The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Man kan ju alltid köra på low. tycker det ser rätt bra ut endå. Sen är det bra att spelet är krävande. Hade dock gärna detta lite mer skillnad mellan low till ultra.

http://www.pcgamer.com/witcher-3-graphics-options-performance...

Fast medium-low på ett high end kort som 970 ändå är, är ganska dåligt. Speciellt i 1080p. Finns flera open world spel som är snyggare och flyter bättre, tex GTA 5 och Shadows of Mordor.

Får väl se, om spelet är riktigt kul så kanske det inte gör nått. Men man börjar bli jäkligt trött på alla dåligt optimerade PC-spel sista tiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

någon som hittat hur man ändrar FOV i spelet?

rätt störande att allt man kan se är det som står mitt framför en och man har inget periferiseende öht...

en FOV på 90-100 skulle inte skada... känns som att det är låst till 50-60 nu och finkammat alla config filer ja kunnat hitta utan att hitta något.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kopplade ur xbox-kontrollern och det verkar ha fixat frysningarna(ta i trä). Så det kan vara nåt att prova om ni också får intermittenta krascher.

Riktigt skön stämning i liret måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Mycket prat om grafiken här, men hur är själva känslan i spelet? blir man indragen ?
Är det nått som man känner att man vill spela ända till slutet?

Sitter på jobbet och kan inte spela förens i kväll =(

Känslan är grym och ljudet är jävligt bra.
Detta är nog ett spel där man har nytta av bättre ljudutrustning.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Känslan är grym och ljudet är jävligt bra.
Detta är nog ett spel där man har nytta av bättre ljudutrustning.

håller med fullständigt kört i lite drygt 2h nu innan jobbet och man fastnar verkligen kan knappt hålla mig tills man kommer hem igen och kan fortsätta.

hade dock gärna sett att sence legat kvar på Z som i 2an och istället höll sig uppe en kort stund men man vänjer sig väl vid att ha den på musknapp 2

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hur kan ni tycka spelet är fult? Tycker det ser hur bra ut som helst.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Ger upp efter 3 timmar total speltid med totalt 50 krasher. kör origin versionen.
Ger upp.

Enda positiva jag kan ge spelet är storyn.
Low och Ultra märker knappt nån skillnad. får inte ens 60 fps med dubbla titan x.. spelet använder max 2 GB även på ultra = Ren console portad.
Spela med xbox one controller totalt värdelöst. kontrollerna så sega på responsen.

såg fram emot detta med så mycket fel och så lång tid utvecklinstid de borde ha gett mera tid på spelet eller gjort om från scratch.

Solklart detta är gjort om från Xbox one versionen för "spara" tid

tänker utnyttja origon penga-garanti.

spelet är inte värt köras på PC.

Skulle kunna skriva en bok om alla fel/buggar jag hittat med detta spel.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

Jag tycker inte spelet är fult, men det är inte i närheten av så snyggt som jag väntat mig. När Witcher 2 kom var det ju ett av den tidens snyggaste spel. Witcher 3 är ett tydligt steg under de snyggaste spelen som finns nu, jag hade hoppats på ett steg över.

Har bara spelat i tio minuter dock så jag kanske kommer se snyggare miljöer längre in i spelet. Dessutom verkar det vara riktigt välgjort och grafiken är inte det viktigaste för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Ger upp efter 3 timmar total speltid med totalt 50 krasher. kör origin versionen.
Ger upp.

Enda positiva jag kan ge spelet är storyn.
Low och Ultra märker knappt nån skillnad. får inte ens 60 fps med dubbla titan x.. spelet använder max 2 GB även på ultra = Ren console portad.
Spela med xbox one controller totalt värdelöst. kontrollerna så sega på responsen.

såg fram emot detta med så mycket fel och så lång tid utvecklinstid de borde ha gett mera tid på spelet eller gjort om från scratch.

Solklart detta är gjort om från Xbox one versionen för "spara" tid

tänker utnyttja origon penga-garanti.

spelet är inte värt köras på PC.

Skulle kunna skriva en bok om alla fel/buggar jag hittat med detta spel.

