Intel Core i7-4770K och i5-4670K "Haswell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Focal:

Varför skulle ni ens uppgradera för bara en generation? Jag sitter kvar med min i5-750 som tuggar på grymt bra fortfarande.

De första Nehalem är fortfarande snabba nog, AMD är ju tom nere på C2Q-nivå. En generation är verkligen inte värt att uppgradera. Iaf när vi inte ser några stora hopp. En arkitekturförbättring per generation ger oftast inte mer än mellan 0-15% normalt sett. Självklart är det intressanta här den integrerade gpun. I övriga fall är en flera år gammal processor snabb nog för spel redan och inte mycket slöare. Så stor skillnad visste vi att det inte skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Focal:

Varför skulle ni ens uppgradera för bara en generation? Jag sitter kvar med min i5-750 som tuggar på grymt bra fortfarande.

Har jag sagt att jag skulle uppgradera? Nej precis.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

För alla som är intresserade av Intel Iris Pro, det vill säga toppmodellen inom den integrerade grafik, så kan ni läsa Anandtechs test:http://anandtech.com/show/6993/intel-iris-pro-5200-graphics-review-core-i74950hq-tested

Slutsatsen här är att den är klart bättre än AMDs motsvarigheter och lite under GT 650m.

Att iris pro var bättre än vliw4 förväntade jag mig. Det ska bli spännande att se hur Kaveri med GCN presterar dock. Om intel vinner där så har det lyckats dra en hamster ur örat på sig själv och förtjänar en klapp på axeln

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

De som sitter på sandy kan återigen skatta sig lyckliga.

Kom igen AMD eller vem som helst, sätt lite press på Intel!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkomåhjälpmig:

Vet ingen prestandasökare som använder deras intergrerade GPUer. Och vilka skulle satsa på dessa modeller för grafikprestandan?

Sen så är det ju inte prestandasökarna som står för den största målgruppen heller.

Haswell är ingen dålig arkitektur, oavsett vad ni anser. Däremot så är den inte ämnad åt folk som vill överklocka till 6 Ghz eller skryta på internet med hur snabb deras processor är.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hejkomåhjälpmig:

Sämsta arkitekturella förändring intel gjort de senaste 10 åren?! Sett till hur lång tid sedan Sandy Brigde introducerades har det inte hänt någonting som motiverar en uppgradering rent cpu-mässigt. "tick/tock" har blivit totalt ointressant?! Intel famlar i mörkret som ens lägger pengar på att utveckla sin intergrerade GPU. Vet ingen prestandasökare som använder deras intergrerade GPUer. Och vilka skulle satsa på dessa modeller för grafikprestandan?

Nu ska vi bryta ner ditt inlägg mening för mening.

"Sämsta arkitekturella förändring intel gjort de senaste 10 åren?!"
Det skulle nog vara Netburst tror jag.

"Sett till hur lång tid sedan Sandy Brigde introducerades har det inte hänt någonting som motiverar en uppgradering rent cpu-mässigt."
För dig kanske men det här är inte en processor för prestandajägare. Tro det eller ej men Intel är smarta nog att kolla vad marknaden efterfrågar innan de lägger ner enorma mängder resurser på att utveckla en ny processor. Marknaden i stort vill ha lägre strömförbrukning före mer prestanda så då är det det marknaden får. Så nu projicerar du dina egna åsikter på resten av världen.

"tick/tock" har blivit totalt ointressant?!
Nej verkligen inte. Det är fortfarande en väldigt sund utvecklingsmodell där de gör en ny arkitektur på en beprövad tillverkningsnod och sedan testar de en ny tillverkningsnod på en befintlig arkitektur. Detta gör livet mycket lättare för utvecklingen. Se till exempel alla problem Nvidia hade när de skulle släppa en ny arkitektur på en ny krånglig tillverkningsnod. Det blev bara soppa av alltihop.

