Olika volt på kort i SLI - vilket ska jag ändra?

Permalänk
Medlem

Olika volt på kort i SLI - vilket ska jag ändra?

Har problem med mina två GTX570 i SLI. Det ena kortet är ett Asus GTX570 DCII och det andra är ett Gainward Phantom GTX570.

Har problem i BF3 med DirectX-fel och Guild Wars2 hänger sig och kraschar flitigt, men jag vet inte varför.
Gällande BF3-problemen så verkar det finnas ett par teorier om varför det skiter sig och en av dem är att det skiljer på BIOS mellan korten. Det skiljer lite i BIOS-versionerna på mina kort så jag har planer på att flasha om dem till samma version om det är möjligt.
Den andra teorin är att DirectX flippar om man har olika core-volt på korten, varför vet jag inte och är bara hastigheterna samma på korten borde detta inte påverka, men tydligen har vissa rapporterat att det spelar roll. Mitt Asus-kort kör 1000mV medan Gainward-kortet kör 965mV och frågan som uppstår är givetvis vilket som ska justeras (eller om bägge ska justeras)?
Asus-kortet är vattenkylt, men Gainwardkortet kör fortfarande med luft. Lägre volt kan ge ett instabilt kort och högre volt kan ge värmeproblem. Eftersom både CPU och en GPU vattenkylt så känns det som att temperaturen på Gainwardkortet ändå borde kunna hållas nere då chassitempen är relativt stabil. Asus-kortet går aldrig över 60C (har bara 240mm radiator till gpu och cpu men det ska dubblas om gainward-kortet vattenkyls). Gainward-kortet verkar inte bli fullt lika varmt, men eftersom jag inte får SLI att fungera så belastas det inte lika mycket som det verkar. Har installerat MSI Afterburner så att styra bägge korten till samma volt och klockfrekvenser borde vara en barnlek.

Kan någon tipsa om hur jag på bästa sett får SLI att fungera?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Att uppdatera bios så att det stämmer på båda är inget krav och ska inte göras egentligen då det är helt olika kort.
Det är tveksamt om det hjälper. Du kan till och med köra samma kort men olika BIOS utan att det är något större problem.

Dum fråga, kanske, men har du provat att byta plats på korten(om det går med slangar osv). Det kan ibland hjälpa.

Med t.ex. afterburner, evga precision x osv kan du ju synka ihop korten så de rent teoretiskt ska hålla samma volt och Clock, men det kan ändå skilja sig lite beroende på lite hur kärnan bestämmer sig för att throttla, men på din rigg verkar iaf inte värme vara något problem.

Trasig SLI-brygga?

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Jag har inte möjlighet att byta plats på korten tyvärr, inte utan att dra om en del slangar och det är jag ärligt talat för lat för att göra i nuläget
Jag ska börja med att låsa frekvenser och volt så att de är samma och börjar nog med att volta upp gainward-kortet, det ska tåla 1100 mV och har bra strömförsörjning enligt en del överklockningstrådar på nätet. SLI-bryggan är förhoppningsvis hel. Följde med moderkortet och har inte legat och skräpat nånstans. Har ett par till liggandes så jag skulle iofs kunna testa med en annan brygga.

Jag tycker mig ha läst att nVidias drivare styr klocka på GPU och minne så att de är samma på bägge korten, stämmer inte detta? De har ju inte samma klocka från fabriken så det skulle ju mycket väl kunna vara ett problem annars.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Hmm, MSI Afterburner verkade inte hjälpa. Ställde in core volt men det slog inte igenom på mitt Gainward-kort. Satte 750MHz som core clock och det verkade slå igenom på Asus-kortet men Gainward-kortet låg kvar på 51 MHz, känns som det står i nåt strömsparläge. Hämtar ner GPU Tweak från Asus och försöker med det istället.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Jag är inte helt säker, men jag tror evga precision X kan fungera också.
Där kan man låsa synken och se direkt om det slår igenom eller inte.
Om du kör Gainwardkortet själv(stänger av PCI-E-bussen som asusen sitter i t.ex.) kan du då justera clocken för den så att den funkar själ på den nivån som du vill att den ska köra ihop med asusen?
Kanske är något i BIOS eller just det kortet i sig och inte i själva SLI-konfigurationen som ställer till det?

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Har inte testat EVGA Precision X då det krävde registrering och jag pallade inte med det igår. Testade dock Gainwards eget verktyg men det gav inte bättre resultat. Jag kan trycka upp core volt till 1000 mVen kort stund med Asus-verktyget men efter ett par tre sekunder så lägger den sig på 963 mV igen. Hittar ingen klockren inställning i nVidias kontrollpanel som skulle låsa värdena så att de inte går ner i nåt strömsparläge (ska byta språk till engelska i den där kontrollpanelen så man förstår vad de menar, översättningen är rätt kass).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Klockar jag dem med Asus GPU Tweak till samma frekvenser så ballar iaf Guild Wars 2 fortfarande ur. Något sätt att få core volt till samma värde på bägge korten har jag inte hittat. Har inte testat BF3 efter denna ändring, men Trackmania 2 gick att köra, även om man får varning om att prestanda kan bli lägre med SLI...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Lyckades du klocka ner ASUS-kortet och låsa det mot Gainwardens klock och se om det hjälpte?

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Lyckades du klocka ner ASUS-kortet och låsa det mot Gainwardens klock och se om det hjälpte?

Nja, jag har klockat upp Asus-kortet då det är lägre klockat som standard. Vad jag inte har gjort är att minska core volt på asus-kortet, men det är såklart nästa steg. BF3 kraschade för övrigt omedelbart även om bägge korten körde på samma klock.

Nästa steg är väl att lägga ut en bytesannons på marknaden för att se om någon vill byta ett Asus-kort mot ett Gainward-kort.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster