QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Skrev ett meddelande till Accessorieswhole och fick bekräftat att värdet sätts ned till $200.

Intressant. Kanske är värt att lägga några hundralappar extra på att köpa från en säljare som både skriver ut att 0 pixelfel är det enda som är ok.

Insåg dock precis att skärmen är gigantisk, mycket större än jag fått för mig att den var. Ingen som stört sig på det eller blivit åksjuk i spel eller liknande?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

I början kommer skärmen kännas jättestor, men efter tag kommer den kännas för liten. Så har det varit för mig när jag gått upp storlek i alla fall. Dock sitter jag på en 22" nu...

Permalänk
Medlem

Har äntligen beställt en skärm, fick vänta till löning :P.

http://www.ebay.com/itm/121110804377

Nu glömde jag skriva att han skulle sätta ner priset men gjorde det direkt efter orderbekräftelsen, är det möjligt att han kan missa att jag bad honom skriva ner priset och skickar skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

I början kommer skärmen kännas jättestor, men efter tag kommer den kännas för liten. Så har det varit för mig när jag gått upp storlek i alla fall. Dock sitter jag på en 22" nu...

Jag går från en Dell 2007WFP (20" 16:10) till QNIXen i så fall. Blir ju ett ganska duktigt hopp i storlek.

EDIT: Beställde en QNIX nu. Om jag inte får plats med den eller tycker den är för stor räknar jag med att kunna sälja den till någon här.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jag går från en Dell 2007WFP (20" 16:10) till QNIXen i så fall. Blir ju ett ganska duktigt hopp i storlek.

EDIT: Beställde en QNIX nu. Om jag inte får plats med den eller tycker den är för stor räknar jag med att kunna sälja den till någon här.

Om jag inte köper en själv innan kan jag tänka mig att köpa den.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är meningen att jag ska ha en sån här skärm. Beställde en glossy Qnix med pixel perfect från accesoriewhole, fick ett mail som sa att den inte fanns i lager. Tänkte väl att fine, det var bara en kvar, någon hann väl före. När jag inte hittade någon mer rimligt prissatt Qnix med perfect pixel så bestämde jag mig för att bara slå till på en vanlig glossy. Även detta från samma säljare. Fick då samma mail efteråt, trots att det stod att det skulle finnas mer än tio.

Nåja, nu har jag beställt en från Green-sum så får vi se vad som händer. Ligger ute med lite pengar nu tills Paypal sätter tillbaka dem

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Har beställt en matt QNIX QX2710 från accessorieswhole (länk). Beställde runt kl 7 och fick kollinummer vid 8. Beräknad leverans nästa fredag enligt FedEx men det kan väl såklart ta längre tid.

Hoppas att hög upplösning samt hz väger upp att lämna tre Dell U2311H och såklart att där inte är några döda pixlar/andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tror inte det är meningen att jag ska ha en sån här skärm. Beställde en glossy Qnix med pixel perfect från accesoriewhole, fick ett mail som sa att den inte fanns i lager. Tänkte väl att fine, det var bara en kvar, någon hann väl före. När jag inte hittade någon mer rimligt prissatt Qnix med perfect pixel så bestämde jag mig för att bara slå till på en vanlig glossy. Även detta från samma säljare. Fick då samma mail efteråt, trots att det stod att det skulle finnas mer än tio.

Nåja, nu har jag beställt en från Green-sum så får vi se vad som händer. Ligger ute med lite pengar nu tills Paypal sätter tillbaka dem

Vill minnas att det är brist på glossy paneler av denna typ. Kan nog vara därför du haft dessa problem. Den matta varianten är också ganska klar tydligen om du inte visste det.

Jag fick svar från green-sum rörande nerskrivning av värde och pixelgarantin:

Skrivet av green-sum:

With Perfect pixel option, 0 dead pixel allowed. Normal one, up to 5 is acceptable. Dark dot and stuck pixel are not considered as dead pixel. Bright dot only. Dark dot : The pixel shows dark and cannot be found on Black background. If the dot show other colors, bright dot.

In terms of the declaration issue, we can declare your item as lower value, and mark as a 'commercial sample' or 'gift'. Please remind us at once after you order, if you want to declare your item lower value.

Just "commercial sample" kanske är en vettigare märkning än "gift" då den sistnämnda ju används extremt ofta just för att undvika tull och moms. Vet inte vad reglerna är rörande "commercial sample" men bör inte vara lika överanvänt. Jag har åtminstone aldrig fått en produkt märkt så.