"Intel famlar i mörkret som ens lägger pengar på att utveckla sin intergrerade GPU."
Nejdå, marknaden vill ha en mer avancerad GPU för att slippa ha en diskret GPU. Både AMD och Intel har insett detta och båda är inne på samma spår. Nu har dock Intel fortfarande en bit kvar innan de når sitt mål men de är å andra sidan sena ute på grafiksidan. De har ju bara ett par generationer av grafikkretsar som faktiskt satsar på spelprestanda ute så de ligger långt efter men de har hämtat sig väldigt snabbt. Det finns en kort historia om hur Intel valde att satsa på integrerad grafik på Anandtechs test av Iris Pro som du hittar här: http://www.anandtech.com/show/6993/intel-iris-pro-5200-graphi...

"Vet ingen prestandasökare som använder deras intergrerade GPUer. Och vilka skulle satsa på dessa modeller för grafikprestandan?"
Även prestandasökare kommer inom en inte alltför avlägsen framtid bli mer och mer intresserade av integrerad grafik eftersom mer och mer satsas på att använda GPU för generella beräkningar. Både Intel och AMD jobbar hårt på det. Ett lysande exempel är Intel Quicksync. Läs lite om det och förundras.

Sen måste det sägas att Iris pro är lite av en besvikelse när det gäller spelprestanda. Den är dyr och presterar inte riktigt som utlovat. Det finns dock vissa ljusglimtar och det är resultat i syntetiska tester där den klarar sig väldigt mycket bättre. Det skulle kunna tyda på dåligt optimerade drivrutiner för spel. Tittar vi sedan på prestandan i OpenCL och OpenGL är den riktigt imponerade. Sen finns det en annan väldigt intressant fördel med Iris Pro och dess integrerade eRAM. Det är designat som en L4 cache som delas mellan CPU och GPU så om man kör en 4770R så får man alltså 128 MB L4 cache att leka med. Den presterar någonstans mittemellan L3 och RAM så det finns potential att snabba på vissa typer av laster rätt bra. Så även om du är totalt ointresserad av att spela på den integrerade grafiken så finns det en hög andra fördelar som hänger ihop med den.

Så varför inte se lite positivt på ny utveckling istället för att bara gnälla? Det har ju varit känt i evigheter ungefär hur Haswell skulle prestera så det kan ju knappast komma som en överraskning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nu ska vi bryta ner ditt inlägg mening för mening.

"Sämsta arkitekturella förändring intel gjort de senaste 10 åren?!"
Det skulle nog vara Netburst tror jag.

"Sett till hur lång tid sedan Sandy Brigde introducerades har det inte hänt någonting som motiverar en uppgradering rent cpu-mässigt."
För dig kanske men det här är inte en processor för prestandajägare. Tro det eller ej men Intel är smarta nog att kolla vad marknaden efterfrågar innan de lägger ner enorma mängder resurser på att utveckla en ny processor. Marknaden i stort vill ha lägre strömförbrukning före mer prestanda så då är det det marknaden får. Så nu projicerar du dina egna åsikter på resten av världen.

"tick/tock" har blivit totalt ointressant?!
Nej verkligen inte. Det är fortfarande en väldigt sund utvecklingsmodell där de gör en ny arkitektur på en beprövad tillverkningsnod och sedan testar de en ny tillverkningsnod på en befintlig arkitektur. Detta gör livet mycket lättare för utvecklingen. Se till exempel alla problem Nvidia hade när de skulle släppa en ny arkitektur på en ny krånglig tillverkningsnod. Det blev bara soppa av alltihop.

"Intel famlar i mörkret som ens lägger pengar på att utveckla sin intergrerade GPU."
Nejdå, marknaden vill ha en mer avancerad GPU för att slippa ha en diskret GPU. Både AMD och Intel har insett detta och båda är inne på samma spår. Nu har dock Intel fortfarande en bit kvar innan de når sitt mål men de är å andra sidan sena ute på grafiksidan. De har ju bara ett par generationer av grafikkretsar som faktiskt satsar på spelprestanda ute så de ligger långt efter men de har hämtat sig väldigt snabbt. Det finns en kort historia om hur Intel valde att satsa på integrerad grafik på Anandtechs test av Iris Pro som du hittar här: http://www.anandtech.com/show/6993/intel-iris-pro-5200-graphi...

