Minecraft serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Fel, fel, fel.

Har för mig att servern max kan utnyttja 2 trådar. Kanske har ändrats, har inte så stor koll på Minecraft längre.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Tror du missuppfattade vad jag menade. Menade inte att han var okunnig utan menade att folk som försökte hjälpa honom var detta. Sedan om man ska driva en server själv så borde man läsa på lite om vad som krävs.

//Terra

Okay men bättre om du ger förslag OnT istället för att endast kommentera om andras okunnighet

Skrivet av thomas67lundberg:

Nej?
160+ till 300 räcker det bra med en quad. Över 300 är en hex rekommenderad enligt just den wikin.

Den du länkade var även väldigt låg för att vara en Quad, endast 2.4Ghz
För den prisnivån och pengarna skulle det vara bättre att bygga ihop en själv; Jag har byggt en server för cirka 9k som var bättre än den där

Permalänk
Medlem

Får man vara tråkig att rekommendera hyrd dedikerad server? Alternativt Virtuell.

Som jag förstått det ska den stå hemma hos dig. Om du hyr en server kommer du i och för sig ha en rörlig eller fast kostnad som kommer periodvis. Vilket du även har hemma i form av elräkning som kanske inte blir lika dyr. Men startkostnaden är mer när du köper.

Amazons EC2 som är i det dyrare lagret blir kostnaden ca $400 per månad för ca 200 spelare. Fårbetalar du 3 år blir det ca $250/månaden. Amazon brukar väll vara något dyrare, i alla fall på on-demand alternativet för $400 men du har bra möjligheter att skala servern och om du har kanske 10-50 spelare i början så kanske du bara hamnar på $100/månaden till att börja med.

Jag hade litat mer på säkerheten hos Amazon, VirtualDrive eller Windows Azure än i mitt eget hus. Om det inte är en fråga om pengar hade jag valt att hyra pga säkerheten, uptime och support. Är det en fråga om pengar hade jag också valt att hyra fast virtuellt hos en leverantör där jag kan skala upp och ner servern utefter spelare och pengar.

Sen kan det också vara en kul grej att faktiskt ha en server hemma, men detta är min åsikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellesar:

Jag känner att jag vill lägga så mycket pengar på en Minecraft server, ja, jag vill ha svar, inte frågor, har du inget vettigt att posta, posta inte alls.

Fyfan vad otrevlig du va , jag frågade bara jag menade inget illa ?
Det står väl inte att jag inte fick fråga?

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0diii:

Fyfan vad otrevlig du va , jag frågade bara jag menade inget illa ?
Det står väl inte att jag inte fick fråga?

Ursäkta min otrevlighet, ska bättra mig!

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 690 Signature 4096MB x 2, Samsung 830 512 GB x2 RAID 0, Corsair 16GB CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM, Asus RAMPAGE IV EXTREME, Cooler Master Silent Pro M2 1500W, Intel Core i7 3930K, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellesar:

Ursäkta min otrevlighet, ska bättra mig!

Men helt ärligt nu kan du inte hålla kostnaden nere om du skippar server hårdvaran och går annan hårdvara istället?
Så som en snabb intel core i7, 32 GB ram och ett billigare chassi.

Jag har en server hemma som jag kör min minecraft server visserligen är det bara för 20 pers men hårdvara är inte så stark. Förutom minecraft så kör jag den som lagrings/media server och servern för hemsidan.

Men det är ju lite skillnad på 20 och 200 xD

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0diii:

Men helt ärligt nu kan du inte hålla kostnaden nere om du skippar server hårdvaran och går annan hårdvara istället?
Så som en snabb intel core i7, 32 GB ram och ett billigare chassi.

Jag har en server hemma som jag kör min minecraft server visserligen är det bara för 20 pers men hårdvara är inte så stark. Förutom minecraft så kör jag den som lagrings/media server och servern för hemsidan.

Men det är ju lite skillnad på 20 och 200 xD

Ja, jo
10 gånger mer
Men för det behöver man inte 10 gånger bättre hårdvara, men bättre behövs!

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 690 Signature 4096MB x 2, Samsung 830 512 GB x2 RAID 0, Corsair 16GB CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM, Asus RAMPAGE IV EXTREME, Cooler Master Silent Pro M2 1500W, Intel Core i7 3930K, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Men kanske du kan köra 2 st Xeon? Kanske är overkill för Minecraft dock.
Fast är de 200 pers så krävs nog en del, speciellt RAM med.

Permalänk
Medlem

Viktigaste punkten av alla gällande stora servrar, ha snabbt jävla internet. Helst 1 Gbit.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Viktigaste punkten av alla gällande stora servrar, ha snabbt jävla internet. Helst 1 Gbit.

Hastigheten är redan nämnd, TS har 1000/1000.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

undrar bara vad du jobbar som ????

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk

http://www.dustinhome.se/product/5010305726/hp-proliant-ml150...

Sen hänger du i så mycket disk och RAM du behöver. Jag tycker inte du ska titta på konsumentprylar, än mindre ett grafikkort du länkat till. En riktig server använder ECC-minnen. Du har möjlighet att installera en andra CPU också om du så vill...
Skulle lägga pengarna på en UPS också, som får agera både för strömavbrott och som strömfilter.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Sötast
Skrivet av 98olllin:

undrar bara vad du jobbar som ????

Måste man jobba i en speciell bransch för att köra en Minecraft server eller hur tänkte du där?