Tråkigt

Men som vissa har sagt tidigare är default borderless windowed, vilket gör att SLI/Crossfire inte fungerar. Du måste köra Fullscreen för att SLI ska gå igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

mmmm stör mig på att det inte är snyggt, pluss att det fan knappt går att uppnå 60fps med dubbla 780... vad är fel? dålig portning?

lirar ju GTA5 som är mycket snyggare i 70-100 fps :/ stör som som faaaaaaaaan...

Har du hört talas om korruption? CDRED och Nvidia samarbeter givetvis och har lagt in en kod som gör att endast 900 serien kan flyta på över 60fps. Allt för att sälja fler grafikkort. så är det

Permalänk
Medlem

Ni som har W3:WH till Xbox one, hur upplever ni spelet?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Netforce:

Ger upp efter 3 timmar total speltid med totalt 50 krasher. kör origin versionen.
Ger upp.

Enda positiva jag kan ge spelet är storyn.
Low och Ultra märker knappt nån skillnad. får inte ens 60 fps med dubbla titan x.. spelet använder max 2 GB även på ultra = Ren console portad.
Spela med xbox one controller totalt värdelöst. kontrollerna så sega på responsen.

såg fram emot detta med så mycket fel och så lång tid utvecklinstid de borde ha gett mera tid på spelet eller gjort om från scratch.

Solklart detta är gjort om från Xbox one versionen för "spara" tid

tänker utnyttja origon penga-garanti.

spelet är inte värt köras på PC.

Skulle kunna skriva en bok om alla fel/buggar jag hittat med detta spel.

Konstigt då de får 60 minimum med ETT kort
http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/05/Witcher-3...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Det blev ett köp ändå , kunde inte hålla mig. Instämmer med tidigare postare att spelet är väldigt krävande. Nu sitter jag inte på något high-end system direkt utan har fått skruva ner grafiken rätt rejält och stängt av allt lull. Jag tycker dock fortfarande att spelet är "snyggt" på låg inställningar , ser ingen jättestor skillnad mellan low/high som många före mig tidigare har påpekat. Ser betydligt bättre ut på min PC än om jag skulle köpa spelet till PS4. Jag har samtidigt högre fps än 30!

Kan tillägga att jag också spelar med en Xbox 360-kontroll. Mus+tgb kändes inte riktigt optimalt för combat.

Rent spelmässigt är jag positivt överraskad! Måste tyvärr erkänna att jag inte har spelet igenom The Witcher eller The Witcher 2 , den sistnämnda har jag dock kört ungefär halvvägs. Jag tycker dock att det inte är några större problem att hänga med. Kan starkt rekommendera följande lilla guide som jag läste innan jag började spela:
http://kotaku.com/a-beginner-s-guide-to-the-world-of-the-witc...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Känns som om man håller ut ett tag till då innan man överväger ett köp för PC, men just nu lutar det åt PS4.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kör på 1080p, kantutjämning av och ingen ssao eller HBAO+. Samt hairworks avstängt. Allt annat på high (förutom skuggor). Ligger stabilt på mellan 56-60.

"Do note, Maxwell GPUs are up to three times faster at tessellation than previous-generation GPUs, so you may experience lower HairWorks performance on other graphics cards due to the extensive use of tessellated hairs."

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@Sper: Eftersom de inte kör ultra utan high textures förmodligen.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

btw nån som vet om det går att tvinga AF i detta spel?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med fullständigt kört i lite drygt 2h nu innan jobbet och man fastnar verkligen kan knappt hålla mig tills man kommer hem igen och kan fortsätta.

hade dock gärna sett att sence legat kvar på Z som i 2an och istället höll sig uppe en kort stund men man vänjer sig väl vid att ha den på musknapp 2

Går väl att byta?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Entusiast

Håll er borta från hairworks, spelade med 40fps när det var på i Ultra.. Stängde av å får 70 nu..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Min uppfattning av jag jag både sett och hört är att det är väldigt krävande i förhållande till hur det ser ut och att det inte ser speciellt imponerande ut heller trots sina höga krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Hur då? Min fps är låst till max 60.

Slå av V-Sync

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Printscreens av det som CDPR kallar för "Mindblowing graphics".

Alla som säger att spelet inte är fult.