"Vet ingen prestandasökare som använder deras intergrerade GPUer. Och vilka skulle satsa på dessa modeller för grafikprestandan?"
Även prestandasökare kommer inom en inte alltför avlägsen framtid bli mer och mer intresserade av integrerad grafik eftersom mer och mer satsas på att använda GPU för generella beräkningar. Både Intel och AMD jobbar hårt på det. Ett lysande exempel är Intel Quicksync. Läs lite om det och förundras.

Sen måste det sägas att Iris pro är lite av en besvikelse när det gäller spelprestanda. Den är dyr och presterar inte riktigt som utlovat. Det finns dock vissa ljusglimtar och det är resultat i syntetiska tester där den klarar sig väldigt mycket bättre. Det skulle kunna tyda på dåligt optimerade drivrutiner för spel. Tittar vi sedan på prestandan i OpenCL och OpenGL är den riktigt imponerade. Sen finns det en annan väldigt intressant fördel med Iris Pro och dess integrerade eRAM. Det är designat som en L4 cache som delas mellan CPU och GPU så om man kör en 4770R så får man alltså 128 MB L4 cache att leka med. Den presterar någonstans mittemellan L3 och RAM så det finns potential att snabba på vissa typer av laster rätt bra. Så även om du är totalt ointresserad av att spela på den integrerade grafiken så finns det en hög andra fördelar som hänger ihop med den.

Så varför inte se lite positivt på ny utveckling istället för att bara gnälla? Det har ju varit känt i evigheter ungefär hur Haswell skulle prestera så det kan ju knappast komma som en överraskning.

Frågan är om Netburst inte är den sämsta arkitekturen i mannaminne..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Folk tänker nog inte på att i7 4950HQ och 4850HQ är menat för bärbara datorer, t ex 4770R bör passa i all in ones (t ex SFF eller arbetsstationer inbyggda i skärmen). Så länge man håller sig på GT 640M till 650M klassen i diskret grafik så ersätter Intels integrerade dessa, plattformens strömförbrukning blir inte värre, så även Kaveri när den väl kommer för bärbara. Bärbara även om man är entusiast vill man sällan ha stora/hungriga gpuer på. T ex OpenGL plus OpenCL med vettig prestanda är ett jättestort lyft om du sitter på professionella applikationer som stödjer detta t ex Sony Vegas om vi ska ta något multimediarelaterat. Men det berör också konstruktörer och ingenjörer. Och att gå upp till stora 15 eller 17" bärbara workstations med Quadro-grafik eller liknande är inte alltid det mest attraktiva. Bärbara behöver, även om inte den snabbaste oftast en GPU att falla tillbaka mot när den diskreta grafiken inte har, alltså i Nvidias fall optimus. Man vill gärna kunna använda datorn på batteridrift, och till all produktivitet och nöje/konsumtion/surf som man gör större delen när man inte spelar, eller helt enkelt bara ha en lätt/liten maskin. Då är det viktigt med hyfsad beräkningskraft och incitament att skapa bra fungerande drivrutiner, och Intel har gjort en del framsteg där och är t ex certifierad för vissa professionella programpaket efter att de förbättrat grundnivån.

Skulle de hålla sig runt 100 GFLOPs och begränsad bandbredd som mobila enheter (ARM-baserade) så skulle det egentligen inte finnas något incitament att skapa drivrutiner med ordentligt OpenGL och OpenCL stöd, eller stödja några spel i DX. För stationära arbetsstationer (t ex spelrigg) är precis som du säger sånt som QuickSync/Virtu-MVP intressant. AMD kan ha en del försprång på drivrutiner, men de flesta modeller är för på tok för avskalade och nerklockade för att dra någon större nytta än så länge, sånt som Xbox One och Haswell med GT3e kan kanske få dem att ta det seriöst också. Mobila enheter har ändå ändrat på branschen en del del, fungerande drivrutiner, videoacceleration osv tom utan dedikerat minne (som med diskret gpu) har blivit riktigt viktiga och täcker stor del av vår konsumtion och produktivitet. Det är väl tur att det finnas annat idag än att köra Flash Player med videoavkodning på processorn.

Permalänk

Alla dessa jävla mobila grejer förstör för oss hela tiden.
Windows 8, och nu Haswell (fokuserat på lägre strömförbrukning).

