Old School FPS Vs dagens skit spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

vist kan det vara så i många av fallen, men finns riktigt bra titlar från för som står sig hårt emot dagens CoD och BF spel sedan var ja mer ute efter att kritisera dagens FPS där man kan göra allt utan att riktigt visa upp skills i spelen.

Jo men att visa upp skills gör man i multi, inte i kampanjen.

Att många dessutom ska funka på konsol som han sa gör ju att det blir svårt att ha snabba, svåra fps-spel eftersom att det blir förjävligt att lira med kontroll.

Skrivet av Fluf:

Det är nog huvudsakligen en fråga om oss gamlingar (36år gammal själv) vs 90talister och fenomenet Instant Gratification.

Allt skall vara nu och genast, snabba fix och kräva en attentionspan på max ett par minuter, många tappar det efter 10 sekunder.

Det är nog en stor anledning att att spel designas för att ge den första kicken så snart som möjligt. Hur ofta känner man inte nu "om inte spelet fångat mig på 5 minuter så får det vara"?

För 10 år sedan fanns det mer tid och tålamod att prova och utforska, för 20 år sedan ännu mer så.

http://www.getmilked.com/comics/comics/NewDirectionsInInstant...

R.I.P. Tålamod.

Haha, det där är så sjukt sant om mig. Hela mitt liv har det skämtats om hur snabbt jag tröttnar på spel. De enda spel som det där inte stämmer in på är total war, civilization och liknande spel där jag kan sitta och nöta hur många timmar som helst utan massa story och filmsekvenser som håller det intressant. Jag tycker att fps utan rpg-element och story är sjukt tråkigt helt enkelt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Jo men att visa upp skills gör man i multi, inte i kampanjen.

Att många dessutom ska funka på konsol som han sa gör ju att det blir svårt att ha snabba, svåra fps-spel eftersom att det blir förjävligt att lira med kontroll.

bara att man faktiskt tar och skippar att göra konsol spel så slipper vi portningar till PCn och därför kan få extra bra FPS spel för just det element dem alltid var som gjort för, PC alltså.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

vist kan det vara så i många av fallen, men finns riktigt bra titlar från för som står sig hårt emot dagens CoD och BF spel sedan var ja mer ute efter att kritisera dagens FPS där man kan göra allt utan att riktigt visa upp skills i spelen.

Varför skulle man inte kunna bli skickligt i ett spel bara för att det har en lägre inlärningskurva? xD Denna tråd är ju seriöst bara folk som vill känna hur bra de själva var i de FPS de spelat, och hur mycket mer skill man måste ha för att klara ett spel med högre inlärningskurva.

Sen är jag lite osäker på om du fortfarande pratar om singleplayer eller multiplayer, det växlar väldigt snabbt här i tråden.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

När man satt som ung och körde CS pcwer till långt ut på nätterna <3

Visa signatur

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Varför skulle man inte kunna bli skickligt i ett spel bara för att det har en lägre inlärningskurva? xD Denna tråd är ju seriöst bara folk som vill känna hur bra de själva var i de FPS de spelat, och hur mycket mer skill man måste ha för att klara ett spel med högre inlärningskurva.

Sen är jag lite osäker på om du fortfarande pratar om singleplayer eller multiplayer, det växlar väldigt snabbt här i tråden.

tror inte MP eller SP är det viktigaste, flesta spelen jag har tagit upp går att spela i MP.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Köpte för inte så länge sedan Delta Force 1 och 2 på Steam, känns roligare med dessa än många nya spel. Mer inlevelse på något sätt, kanske för att man mer använder sin egna fantasi när det grafiska inte är så mycket att ha? Mer spännande också eftersom dör man får man börja om uppdraget (som kan vara rätt långt). Detta gäller inte bara Delta Force utan även andra äldre titlar.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

*Suck* Inte en till pensionärstråd...

Det finns som tidigare nämnts fortfarande spel som verkligen kräver "skill" och är fast-paced men man får väl leta lite. Tribes är som sagt väldigt fast-paced och skillat, spela det gratis!

