Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Testpilot

Hur är det med CEC (fjärrstyrning via HDMI) på de nya versionerna av NUC? är det fortfarande extra adapter som krävs?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv

Om jag minns rätt så krävs extrautrustning för det.

Permalänk
Inaktiv

Ännu en bra review på nya NUC nu även med jämförelse siffror mellan Intel M2 ssd och Samsungs M2 ssd.

http://www.tweaktown.com/reviews/6991/intel-nuc5i5ryk-nuc-min...

och en med jämförelse minnen med olika hastiget påverkan på grafik

http://www.legitreviews.com/intel-nuc-nuc5i5ryk-running-hyper...

http://3.bp.blogspot.com/-kr__Z-X7oRo/VO5HPaZfZFI/AAAAAAAAIwY...
http://3.bp.blogspot.com/-26yIIaV-_2M/VO5HRBK5uQI/AAAAAAAAIwg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jive:

Har lite ljudproblem med min i5 NUC. Kör Win 8 + XBMC och jag tappar centerhögtalaren vid uppspelning av vissa filmer vilket gör att talet faller bort.
När jag kollar ljudegenskaper i Win finns TV:n med, inte förstärkaren som HDMI är kopplad till.
På egenskaper står endast DTS Audio samt Dolby Digital med trots att förstärkaren klarar fler format. Förstärkaren är en HK AVR350.
Någon som har en aning vad det kan vara för fel?

Bifogar bilder som beskriver problemet:

Hur ser det ut för er andra? Vilka format skickar NUC:en iväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jive:

Bifogar bilder som beskriver problemet:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/19397922/bild1.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/19397922/bild2.jpg

Hur ser det ut för er andra? Vilka format skickar NUC:en iväg?

Du råkar inte ha satt din reciever på pass-through? Så att signalen bara skickas rakt igenom utan att behandlas.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Kan va så som juhanda skriver, eller att du får ta bort och lägga in grafikkortsrutinerna, det va jag tvungen till häromdagen till mitt AMD radeon, fick inget DTD/DD ljud i filmerna, så fick ominstallera drivisarna, så funkade det igen...

Permalänk
Medlem

Nu när ny generationen har kommit, hur ser det ut med prestandan? Jag antar att det fortfarande inte är möjligt att få lika bra flyt som med en blu-ray spelare men har vi kommit närmare jämfört med ex Intel NUC DC3217IYE som jag har idag?

Jag funderar annars på Intel NUC D34010WYK för 2000 kr eller Intel NUC D54250WYK2 för 2800 kr. Min setup kommer bli :

- Windows 8.1
- Netflix
- Kodi
- Steam stream (spel)

Skulle jag tjäna något att uppdatera? Eller förden delen välja en I3a från Gen 5?

Idag fungerar Intel NUC DC3217IYE okay men det finns helt klart mickrolagg jämfört med blu-ray spelaren och netflix är det riktigt lagg tidvis i(beror inte på internet).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nu när ny generationen har kommit, hur ser det ut med prestandan? Jag antar att det fortfarande inte är möjligt att få lika bra flyt som med en blu-ray spelare men har vi kommit närmare jämfört med ex Intel NUC DC3217IYE som jag har idag?

Jag funderar annars på Intel NUC D34010WYK för 2000 kr eller Intel NUC D54250WYK2 för 2800 kr. Min setup kommer bli :

- Windows 8.1
- Netflix
- Kodi
- Steam stream (spel)

Skulle jag tjäna något att uppdatera? Eller förden delen välja en I3a från Gen 5?

Idag fungerar Intel NUC DC3217IYE okay men det finns helt klart mickrolagg jämfört med blu-ray spelaren och netflix är det riktigt lagg tidvis i(beror inte på internet).