Permalänk
Avstängd

Skitprocessor med en ännu större prislapp. Det är detta jag oroat mig över länge, att Intel blir för stora och således inte har någon press på sig att förbättra sina grejjer..

Kom igen lixom.. 5-10% bättre prestanda på en helt ny arkitektur? Kan någon stava till lol?

Vem faaan bryr sig om strömförbrukningen eller integrerad grafik.. Ja vill ha 30% bättre prestanda för helvete.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Verkligen, i5 2500k kommer bli de nya Q6600, dvs fungera utmärkt efter flera år.

Sitter själv på en Q6600 och ett GTX580. Det fungerar alldeles utmärkt fortfarande faktiskt; för mig åtminstone.

Hade hoppats på mer från Haswell för att puffa för en uppgradering men det känns inte som att det räckte hela vägen hem. Kanske inväntar DDR4 och/eller GTX880 och ser hur det ser ut då?

Ps. Trodde aldrig att min Q6600 (G0) skulle hålla i 5-6 år när jag köpte den, då med ett GT 8800 (G92).

Permalänk
Medlem

Frågan är väl nu huruvida man ska gå på en Haswell CPU i sitt helt nya bygge eller om det är bättre att gå på en (förhoppningsvis) billigare Ivy bridge...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rakalyps:

Frågan är väl nu huruvida man ska gå på en Haswell CPU i sitt helt nya bygge eller om det är bättre att gå på en (förhoppningsvis) billigare Ivy bridge...

Vänta o se vad FX-9000 går för när den introduceras om två veckor på nån jävla mässa i öst

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Skitprocessor med en ännu större prislapp. Det är detta jag oroat mig över länge, att Intel blir för stora och således inte har någon press på sig att förbättra sina grejjer..

Kom igen lixom.. 5-10% bättre prestanda på en helt ny arkitektur? Kan någon stava till lol?

Vem faaan bryr sig om strömförbrukningen eller integrerad grafik.. Ja vill ha 30% bättre prestanda för helvete.

Skapa en egen processorarkitektur som bättre passar dig, för ingen tillverkare kommer att ge dig 30% mer prestanda om det betyder att de måste offra något som deras kunder värdesätter mer.

Intel, AMD eller de andra företagen lägger inte ned miljarder på forskning och utveckling för att de ska tillgodose entusiasterna. De lägger ned dessa summor därför att de vill gå med vinst, och vinsten finns hos den stora massan som vill ha bättre batteritid när de är på Facebok eller kollar videofilmer.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gramner:

100% inom specifika områden är inte ovanligt för Intelprocessorer heller. T.ex. är Haswell 100% snabbare eller mer jämfört med Ivy Bridge när det gäller vektoroperationer där man fullt ut kan utnyttja 256-bitars register. Här är några exempel på assemblyfunktioner jag har skrivit för Haswell (siffrorna är Haswell AVX2 vs Haswell non-AVX2, jämför man med Ivy Bridge blir prestandaökningen ännu större):

Jag pratar inte om specifika områden. Jag pratar rent generellt, "stora" områden. Inte små små specifika saker. Tex, TPC-C är ett databastest som involverar allt möjligt, det handlar inte om en liten asm instruktion, utan hur hela servern inkl OS, databas och hårdvara i sig presterar. Se längst ned för länkar.

Skrivet av Datanisse:

Lika kass uppgradering som när P4an kom. Bara o skippa!

Japp.

Skrivet av rektor:

HP gör inga processorer, och har inte gjort det på länge heller, sedan dom höll på med PA-RISC (HP/PA). Senaste processorn släpptes 2005, sen la dom ner PA-RISC och hoppade på Itanium istället med Intel.

Må vara sant att andra tillverkare gör bättre processorer. Fujitsu har gjort en SPARC processor som vid lanseringen var världens snabbaste processor.
Men POWER och SPARC är inte något för oss vanliga användare, inget direkt som vi kan köpa commercial-of-the-shelf precis.
Så för oss vanligt folk så är det fortfarande Intel och AMD som gäller.