Jag beställde från AccessoriesWhole då deras policy är "No Dead pixel, No Stuck pixel guaranteed!" vilket därmed låter som ett striktare krav (EDIT: se ett mer detaljerat svar nedan). Den är visserligen någon hundralapp dyrare där. Som nämnt tidigare skriver de ner värdet till $200. Tydligen är det FedEx de skickar med till Sverige men det är möjligt att någon redan nämnt det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Vill minnas att det är brist på glossy paneler av denna typ. Kan nog vara därför du haft dessa problem. Den matta varianten är också ganska klar tydligen om du inte visste det.

Jag fick svar från green-sum rörande nerskrivning av värde och pixelgarantin:

Just "commercial sample" kanske är en vettigare märkning än "gift" då den sistnämnda ju används extremt ofta just för att undvika tull och moms. Vet inte vad reglerna är rörande "commercial sample" men bör inte vara lika överanvänt. Jag har åtminstone aldrig fått en produkt märkt så.

Jag beställde från AccessoriesWhole då deras policy är "No Dead pixel, No Stuck pixel guaranteed!" vilket därmed låter som ett striktare krav. Den är visserligen någon hundralapp dyrare där. Som nämnt tidigare skriver de ner värdet till $200. Tydligen är det FedEx de skickar med till Sverige men det är möjligt att någon redan nämnt det.

Schysst att du delar med dig av meddelandet, skulle du kunna länka den du beställde förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itachi:

Har äntligen beställt en skärm, fick vänta till löning :P.

http://www.ebay.com/itm/121110804377

Nu glömde jag skriva att han skulle sätta ner priset men gjorde det direkt efter orderbekräftelsen, är det möjligt att han kan missa att jag bad honom skriva ner priset och skickar skärmen?

99% sannolikhet att han läser ditt meddelande innan han hinner skicka skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Schysst att du delar med dig av meddelandet, skulle du kunna länka den du beställde förresten?

Jag köpte denna.

Fick snabbt svar på min kompletterande fråga från AccessoriesWhole precis:

Skrivet av AccessoriesWhole:

By perfect pixel, we guarantee there is no any defective pixel (including dark pixel or sub-pixel).

Om det inte bara är tomt prat är det den bästa pixelgarantin jag sett på denna skärm. Den är även bättre än tillverkarens egen "Pixel Perfect"-certifiering.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fick även jag svar ifrån accessorieswhole:

"Hi

Thanks for contacting us.

We send monitors via FedEx to Sweden.
We mostly declare the monitor value at $200.
If you are curious about the customs tax, please kindly check it with your local FedEx.
FedEx Korea can't check about it.

If you have any queries, please feel free to contact us.
Thank you."

Verkar som den bästa att köpa ifrån iaf med pixel garantin och nedskrivet värde + fedex verkar smidigast.

Permalänk
Medlem

Överväger verkligen att köpa en QNIX 2710, verkar väldigt bra. Bara en fråga till er som har en qnix och har tidigare erfarenhet av IPS-skärmar:

Hur är färgåtergivningen och färgrymden? Kan man använda koreaskärmar med 96Hz för bildredigering och filmredigering?
Tack på förhand

Visa signatur

|Razer blade 15 Advanced 2018 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av karre89:

Överväger verkligen att köpa en QNIX 2710, verkar väldigt bra. Bara en fråga till er som har en qnix och har tidigare erfarenhet av IPS-skärmar:

Hur är färgåtergivningen och färgrymden? Kan man använda koreaskärmar med 96Hz för bildredigering och filmredigering?
Tack på förhand

Du kan se ett tidigare inlägg i denna tråd om färgåtergivning där den jämförs med en Eizo-skärm.

#14001105

Hela grejen med dessa skärmar är att man får en grym panel som annars används uteslutande i rejält mycket dyrare skärmar. Fabrikskalibreringen verkar vara riktigt bra också. När du ökar uppdateringsfrekvensen ökar gamman märkbart dock så för att kompensera får du använda en icm-profil som korrigerar färgerna igen. En del får ganska extrem backlight bleed på sina exemplar dock men det ska gå att korrigera till stor del genom att öppna den och placera lite eltejp på väl valda ställen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan se ett tidigare inlägg i denna tråd om färgåtergivning där den jämförs med en Eizo-skärm.

#14001105

Hela grejen med dessa skärmar är att man får en grym panel som annars används uteslutande i rejält mycket dyrare skärmar. Fabrikskalibreringen verkar vara riktigt bra också. När du ökar uppdateringsfrekvensen ökar gamman märkbart dock så för att kompensera får du använda en icm-profil som korrigerar färgerna igen. En del får ganska extrem backlight bleed på sina exemplar dock men det ska gå att korrigera till stor del genom att öppna den och placera lite eltejp på väl valda ställen.

Tack för länken- hade inte sätt den!
Det verkar bra alltså, skall nog avakta lite till för att se hur det går för de som beställt nu- om den har fastnat i tullen osv.
Tack för svaret som sagt, nu blir det nog att beställa en snart!

Visa signatur

|Razer blade 15 Advanced 2018 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av karre89:

Överväger verkligen att köpa en QNIX 2710, verkar väldigt bra. Bara en fråga till er som har en qnix och har tidigare erfarenhet av IPS-skärmar:

Hur är färgåtergivningen och färgrymden? Kan man använda koreaskärmar med 96Hz för bildredigering och filmredigering?
Tack på förhand

kan säga att jag är riktigt nöjd med min! kör en kalibrerad färgprovil ifrån overclockers. Innan hade jag denna skärm http://www.trustedreviews.com/BenQ-FP241W-24in-Widescreen-Mon... och jag upplever verkligen att bilden är bättre, det som är märkbart sämre är ju att jag fått lite BLB nere högra hörnet men annars supernöjd. Bättre och klarare bild helt klart.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Min skärm har nått Sverige och åkte igenom tullen. Det kostade mig 451 kronor. Men nu är den på väg hem och borde hinna hit tills tisdag.
Och jag fick räkningen innan jag fick skärmen. :-/

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med vissa videoklipp och flash, tex går det inte att se videor på vinescope längre, blir bara en svart ruta men man hör ljudet.
Vet inte om det beror på frekvensen eller upplösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Är det bara jag som har problem med vissa videoklipp och flash, tex går det inte att se videor på vinescope längre, blir bara en svart ruta men man hör ljudet.
Vet inte om det beror på frekvensen eller upplösningen

Om du överklockar skärmen kan du behöva deaktivera hårdvaruaccelerering för flash tydligen.

EDIT: Någon som testat detta stativet/fästet? Står visserligen max 24" men kan tänka mig att vikten spelar mer roll.

www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stativ/...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om du överklockar skärmen kan du behöva deaktivera hårdvaruaccelerering för flash tydligen.

EDIT: Någon som testat detta stativet/fästet? Står visserligen max 24" men kan tänka mig att vikten spelar mer roll.

www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stativ/...

Tack som fan
Avmarkerade "använd maskinvaruacceleration" i chrome så började allt fungera igen

Permalänk
Medlem

Min skärm är i Sverige nu, mer specifikt vet jag inte. Levererar FedEx på lördagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Min skärm är i Sverige nu, mer specifikt vet jag inte. Levererar FedEx på lördagar?

Kan tänka mig att de fraktar saker på helgerna men tror inte de levererar varor till kunder då. Kan ju ha fel dock.

Skrivet av era909:

Jag har detta fäste:
http://www.clasohlson.com/se/TV-monitorfäste/38-4117

Du behöver även två förpackningar med http://www.clasohlson.com/se/Bricka/Pr111129531 i storlek M4, detta då skruvarna som följer med fästet är något för långa för hålen i monitorn. Eller så skaffar du andra kortare skruvar.

Vad tror du om detta fäste?

Behövde man verkligen 20 brickor? Hur märker man att skruvarna är för långa? Går det bara inte att skruva in längre eller måste man vara mer försiktig än så?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan tänka mig att de fraktar saker på helgerna men tror inte de levererar varor till kunder då. Kan ju ha fel dock.

Hittade denna: http://www.youtube.com/watch?v=0MxtImZI_SU

Osäker på om det innefattar Sverige också iofs. Hade vart grymt skönt att få den imorgon, men jag får väl se.

Tack iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan tänka mig att de fraktar saker på helgerna men tror inte de levererar varor till kunder då. Kan ju ha fel dock.

Vad tror du om detta fäste?

Behövde man verkligen 20 brickor? Hur märker man att skruvarna är för långa? Går det bara inte att skruva in längre eller måste man vara mer försiktig än så?