När det kommer till ren svårighet så spela Halo 4 (Eller tidigare Halo'n men Halo 4 är färskast) på Legendary och aktivera alla "skallar", då jävlar

Fast det gör ju inte spelmekaniken i sig svårare, utan endast att fienden skadar en på löjliga nivåer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Quake-serien är FPS generen, if it aint broken don't fix it.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Atlas Tasume:

Fast det gör ju inte spelmekaniken i sig svårare, utan endast att fienden skadar en på löjliga nivåer.

Nope, men själva uppgiften att döda de fienderna under omständigheterna kräver än sjuhelvetes planering och taktik. Det är ju inte direkt Quake men det är en annan sorts svårighet, Tribes är ju som sagt ganska bra om man vill spela ett modernt fast-paced spel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lekman:

Quake-serien är FPS generen, if it aint broken don't fix it.

vad alla nya inom fps verkar tro så är COD det, borde vara dax att lära dem att Quake är så mycket mer

Skrivet av Blazter:

Köpte för inte så länge sedan Delta Force 1 och 2 på Steam, känns roligare med dessa än många nya spel. Mer inlevelse på något sätt, kanske för att man mer använder sin egna fantasi när det grafiska inte är så mycket att ha? Mer spännande också eftersom dör man får man börja om uppdraget (som kan vara rätt långt). Detta gäller inte bara Delta Force utan även andra äldre titlar.

just saken att dö idag verkar inte spela in ju, man börjar ju max 20meter från där man dog.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

varför känns dagens FPS så pissigt enkla och linjära?

De är gjorda för att kunna spelas med konsollernas usla kontroller. Det innebär att spelaren måste vara nästan osårbar, inte kan röra sig fort, och måste ha hjälp med siktandet. När det spelet sen körs på en PC med bra kontroller blir det pissigt enkelt.

Linjäriteten är för att det ska kunna vara handling. Folk gillar tydlien interaktiva filmer, så det blir vad de får: konstanta cutscenes och konstant handhållning.

Det är inget att gnälla över, kunderna röstar med plånboken och de älskar sånt här och blir förvirrade av svåra sandlådor som Stalker.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

De är gjorda för att kunna spelas med konsollernas usla kontroller. Det innebär att spelaren måste vara nästan osårbar, inte kan röra sig fort, och måste ha hjälp med siktandet. När det spelet sen körs på en PC med bra kontroller blir det pissigt enkelt.

Linjäriteten är för att det ska kunna vara handling. Folk gillar tydlien interaktiva filmer, så det blir vad de får: konstanta cutscenes och konstant handhållning.

Det är inget att gnälla över, kunderna röstar med plånboken och de älskar sånt här och blir förvirrade av svåra sandlådor som Stalker.

haha skulle varje dag välja stalker framför cod.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

CS GO skulle jag säga är mer av en update till 1.6 än ett nytt source.

Jo jag köpte det igår men har problem med ett spela oline suck.
Kör net1 och det laga som bara den.
Men körde mot bootar och det var kul.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Skräckexemplet på de FPS som görs idag är ju Medal of Honor: Warfighter. Skräckexemplet från 90-talet är väl typ Daikatana eller Trespasser. Skulle nog säga att kvaliteten överlag är otroligt mycket bättre idag, med tanke på hur många FPS som släpps idag jämfört med då.

Sen om man ska snacka "känsla" eller gameplay och design så är det ju klart att FPS genren har förändrats. Det har hänt otroligt mycket sedan 1995. Man kan gå in på detaljer, men det som påverkat mest är att en betydligt större majoritet spelar spel och kan ge sina åsikter om hur de bör fungera. Jag tycker vi ska vara glada att så många idag tycker om att spela spel, istället för att vi ses som en udda subkultur. Det kommer alltid finnas dåliga och bra spel, men förändring är oundvikligt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

tror inte MP eller SP är det viktigaste, flesta spelen jag har tagit upp går att spela i MP.

Ja, och i dessa spel är SP och MP helt skilda upplevelser, och kräver hela olika saker av spelaren, går inte att prata om dem som om de vore samma sak. Är fortfarande nyfiken på varför lägre inlärningskurva skulle innebära att man inte skulle kunna visa skicklighet?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Skräckexemplet på de FPS som görs idag är ju Medal of Honor: Warfighter. Skräckexemplet från 90-talet är väl typ Daikatana eller Trespasser. Skulle nog säga att kvaliteten överlag är otroligt mycket bättre idag, med tanke på hur många FPS som släpps idag jämfört med då.

