Intel Rapid Start vs Windows 8

Permalänk
Medlem

Intel Rapid Start vs Windows 8

Har köpt en ny laptop och har installerat Windows 8 med UEFI. Datorn har stöd för Intel Rapid Start, men undrar om det finns minsta anledning att använda det?

I stora drag har jag fattat det som att det i princip är en förbättrad hibernate. Men W8 startar så otroligt snabbt ändå, har svårt att tro att en optimerad hibernatevariant skulle starta snabbare än det?

Anledningen till att jag frågar och inte testar själv är att det är en del besvär att fixa iordning det hela, måste krympa min SSD och göra en ny specialpartition på 8 GB bara för Rapid Start-funktionen och sedan installera drivrutiner för det.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kör en ssd.. räcker det inte med de få sekunder du har nu?

Om det inte räcker - installera Rapid Start och prova om det blir snabbare.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Intel har ju marknadsfört Rapid Start en hel del, så jag antar att det måste tjäna till något? De snabba starttiderna i övrigt skulle jag snarare ge W8 äran för med sin Fast-boot än SSD, även om båda naturligtvis bidrar.

Permalänk
Skrivet av JockeII:

Intel har ju marknadsfört Rapid Start en hel del, så jag antar att det måste tjäna till något? De snabba starttiderna i övrigt skulle jag snarare ge W8 äran för med sin Fast-boot än SSD, även om båda naturligtvis bidrar.

Jag använder Rapid Start på min UX32VD, den har en boottid på ca 5-8 sekunder så jag skulle använda det om jag var du. Har då en Samsung 840 Basic 250 GB.

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Jag använder Rapid Start på min UX32VD, den har en boottid på ca 5-8 sekunder så jag skulle använda det om jag var du. Har då en Samsung 840 Basic 250 GB.

Har du W8 UEFI installerat också? Tycker du att den bootar långsammare utan Rapid start? 9-10 sek bootar min laptop på, och då har den fler I/O-enheter att läsa in under POST än din UX32VD (extra mekanisk HDD, DVD-RW). Har en Samsung 830 i den.

Permalänk
Avstängd

Vill man få riktigt snabb boot är det att installera Windows i UEFI Boot-läge som gäller (går inte att ändra i efterhand). För att se om din installation kör UEFI Boot eller inte kan du köra msinfo32 och kolla om "BIOS Mode" är "UEFI" Eller "Legacy".

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av JockeII:

Har du W8 UEFI installerat också? Tycker du att den bootar långsammare utan Rapid start? 9-10 sek bootar min laptop på, och då har den fler I/O-enheter att läsa in under POST än din UX32VD (extra mekanisk HDD, DVD-RW). Har en Samsung 830 i den.

Ja det är installerat i UEFi-läge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Vill man få riktigt snabb boot är det att installera Windows i UEFI Boot-läge som gäller (går inte att ändra i efterhand). För att se om din installation kör UEFI Boot eller inte kan du köra msinfo32 och kolla om "BIOS Mode" är "UEFI" Eller "Legacy".

Jadå min är installerad i UEFI-mode. Också därav rubriken, om Intel Rapid Start faktiskt har något att erbjuda när man kör W8 UEFI med Fast-Boot.