Kolla in finns några här också, själv kör jag det du länkade fungerar utmärkt.

http://www.maxfps.se/kategori/396?sort=hot

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kolla in finns några här också, själv kör jag det du länkade fungerar utmärkt.

http://www.maxfps.se/kategori/396?sort=hot

De flesta andra är så fula. Behövde du byta skruvar eller använda brickor för att kunna montera skärmen på västet och i så fall hur många?

Ta gärna även en bild på hur det ser ut med skärmen monterad om du har tid.

Skrivet av JagdKatzen:

Ja, jag köpte av green-sum, en annars superbra säljare. Paketet skickades via EMS, och jag förväntade mig några hundralappar i avgift, max.

Misstaget jag gjorde var att jag inte skrev ned värdet. Men det är dödfött att tjafsa med tullen om, även om hela affären framkallar ungefär samma känsla som när man säljer t.ex en bil, och köparen säger att han saknar hela den överrenskomna summan - ohederligt.

Tycker det ser ut som att EU, precis som USA, har frihandelsavtal med Sydkorea. Tycker det är lite otydligt vilken kod skärmen faller under dock men eventuellt borde den falla under en där som är kategori 0 och därmed ska vara tullfri. Någon annan kan ju kolla i PDFen nedan dock.

http://www.tullverket.se/download/18.2bfaa48c13036155bb680004...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Men du har inga pixelfel? Om man får typ 3 döda pixlar i mitten av skärmen som är jätte irriterande, finns det inget man kan göra då?

De flesta säljare säger sig inte sälja en skärm med fler än 2 döda pixlar i mitten. Om den har det kommer de förmodligen att ta tillbaka den.

Skrivet av Gilgamesh:

fy helvete, du åkte nog på den högsta nitlotten hittils, betalade själv 275kr totalt i "avgifter"

Jag betalade handläggningsavgiften till DHL, men det var allt. Jag tror inte det var mer än 200 kr ens :S

Skrivet av paradoxy:

Exakt samma här.

Rätta mig om jag har fel men man ska väl inte betala tull på datorskärmar?

Jag trodde det, dvs att det gällde all hemelektronik men tydligen inte. Speciellt inte om man får det som en "gift".

Skrivet av pecill:

Handläggningsavgift?

DHL tog det från mig för att registrera mig hos tullverket. Jag hade inte handlat över ebay tidigare så det var nytt för mig.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Min skärm ligger på FedEx-kontoret i Stockholm och väntar sedan imorse. Levereras först på torsdag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Hej. Jag beställde en qnix av Accessorieswhole 25/10 och fick den idag 28/10. Rätt imponerande. Jag glömde att be om att få priset nersatt på kvittot men jag slapp betala extra tror jag. Om det inte kommer något om det i efterhand.

Skärmen klara 96hz utan problem. Men det blev svart när jag testade 120hz.
Den har mycket back bleeding i överkanten men inget i övriga skärmen. Ska testa å lossa lite skruvar och se om det blir bättre.

Ville bara lämna lite info till er som funderar på att köpa en qnix.
Ha det gott!

Permalänk
Medlem

Då vart det dags att köpa en qnix för mig också :). Fick bli http://www.ebay.com/itm/111088789065

Visa signatur

Mobo:ASUS Z87-PRO ATX CPU:Intel Core i7 4770K Ram: A-data 16GB CL9 1600mhz GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC
Chassi: FD R4 Kylning: Noctua NH-U14S PSU: Corsair RM 850W SSD:Samsung SSD Pro 256GB HDD: 2TB WD Red
Skärm: 27'' QNIX 2710 @ 96hz, 2560x1440

Permalänk
Skrivet av hogberg1982:

Hej. Jag beställde en qnix av Accessorieswhole 25/10 och fick den idag 28/10. Rätt imponerande. Jag glömde att be om att få priset nersatt på kvittot men jag slapp betala extra tror jag. Om det inte kommer något om det i efterhand.

Skärmen klara 96hz utan problem. Men det blev svart när jag testade 120hz.
Den har mycket back bleeding i överkanten men inget i övriga skärmen. Ska testa å lossa lite skruvar och se om det blir bättre.

Ville bara lämna lite info till er som funderar på att köpa en qnix.
Ha det gott!

Skönt det har gått bra för dig, från vem och vilken version beställde du?

Skrivet av Differ:

Då vart det dags att köpa en qnix för mig också :). Fick bli http://www.ebay.com/itm/111088789065

Just den här verkar vara "the way-to-go", har bara hört gott om accessorieswhole och priset ligger sjukt bra till. Hoppas allt går bra. Glöm inte att utvärdera här i tråden sen!