Sen om man ska snacka "känsla" eller gameplay och design så är det ju klart att FPS genren har förändrats. Det har hänt otroligt mycket sedan 1995. Man kan gå in på detaljer, men det som påverkat mest är att en betydligt större majoritet spelar spel och kan ge sina åsikter om hur de bör fungera. Jag tycker vi ska vara glada att så många idag tycker om att spela spel, istället för att vi ses som en udda subkultur. Det kommer alltid finnas dåliga och bra spel, men förändring är oundvikligt.

Syftar du på SP eller MP gällande MoH:W? Vad var så hemskt på Trespasser, tyckte det var ett väldigt intressant spel, som provade en intressant mekanik.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Satt och skrev på ett massivt inlägg tills jag råkade stänga fliken

Men ja, de flesta av dagens spel är skamliga jämfört med förr. Det är verkligen ingen nostalgisk inbillning, utan det är ju bara att se på hur pass förenklade dom har blivit. Det finns ingen utmaning längre, inga pussel, ingen orientering, inga hemligheter att upptäcka, etc.

Sen tycker jag absolut inte heller att dagens spel har mer story. Skillnaden är att det nuförtiden berättas på ett mer cinematiskt vis via mängder av cutscenes och överdramatiska ingame-sekvenser. Det kan kanske kännas lite större och mäktigare, men nackdelen är ju dock att det istället blir mindre spelande och mer tittande. När spelet är avklarat så känns det inte som att man har åstadkommit något. Men i grund och botten så är ju storyn i stort sett same shit; Du ska skjuta en massa skurkar och rädda dagen. Vad man föredrar är väl upp till var och en, men personligen tycker jag att det är jäkla tröttsamt att få det som en 3 timmars käftsmäll alá "WAR, BEARDS, EXPLOSIONS, AMURICA, TWIST, THE END", där karaktären i stort sett rör sig självmant med en massa scriptade animationer och utdragna dialoger som kickar in var tjugonde meter. Det kallar inte jag en spelupplevelse.

Vad gäller multiplayer så är det katastrof. Av någon anledning så är det nuförtiden viktigare att kunna sitta och gotta sig med sina stats som ingen annan bryr sig om, istället för att kunna driva sina egna servrar med oändligt nöje av varierande spelsätt via moddar och inställningar. Pinsam "utveckling".
Gameplay-mässigt så är det i stort sett otroligt enformigt jämfört med förr. Framförallt så finns det ingen konst i spelarens rörelser längre, vilket var halva grejen i tex Quake, UT och HL. Det fanns vissa grunder att bemästra, men sen kunde alla spelare utveckla sin egen stil, vilket gör spelandet otroligt mycket intressantare än att bara springa och skjuta.

Nja, multiplayer idag känns lite som att skjuta puckar på fotbollsmål. Jag var insatt i det förr, men lirar sällan MP nuförtiden utöver Coop, just för att det har blivit så dåligt. Visst finns det enstaka titlar som försöker återskapa det vi hade förr, men jag tycker personligen inte att det har varit så lyckat så här långt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Satt och skrev på ett massivt inlägg tills jag råkade stänga fliken

Men ja, de flesta av dagens spel är skamliga jämfört med förr. Det är verkligen ingen nostalgisk inbillning, utan det är ju bara att se på hur pass förenklade dom har blivit. Det finns ingen utmaning längre, inga pussel, ingen orientering, inga hemligheter att upptäcka, etc.

Sen tycker jag absolut inte heller att dagens spel har mer story. Skillnaden är att det nuförtiden berättas på ett mer cinematiskt vis via mängder av cutscenes och överdramatiska ingame-sekvenser. Det kan kanske kännas lite större och mäktigare, men nackdelen är ju dock att det istället blir mindre spelande och mer tittande. När spelet är avklarat så känns det inte som att man har åstadkommit något. Men i grund och botten så är ju storyn i stort sett same shit; Du ska skjuta en massa skurkar och rädda dagen. Vad man föredrar är väl upp till var och en, men personligen tycker jag att det är jäkla tröttsamt att få det som en 3 timmars käftsmäll alá "WAR, BEARDS, EXPLOSIONS, AMURICA, TWIST, THE END", där karaktären i stort sett rör sig självmant med en massa scriptade animationer och utdragna dialoger som kickar in var tjugonde meter. Det kallar inte jag en spelupplevelse.

Vad gäller multiplayer så är det katastrof. Av någon anledning så är det nuförtiden viktigare att kunna sitta och gotta sig med sina stats som ingen annan bryr sig om, istället för att kunna driva sina egna servrar med oändligt nöje av varierande spelsätt via moddar och inställningar. Pinsam "utveckling".
Gameplay-mässigt så är det i stort sett otroligt enformigt jämfört med förr. Framförallt så finns det ingen konst i spelarens rörelser längre, vilket var halva grejen i tex Quake, UT och HL. Det fanns vissa grunder att bemästra, men sen kunde alla spelare utveckla sin egen stil, vilket gör spelandet otroligt mycket intressantare än att bara springa och skjuta.

Nja, multiplayer idag känns lite som att skjuta puckar på fotbollsmål. Jag var insatt i det förr, men lirar sällan MP nuförtiden utöver Coop, just för att det har blivit så dåligt. Visst finns det enstaka titlar som försöker återskapa det vi hade förr, men jag tycker personligen inte att det har varit så lyckat så här långt.

helt klart är som du skriver idag, sedan får man inte glömma avsaknaden av tillbehör för att skapa modar nu mera, verkar ju vara en trend bland visa företag att vi spelare alltid är för dumma för att kunna skapa saker, tur att företag som Valve och Id Software iaf inte tänker så.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Håller helt med TS. Jag älskar FPS-genren, spelade sönder CS1.6 och Q3 när jag var yngre. BF1942/BF2 körde jag också en hel del. Den moderna sörjan som skapas idag kan inte jämföras med något av dessa.

Numera blir det bara Quake Live, tack id Software för att ni håller ett så grymt FPS-spel vid liv.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

De är gjorda för att kunna spelas med konsollernas usla kontroller. Det innebär att spelaren måste vara nästan osårbar, inte kan röra sig fort, och måste ha hjälp med siktandet. När det spelet sen körs på en PC med bra kontroller blir det pissigt enkelt.

Exakt, om ett fps är anpassat för handkontroll så är det per automatik värdelöst. De flesta av dagens FPS förtjänar inte ens att kallas för FPS. Slowmotion camping-spel med dynamic crosshairs där man måste ducka och vänta 5 minuter för att få träffsäkerhet på vapnen. Jag saknar så tiden när man var tvungen att klara av att både dodga och sikta samtidigt.

Bland nya FPS är det endast Shootmania på Elite mode som håller mig hyfsat nöjd även om rörelseschemat är lite för sladdrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bg1000:

Kalla mig p12a, men CoD är ett underhållande MP spel, det är bara annorlunda än de andra. ni kanske tycker det är fel att alla kan bli bra snabbt, men det gör ju bara spelet till en större utmaning i längden, eftersom man måste ständigt hålla sig i trimm. Så försök se bortom era nostalgikickar, och inse att olika personer gillar olika spel, bara för att ni inte gillar det, betyder det inte att det har "försört hela fps genren". Ni kan kalla mig p12a, kid, vad ni vill, ni får gärna försöka gissa min ålder utifrån vilka spel jag spelar.

Dem är det i början men det blir ganska trökigt efter ett tag speciellt när de kör rehash på spelen och håller allt nästan lika linjärt iallafall till mw3 som jag kört fram till hos en kompis som köpt Black ops 1 Mw1, mw2 och mw3...

Bf3 var det lite annorlunda dock där har man ju massa olika grejer och göra samt fordon och mera och tillsammans med C4 och valfritt fordon kan man få snygga kills med att få t ex en pansarvagn sprängd av en bil med c4 som man hoppar ur och även lustiga moment där man tänkt något helt annat som först verkar faila men fortfarande tar kål på någon

på de banorna jag körde på mw1 mw2 och mw3 kunde man springa runt och skjuta varandra tills man fick killstreak eller stå på ett ställe och hålla lite koll med ljuddämpad sniper tills man blev knifad av någon som spawnade i närheten och har ljudlösa fotsteps...

