ASUS Xonar Essence STX vs DAC?

Permalänk
Medlem

ASUS Xonar Essence STX vs DAC?

Hej!

Har nyss införskaffat mig ett par Philips Fidelio X1 men behöver en ny ljudkälla då mitt inbyggda i moderkortet är crap!

Jag har kollat lite på PCIe ljudkort och USB DACer men kan inte riktigt bestämma mig. Då hörlurarna redan var dyra så vill jag inte spendera hur mycket som helst utan min budget ligger runt samma prisklass som ASUS Xonar Essence STX, vilket blir ljudkortet jag köper om jag inte återfår samma kvalitè av en DAC i samma prisklass

Jag kommer att använda hörlurarna till ganska mycket spel (bör ha support för virtuellt surround om inte alla DACer redan har support för det) men även till musik.

Tips på bra USB DAC till Philips Fidelio X? Kör helst en DAC då jag även kan använda min laptop till den men om ljudkvalitén blir sämre i samma prisklass så blir det ett Essence STX

Tack o hej!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ska man vara petig så passar stx inte så bra ihop med X1 mest på grund av den höga utgångsimpedansen på 10ohm, en Objective O2 hade varit mer lämplig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ska man vara petig så passar stx inte så bra ihop med X1 mest på grund av den höga utgångsimpedansen på 10ohm, en Objective O2 hade varit mer lämplig.

Intressant! Är det den som kallasO2+ODAC? Är Fiio E10 bra för X1? Är också intresserad av bra DAC då jag precis beställt samma lurar som TS. Har hört att man ska byta kabeln som följer med till en med lägre Ohm men jag misstänker att en riktig DAC är viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Intressant! Är det den som kallasO2+ODAC? Är Fiio E10 bra för X1? Är också intresserad av bra DAC då jag precis beställt samma lurar som TS. Har hört att man ska byta kabeln som följer med till en med lägre Ohm men jag misstänker att en riktig DAC är viktigare.

Tror du blandar ihop grejer lite, en DAC omvandlar digitalt till analogt och har inget med hörlurar att göra däremot finns det ju hörlursförstärkare med eller utan dac så det är nog det som du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ska man vara petig så passar stx inte så bra ihop med X1 mest på grund av den höga utgångsimpedansen på 10ohm, en Objective O2 hade varit mer lämplig.

What?? Vilket PCIe ljudkort passar isf bäst med Philips Fidelio X? Ger t.ex. ett Xonar DX bättre prestanda än ett Essence STX da dessa är parade med Fidelio X1?

Nagra fler USB DAC:er som passar bra ihop med Fidelio X1?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

What?? Vilket PCIe ljudkort passar isf bäst med Philips Fidelio X? Ger t.ex. ett Xonar DX bättre prestanda än ett Essence STX da dessa är parade med Fidelio X1?

Nagra fler USB DAC:er som passar bra ihop med Fidelio X1?

Tror de bästa är kanske att köpa nåt bra pcie-kort för gaming och sen komplettera med nån bra separat hörlursförstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort rekommenderar ni för Philips Fidelio X1, om Essence STX inte är så bra parat ihop med dem? Har tittat lite på Titanium HD, funkar det bra eller finns det bättre alternativ för mindre krona för just dessa lurar?

Fungerar en DAC bra för gaming (tänkte mer på virtuellt surround så som Dolby Headphone osv)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Icte:

Vilket ljudkort rekommenderar ni för Philips Fidelio X1, om Essence STX inte är så bra parat ihop med dem? Har tittat lite på Titanium HD, funkar det bra eller finns det bättre alternativ för mindre krona för just dessa lurar?

Fungerar en DAC bra för gaming (tänkte mer på virtuellt surround så som Dolby Headphone osv)?

1. Billigare gamingkort + O2.
2. Nej en DAC har ingen positional audio CMSS-3D, Dolby Headphone eller SBX som en del gamingkort. Men om allt sköts via mjukvara kanske det blir bra ändå. Beror på vilket spel.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

1. Billigare gamingkort + O2.
2. Nej en DAC har ingen positional audio CMSS-3D, Dolby Headphone eller SBX som en del gamingkort. Men om allt sköts via mjukvara kanske det blir bra ändå. Beror på vilket spel.