i3:an i din NUC ska klara av perfekt uppspelning. Om inte du har en blu-rayspelare som är väldigt konfigurerbar så borde du få bättre flyt med kodi/xbmc, inte tvärtom. XBMC har länge haft de extra funktioner som krävs för perfekt uppspelning. Är själv extremt känslig för "judder" och än mer pulldown men i XBMC/Kodi har man länge kunnat aktivera "sync playback to display" för att få hastighetsjustering för perfekt synk med 1920x1080@24hz (du bör inte köra 60hz för film). De enda extremt få tillfällen jag får ryckiga panoreringar beror det på en dålig rip/encode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

i3:an i din NUC ska klara av perfekt uppspelning. Om inte du har en blu-rayspelare som är väldigt konfigurerbar så borde du få bättre flyt med kodi/xbmc, inte tvärtom. XBMC har länge haft de extra funktioner som krävs för perfekt uppspelning. Är själv extremt känslig för "judder" och än mer pulldown men i XBMC/Kodi har man länge kunnat aktivera "sync playback to display" för att få hastighetsjustering för perfekt synk med 1920x1080@24hz (du bör inte köra 60hz för film). De enda extremt få tillfällen jag får ryckiga panoreringar beror det på en dålig rip/encode.

Hehe ja detta är märkligt, jag har alltid haft problem med att det känns laggigt med XBMC på olika hårdvaror. Detta är faktiskt något jag även märkt av på vissa biografer. Däremot är det alltid perfekt flyt med blu-ray. Jag har pratat en del om detta på XBMC forumet och många anser inte att det finns något lagg medan andra märker av det precis som jag. Det är riktigt skönt att uppleva en panorering som går 100% mjukt. På min TV finns det något liknande motion plus och detta måste jag i regel aktivera för att ens komma i närheten, däremot behövs det inte med blu-ray spelaren.

Enligt folket på XBMC så beror det på att hårdvaran i en blu-ray spelare är special anpassad för ändamålet och dessutom är det på något vis skyddat så man kommer aldrig få samma flyt så länge som man inte kan använda samma eller liknande komponenter. Hur bra det stämmer vet jag inte men det låter rimligt.

För de som motsatt mig helt ang känslan av lagg med ex XBMC har jag försökt att bevisa problemet men det har sällan givet utdelning så jag antar att man är olika känsliga för detta.

Och nej, det har inget alls med 24/23 bugg eller liknande att göra.

Om man vill uppleva skillnaden antar jag att man kan dra på motion plus eller vad det nu kan heta på din TV och dessutom köra filem från en blu-ray sen kör man samma panorering utan motion plus och från XBMC för att få en känsla.

Det jag pratar om är alltså inte direkt noterbar lagg utan det är mer en orolig känsla som bilden ger och då särskilt vid panoreringar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag skulle vilja endast sätta maskinen i viloläge när den stängs av och sen för att starta den så ska det räcka med att trycka på bluetooth tangetnbordet.

Vad behöver jag ställa in för att uppnå detta?

Jag vill göra samma sak. Har du fått koll på inställningen?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag antar att det fortfarande inte är möjligt att få lika bra flyt som med en blu-ray spelare men har vi kommit närmare jämfört med ex Intel NUC DC3217IYE som jag har idag?

Jag vet precis vad du menar. Jag är lika känslig som dig mot dessa microlagg.
Kör idag med en D54250WYK2 med Plex (med sync to display påslaget) mot en Philips 48PFS8109 och det flyter på perfekt, minst lika bra som en blurayspelare.
Jag fixar dock alltid filmer som jag vet är i bra kvalitet från en bra källa.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Hej experter!
Vill ni titta på denna köplistan. Jag har en Intel 330 SSD 2.5" sedan tidigare som jag tänkte slänga i denna konfen.

Ser ni några problem med detta?

Ska kopplas till en Yamaha RX-V673 via HDMI till miniHDMI i NUCen.
Målet är Kodi/Plex, Playkanaler samt lite surf/twitch. Film så är det 1080P med minst DTS. 3D samt DTS-HD ska denna också klara av antar jag.
Förra generationen klarade av 24p galant har jag hört, jag hoppas detsamma gäller för broadwell

Väl mött!

Visa signatur

[ FD Define R4 Black Pearl ][ MSI Z77A-GD65 ][ i7 3770K@4.5GHz ][ MSI GTX 680 Lightning ][ 16GB Corsair Vengeance ][ OCZ Vertex 4 256GB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffish:

Hej experter!
Vill ni titta på denna köplistan. Jag har en Intel 330 SSD 2.5" sedan tidigare som jag tänkte slänga i denna konfen.
http://i.imgur.com/AcgapgQ.jpg

Ser ni några problem med detta?

Ska kopplas till en Yamaha RX-V673 via HDMI till miniHDMI i NUCen.
Målet är Kodi/Plex, Playkanaler samt lite surf/twitch. Film så är det 1080P med minst DTS. 3D samt DTS-HD ska denna också klara av antar jag.
Förra generationen klarade av 24p galant har jag hört, jag hoppas detsamma gäller för broadwell

Väl mött!

Kolla så att minnena verkligen är 1,35V och inte 1,5V. Jag kan ha fel men är inte de du valt 1,5 ?

Permalänk

Hallå,

Min första-gen NUC (i3:a) börjar bli till åren, den klarar det jag vill att den ska klara galant (film/stream), men fläktarna jobbar på hårt. Jag har monterat isär och gjort rent, men upplever fortfarande att den blir varmare med högre fläktljud som följd än tidigare.

Några tips på vad man kan göra? Byta fläkt eller modda chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffish:

Hej experter!
Vill ni titta på denna köplistan. Jag har en Intel 330 SSD 2.5" sedan tidigare som jag tänkte slänga i denna konfen.
Ser ni några problem med detta?

Ska kopplas till en Yamaha RX-V673 via HDMI till miniHDMI i NUCen.
Målet är Kodi/Plex, Playkanaler samt lite surf/twitch. Film så är det 1080P med minst DTS. 3D samt DTS-HD ska denna också klara av antar jag.
Förra generationen klarade av 24p galant har jag hört, jag hoppas detsamma gäller för broadwell

Väl mött!

Körde det t-bordet men avskydde det =9.
Skaffade https://www.dustinhome.se/product/5010778172/all-in-one-media... istället, betydligt trevligare
Och som sagt, det måste vara 1.35v minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Körde det t-bordet men avskydde det =9.
Skaffade https://www.dustinhome.se/product/5010778172/all-in-one-media... istället, betydligt trevligare
Och som sagt, det måste vara 1.35v minnen.

Tack för svaret! Ja det andra var ganska likt, men kör på det istället då om det andra inte var ok
Dustin skriver inte ut volten på minnet. Men är det inte 1.35v om benämningen är DDR3L i specen? Om någon kanske kan länka ett par minnen som garanterat fungerar (2x4GB för nyttja dual channel) hade varit super!

Update: Om man söker på google på corsairs tillverkarnummer så får man träff på http://www.corsair.com/ru-ru/vengeance-8gb-high-performance-l...
Där står det att det är 1.35V. Bör va ok då!

Update2: Blir jag tveksam igen...Under Tech Specs på ovan länk står det SPD Voltage 1.5V. Tested voltage 1.35V på samma timings och hastighet.... innebär det att de normalt körs på 1.5V, men fungerar även på 1.35v. Så fattar jag det som iaf. Osäker

Visa signatur

[ FD Define R4 Black Pearl ][ MSI Z77A-GD65 ][ i7 3770K@4.5GHz ][ MSI GTX 680 Lightning ][ 16GB Corsair Vengeance ][ OCZ Vertex 4 256GB ]

Permalänk
Medlem

Sugen på att införskaffa mig en NUC för film, musik, surf och diverse streamingtjänster. Det värsta jag vet är en hårt belastad och långsam dator.

Tittat på NUC 5i5RYK (den variant där 2,5" finns). Vad skulle ni rekommendera för SSD och RAM i den? Finns det någon tidigare modell som är mer prisvärd än 3999 som 5i5RYK kostar?

Permalänk

Tänkte du köra 2,5" SSD eller M.2? Jag har liknande funderingar, och jag tänkte använda Crucial MX200 M.2 och RAM är jag nog inne på Kingston HyperX 1866Mhz.
Sen största möjliga 2,5" disk för lagring. Största som får plats tror jag är 1TB (9,5 mm).
Ska du enbart använda den till det du nämner, klarar du dig garanterat med NUC5i3.

Själv tänkte jag spela lite gamla spel när andan faller på, så jag tar nog i5:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Skrivet av skurtbert:

Hallå,

Min första-gen NUC (i3:a) börjar bli till åren, den klarar det jag vill att den ska klara galant (film/stream), men fläktarna jobbar på hårt. Jag har monterat isär och gjort rent, men upplever fortfarande att den blir varmare med högre fläktljud som följd än tidigare.