Har kört lite diverse spel och Half-Life var en av de första man körde såklart och har även kört igenom quake 1,2 och 4 och även doom 3. ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

På vilket sätt är CoD 4 mer skillbaserat än t.ex Medal of Honor: Warfighter, BFBC2, Tribes Ascend, eller BF3? De ända som är mindre skillbaserade än det är ju de senare COD spelen, även om jag inte skulle säga att det blev något enormt hopp mellan MW1 och MW2 heller.

För övrigt verkar alla här hoppa fram och tillbaka genom att prata om singleplayer till multiplayer tillbaka till singleplayer igen, vilken av de två är det egentligen som är intressant?

Därför att CoD 4 påminner mest om CS, vilket säger det mesta.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Skrivet av oggan:

Därför att CoD 4 påminner mest om CS, vilket säger det mesta.

På vilket sätt skulle det påminna mer om CS menar du? Hoppet mellan COD 4 och CS är så enormt mycket större än steget mellan COD 4 och MW2, och de senare COD spelen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

På vilket sätt skulle det påminna mer om CS menar du? Hoppet mellan COD 4 och CS är så enormt mycket större än steget mellan COD 4 och MW2, och de senare COD spelen.

Aimmässigt främst. Det som egentligen gör CS skillkrävande i min mening.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Skrivet av oggan:

Aimmässigt främst. Det som egentligen gör CS skillkrävande i min mening.

...Nu får du nog ännu en gång förklara hur CS och COD 4 på något sätt är liknande aim-mässigt, och jag säger ännu en gång, att COD 4 och MW2 ligger mycket närmare varandra gällande detta, än vad CS och COD 4 är

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Förutom det som redan nämnts om anpassningen till konsol-skräp-kontroller som gör spelen långsammare så spelar det in att en stor del av pc-spelare nuförtiden har skärmar som är för långsamma för att visa tillräckligt med frames/skärpa för snabb close quarters combat. De flesta "moderna" skräpspel är designade för att ha ställningskrig på stora öppna ytor/kampa, inte snabbt röja genom byggnader etc.

Förr när det gjordes snabba spel så hade alla crt som klarade 100-120++hz helt utan blur av refresh och liknande. Nu har endast någon promille 120hz med lightboost eller motsvarande aktivt.

Och som redan nämnts så är tribes:ascend ett lysande undantag på ett snabbt och skicklighetsbaserat fps i en värld som anpassats till slideshow-fps, ställningskrig och autoaim..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

...Nu får du nog ännu en gång förklara hur CS och COD 4 på något sätt är liknande aim-mässigt, och jag säger ännu en gång, att COD 4 och MW2 ligger mycket närmare varandra gällande detta, än vad CS och COD 4 är

Jag kan inte mer än säga att det är en känsla jag får. Efter en herrans massa år med CS så var modern warfare det första spelet som jag verkligen hajjade till på. Fast du kanske vill jag att ska jag ställa upp en formel för att 'bevisa' min tes?

Men, exempel; du är tvungen att rekylkontrollera genom nedåtgående musrörelser i MW. Detta behövde du göra i CS också. Framförallt så märks det ENORM skillnad på en som är skillad på det och en random.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Skrivet av oggan:

Jag kan inte mer än säga att det är en känsla jag får. Efter en herrans massa år med CS så var modern warfare det första spelet som jag verkligen hajjade till på. Fast du kanske vill jag att ska jag ställa upp en formel för att 'bevisa' min tes?

Men, exempel; du är tvungen att rekylkontrollera genom nedåtgående musrörelser i MW. Detta behövde du göra i CS också. Framförallt så märks det ENORM skillnad på en som är skillad på det och en random.

Behöver inte formel för din tes, handlar mer om att jag tycker COD 4 är ett COD som alla efterföljande, största anledningarna till att de senare spelen är så hatade har nog mer att göra med att de kör samma grej som COD 4 om och om igen för att det blev så populärt när konceptet kom första gången. Eventuellt att MW3 är markant mindre recoil än de två innan, det vet jag inte, men skulle inte säga att det är någon så stor skillnad.