Visst håller jag med dig om att SPARC och POWER inte är till för vanligt folk, utan är för stora företag. Min poäng är att det finns tomtar som fullaste allvar tror att Intel cpuer är de bästa och snabbaste och utvecklas snabbast, av alla. Jag menar, kom igen, från Sandybridge till Ivybridge var det typ 10% snabbare. Och nu är Haswell 8% snabbare. Och hur snabb kommer Broadwell bli? 3% snabbare? Och efter det så blir cpuerna långsammare?? Så hur i hela friden kan man tycka att Intel gör de bästa cpuerna alls? Prestandakurvan är ju vikande, man måste vara fanatisk och inte ta till sig fakta för att tycka så skruvade saker.

Hur motiverar man att 10% snabbare -> 8% snabbare är bra, det är faktiskt bäst i världen? Jag bara undrar. Är man tomte då?

[QUOTE=Yoshman;13570546]

  1. Du sväljer det Oracle skriver allt mycket rakt av. Majoriteten av de "världsrekord" som man satt med T4 är gjorda intern hos Oracle och man har inte gjort testerna allmänt tillgängliga.

  2. Det är extremt smala områden där du faktiskt få 100% förbättring mellan SPARC versioner, Intel skulle mycket väl kunna göra ett test som kopiera en 256kB area och hävda att Haswell är 100% snabbare än Ivy (du använder då L2 cachen som är dubbelt så snabb), man skulle även kunna göra test som använder FMA eller långa serier av fmul (eller motsvarande SSE/AVX instruktion) som också går dubbel så snabbt då HSW kan utföra två flyttalsmultiplikationer per cykel medan IVB bara kan utföra en fmul (man kan påbörja upp till 3 flyttalsoperationer per cykel både i IVB och HSW, men bara 1 kan vara fmul på IVB).

  3. Jämfört du Westmere versionen av E5/E7 Xeon mot Sandybridge versionen så är den senare upp till 80% snabbare på vissa server-laster, så du gör en fail när du jämför desktop mot server

Men absolut viktigaste: det är ju lite lättare att bättre på prestanda från T3->T4 då T3 blir totalt krossad av Intels CPUer vad det gäller rå heltal och flyttalsprestanda. En 16-kärnors / 256-trådars T3 @ 1.65GHz är ungefär lika snabb som en 4-kärnors / 8-trådars Core i7 2600 @ 3.4 GHz, vad tror du prisskillnaden är?

Dold text

Övergången från T3->T4 är första gången IPC inte suger så brutalt i den CPU man startade med att man fick ju halvera antalet CPU-kärnor i topp-modellen av T4 jämfört med T3 då man nu får samma problem som Intel/AMD/IBM brottas med (då de har brutalt mycket bättre IPC/CPU-kärna i sin CPUer): det finns ingen cache eller RAM som är snabbt nog att leverera data i den takt som behövs för det antal CPU-kärnor dessa server CPUer har.[/QUOTE]
Visst sväljer jag det Oracle skriver rakt av. SPARC T4 var mycket snabb och hade flera världsrekord. Men SPARC T5 som funnits för leverans ett tag är mer än dubbelt så snabb som T4, som du pratar om. Du borde hänga med lite mera, SPARC T5 är grymt snabb, faktiskt är den snabbast i världen. Det finns en uppsjö benchmarks som visar det, det är inget jag blivit lurad att tro. T.ex. TPC-C databas benchmarksen. IBM hade sin förra generation P595 med 32st 5GHz POWER6 cpuer och den servern kostade 35 milj USD listpris. Den gör 6 milj tpmc benchmark. SPARC T5 gör med sina 8 cpuer, 8.5 milj tpmc benchmark. Det är fakta och inget Oracle hemlighåller, det finns officiella benchmarks, läs dem på min länk. IBMs nya POWER7 cpu, gör med ett kluster av 24st POWER7 cpuer, 10,4 milj tpmc. Det är marginellt bättre resultat än vad åtta SPARC T5 klarar av.
https://blogs.oracle.com/BestPerf/entry/20130326_sparc_t5_8_t...

Åtta st SPARC T5 cpuer är nästan tre gånger så snabba som 8st POWER7 cpuer på SPECjEnterprise2010 benchmarks:
https://blogs.oracle.com/BestPerf/entry/20130501_sparc_t5_8_s...