Säg Battlefield 4 eller Call of Duty: Ghosts.

Men du menar alltså att det är bättre att skaffa ett ljudkort och sen koppla det till en extern DAC via optisk kabel? Är det inte bara bättre att spara pengarna och köpa en USB DAC istället, så som Audioquest Dragonfly?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Säg Battlefield 4 eller Call of Duty: Ghosts.

Men du menar alltså att det är bättre att skaffa ett ljudkort och sen koppla det till en extern DAC via optisk kabel? Är det inte bara bättre att spara pengarna och köpa en USB DAC istället, så som Audioquest Dragonfly?

O2 är bara en förstärkare, så du använder DAC:en i ljudkortet.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

O2 är bara en förstärkare, så du använder DAC:en i ljudkortet.

Behöver man verkligen en förstärkare för Fidelio X1? De har ju en väldigt låg impedans?

EDIT: På tal om ljudkort, har ni några förslag på något billigt kort OM det nu skulle paras ihop med O2+ODAC?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av pecill:

O2 är bara en förstärkare, så du använder DAC:en i ljudkortet.

Tack. Precis så. Ljudkortet för hantering av positional audio och DA-omvandling. Sedan O2 för att förstärka signalen korrekt. Så kör jag f.n. Tycker det ger bäst resultat i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Behöver man verkligen en förstärkare för Fidelio X1? De har ju en väldigt låg impedans?

EDIT: På tal om ljudkort, har ni några förslag på något billigt kort OM det nu skulle paras ihop med O2+ODAC?

Om du har O2 och ODAC behövs inget vanligt ljudkort. Tillsammans kan man säga att O2+ ODAC blir som ett externt ljudkort utan "lulllull". Du kopplar alltså USB-ODAC-O2-Lurar.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tack. Precis så. Ljudkortet för hantering av positional audio och DA-omvandling. Sedan O2 för att förstärka signalen korrekt. Så kör jag f.n. Tycker det ger bäst resultat i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket ljudkort och hörlurar använder du dig av?

Skrivet av pecill:

Om du har O2 och ODAC behövs inget vanligt ljudkort. Tillsammans kan man säga att O2+ ODAC blir som ett externt ljudkort utan "lulllull". Du kopplar alltså USB-ODAC-O2-Lurar.

Var kan man köpa O2 och ODAC? Hittar inget på amazon.co.uk eller prisjakt Bara eBay då?

Vad är att föredra? O2+ODAC eller O2+PCI-e ljudkort för bästa positionering (spel och filmer) och ljud (musik)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Icte:

Vilket ljudkort och hörlurar använder du dig av?

Var kan man köpa O2 och ODAC? Hittar inget på amazon.co.uk eller prisjakt Bara eBay då?

Vad är att föredra? O2+ODAC eller O2+PCI-e ljudkort för bästa positionering (spel och filmer) och ljud (musik)?

Jag kör Auzentech Prelude X-Fi + O2 för spel.
Benchmark DAC1 vid musik oftast. Har fler DAC:ar och hörlursförstärkare.
Lurar varierar men för spel oftast Denon D2000 när jag vill ha en sluten lur. Annars Fidelio X1, HE-400/HE-500, LCD-2 eller något annat beror på humör.

För spel köp ett ljudkort om du vill ha positional audio, uppgradera med en O2 eller annan hörlursförstärkare om du tycker det behövs. Fidelio X1 verkar prestera rätt ok tillsammans med det mesta. Annars fungerar spel med en DAC + hörlursförstärkare också men positionering kan eventuellt bli lidande, beror nog på vilket spel det gäller. För musik extern DAC + hörlursförstärkare. Film ingen åsikt där använder jag inte hörlurar.
O2 finns hos Epiphany Acoustics och Head-n-Hifi.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Icte:

Säg Battlefield 4 eller Call of Duty: Ghosts.

Angående ljudet i BF4 kanske denna video kan vara till hjälp. Viktigt att stänga av all typ av virtual surround i datorn när man kör denna, ren stereo headphone ska det vara. Annars blir det kaka på kaka.
http://www.youtube.com/watch?v=d1_20T8x_OI&src_vid=HJtJpD2beK...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen, det blir att börja med ett ljudkort då!

Vilka av dessa ljudkort är bäst för spel och musik (mest prestanda för pengarna)?

  • ASUS Xonar Essence ST

  • ASUS Xonar Essence STX

  • Auzentech Prelude X-Fi 7.1

  • Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD

Andra förslag? Har f.ö. hört att Essence ST är lite bättre än STX p.g.a. någon jitterklocka? + Att jag har sitter på en Rampage III Gene och har en PCI plats

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Icte:

Tack för informationen, det blir att börja med ett ljudkort då!

Vilka av dessa ljudkort är bäst för spel och musik (mest prestanda för pengarna)?

  • ASUS Xonar Essence ST

  • ASUS Xonar Essence STX

  • Auzentech Prelude X-Fi 7.1

  • Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD

Andra förslag? Har f.ö. hört att Essence ST är lite bättre än STX p.g.a. någon jitterklocka? + Att jag har sitter på en Rampage III Gene och har en PCI plats

Prelude har nog utgått, så skippa den. Dessutom svårt att svara på frågan. En del föredrar CMSS-3D och väljer ett X-Fi kort. STX stöder väl Dolby Headphone som andra föredrar. Creative Z osv kan ju vara ett alternativ också. Där är det väl SBX som sköter headphone surroundet. En del skiter i virtual surround i spel men då bör DAC+hörlursförstärkare fungera lika bra eller bättre, det är i mina öron hursomhelst det bättre valet för musik.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Prelude har nog utgått, så skippa den. Dessutom svårt att svara på frågan. En del föredrar CMSS-3D och väljer ett X-Fi kort. STX stöder väl Dolby Headphone som andra föredrar. Creative Z osv kan ju vara ett alternativ också. Där är det väl SBX som sköter headphone surroundet. En del skiter i virtual surround i spel men då bör DAC+hörlursförstärkare fungera lika bra eller bättre, det är i mina öron hursomhelst det bättre valet för musik.

Går det att jämföra olika virtuella surround på t.ex. YouTube (såg en massa klipp där)? Eller är YouTube en dålig källa för att se vilket virtuellt surround man gillar bäst?

Vad är skillnaden mellan olika virtuella surround?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Går det att jämföra olika virtuella surround på t.ex. YouTube (såg en massa klipp där)? Eller är YouTube en dålig källa för att se vilket virtuellt surround man gillar bäst?

Vad är skillnaden mellan olika virtuella surround?

Allt bror ju nästan på vad du har för grejer. Själv tror inte youtube är det bästa sättet att jämnföra ljud på. Kan själv nästan ingenting om ljud och kan ha fel i det jag skriver. Tycker iallafall att det är en intressant tråd och kommer att följa den, är själv intresserad i ljudkort/dac/amp just nu.

Lycka till! Glöm inte att skriva i framtiden hur det gick och vad du tycker om det blir något köp.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Allt bror ju nästan på vad du har för grejer. Själv tror inte youtube är det bästa sättet att jämnföra ljud på. Kan själv nästan ingenting om ljud och kan ha fel i det jag skriver. Tycker iallafall att det är en intressant tråd och kommer att följa den, är själv intresserad i ljudkort/dac/amp just nu.

Lycka till! Glöm inte att skriva i framtiden hur det gick och vad du tycker om det blir något köp.

Nu när jag är mer påläst så har jag kommit fastnat för följande två kort (förklaring följer):

Å ena sidan finns ASUS Xonar Essence ST. Riktigt bra ljud, bra för filmer och musik (är rilktigt bra med Philips Fidelio X1 tydligen). Kör dock med Dolby Headphones vilket är helt OK men det kunde vara bättre (lite för dovt i min åsikt, för djup bas). Fungerar bra med action-filmer skulle jag tro men kanske inte så bra med FPS-spel som Battlefield 4? Sen så hör man tydligen riktigt bra genom väggar vilket skulle vara en fördel i FPS-spel men kanske inte lika realistiskt

Å andra sidan finns Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD. Ett bra kort, inte lika bra ljudmässigt som Essence ST/STX (de sistnämnda funkar bättre för musik och filmer) men har CMSS-3D vilket tydligen är riktigt bra! Efter att ha hört ett antal videoklipp med både CMSS-3D och Dolby Headphone (jag vet, inte riktigt samma sak men det ger mig en bra bild i alla fall) så vinner CMSS-3D. MEN jag har inte hört just Essence ST/STX med Dolby Headphone utan bara Xonar DGX och DX så vet inte riktigt om skillnaden är stor då Essence ST/STX allmänt har bättre ljud...

Sedan så har jag mitt inbyggda ljudkort i moderkortet (ett Rampage III Gene). Denna kör med ett SupremeFX X-Fi och jag TROR att den har inbyggd CMSS-3D (läste det någonstans, någon som kan konfirmera detta?). Om den har det så kan jag nog kaaanske ignorera kvalitén i ljudet och köra med det i vissa spel där det låter bättre än Dolby Headphone

Men nu är min stora fråga - vad hade NI gjort i min sits? Offrat lite ljudkvalité för CMSS-3D eller kört med Dolby Headphone för bättre ljudkvalité? Nu vet jag ju inte hur pass stor skillnad det är mellan Titanium HD och Essence ST/STX i ljudkvalité men från det jag läst så är den ganska stor.. eller?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ok nu gör jag så här istället:

Ni som spelar Battlefield 4, vad föredrar ni: Dolby Headphone (vilken av dem isf) eller CMSS-3D? Varför?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Fyndjägare

Finns en tråd på Overclock där en del testat BF4 med både STX och Zxr. Verkar som Zxr föredras. Men jag är lite orolig att line-outen på Zxr inte går att ställa in på SBX Headphone surround, innebär att man inte kan utnyttja läget om man hänger på en O2 tex. Osäker på om det stämmer. Om någon har Zxr så testa gärna.

http://www.overclock.net/t/1439025/zxr-vs-stx-for-fps

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Finns en tråd på Overclock där en del testat BF4 med både STX och Zxr. Verkar som Zxr föredras. Men jag är lite orolig att line-outen på Zxr inte går att ställa in på SBX Headphone surround, innebär att man inte kan utnyttja läget om man hänger på en O2 tex. Osäker på om det stämmer. Om någon har Zxr så testa gärna.

http://www.overclock.net/t/1439025/zxr-vs-stx-for-fps

Ja jag har även kollat på ZxR men har knappt sett någon som direkt jämför ljudet med STX.. Har lyssnat lite på SBX Headphone surround (är inte det en rebranded THX TruStudio Pro? Låter ganska likt imho) och jag tror jag föredrar det över Dolby Headphone och även CMSS-3D

Jag har för mig att någon sagt att STX har THX TruStudio Pro. Har jag fel? För annars blir det ju ett självklart val för mig Annars blir det ZxR, synd bara att man inte kan köpa kortet separat utan dotterkortet och volymgrejsimojsen Och det där med line-outen på ZxR är något jag får kolla upp, tänkte ju para ihop kortet med en DAC senare någon gång!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Icte:

Ja jag har även kollat på ZxR men har knappt sett någon som direkt jämför ljudet med STX.. Har lyssnat lite på SBX Headphone surround (är inte det en rebranded THX TruStudio Pro? Låter ganska likt imho) och jag tror jag föredrar det över Dolby Headphone och även CMSS-3D

Jag har för mig att någon sagt att STX har THX TruStudio Pro. Har jag fel? För annars blir det ju ett självklart val för mig Annars blir det ZxR, synd bara att man inte kan köpa kortet separat utan dotterkortet och volymgrejsimojsen Och det där med line-outen på ZxR är något jag får kolla upp, tänkte ju para ihop kortet med en DAC senare någon gång!

STX har väl inte THX Trustudio Pro, bara Creative korten som har (tror jag). Också läst att SBX kan vara en rebrand av THX TruStudio Pro. Det här med positional gaming audio, headphone surround och diverse API:er och annat för att hantera detta är fan en djungel. En del nyare spel ska ju hantera headphone surround via sin inbyggda mjukvara, då borde en extern 2-kanals DAC fungera alldeles utmärkt. Verkar som det krävs att man testar själv för att avgöra vilket man föredrar på varje spel. Körde Metro 2033 häromdagen, tyckte ljudbubblan var störst med windows inställt på 5.1 och sedan CMSS-3D Headphone aktiverat via X-Fi kortet, men positionering kändes mer korrekt när jag körde ljudet till ODAC/O2 och hade Windows i Stereo eller Headphone mode (minns inte vilket).