Några tips på vad man kan göra? Byta fläkt eller modda chassi?

Är det verkligen ingen här inne som kollat på något alternativt chassi eller moddat för att få sin NUC svalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Hallå,

Min första-gen NUC (i3:a) börjar bli till åren, den klarar det jag vill att den ska klara galant (film/stream), men fläktarna jobbar på hårt. Jag har monterat isär och gjort rent, men upplever fortfarande att den blir varmare med högre fläktljud som följd än tidigare.

Några tips på vad man kan göra? Byta fläkt eller modda chassi?

Du har hängt med i BIOS uppdateringar antar jag ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skurtbert:

Är det verkligen ingen här inne som kollat på något alternativt chassi eller moddat för att få sin NUC svalare?

Finns ju hur mycket som helst för att få den helt passiv. Kolla på http://www.fanlesstech.com/search/label/NUC

Permalänk
Medlem

Vet inte om alla följer dagens fynd-tråden men netonnet säljer haswell i5an för 2490, det är dock varianten utan 2,5" plats. Känner fortfarande tillfredsställelse över att jag kom över en i5 wykh för 1990:- i december när dustin körde kampanj. Men 2500 är bra också, dock inte om man vill ha sekundär disk.

Permalänk

jävla nätverk

Någon som på något sätt hittat en lösning kring när man väl inte får nätverkskortet Intel dual band wireless-AC 7260 att funka?

Jag har installerat en dator innan där det funkar med exakt samma drivrutiner och har nu testat alla möjliga "lösningar" men får det inte att funka.
Sitter i windows 8.1 i övrigt.

Får kontakt ibland men efter några sekunder så hoppar den ur nätverket.

Permalänk
Medlem

Ska köpa en 5i3RYH för HTPC-bruk behöver såklart komplettera med minne + disk. Funkar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1885910

Dessutom behöver jag en 1TB disk, svårt att veta vad som är bra där, är SSHD värt priset för HTPC, annars vilken disk borde man satsa på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gothxx:

Ska köpa en 5i3RYH för HTPC-bruk behöver såklart komplettera med minne + disk. Funkar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1885910

Dessutom behöver jag en 1TB disk, svårt att veta vad som är bra där, är SSHD värt priset för HTPC, annars vilken disk borde man satsa på?

Långsamt minne men billigt. En mindre SSD + en extern HD/NAS är väl att föredra.

Permalänk
Permalänk
  1. Hur ser man till på bästa möjjliga sätt att undvika att damm och smuts kommer in i chassit? Kan man lägga en tunn trasa eller liknande på den, eller skulle det riskera överhettning?

  2. Stämmer det också att Broadwell-modellen är Intels första fläktlösa processor (har konkurrenter som AMD motsvarande)?

Permalänk

SSD tjocklek?

Stämmer det att NUCen har en gräns på hur tjock en 2.5 tums disk kan vara? Trodde att alla diskar tillverkades enligt standardmått, men icke?

Detta står på följande sida: "Storage - Internal support for 2.5" SSD (up to 9,5 mm thickness)"
http://3.bp.blogspot.com/-26yIIaV-_2M/VO5HRBK5uQI/AAAAAAAAIwg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NassePuh1:

Stämmer det att NUCen har en gräns på hur tjock en 2.5 tums disk kan vara? Trodde att alla diskar tillverkades enligt standardmått, men icke?

Detta står på följande sida: "Storage - Internal support for 2.5" SSD (up to 9,5 mm thickness)"
http://3.bp.blogspot.com/-26yIIaV-_2M/VO5HRBK5uQI/AAAAAAAAIwg...

Också nyfiken på svaret. Vet att större mekaniska 2.5" diskar kunde vara både 12 och 15mm tjocka vilket ställde till det i en del laptops, men 2.5" ssd är väl alltid 9mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Också nyfiken på svaret. Vet att större mekaniska 2.5" diskar kunde vara både 12 och 15mm tjocka vilket ställde till det i en del laptops, men 2.5" ssd är väl alltid 9mm?

Många SSD är bara 7mm tjocka