Sen finns det andra benchmarks, inkl x86 servrar, t.ex. "rå heltal och flyttalsprestanda där Intel krossar SPARC cpuer". T.ex. SPEC CPU2006 benchmarks. Då är SPARC T5 ungefär dubbelt så snabb som t.ex. E7.
https://blogs.oracle.com/BestPerf/entry/20130326_sparc_t5_spe...

Så det handlar inte om "extremt smala områden där du faktiskt kan få 100% förbättring mellan SPARC versioner, Intel skulle mycket väl kunna göra ett test som kopierar en 256KB area och hävda att Haswell är 100% snabbare än Ivy". Det är väldigt skiftande och breda benchmarks som Oracle publicerar. Vem är intresserad av hur snabbt man kan kopiera lite data fram och tillbaka? Hur hjälper det företag? Nej, företag är intresserade av breda och generella benchmarks, t.ex. hur snabbt man kan köra Java, eller databaser eller andra affärskritiska saker. BTW, SPARC T5 är förstås bäst på Java också, vilket är logiskt med tanke på att Oracle äger Java och SPARC. SPARC T5 är mer än dubbelt så snabba som Intel E7 cpuer:
https://blogs.oracle.com/BestPerf/entry/20130326_sparc_t5_spe...

Jamen visst, du tycker ju att 10% -> 8% är bäst i världen, faktiskt bättre än både POWER och SPARC. Du kommer antagligen fortsätta hävda så även när Broadwell är endast 5% snabbare. Även idag är både IBM och Oracle snabbare än Intel, men ändå hävdar du att Intel är snabbare. Själv kommer jag fortsätta "svälja det Oracle skriver rakt av" och se på officiella benchmarks där Oracle släpper 100% snabbare servrar varje generation. SPARC T6 servrarna som kommer nästa år, kommer att vara dubbelt så snabba som dagens världsledande SPARC T5 servrar. Om 2 år kommer Oracle släppa en SPARC server med 16,384 trådar och 64TB RAM. Idag finns det Oracle servrar med 32TB RAM. Det är mer RAM än nån annan server på marknaden. Det blir finfina databasprestanda om man kör från RAM.

Vad sägs om att du läser lite benchmarks och följer vad som sker bland de tyngre servrarna istället för att leva i din bubbla? Titta ut? Få upp ögonen? Intel kanske inte är så snabba och världsledande som du tror och att alla andra som är mycket snabbare, "har gått på all falsk marknadsföring där de gör en liten asm intruktion snabbare än Intel"? Faktum är att Intel aldrig varit snabbast. Unixservrarna har alltid kostat grymt mycket mer, och alltid varit snabbare. Och Intels utvecklingstakt går bara ned och ned och blir långsammare för varje generation. Oracle producerar 100% snabbare servrar varje generation. Jag fattar inte hur Intel är snabbare än Oracle och IBM? Hur tänker man då?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk klagar så mycket? Prestandan i min gamla Xeon x3450 (motsvarar typ i7 860) räcker till och blir över fortfarande, anledningen till att jag köper nytt är för att få USB 3.0, SATA3 samt möjlighet till att köra SLI.

Permalänk
Medlem

är det lönt att uppgradera från i7-970 till haswell? jag har inte lyckats klocka min i7-970 (6 kärnor) alls med noctua kylaren .. jag vill ju va med på 5ghz klubben kan nån hjälpa mig?

Visa signatur

cm big haf x/ corsair 1200w /i-970/gtx580phantom3g/ corsair vengeance 12gkit/G1assasin1366mobo/wdblackc.1tb/intel 520 ssd 120gig/windows 7 ultimate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aenarian:

Skapa en egen processorarkitektur som bättre passar dig, för ingen tillverkare kommer att ge dig 30% mer prestanda om det betyder att de måste offra något som deras kunder värdesätter mer.

Intel, AMD eller de andra företagen lägger inte ned miljarder på forskning och utveckling för att de ska tillgodose entusiasterna. De lägger ned dessa summor därför att de vill gå med vinst, och vinsten finns hos den stora massan som vill ha bättre batteritid när de är på Facebok eller kollar videofilmer.