Jämför man COD 4 med BF3 och framför allt MoH:W så har COD 4 inget som helst behov av rekylkontroll, och att bedöma hur långa bursts man ska göra på olika avstånd.

Sen har jag svårt att se hur ett spel med killstreaks kan påstås påminna om CS i den skicklighetsnivå som krävs för att prestera bra, då det i princip är en gratis skjuts för de som är bra att framstå som ännu bättre.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Syftar du på SP eller MP gällande MoH:W? Vad var så hemskt på Trespasser, tyckte det var ett väldigt intressant spel, som provade en intressant mekanik.

Främst SP, men också MP på det viset det är en total karbonkopia av alla andra "MMS" (modern military shooter) multiplayer-lägen, med vissa små undantag. Men jag menar, det har alltid funnits spel som kopierats ad nauseum. Se på Wolfenstein -> DOOM -> Hexen -> Blood -> Duke Nukem, bara för att ge några exempel. Trespasser hade definitivt några ideér som var före sin tid, men inte så mycket av något annat. Det jag menade med att ha det som skräckexempel är att det var ett totalt överhypat, trasigt och i övrigt fånigt och sexistiskt spel. Vi börjar bli av med sexismen i spel nuförtiden, det går mot rätt håll men på 90-talet var det ju helt galet.

Vet inte om jag verkar helt snurrig och ofokuserad, men vill inte säga att spel var bättre då än nu då det inte finns något "riktigt" svar på den frågan. Skriver bara om mina egna funderingar och observationer

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Främst SP, men också MP på det viset det är en total karbonkopia av alla andra "MMS" (modern military shooter) multiplayer-lägen, med vissa små undantag. Men jag menar, det har alltid funnits spel som kopierats ad nauseum. Se på Wolfenstein -> DOOM -> Hexen -> Blood -> Duke Nukem, bara för att ge några exempel. Trespasser hade definitivt några ideér som var före sin tid, men inte så mycket av något annat. Det jag menade med att ha det som skräckexempel är att det var ett totalt överhypat, trasigt och i övrigt fånigt och sexistiskt spel. Vi börjar bli av med sexismen i spel nuförtiden, det går mot rätt håll men på 90-talet var det ju helt galet.

Vet inte om jag verkar helt snurrig och ofokuserad, men vill inte säga att spel var bättre då än nu då det inte finns något "riktigt" svar på den frågan. Skriver bara om mina egna funderingar och observationer

Må så vara att MoH:W är en Brown military shooter som så många andra, men för att vara det är det inget större fel på det (snackar nu om MP, SP är helt horribel, som en kass blandning av BF3s och CODs campaigns), och måste säga att det klår alla COD spel, samma typ av spel, fast de har faktiskt lagt till ordentlig gun mechanic, ordentlig gun custimization, ordentligt med rekyl och rätt bra balanserade klasser, och en kul idé med buddy systemet, även om det hade en stor nackdel; Får man en kass kompis hamnar man i ordentligt underläge.

I mina ögon är det BF3 >>> MoH:W>>>>>>Alla COD-spel, om man pratar om MMS.

Gällande Trespasser gillar jag verkligen idéen med att man inte spelar som något ubercybersupersoldiercommandobossmaster som skjuter som en mästare trotts att de enligt storyn aldrig ska ha hållit i ett vapen tidigare, och Trespasser hade ett bra sätt att handikappa spelaren för att kunna simulera en väldigt ovan skytt, även om det självklart kan förfinas på många sätt. Att de inte hade en HUD var också trevligt, även om det kanske var lite osmakligt att man skulle glo i hennes urringning för att se hur mycket skadad man var. Hur vida spelet var överhypat vet jag inget om, spelade det bara som demo när det nyss släppts, och var inte speciellt inne i hype om spel som skulle släppas.

Hur spelet är sexistiskt förstår jag inte, om man då inte räknar det som sexistiskt att spela som en kvinna i urringning som slaktar dinosaurier, även om hon verkar vara lite hjärndöd, men såna karaktärer finns det många av, både manliga och kvinnliga

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |