Valve stäms i Tyskland för förbud mot försäljning av begagnade Steam-spel

Permalänk
Medlem

Kom igen nu! alla beg marknader är likadana! bara det att steam är mer som en leasing marknad. därför fungerar inte alla regler riktigt

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slipzor:

Vad jag menar är att du betalar för underhållning, precis som du skulle för en film. Spelar du in filmen på bion och säljer den till någon är det rätt? Det är precis så man gör när man säljer begagnat. Du har använt materialet någon producerat för att sen tjäna eget på det. Om nu spelutvecklare får en andel skulle det vart bättre men fortfarande fel enligt mig. Men vem är jag? Skit fullständigt i mig jag vill bara vara en röst i mängden.

Nej. Det är inte precis så man gör när man säljer begagnat. Bluerayfilmer, böcker, plancher, tavlor, LPskivor, statyer serier, rubriks kub, konsoler med tillhörande spel och mycket mycket mer av underhållning och media går utmärkt att sälja vidare idag. Köper man en motorcykel för nöjes skull så är väl det också underhållning. Varför ska man inte få sälja den vidare bara för att man köpt den för nöjesåkande?
Hela konsthandlarindustrin lever till och med på att föremålen ökar i värde efter hand som varje ägarbyte sker. Där kanske det är orättvist mot konstnären... möjligtvis. Men jag förstår verkligen inte vad du har emot begagnat försäljning av alla mina ovan nämnda kategorier (som givetvis är underhållning på samma sätt som spel)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det inte apple som är i farten med stämningar hit o dit på ett tag, så måste nästa träda fram.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

De får väl lägga in en gräns på hur många gånger man kan spela ett spel. Så att värdet på det går ned med användning precis som en bil eller något annat fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Men en bil är väl bra mycket mer underhållning än ett spel? eller köper du en sportbil för att du måste ha den?

Har ingen bil alls faktiskt Jag bor rätt så centralt men hatar dock kollektivtrafik så någon gång blire körkort... förhoppningsvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är ett högst rimligt argument! Oavsett spelpris så är digitala kopior på steam inte möjliga att slita ut. Skulle kanske gå att begränsa antalet försäljningsled till max 5 eller något... (skall såklart gå att se denna siffra när man tänkt köpa ett spela på steam) men det skulle väl också ogillas...

Jag han göra en EDIT på inlägget efter du citerat mig, jag lade till följande:

"EDIT: Ett scenario jag dock kan tänka mig rimligt via Steam var att ett spel endast kan "aktiveras" på två konton. Och att speltillverkaren får pengar för försäljningarna som sker på steam, om spelet säljs för 200:- så får speltillverkaren en viss % av det."

Så vi är inne på helt samma spår, dock verkar jag lite hårdare i mina restriktioner. Hehe

Men i.m.o så känns detta som en "okej" lösning, det kan hända att man är extremt missnöjd med ett spel och vill sälja det vidare. Dock tycker jag att speltillverkaren ska ha sin bit av kakan eftersom spelet fortfarande är "nytt", därför får speltillverkaren pengar via vidareförsäljningen.

Och personen som köper spelet till en lite billigare peng tar en liten risk iochmed att han inte kan sälja spelet vidare sen utan förbrukar den andra och sista aktiveringen på spelet.

Permalänk
Medlem

Defenitivt. Bra gjort Tyskland!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Såvitt jag vet är det inte olagligt att sälja sitt konto, men Steam kan banna kontot enligt deras avtal(eftersom steam tycker att det är olagligt), däremot så bryter Steam mot EU-reglerna i dessa fall om jag förstått allting rätt.

Steam har skrivit i sitt avtal att du inte får sälja ditt konto vidare, vilket kan göra det till ett avtalsbrott även om det inte är olagligt i sig att sälja kontot i laga mening. Däremot kan man argumentera om att den biten av avtalet är oskäligt vilket det troligen enligt lagstiftning i både EU och Sverige är.

EU relgerna är däremot lag, så det står alltid över avtalsvillkoren efter som ett företag inte får gå emot lagen. Skulle man sedan finna att det är oskäligt av steam att förbjuda dig att sälja ditt konto så slår lagen in och det blir helt okej att sälja kontot vidare i de länder där den lagen gäller. Det finns väldigt många skydd i EU och Sveriges konsumenträtts lagstiftning som gör att företag inte kan skriva villkor hur de vill.

Men mest troligen med dommen emot Oracle i EU som slog fast att det var din lagliga rätt att sälja en programvarulicens vidare till annan individ att denna stämningen kommer att vinnas av konsument organistaionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stn1337:

Jag han göra en EDIT på inlägget efter du citerat mig, jag lade till följande:

"EDIT: Ett scenario jag dock kan tänka mig rimligt via Steam var att ett spel endast kan "aktiveras" på två konton. Och att speltillverkaren får pengar för försäljningarna som sker på steam, om spelet säljs för 200:- så får speltillverkaren en viss % av det."

Så vi är inne på helt samma spår, dock verkar jag lite hårdare i mina restriktioner. Hehe

Men i.m.o så känns detta som en "okej" lösning, det kan hända att man är extremt missnöjd med ett spel och vill sälja det vidare. Dock tycker jag att speltillverkaren ska ha sin bit av kakan eftersom spelet fortfarande är "nytt", därför får speltillverkaren pengar via vidareförsäljningen.

Och personen som köper spelet till en lite billigare peng tar en liten risk iochmed att han inte kan sälja spelet vidare sen utan förbrukar den andra och sista aktiveringen på spelet.

När jag tänker närmre på det så en begränsning på endast en vidareförsäljning per spel en rätt listig lösning. Det möjliggör alla fördelar att kunna sälja vidare vid missnöje och alla tar samma risk vid köp av "begagnat". Bre grej!
Däremot är jag inte med på att tillverkaren ska få betalt en gång till för sålt spel. Den dealen gäller ingen annanstans i begagnatvärlden och behövs inte här heller om spelet (eller spelnyckeln kanske är bättre att prata om här) endast får säljas en gång.
De som däremot kan få en slant är de som möjliggör transaktionskonstnad, säkerhet, ägandeflytt och dataöverföring (alltså STEAM).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lätt att lösa:

1. Lås alla spel till ett konto. Har du sålt ditt spel kan du inte spela det mer.
2. Lägg på en transaktionsavgift i % av försäljningspriset och fast minimum avgift.
3. Spelstudion tar del av dessa pengar.
4. Fri marknad att sälja sina spel. Pris är den deal mellan köpare/säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipzor:

Vad jag menar är att du betalar för underhållning, precis som du skulle för en film. Spelar du in filmen på bion och säljer den till någon är det rätt? Det är precis så man gör när man säljer begagnat. Du har använt materialet någon producerat för att sen tjäna eget på det. Om nu spelutvecklare får en andel skulle det vart bättre men fortfarande fel enligt mig. Men vem är jag? Skit fullständigt i mig jag vill bara vara en röst i mängden.

Finns en stor skillnad här och det är om du filmar av en film från en bioduk så begår du ett brott emot upphovsrätten, däremot säljer du en DVD film vidare så är det fullkommligt lagligt eftersom du säljer din rätt att nyttja filmen vidare med skivan.

Finns en intressant dom här mellan tv spelsbörsen och nintendo i sverige, där nintendo stämde tv spelsbörsen för att de sålde begagande spel vidare från en kund till en annan. Nintendo förlora denna rättegången i sverige på grund av att du har rätt att sälja saker du äger vidare till någon annan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TuHack:

Lätt att lösa:

1. Lås alla spel till ett konto. Har du sålt ditt spel kan du inte spela det mer.
2. Lägg på en transaktionsavgift i % av försäljningspriset och fast minimum avgift.
3. Spelstudion tar del av dessa pengar.
4. Fri marknad att sälja sina spel. Pris är den deal mellan köpare/säljare.

vad händer om jag installerar mitt steam på två datorer, köper en hög spel, kopplar loss den ena datorn från nätet och säljer spelen från min andra dator med steam installerat? Då kan jag ju fortsätta spela spelen på min dator som inte har nätuppkoppling...
Det skulle gå att lösa genom att man måste vara uppkopplad för att få spela steamspel. Men den lösningen är inge vidare uppskattad av alla...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej. Det är inte precis så man gör när man säljer begagnat. Bluerayfilmer, böcker, plancher, tavlor, LPskivor, statyer serier, rubriks kub, konsoler med tillhörande spel och mycket mycket mer av underhållning och media går utmärkt att sälja vidare idag. Köper man en motorcykel för nöjes skull så är väl det också underhållning. Varför ska man inte få sälja den vidare bara för att man köpt den för nöjesåkande?
Hela konsthandlarindustrin lever till och med på att föremålen ökar i värde efter hand som varje ägarbyte sker. Där kanske det är orättvist mot konstnären... möjligtvis. Men jag förstår verkligen inte vad du har emot begagnat försäljning av alla mina ovan nämnda kategorier (som givetvis är underhållning på samma sätt som spel)

Det är väl självklart att det GÅR men det känns fortfarande fel för MIG. Jag vill att mina pengar går till nytta för det jag gillar och att dem som gör det jag gillar till verklighet fortsätter som dem ska och faktiskt tjänar på det så dem kan fortsätta förbättra sig i det. Just denna diskussion gör mig illa till mods eftersom det KÄNNS återigen som det kommer gå förlorat. Ingen vet riktigt hur eller OM detta förslag kommer gå igenom eller inte och jag tror inte det kommer dra någon som helst nytta för någon annan än konsumenterna och om konsumenterna inte vill betala ~500kr för flertal timmars underhållning så är det något problem med dem tycker jag. Och jag är EXTREMT fattig men jag köper mina spel endå, har jag inte råd kollar jag på roliga videos om spelet medans jag spelar om de spel jag redan köpt.

Permalänk
Medlem

Bra. En av de jävligaste sakerna i Steam och digital media är att man kan inte sälja det vidare (eller ens låna). Om man har köpt något så borde man äga det, och det borde inkludera bland annat möjligheten att sälja eller låna den. Åtminstone brukade det vara så på gamla goda fysiska produkter, där man inte kunde införa artificiella begränsningar.

Men det är klart att om företag har möjligheten att tjäna mer pengar genom att ta ifrån oss möjligheten att sälja, så kommer de göra det. Precis som många konsumenter laddar ner olagligt för att tjäna pengar.

Men varför gör företag inte så här för fysiska produkter också? Det kanske bara är en tidsfråga. När teknologin finns så borde det väl vara en bra idé att ha små mikrochippar i allt som man köper, som via GPS och annat, känner av om produkten byter ägare, så att man hindras ifrån att sälja något.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Kom igen nu! alla beg marknader är likadana! bara det att steam är mer som en leasing marknad. därför fungerar inte alla regler riktigt

Steam säljer produkter de leasar inte ut dem, och de står under samma konsument lagar och konsument lagar är inte regler det är lagar vilka gäller alla. Inte bara de som vill följa dem.

Så det gäller även steam och det kommer denna rättegången att visa, det finns predjukat på detta i EU domstolen vilket dessutom är ett färskt sådant. Där EU domstolen fastslår att du har rätten att sälja en licens vidare till någon annan utan att upphovsrättsinnehavern behöver godkänna eller på något sätt tillåta det.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker man ska få sälja sina begagnade saker, men en digital kopia av ett spel kan inte vara begagnad. Det är en virtuell produkt och i den virtuella världen den befinner sig finns inget slitage, inga begränsade resurser och inga tillverkningskostnader.

Det är i så fall om man skulle kunna sälja sina "begagnade" spel till fullpris, eftersom dom är ju som nya. Det skulle betyda att ingen köpte begagnade kopior eftersom det är så otroligt mycket lättare att bara köpa det direkt från Steams marknad, än att leta upp en användares kopia.

Grattis Steam, jag löste precis era problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det skulle gå att lösa genom att man måste vara uppkopplad för att få spela steamspel. Men den lösningen är inge vidare uppskattad av alla...

Då får man ställa sig frågan om vad som är viktigast... att kunna köpa/sälja begagnade spel eller kunna spela offline.

Google Play har infört ett licenssystem där utvecklaren själv sätter hur ofta licensen ska kontrolleras. Vissa appar kontrollerar licenser i princip hela tiden medan andra appar aldrig gör det. Helt upp till utvecklaren - och rätt i mina ögon. Vore fint här med.

Permalänk

Steam får väl ta en avgift när man säljer spelet.

Själv tycker jag det är för små summor för att ens orka slösa energi på det, alltså sälja skiten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Kan hålla med andra här att priserna borde vara lägre på spel, speciellt de som distribueras digitalt, inga skivor, böcker, förpackningar, butiker, distributörer, importörer och säkert fler mellanhänder som ska ha en del av förtjänsten. Förmodligen försvinner vanlig butiks försäljning inom en snar framtid, kan man ladda ner filmer på nätet kan man väl ladda ner spel också = lägre kostnad.

Kanske en tills vidare lösning vore att förpackade spel ej kopplas direkt till ett konto, att dom fortfarande kräver registrering men vars kostnad ingår i förpackningen för första ägaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipzor:

Det är väl självklart att det GÅR men det känns fortfarande fel för MIG. Jag vill att mina pengar går till nytta för det jag gillar och att dem som gör det jag gillar till verklighet fortsätter som dem ska och faktiskt tjänar på det så dem kan fortsätta förbättra sig i det. Just denna diskussion gör mig illa till mods eftersom det KÄNNS återigen som det kommer gå förlorat. Ingen vet riktigt hur eller OM detta förslag kommer gå igenom eller inte och jag tror inte det kommer dra någon som helst nytta för någon annan än konsumenterna och om konsumenterna inte vill betala ~500kr för flertal timmars underhållning så är det något problem med dem tycker jag. Och jag är EXTREMT fattig men jag köper mina spel endå, har jag inte råd kollar jag på roliga videos om spelet medans jag spelar om de spel jag redan köpt.

Fast om en marknad inte kan överleva på de spelregeler som finns på marknaden så skall de inte finnas där, det är det bistra sanningen. Men nu är det inte ett problem för spel, film eller musik industrin att saker säljs beggat. Men däremot har de alltid klagat på att det är lagligt att sälja saker vidare, även fast de egetligen går plus på det i längden. Men å andra sidan är det ju bevisat enligt ganska många forskningsrapporter att musik industrin tillex tjänar pengar på piratkopieringen men de behandlar det på samma sätt.

Det har alltid funnits diskutioner från utgivarnas sida att de kommer att gå under, först var det radion som skulle döda dem, sedan var det inspelningsbara kasetter som skulle döda dem, nu är det piratkopiering och begagnat markanden som kommer att döda dem. Men sanningen är att de kommer att överleva även dessa lagliga rättigheter och olagliga metoder.

Grejen är att företagen går ordentligt med plus på sina produkter, små som stora tillverkare om de gör saker folk vill ha. Det är bara det de handlar om, kan man göra produkter folk är bredd att betala priset man kräver för dem så klarar du dig, så är det på alla marknader. Man kanske måste anpassa dig till markande däremot och inte köra sitt eget race för då går man i konkurs.

Media industrin har många utmaningar framför sig som det måste anpassa sitt tänkande efter, tillex att folk i större utsträckning börjar göra riktigt bra amatörfilmer som släpps gratis, samma sak med musik och spel. Allt är en levande marknad och precis som i resten av universum överlever de som klarar av att anpassa sig resten kommer att döut.

Permalänk
Medlem

Ja tror att det står i licenssvilkoren att man egentligen inte äger spelen utan man har bara tillåtelse att spela dem. Vad finns det då att sälja?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag tycker man ska få sälja sina begagnade saker, men en digital kopia av ett spel kan inte vara begagnad. Det är en virtuell produkt och i den virtuella världen den befinner sig finns inget slitage, inga begränsade resurser och inga tillverkningskostnader.

Det är i så fall om man skulle kunna sälja sina "begagnade" spel till fullpris, eftersom dom är ju som nya. Det skulle betyda att ingen köpte begagnade kopior eftersom det är så otroligt mycket lättare att bara köpa det direkt från Steams marknad, än att leta upp en användares kopia.

Grattis Steam, jag löste precis era problem.

Här måste jag dock säga emot dig, jag anser att spel nästan är som färskvaror.
Okej att det inte är någon "fysisk" påverkan på själva produkten, men själva spelet kan ju vara gammalt, då tänker jag framförallt på spel som fokuserar på multiplayer t.ex. CoD, BF3 osv. Hur kul är det att köpa CoD4 nu? tycker du att man ska betala fullpris för ett spel som är "gammalt"?

Förövrigt tycker jag detta är bra, som redan sagts så är det ju bra om man köper ett spel men inte lever upp till ens förväntningar och därför bara kan sälja vidare det!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ja tror att det står i licenssvilkoren att man egentligen inte äger spelen utan man har bara tillåtelse att spela dem. Vad finns det då att sälja?

Om man kan köpa en 'tillåtelse' så borde man väl kunna sälja det också?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ja tror att det står i licenssvilkoren att man egentligen inte äger spelen utan man har bara tillåtelse att spela dem. Vad finns det då att sälja?

Bara för att det står i licensvillkoren betyder det inte att det är korrekt rent juridiskt. Du kan skriva under ett kontrakt där det står att jag får mörda dig, men om jag väl gör det så är jag tveksam till att domstolen friar mig.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Om vi leker med tanken att lagarna utvecklas i den riktningen att man måste kunna sälja sina begagnade spel, vore det då inte synnerligen logiskt att speltillverkarna slutade sälja spel, utan hyrde istället ut tillgång till spel per timme, ungefär som när man går på teater, bio eller nöjesfält?

Det är ju ingen som kräver att man ska få sälja sin biljett till grönan till någon snubbe i kön dagen efter, man har ju så att säga redan förbrukat upplevelsen, eller tillgången till underhållningen.

Visst, jag kan gå med på att det kan vara svårt och kanske till och med dumt att försöka stoppa försäljningen i de fall spel finns i fysisk form, t.ex begagnade Nintendo-kassetter eller liknande, men att tvinga fram lösningar för att kunna föra över spel och liknande i digital form ställer jag mig synnerligen tvekande till.

Bara för att saker är digitala eller "finns på internet" betyder det inte att saker inte kostar. Det är svårt att göra spel, det tar otroligt mycket tid och kostar otroligt mycket pengar. Därför måste man ju givetvis ta betalt för spelen, annars går man ju i konkurs och kan inte göra fler spel.

Vilka blir ledsna då? Inte bara alla anställda, utan även jag, som inte kan köpa några nya spel.

Snabbt räkneexempel:

Att göra ett spel med ett team på 10 personer tar kanske 2 år.

Låt oss sedan anta att alla personerna är anställda med ganska låg lön och vi hyr inte in några konsulter.

30,000 * 12 * 10 * 1.3142
4,731,120 kr per år i personalkostnad

Vi hyr ett billigt kontor
30,000 * 12
360,000 kr per år i lokalhyra

Vi köper riktigt billiga möbler och skaffar lite bredband och el och telefoner och grejer
50,000 per år

Vi köper billliga datorer med lite programvara
10,000 + 20,000 * 10
300,000 / 2 = 150,000 per år

Vi skiter i revisorer och ansvarsförsäkringar och annat skräp, är man indie så är man.

Vi landar nu på ett absolut minimum av 5,291,120 kr per år och då är det ju massor av saker vi inte tagit med i beräkningen.

Nåväl, spelet har kostat oss 10,582,240 kr att göra, så nu ska det säljas!

Vi måste sälja spel för 13,227,800 för att gå runt (moms). Distributörerna brukar alltid ta 30% och vi får 70%, så summan vi måste sälja för är egentligen 17,196,140 kr. Vi låtsas att vi bara säljer det digitalt och marknadsför det inte på annat sätt än att posta ett meddelande på facebook. Vi har givetvis ingen som helst support för spelet och ingen budget för att göra buggfixar och liknande. Vi kan inte heller tillhandahålla servrar, spelet måste vara helt offline.

Om vi säljer spelet för 299:- vilket är ganska passande för ett litet spel, måste vi sälja 57,512 stycken spel.

Det kanske inte låter så mycket?

Vad ville jag säga med den hör posten? Tja, kanske peka på att det liksom inte är gratis att göra spel, ens för en indie developer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Justbecause:

Så domstolen i Nürnberg gjorde ingenting bra 1945-49?!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var du allt rolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Bara att högerklicka på spelet och välja sälj, sätta sitt pris, och vänta på att någon kommer och köper det. Det tas då bort från din katalog och nyckeln överförs till köparen som då kan ladda ner spelet. Men... Då blir det ingen skillnad på begagnat och nytt så detta är i princip meningslöst.

Man skulle ju kunnas tänka sig att "sälja tillbaka" det till steam för en ~10-25% värde vad du köpte den för, eller vad den kostar i nuläget. Panta mera, om man så vill uttrycka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ja tror att det står i licenssvilkoren att man egentligen inte äger spelen utan man har bara tillåtelse att spela dem. Vad finns det då att sälja?

Fast det finns redan domstols beslut om att du äger program du har köpt i EU domstolen så de villkoren är redan ogiltig förklarade efter som lagen står över alla avtalsvillkor.

Permalänk
Medlem

Detta behöver inte nödvändigtvis vara positivt, som de flesta här verkar tro.

Detta skulle kunna driva upp priset på spel och skapa alla möjliga problem.
Jag är personligen mycket nöjd med hur Steam fungerar just nu, så jag ser inte poängen i att göra ändringar som potentiellt skulle kunna ha stora konsekvenser.

Permalänk
Medlem

Jag har inget problem med att ett spel blir låst till kontot (om priset är rimligt), enda jag vill är att det skall vara lättare att ta bort spel (även om de blir obrukbara) och ett smidigare sätt att få pengarna tillbaka för ett skit spel.

Jag har massa spel på Steam som jag bara blir deprimerad av att se att jag äger, skulle lätt välja att ta bort skiten.

Företagen skall inte få livnära sig på falsk marknadsföring och löften sen är produkten helt värdelös!.