Ja men visst då sätter jag mig ner i köket o börjar fila på en ny arkitektur.

Hade AMD haft en prolle som var snabbare än intels så kan ja fan satsa min själ på att Intel hade gjort allt i deras makt att återta prestandatronen, nu är det inte så och därför pissar intel på allt och alla och satsar på funktioner som ingen vill ha. Varför? För det har dom råd att göra.

Redigerat
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Ja men visst då sätter jag mig ner i köket o börjar fila på en ny arkitektur.

Hade AMD haft en prolle som var snabbare än intels så kan ja fan satsa min själ på att Intel hade gjort allt i deras makt att återta prestandatronen, nu är det inte så och därför pissar intel på allt och alla och satsar på funktioner som ingen vill ha. Varför? För det har dom råd att göra.

Intel satsar pengar där strömningarna går... I den portabla marknaden med laptops, surfplattor och mobiltelefoner. Det är här tillväxten finns och inte bland de 1-2% som sysslar med överklockning. Om du inte tror att marknaden efterfrågar strömsnåla processorer så är du helt ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potalot:

är det lönt att uppgradera från i7-970 till haswell? jag har inte lyckats klocka min i7-970 (6 kärnor) alls med noctua kylaren .. jag vill ju va med på 5ghz klubben kan nån hjälpa mig?

Din i7-970 kommer klara sig något år till skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Vad ligger temperaturerna på? Med tanke på hur mycket Intel skryter med den låga energiförbrukningen tycker jag att även temperaturerna borde hållas nere...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Ja men visst då sätter jag mig ner i köket o börjar fila på en ny arkitektur.

Hade AMD haft en prolle som var snabbare än intels så kan ja fan satsa min själ på att Intel hade gjort allt i deras makt att återta prestandatronen, nu är det inte så och därför pissar intel på allt och alla och satsar på funktioner som ingen vill ha. Varför? För det har dom råd att göra.

Ja, men AMD har det inte. Och visst, Intel kanske skulle satsa mycket på att återta prestandatronen om nu AMD hade varit den bästa. Men till priset av 50% högre TDP? Till priset av mycket större processorer? Intel vill gå med vinst, och pengarna i konsumentmarkanden ligger inte hos högpresterande processorer. Se på AMD till exempel. De försöker satsa så mycket som möjligt på Bulldozer och senare, men vad hjälper det. Deras ekonomi är hemsk, till skillnad från Intel som faktiskt skär guld med täljkniv.

Jag önskar att du kunde förstå att funktionerna de lägger till är funktioner som antingen de anser vara viktiga, till exempel integrerad spänningsregulator, eller funktioner som de flesta användare vill ha. Folk bryr sig inte om att deras processor är snabbare om den väl duger, folk vill ha en bra upplevelse. De får denna upplevelse genom bättre integrerad grafik, de får den genom att ha en SSD och de får den genom att ha en bättre skärm.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Vad ligger temperaturerna på? Med tanke på hur mycket Intel skryter med den låga energiförbrukningen tycker jag att även temperaturerna borde hållas nere...

Problemet är att trots en lägre värmeutveckling så är det också mindre yta att sprida denna värme över. Alltså blir den varmare. Jag hittade detta test i alla fall, så jag hoppas att du får ut något från det.

http://www.legitreviews.com/article/2203/13/

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Tidigare skrevs det om en "USB bugg" i första steppingen av Haswell, är processorerna ute i handeln just dessa cpu´s med usb bugg?
Någon som vet?

Kanske något att att upp på fredagspanelen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av visa:

Därför man inte bör dra en sådan slutsats av lusläsning. Nämt i testet sker den större förändringen i de bärbara varianterna med funktioner som sparar ström och med det mindre värmeutvecklkng, dessutom är de integrerade grafikkretsarna ett större hopp över de tidigare. En arkitektur som gynnar många som ska köpa en ny laptop

Prestandan gynnar ingen, suttit precis som många andra och tittat på en ultrabooks. Då är det sjukt tråkigt att man inte kan hitta nått med ~650m prestanda för under 10 lax. Trodde verkligen gt3 skulle kliva upp till den prestandas, men icke... Äh är väll bara å vänta 2 år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Yarre_k:

Tidigare skrevs det om en "USB bugg" i första steppingen av Haswell, är processorerna ute i handeln just dessa cpu´s med usb bugg?
Någon som vet?