Permalänk

99% säker på att detta kommer att klara 200+ players http://www.inet.se/kundvagn/visa/2636652/2012-12-04

Permalänk
Medlem

Jag blir på allvar lite ledsen när jag ser dig bygga en serverburk i ett stort chassi
Och din första kundvagn för 42k..

Jag rekommenderar starkt att du går in på http://www.ECO-finder.com och letar upp en rackserver o beställer för ett bättre pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellesar:

Hej! Har tänkt bygga en serverdator för Minecraft som ska rymma 200 pers minst. Jag har ingen direkt budget så det är bara att köra på. (Helst under 50 000 men kan gå upp till mer om det är värt det)
Här är min setup: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2630539/2012-12-02
Vad kan jag ändra? Hjälp med kylning kanske?
Edit: Hur är färgerna? Jag är färgblind.

Du gör ett stort misstag att köpa en PC för 50k för att ha en minecraft server...

Rekommenderar att du köper en riktig rackserver istället och hyr en plats på pionen eller dylikt, mycket mer för pengarna i serverväg...

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag.

Kolla på mullet.se - mitt förslag bygger på modellen MS-460-9.

CPU: 1x Intel Xeon E5-2667 (2,9Ghz 6 cores)
RAM: 8x 8GB
RAID: LSI MegaRAID Sas2 9271 1GB BBU
Main HDD: 3x WD Caviar RE4 2TB ( 2st RAID-1 och en hotspare > För OS och lokal backup)
MC HDD: Köp till en Samsung 840 Pro 256GB (dedikerad för MC)
Chassi har redundant PS - Köp till en bra UPS som klarar att köra servern minst 15 minuter.

Om du har möjlighet koppla en fas till ups'en och vidare till ett av nätdelarna i servern, den andra nätdelen kan kopplas in utan ups mot en annan fas.

Processorn har jag valt för att MC är inte multitrådat så mer GHz är bättre. anledningen till 6 cores är att du kan ge javas garbage collector fler trådar att jobba med, dessutom kan vissa plugins köra "utanför" main tråden i mc och då behöver man fler cores :). Vidare behöver du antagligen en mysql för vissa plugins? kärnorna kommer gå åt

2TB diskarna skall agera som OS diskar och lokal backup, medans MC körs från SSD'n .. regelbundna backup görs alltså från SSD till raid set. Med din internet lina så tycker jag att du ska kolla på om du kanske vill hyra en storage server som du kan köra remote backup till.

Jag personligen hade kört Linux av något slag, t ex Ubuntu 12.04 LTS 64-bit .. men Windows funkar också.

Servern kostar ca 38000 + moms.
kostnaderna för UPS och SSD tillkommer. och frakten såklart

Kul projekt att bygga egen server, men jag hade nog hellre hyrt en server med tillräckligt kapacitet. t ex en http://www.ovh.co.uk/dedicated_servers/mg_64g_hybrid.xml

//OmegaCyrus

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha köpt en server från Dell om jag skulle bygga denna server. Riktig support och bra komponenter.

Dell Poweredge T620 är en riktigt kompetent burk. Kan konfigureras med 2 Xeon E5 processorer.

16st 3.5 hot plug hårddiskplatser med raid kort.
- 24 ram slots! Du kan maxa med 768gb ram om du skulle vilja det i framtiden. ECC minnen.

http://www.dell.com/se/foretag/p/poweredge-t620/pd?refid=powe...

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

undrar bara vad du jobbar som ????

Inte något som har med minecraft alls o göra, men eftersom du undrar så är jag läkare!

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 690 Signature 4096MB x 2, Samsung 830 512 GB x2 RAID 0, Corsair 16GB CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM, Asus RAMPAGE IV EXTREME, Cooler Master Silent Pro M2 1500W, Intel Core i7 3930K, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellesar:

Inte något som har med minecraft alls o göra, men eftersom du undrar så är jag läkare!

Now it all does make sense!

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

tänkte att man har 50k över efter ett bygge med ett 690 och diverse andra dyra komponenter !

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem

Har nu beställt Servern. Vill ni att jag ska göra ett galleri när det är klart? Beställde det från mullet.se som jag fick tipsat. När servern är uppsatt och klar så kan ni PM'a om ni vill ha white list till servern ni som hjälpte mig!
Tackar för all hjälp!

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 690 Signature 4096MB x 2, Samsung 830 512 GB x2 RAID 0, Corsair 16GB CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM, Asus RAMPAGE IV EXTREME, Cooler Master Silent Pro M2 1500W, Intel Core i7 3930K, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellesar:

Har nu beställt Servern. Vill ni att jag ska göra ett galleri när det är klart? Beställde det från mullet.se som jag fick tipsat. När servern är uppsatt och klar så kan ni PM'a om ni vill ha white list till servern ni som hjälpte mig!
Tackar för all hjälp!

Galleri är ett måste! Gärna en kopia på inköpsordern, vad för delar du köpte alltså samt pris.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellesar:

Har nu beställt Servern. Vill ni att jag ska göra ett galleri när det är klart? Beställde det från mullet.se som jag fick tipsat. När servern är uppsatt och klar så kan ni PM'a om ni vill ha white list till servern ni som hjälpte mig!
Tackar för all hjälp!

Vill med veta vad du har i den!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Hedersmedlem

Herr Mullet leverar bra grejor, låter som att det kan ha blivit en fin server.

Tänkte skriva att du antagligen vill ha ett riktigt nätverkskort förutom en massa minne, men om det är MS-460-9 från Mullet så borde det som följer med där fungera fint.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Galleri?

Permalänk

Herr Mullet vet vad han gör!

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde1337:

http://www.sweclockers.com/galleri

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070