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

STX har väl inte THX Trustudio Pro, bara Creative korten som har (tror jag). Också läst att SBX kan vara en rebrand av THX TruStudio Pro. Det här med positional gaming audio, headphone surround och diverse API:er och annat för att hantera detta är fan en djungel. En del nyare spel ska ju hantera headphone surround via sin inbyggda mjukvara, då borde en extern 2-kanals DAC fungera alldeles utmärkt. Verkar som det krävs att man testar själv för att avgöra vilket man föredrar på varje spel. Körde Metro 2033 häromdagen, tyckte ljudbubblan var störst med windows inställt på 5.1 och sedan CMSS-3D Headphone aktiverat via X-Fi kortet, men positionering kändes mer korrekt när jag körde ljudet till ODAC/O2 och hade Windows i Stereo eller Headphone mode (minns inte vilket).

Då försvinner Essence ST/STX korten ur leken! GIllar inte Dolby Headphone i spel, allt blir så.. eko-igt?
Har du testat THX förresten? Vad föredrar du isf - THX eller CMSS-3D? Varför?

Nu väljer jag isf mellan Titanium HD och ZxR. CMSS-3D var något jag gillade men efter att lyssnat på THX/SBX så verkar dessa låta bättre Jag tror faktiskt det blir ett ZxR för mig, kanske försöka sälja dotterkortet senare (om någon ens kommer att köpa det >.<). Har läst någonstans att ljudet är bättre på ZxR än på t.ex. Titanium HD när det gäller musik och det är ju en bonus

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Förstår inte hur ni som säger att ni tänker köpa till en O2 eller DAC utöver ljudkortet tänker.. Ljudkorten har ju i sig själva både DAC och hörlursförstärkare, så varför skulle ni vilja köpa till extra? Hela poängen med ljudkortens hårdvara går ju då förlorad och man kunde lika gärna ha köpt O2 + ODAC från början. Såvida man inte absolut måste ha mjukvaran som följer med ljudkorten då, men då har man ju betalat en väldigt massa pengar för halvtaskig programvara.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lyckokaka:

Förstår inte hur ni som säger att ni tänker köpa till en O2 eller DAC utöver ljudkortet tänker.. Ljudkorten har ju i sig själva både DAC och hörlursförstärkare, så varför skulle ni vilja köpa till extra? Hela poängen med ljudkortens hårdvara går ju då förlorad och man kunde lika gärna ha köpt O2 + ODAC från början. Såvida man inte absolut måste ha mjukvaran som följer med ljudkorten då, men då har man ju betalat en väldigt massa pengar för halvtaskig programvara.

För att O2 låter bättre än ljudkortets hörlursförstärkare (enligt mig).
Jag kör oftast ljudkort + O2 för spel.
Benchmark eller ODAC + O2 för musik och ibland spel. Men min ODAC ligger mest o vilar nu.
Ljudkort + extern DAC fyller ingen funktion men det är det väl ingen som påstått heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Och det där med line-outen på ZxR är något jag får kolla upp, tänkte ju para ihop kortet med en DAC senare någon gång!

Skrivet av Mumu55:

För att O2 låter bättre än ljudkortets hörlursförstärkare (enligt mig).
Jag kör oftast ljudkort + O2 för spel.
Benchmark eller ODAC + O2 för musik och ibland spel. Men min ODAC ligger mest o vilar nu.
Ljudkort + extern DAC fyller ingen funktion men det är det väl ingen som påstått heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du att ljudkortets DAC är bättre än ODACen eller är det effekterna i kortet som du är ute efter?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma problem. Funderar på FiiO E10 och köra mikrofonen på asus xonar ds. Kan det bli några problem där med drivrutiner?

Eller är det bättre med asus xonar d1x eller asus xonar dx och en amp?

Använder DT 990 hörlurarna

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+