Kanske något att att upp på fredagspanelen

Såvitt jag vet finns USB-buggen kvar i dessa processorer, men den är å andra sidan ganska oförarglig. Det enda som kan hända är att program som använder en fil på ett USB-minne avbryts om datorn går ned i viloläge och du får öppna filen manuellt på nytt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Testerna reflekterar ju inte alla förbättringar som faktiskt finns i Haswell.

Skillnaden mellan Haswell och äldre CPUer kommer att växa med tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd redigerad ***

Inlägg som bröt mot trivselreglerna har redigerats. Argumentera gärna, men gör det utan personangrepp tack.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Är i7 870 jämförbar med i7 920? såg att det inte fanns någon s 1366 i testet därav frågan lite nyfiken på hur en snart 5 år gammal processor står sig i förhållande till dagens.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av saddam:

Åtta st SPARC T5 cpuer är nästan tre gånger så snabba som 8st POWER7 cpuer på SPECjEnterprise2010 benchmarks:
https://blogs.oracle.com/BestPerf/entry/20130501_sparc_t5_8_s...

Om du varit det minsta kritisk här så hade du noterat att man jämför sig inte mot den senaste POWER7 modellen, medan T5 definitivt är den senaste.
WebLogic 12c on Oracle SPARC T5-8 delivers half the transactions per core at double the cost of the WebSphere on IBM Power7

Skrivet av saddam:

Sen finns det andra benchmarks, inkl x86 servrar, t.ex. "rå heltal och flyttalsprestanda där Intel krossar SPARC cpuer". T.ex. SPEC CPU2006 benchmarks. Då är SPARC T5 ungefär dubbelt så snabb som t.ex. E7.
https://blogs.oracle.com/BestPerf/entry/20130326_sparc_t5_spe...

Åter igen, hur vore det med lite källkritik? Hur opartiska tror du "blogs.orable.com" är? Man en 8 CPU-sockel SPARC T5 med en, vad man hävdar, 8 sockel E7-4870. Problemet? E7-4870 stödjer maximalt 4 sockets och det är definitivt inte den snabbaste modellen då den är klockad på 2.4GHz. Endera borde man jämfört mot E7-8837 som faktiskt stödjer 8 CPU-socklar (och är klockad på 2.66GHz) eller så borde man jämfört med den snabbaste E5-4xxx modellen som är klockad runt 3GHz.

Och det är innan vi ignorera det faktum att här är det helt plötsligt inte viktigt att jämföra lika många CPU-kärnor som det var när man jämförde sig med POWER7. Så med dubbelt så många socklar alt. så använde man ett kluster med 2x (4x E7-4870) och med fyrdubbelt (eller bara dubbelt om man körde med kluster) så spöar man en icke-top of the line Intel Xeon. Rejält imponerande.

Visst hade Intel kunnat dubblat antal CPU-kärnor från IVB->HSW och säga att man nu är 100% snabbare (vilket är vad som hände mellan T4->T5), men vilken nytta är det för en den genomsnittliga desktop-användaren där enkeltråd-prestanda är långt mycket viktigare än aggregerad prestanda?
Jämför du prestanda per CPU-kärna så ligger SPARC ännu långt efter både POWER och Xeon, något som inte är helt oviktigt för servers heller då många riktigt dyra programvaror har en licens som säger att du betalar efter hur många fysiska CPU-kärnor du ska köra på (CPU-trådar räknas alltså inte). Hur ekonomiskt blir det då med en CPU som bara är snabb för den har många kärnor i ett och samma chassi?

SPARC T5 spöar inte ens Westmere baserade Xeons om man tittar på prestanda per CPU-kärna (och det trots T5:ans 16 trådar per kärna som är användbart på serverlaster)

Dold text

Ska däremot erkänna att jag helt missat att man släppt SPARC T5 för någon månad sedan, fast jag är knappast ensam om att inte längre följa utvecklingen på SPARC om man tittar på hur omsättningen för försäljning av SPARC-servers gått de senaste 3 åren...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer