Permalänk
Avstängd

Koppla switch till switch osv...?

Hej!

Har inte kommit på några egna slutsatser gällande detta än, så jag ställer frågan till er...

Har BBB via Bredbandsuttaget därmed 5 dynamiska ip adresser, har dragit en cat5e ifrån det till en 24-portars gbit switch, därifrån har jag i sin tur en cat5e till min ASUS router, och en cat5e till digitalboxen samt en cat5e till min xbox 360.

Min fråga är slutligen, om jag drar en cat5e ifrån 24-portars switchen till en 8-portars switch, tar den upp en av ipadresserna eller relayar den ifrån den första bara och delar ut?

Klurat lite på det här då och då, då jag skulle behöva sätta en switch bakom tv bänken.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Normalt sett tar en switch inte upp någon IP-adress.

Permalänk
Skrivet av GladiatorN:

Min fråga är slutligen, om jag drar en cat5e ifrån 24-portars switchen till en 8-portars switch, tar den upp en av ipadresserna eller relayar den ifrån den första bara och delar ut?.

Switchen jobbar på lager två och ipadresser på lager tre, enligt OSI-modellen. Så adresserna påverkas inte.

Om inte de är administrerbara switchar så att de hämtar var sin adress med dhcp. I så fall "tappar" du adresser. Om de stödjer ipv6 kan du ändra så de använder det enbart, så slipper du förbruka v4-adresser på switcharna - glöm inte att skriva upp v6-adresserna först, det vill säga adresserna som börjar på "fe80:"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GladiatorN:

Hej!

Har inte kommit på några egna slutsatser gällande detta än, så jag ställer frågan till er...

Har BBB via Bredbandsuttaget därmed 5 dynamiska ip adresser, har dragit en cat5e ifrån det till en 24-portars gbit switch, därifrån har jag i sin tur en cat5e till min ASUS router, och en cat5e till digitalboxen samt en cat5e till min xbox 360.

Min fråga är slutligen, om jag drar en cat5e ifrån 24-portars switchen till en 8-portars switch, tar den upp en av ipadresserna eller relayar den ifrån den första bara och delar ut?

Klurat lite på det här då och då, då jag skulle behöva sätta en switch bakom tv bänken.

Beror på vad du har för switch, så kallade "smart" switchar och Layer 2/3 switchar har oftast så att dem tar en DHCP adress för att kunna styras (om det finns en aktiv DHCP server, annars så kör den fallback på en statisk adress).

I dem flesta fallen så kommer en sådan "smart" switch eller Layer 2/3 switch förkonfad med en statisk ip adress, så den tar då ingen DHCP adress.

Är det en enkel icke konfigurerbar switch (dvs inget stöd för vlan, eller liknande) så är det bara en dum enhet och bara skickar vidare trafiken.

Så, slutsats:

Är det en "smart" switch alt Layer 2/3 switch så kan dem ta en DHCP adress som standard om det finns en aktiv DHCP server, eller så har dem en statisk för konfigurerad ip adress, kolla instruktionsboken för switchen.

Är det en så kallad "dum" switch (enkel, billig) så kan man inte konfigurera den, och tar således inte upp en ip adress.

Åter kom med märke + modellnumret för switcharna du har för vidare hjälp om du vill ha en säkrare bekräftelse hur det ligger till med just dina switchar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Bra svar, tack för klargörandet, 24 portars switchen är en Netgear GS724T smart switch, som stödjer DHCP och statisk adress, är inte helt säker i nuläget vad den kör på, efter den så har jag tänkt att möjligtvis använda små 5/8 portars som ej är konfigurerbara.

Jag brukade normalt sett konfigurera Netgear switchen via webinterfacet genom att connecta till 192.168.0.239, funkar dock inte nu efter jag flyttade ifrån Com Hem hus där jag körde den efter modemet/routern, nu har jag mina datorer för vanligt bruk inkopplade i routern och kommer således inte åt switchen via det sättet längre, prövade att flytta över mig själv till switchen med den stationära datorn, men kom inte åt att konfigurera då heller, når inte adressen längre...

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GladiatorN:

Bra svar, tack för klargörandet, 24 portars switchen är en Netgear GS724T smart switch, som stödjer DHCP och statisk adress, är inte helt säker i nuläget vad den kör på, efter den så har jag tänkt att möjligtvis använda små 5/8 portars som ej är konfigurerbara.

Jag brukade normalt sett konfigurera Netgear switchen via webinterfacet genom att connecta till 192.168.0.239, funkar dock inte nu efter jag flyttade ifrån Com Hem hus där jag körde den efter modemet/routern, nu har jag mina datorer för vanligt bruk inkopplade i routern och kommer således inte åt switchen via det sättet längre, prövade att flytta över mig själv till switchen med den stationära datorn, men kom inte åt att konfigurera då heller, når inte adressen längre...

Du måste manuellt ställa in datorn så den är på samam nät som switchen om du kör dhcp så får du en publik ip via ispn och då får du sätta datorn till tex 192.168.0.10 för att nå switchens admininterface, när du ställer om datorn tapper du kontakten med internet men när du konfat klart switchen så slår du på dhcp i datorn igen och då når du internet men inte switchen.
Du kan ev även använda ett virtuellt nätverksinterface så du kan använda 2 olika ip samtidigt
http://www.techstaty.com/virtual-ips-on-microsoft-windows/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar som om netgear switchen är dhcp som standard. Den får alltså en adress från ISP. Kopplar du dig på routern tillsammans med switchen (starta om switchen för att trigga dhcp) kan du se vilken adress routern delar ut och där kan du logga in och sätta en statisk adress. Om du inte behöver konfigurera gör du det för att frigöra en adress från den pott ISP gett dig, vill du in och konfa kan du läsa mrqaffes inlägg