Jag ber er titta på mitt screenshot som är taget med allt utom Hairworks satt på Ultra och 1440p.
http://imgur.com/YHJPZKs
Kolla kläder, löv samt vägg och säg åter igen att spelet inte är fult.

Det är liknande kvalité på texturerna genom hela spelet hittills. Vanligtvis är det "helt ok" eftersom man inte är så nära, men så fort man tittar på det lite närmre ser man hur fult spelet är.

Sedan ser all vegetation inklippt ut, då gräs inte har skuggning eller skarpa kanter ser det ut som påklistrat "sistaminuten" saker som dessutom är helt platta (något som syns extremt tydligt).
(exempel: http://imgur.com/WpqjFpO)
Spelet ser väldigt bra ut om du spelar på en liten skärm eller sitter långt ifrån din skärm (eller tittar på screenshot'et utan att förstora det). Men spelar du på en större skärm och faktiskt fokuserar på texturerna så ser det skitfult ut.

Men totalt sett skulle jag ändå ge det 7-8 av 10 i grafik (då det överlag är snyggt), och 12 av 10 i gameplay så sammanfattningsvis verkar det vara ett väldigt bra spel ändå.
Vi får hoppas att dem släpper PC-texturer snart bara, som dem gjorde med The Witcher 2 (som för stunden är snyggare än The Witcher 3).

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Min uppfattning av jag jag både sett och hört är att det är väldigt krävande i förhållande till hur det ser ut och att det inte ser speciellt imponerande ut heller trots sina höga krav.

En ganska så korrekt uppfattning skulle jag vilja säga.
Med det sagt så är det ett grymt spel. Har verkligt blivit insugen i storyn och gameplayet.
Kände inte alls så när jag lirade Witcher 2. Så det blir nog många timmar till med det här liret

Permalänk
Medlem

Fick med det till nya grafikkortet och lirat lite grann. Buggigt och dant men väldigt snyggt.. Fått hästen att flyga på nåt vis så att jag tog skada när jag dismountade..

Har dock väldiga problem med frysningar som endast går att avhjälpa med force close..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Funkar inte nån vidare, känns väldigt ooptimerat.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Känns som om man håller ut ett tag till då innan man överväger ett köp för PC, men just nu lutar det åt PS4.

Det är då helt klart stabilare på PS4, en krasch på 20-30 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Entusiast

@Vnox det där ser ut att vara utan maxad post processing.. SSAO ser ut att vara totalt avsaknad från din screen tex? Kan ha fel, men inte tänkt på att spelet skulle vara direkt fult. Helheten är ju bra även om det inte håller vid närmare inspektion.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

@Vnox det där ser ut att vara utan maxad post processing.. SSAO ser ut att vara totalt avsaknad från din screen tex?

Jag har allt på max, utan Nvidias egna saker eftersom jag sitter på AMD (Dvs HairWorks och Nvidias HBAO+), men SSAO är på tyvärr.

Som du säger, helhetsmässigt är det helt ok, typ 7 av 10. Men om man väljer att kika lite närmre är det fult som få, tyvärr.
Jag har dock sett att Nvidia har låst väldigt mycket saker, HairWorks, Destruction, Clothing, och allt vad det heter.
Men även DSR, som verkar göra en jävla skillnad på texturerna vad jag kunnat se, sedan får man även fixa inställningarna i ini-filerna likt Skyrim för att förbättra lite saker, något jag inte har gjort än.

Men det jag stör mig på mest är att alla vegetation är platt. Står du i fel vinkel ser du hur papperssmala buskar är och liknande, sånt skriker "budget" enligt mig, samt även "konsolgrafik". Något som jag inte vill ha i ett PC-spel.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det är då helt klart stabilare på PS4, en krasch på 20-30 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey, alltid något antar jag... men verkar som om de var klara med PS4-versionen långt före. Blir väl att ladda hem "demoversion" på PC först, efter att det kommit en eller ett par patchar och folk hittat runt i menyerna för att ta reda på inställningar. Hoppas det kommer en video av TB under dagen/kvällen men gissar på att launch reporten kanske dröjer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kan man stänga av auto sort av inventory?
Segt att den ska resetta efter varje load.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650