Permalänk
Medlem

CI+-kortläsare (Comhem)

Jag funderade lite kring det hela när jag bytte kortläsare på min TV häromdan. För att det hela skulle fungera var TVn tvungen att "paira" med kortet och jag var även tvungen att ringa Comhem så att de kunde registrera serienumret på kortläsaren (CA-modulen) mot mitt abonnemang. Hur hänger egentligen alla delar ihop, någon som vet?

Är det endast CA-modulen som behöver registreras hos Comhem för att de vill ha koll på hur många TV-apparater man har i sin bostad? Är ens abonnemangskort också knutet till ens bostad? Dvs, måste både kort och läsare vara ihop för att fungera?

CA-modulen var min brors så därför vet jag att det inte fungerar att flytta själva läsaren mellan lägenheterna. Jag vet däremot inte hur det ligger till med själva abonnemangskortet. Dvs funkar det att ta med ens abb-kort om jag har sportkanaler (på mitt abb) men vi ska titta hemma hos någon annan?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Skrivet av csholmq:

Jag funderade lite kring det hela när jag bytte kortläsare på min TV häromdan. För att det hela skulle fungera var TVn tvungen att "paira" med kortet och jag var även tvungen att ringa Comhem så att de kunde registrera serienumret på kortläsaren mot mitt abonnemang. Hur hänger egentligen alla delar ihop, någon som vet?

Är det endast kortläsaren som behöver registreras hos Comhem för att de vill ha koll på hur många TV-apparater man har i sin bostad? Är ens abonnemangskort också knutet till ens bostad? Dvs, måste både kort och läsare vara ihop för att fungera?

Kortläsaren var min brors så därför vet jag att det inte fungerar att flytta själva läsaren mellan lägenheterna. Jag vet däremot inte hur det ligger till med själva abonnemangskortet. Dvs funkar det att ta med ens abb-kort om jag har sportkanaler (på mitt abb) men vi ska titta hemma hos någon annan?

Anledningen till att man gör en "pairing" är p.g.a att lika som med all HD-utrustning. Anledningen är för att kanalerna är kryperade, och kortläsaren behöver alltså "veta" vilket kort som det ska arbeta med liksom.
Abonnemangskortet är inte knutet till ens bostad, men jaa dom måste var "ihop" för att fungera.
P.g.a pairingen så behöver du också ta med din ci+-modul för att det ska fungera, i hopp om att den personen du ska använda det hos har en tv som klarar av den o.s.v. Men har personen du ska till inte en HD-box eller modul så ska det inte vara nå problem att flytta själva kortet i sig emellan.

Visa signatur

| Intel i5-2500K @ 4,5ghz | MSI P67A-C45 REV B3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | SSD A-data SP900 128gb | Fractal Design 650W | HDD Samsung 1TB x2 | ASUS GeForce GTX680 DirectCUII TOP | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 800D | Samsung S27A950D 27" | Ducky SHINE3 TKL | Ace Edge 3200 | Seagate EE 2 TB x2 |
Citera gärna !

Permalänk
Medlem

Ah, mycket upplysande! Så anledningen till att det inte fungerade att flytta kortläsaren (CA-modulen) till min TV var för att det var knutet mot min brors abonnemangskort då? Dvs inte att Comhem låser kortet till en specifik lägenhet.

Det jag inte förstår är då hur t ex en Cardsplitter fungerar om CA-modulen måste hänga ihop med kortet. När Comhem registrerar CA-modulen, då låser de ju ihop kortet med modulen. Jag antar att själva sändaren (se länken) är själva CA-modulen och själva instickskorten bara är relän.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Skrivet av csholmq:

Ah, mycket upplysande! Så anledningen till att det inte fungerade att flytta kortläsaren (CA-modulen) till min TV var för att det var knutet mot min brors abonnemangskort då? Dvs inte att Comhem låser kortet till en specifik lägenhet.

Det jag inte förstår är då hur t ex en Cardsplitter fungerar om CA-modulen måste hänga ihop med kortet. När Comhem registrerar CA-modulen, då låser de ju ihop kortet med modulen. Jag antar att själva sändaren (se länken) är själva CA-modulen och själva instickskorten bara är relän.

Precis ! Det är som att du har en krypterad hårddisk som bara kan användas på din dator... så funkar inte så bra att koppla in den i en annan dator utan att "säga till den" att det ska fungera.

Ingen aning, men förmodligen p.g.a pairingen. Pairingar behövs bara på HD-utrustningar. Skulle du t.ex köpa en vanlig modul (SD) så skulle du inte behöva göra en pairing. Kan tänka mig att Cardsplittern inte är HD-kapabel eller har lyckats gått runt det där på nått sätt. Det står att den är "kompatibel med alla HD-enheter." men inget om att den klarar av att sända ut det eller vad man säga.

Visa signatur

| Intel i5-2500K @ 4,5ghz | MSI P67A-C45 REV B3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | SSD A-data SP900 128gb | Fractal Design 650W | HDD Samsung 1TB x2 | ASUS GeForce GTX680 DirectCUII TOP | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 800D | Samsung S27A950D 27" | Ducky SHINE3 TKL | Ace Edge 3200 | Seagate EE 2 TB x2 |
Citera gärna !

Permalänk
Medlem

Vore najs att hitta en trådbunden variant av den där cardsplittern. Skulle underlätta när saker ska nå genom golv och väggar.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Cardsplitter behover bara paira med t ex boxen, resten av korten har inte dem kraven, alltso nar du har fatt ut information sa ar den inte langre krypterad sa att saga.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Tycker det hela är ganska intressant. Dekrypteringen i CA-modulen handlar ju bara om att instruera avkodaren i TVn så att den kan dekoda sändningen. Fram tills nu trodde jag att själva TV-sändningen gick genom modulen.

Som jag förstår det så sänds det, med jämna intervall, ut DES-nycklar som CA-modulen använder för att dekoda sändningen. Missar man ett sådant så tappar man en bit av sändningen. Men TV-sändningen ska ju dekodas lika för alla (det sänds endast en "variant" på varje kanal). Så hur kombineras CA-modulen och abonnemangskortet i avkodningen? Skickas det ut nycklar som bara kan dekodas med just det paret?

Jag förstår inte hur de här meddelandena (eller nycklarna) matchas. Varken CA-modulen eller abb-kortet uppdateras ju ute hos kund, så då måste alltså Comhem själva skicka ut nycklar som tar hänsyn till CA-modul, abb-kort samt om man har en giltig prenumeration för just den kanalen.

Nu blev det lite spretigt. Förstår ni vad jag menar?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'