att fungera så lägger jag upp min SCS fil för motorn ovan fast denna gången för Scania. Jag har inte provat motorn in-game så jag inte hur den presterar men den syns i uppgraderingsbutiken i alla fall.

Länk: http://www.sendspace.com/file/e8osjq

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Medlem

Alltså detta spel är så jäkla kung! Var lite skeptisk till en början innan jag bestämde mig för att göra ett köp på Steam.
Nu har jag suttit non stop sedan jag köpte det i torsdags. Must... Deliver.. More..

Hehe, går dock lite segt att gå upp i level tycker jag, vill ju köpa fetare hyttar nu, bums! Level 12 än så länge, går seegt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeN93:

Sorry för att jag byter ämnet lite men nu när en Euro Truck Simulator 2 tråd redan är uppe så ska man väl passa på. Jag har nyss köpt spelet och jag har aktiverat konsolen i config filen som gamla Euro Truck Simulator. Hur får man tag i pengar som förr när man bara skrev (cheat money) i konsolen? Det verkar inte fungera i nya spelet.

Jag har en fusk profil där jag fuskat flera miljoner , jag använder cheat engine.
Du kan också fuska xp som du måste göra för att kunna köpa bättre lastbilar och tillbehör.

Permalänk

Mitox95 här på forumet efterfrågade ett skin till sin Scania och jag erbjöd mig att göra det, här är resultatet.

Ett för "vanilla modellen

och så kunde jag inte hålla fingrarna borta så jag gjorde samma skin fast för modellen som heter "V4"

Nästa skin blir en Volvo åt lillen99!

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Medlem

Hej, när du gjorde skinet. Hur gjorde du? Och vilket program kan man andvända för att göra skins?

Permalänk
Skrivet av Extror3:

Hej, när du gjorde skinet. Hur gjorde du? Och vilket program kan man andvända för att göra skins?

Hejsan! Jag använde mig av Photoshop när jag gjorde detta men det ska säkert gå bra att använda Paint.net (tror det heter så) eller GIMP, bara du kan spara filen som en DDS så ska det gå bra.

Det finns template filer till alla lastbilar men då jag skinnar mest till Scania använder jag mig mest av "matching_pattern.dds" som finns i base.scs filen.

Sedan finns det lite olika sätt att göra skins på, du kan välja att göra ditt skin "standalone" så att det är ett separat paintjob i butiken vilket kräver lite mer jobb eller så kan du bara skriva över ett av de som redan finns i spelet. Kan inte riktigt skriva ner hela processen där då det skulle sluta med en lååååång vägg av text men är det något speciellt du vill veta så kan du alltid skicka ett PM så ska jag försöka svara så gått jag kan.

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk

Tack som tusan Mattias P!!

Ser exakt ut som jag vill ha det

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Jäklar..installerade demot och har kört det om & om igen 2 dagar i sträck nu...... \(._. ) hjäääälp... är det värt att köpa det...?
Trodde AAAAALDRIG att man skulle bli beroende av en simulator....speciellt inte en lastbils sim.....jag gillar inte ens lastbilar....men Äre verkligen värt att köpa spelet..? Har gjort så mycket som möjligt i demot....

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 420GBGlass:

Jäklar..installerade demot och har kört det om & om igen 2 dagar i sträck nu...... \(._. ) hjäääälp... är det värt att köpa det...?
Trodde AAAAALDRIG att man skulle bli beroende av en simulator....speciellt inte en lastbils sim.....jag gillar inte ens lastbilar....men Äre verkligen värt att köpa spelet..? Har gjort så mycket som möjligt i demot....

Det vet bara du själv, du verkar ju ha fastnat för det..

Gjorde jag också i början, spelade otaliga timmar men nu har jag tröttnat lite på det faktiskt, inget dåligt i det, bara jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Jäklar..installerade demot och har kört det om & om igen 2 dagar i sträck nu...... \(._. ) hjäääälp... är det värt att köpa det...?
Trodde AAAAALDRIG att man skulle bli beroende av en simulator....speciellt inte en lastbils sim.....jag gillar inte ens lastbilar....men Äre verkligen värt att köpa spelet..? Har gjort så mycket som möjligt i demot....

Jag säger bara att det är skit kul, mitt förslag: köp det!!:) men sen måste du veta själv va du vill:)

Permalänk

Ja, tyvärr är spelet jävligt roligt. Trots allt. Jag kan samtidigt beta av många avsnitt av diverse podcasts jag lyssnar på... Riktigt bra.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk

Blir nog ett köp inom sinom tid

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Jäklar..installerade demot och har kört det om & om igen 2 dagar i sträck nu...... \(._. ) hjäääälp... är det värt att köpa det...?
Trodde AAAAALDRIG att man skulle bli beroende av en simulator....speciellt inte en lastbils sim.....jag gillar inte ens lastbilar....men Äre verkligen värt att köpa spelet..? Har gjort så mycket som möjligt i demot....

Finns på greenmangaming för $12 (ca 70kr) med kupong så om du ska köpat passar det ju nu

Är det någon mer som får fps drops? Brukar droppa ner till 53ish när jag kommer nära städer och samt regn. Har dragit ner shadows till high och dof är av.

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Skrivet av Xawulf:

Finns på greenmangaming för $12 (ca 70kr) med kupong så om du ska köpat passar det ju nu

Är det någon mer som får fps drops? Brukar droppa ner till 53ish när jag kommer nära städer och samt regn. Har dragit ner shadows till high och dof är av.

Städerna har alltid tagit mer kraft än dom andra delarna av spelet, regn har jag inte märkt av något men sen så kör jag inte med allt grafiskt lull lull på heller.

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias P:

Hejsan! Jag använde mig av Photoshop när jag gjorde detta men det ska säkert gå bra att använda Paint.net (tror det heter så) eller GIMP, bara du kan spara filen som en DDS så ska det gå bra.

Det finns template filer till alla lastbilar men då jag skinnar mest till Scania använder jag mig mest av "matching_pattern.dds" som finns i base.scs filen.

Sedan finns det lite olika sätt att göra skins på, du kan välja att göra ditt skin "standalone" så att det är ett separat paintjob i butiken vilket kräver lite mer jobb eller så kan du bara skriva över ett av de som redan finns i spelet. Kan inte riktigt skriva ner hela processen där då det skulle sluta med en lååååång vägg av text men är det något speciellt du vill veta så kan du alltid skicka ett PM så ska jag försöka svara så gått jag kan.

Tackar, ska testa med paint först då jag inte har photoshop . Men tack för tipsen och hoppas på att det går bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sådär tack matte för hjälpen med motorer. Någon mer än jag som hade velat se sina anställdas position?

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Skrivet av Totteasp:

Sådär tack matte för hjälpen med motorer. Någon mer än jag som hade velat se sina anställdas position?

Skulle vara guld och se dem ( då kunde man köra ikapp )

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Skulle vara guld och se dem ( då kunde man köra ikapp )

Mvh: Eric

Ja eller bara för lite information om vart de kör

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |