Ny tv för högst 9000kr. Vill gärna ha tips m.m!!

Permalänk
Medlem

Ny tv för högst 9000kr. Vill gärna ha tips m.m!!

Hej på er !

Tänkte höra om lite förslag på tv apparater!
Gärna lite varför ni tycker X-tv:n är bra osv.

Jag har själv kommit fram till dessa två:

Philips 47PFL6008S 7990kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1706593

Samsung UE46F7005 7990kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1723147

Har någon av er någon av dessa eller liknande och kan berätta lite vad ni tycker?
Tex hur är kontrollerna till Philips med tangentbord på baksidan, och hur är Samsungs touch fjärrkontroll.
Sega i menyerna? (har hört lite om att philips kan vara lite sega, men detta gäller kanske bara äldre tv?)
Har jag missat någon annan trevlig tv-apparat?!
Minst vill jag ha en 46" och gärna lite trevliga funktioner som tex netflix m.m

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1682251 Panasonics plasma tv apparater brukar vara populära, har själv ingen erfarenhet men denna har fått både bra användaromdömen och bra recensioner

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1682251 Panasonics plasma tv apparater brukar vara populära, har själv ingen erfarenhet men denna har fått både bra användaromdömen och bra recensioner

Har en själv.
Den är gryyyyyym. Sjukt bra bild. Mjuk och extremt naturlig. Som att kolla ut ur fönstret. Mycket bra svärta och djup också. Tex i de äldre star trek filmerna.

Buzzing hörs kanske 10cm från tvn. Mer än det och det hörs inte. Endast bakom tvn också. Aldrig framför.
Ljusstyrkan imponerar. Hade inte höga förväntningar men helt ok.

För priset, finns inget bättre.

Dessutom är smart funktionerna ganska trevligt att ha då och då. Inget jag använder mycket men det verkar fungera bra.

Det enda dåliga är att kartongen är ful

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Har en själv.
Den är gryyyyyym. Sjukt bra bild. Mjuk och extremt naturlig. Som att kolla ut ur fönstret. Mycket bra svärta och djup också. Tex i de äldre star trek filmerna.

Buzzing hörs kanske 10cm från tvn. Mer än det och det hörs inte. Endast bakom tvn också. Aldrig framför.
Ljusstyrkan imponerar. Hade inte höga förväntningar men helt ok.

För priset, finns inget bättre.

Dessutom är smart funktionerna ganska trevligt att ha då och då. Inget jag använder mycket men det verkar fungera bra.

Det enda dåliga är att kartongen är ful

Spelar du något på den? Om ja, hur upplever du inpuglagget? Har hört att det ligger på runt 70-80ms vilket inte låter speciellt spelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InvisibleBow:

Spelar du något på den? Om ja, hur upplever du inpuglagget? Har hört att det ligger på runt 70-80ms vilket inte låter speciellt spelbart.

Har inte testat att spela på den. Ska göra det imorgon. Dock spelar jag aldrig på tv men kan vara bra att veta för att informera andra.

Permalänk
Skrivet av InvisibleBow:

Spelar du något på den? Om ja, hur upplever du inpuglagget? Har hört att det ligger på runt 70-80ms vilket inte låter speciellt spelbart.

Något åt de hållet, men GT-serien har betydligt lägre input lag. Vill du ha den som är "bäst" lämpad för spelande så är det nog Sony's w805, ligger på runt 8ms

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InvisibleBow:

Spelar du något på den? Om ja, hur upplever du inpuglagget? Har hört att det ligger på runt 70-80ms vilket inte låter speciellt spelbart.

Jag har 42-tumsversionen av ST60, och det är mycket riktigt ganska mycket input lag. Det blir avsevärt bättre med "game mode" påslaget - tillräckligt bra för att spela icke-FPS med handkontroll i alla fall. Jag har bara spelat lite Assassin's Creed 4. Att spela spel med mus är otänkbart. FPS med handkontroll vågar jag inte uttala mig om, det är nog upp till hur kräsen man är.

I övrigt är det en ruskigt fin TV. Bilden är helt fantastisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag har 42-tumsversionen av ST60, och det är mycket riktigt ganska mycket input lag. Det blir avsevärt bättre med "game mode" påslaget - tillräckligt bra för att spela icke-FPS med handkontroll i alla fall. Jag har bara spelat lite Assassin's Creed 4. Att spela spel med mus är otänkbart. FPS med handkontroll vågar jag inte uttala mig om, det är nog upp till hur kräsen man är.

I övrigt är det en ruskigt fin TV. Bilden är helt fantastisk.

Upplever du buzzing på din?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foxzox7:

Upplever du buzzing på din?

Ja, men mitt kylskåp överröstar det, så jag ser det inte som ett problem.

Det är baksidan av TV:n som "buzzar" lite, det är oerhört svårt att urskilja framför TV:n om det inte är helt knäpptyst i rummet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Jag har 42-tumsversionen av ST60, och det är mycket riktigt ganska mycket input lag. Det blir avsevärt bättre med "game mode" påslaget - tillräckligt bra för att spela icke-FPS med handkontroll i alla fall. Jag har bara spelat lite Assassin's Creed 4. Att spela spel med mus är otänkbart. FPS med handkontroll vågar jag inte uttala mig om, det är nog upp till hur kräsen man är.

I övrigt är det en ruskigt fin TV. Bilden är helt fantastisk.

Okej. Tack för svaret. Det enda jag egentligen tänkt spela är väl GTA V med handkontroll när det släpps till PC. FPS körs på PC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Ja, men mitt kylskåp överröstar det, så jag ser det inte som ett problem.

Det är baksidan av TV:n som "buzzar" lite, det är oerhört svårt att urskilja framför TV:n om det inte är helt knäpptyst i rummet.

Förresten, har du märkt av några inbränningar osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Något åt de hållet, men GT-serien har betydligt lägre input lag. Vill du ha den som är "bäst" lämpad för spelande så är det nog Sony's w805, ligger på runt 8ms

Sony W6 har ännu lägre input lag.

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av InvisibleBow:

Förresten, har du märkt av några inbränningar osv?

Jag har inte haft min så länge, men inget än.
Dessutom finns det en skärmtvättsfunktion som verkar fungera väldigt bra. Den tar bort inbränningar om man fått det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Jag har inte haft min så länge, men inget än.
Dessutom finns det en skärmtvättsfunktion som verkar fungera väldigt bra. Den tar bort inbränningar om man fått det.

Okej, tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Något åt de hållet, men GT-serien har betydligt lägre input lag. Vill du ha den som är "bäst" lämpad för spelande så är det nog Sony's w805, ligger på runt 8ms

Däremot får man inte samma bildkvalitet.

Gt-serien har tillräckligt låg inputlag. Inte värt att offra bildkvalitet för några få ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Ja, men mitt kylskåp överröstar det, så jag ser det inte som ett problem.

Det är baksidan av TV:n som "buzzar" lite, det är oerhört svårt att urskilja framför TV:n om det inte är helt knäpptyst i rummet.

Så fort har 10-20 cm avstånd från tvn hörs det inte på min.
kanske jag som fått ett bra exemplar. Men har inte testat när det är knäpptyst då även jag har ett kylskåp som låter lite grann.

Permalänk
Medlem

Sent svar kanske , men tack för all hjälp! har nu beställt panasonic tv:n!
En liten fråga då är om någon har erfarenhet från kompletts till dörren leverans, tror ni jag har tv:n imorgon? bor i malmö och när jag har beställt till deras pick-up butik var prylarna där dagen efter.

Och är det någon som pillat med inställningarna till denna tv och kan ge med sig av lite settings 😇😁

Tack igen för hjälpen hoppas jag får en tv med inget/väldigt lite "buzzing"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrMadMax:

Sent svar kanske , men tack för all hjälp! har nu beställt panasonic tv:n!
En liten fråga då är om någon har erfarenhet från kompletts till dörren leverans, tror ni jag har tv:n imorgon? bor i malmö och när jag har beställt till deras pick-up butik var prylarna där dagen efter.

Och är det någon som pillat med inställningarna till denna tv och kan ge med sig av lite settings 😇😁

Tack igen för hjälpen hoppas jag får en tv med inget/väldigt lite "buzzing"

Skickades från m.sweclockers.com

Ang. inställningar. Här kommer lite bra inställningar, vissa är självklart personliga preferenser, men om du som jag gillar en "ren" och naturtrogen bild så tror jag att detta kommer spara lite tid för dig:

Picture:

  • Viewing Mode = True Cinema

  • Ambient Sensor = Off (viktigt, annars sänks ljusstyrkan jättemycket)

  • Intelligent Frame Creation = Min (högre än så ger onaturligt flyt och hackande bild i vissa scener)

  • Option Settings -> 1080p Pixel Direct = On (vet inte exakt vad den gör, men det låter väldigt vettigt )

  • Screen Settings -> 16:9 Overscan = Off (annars får du problem med bild från dator)

  • Screen Settings -> Scrolling Bar = "skärmtvätt", om du råkar få lite inbränning så kör du denna en stund, så försvinner det!

Ljudinställningar har jag inte rört, då jag använder riktigt ljud. Finns lite andra inställningar också, men det är mer personligt, t ex ang. smart-funktioner och sånt.

Grattis till ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Ang. inställningar. Här kommer lite bra inställningar, vissa är självklart personliga preferenser, men om du som jag gillar en "ren" och naturtrogen bild så tror jag att detta kommer spara lite tid för dig:

Picture:

  • Viewing Mode = True Cinema

  • [/*][/*][/*]

  • Ambient Sensor = Off (viktigt, annars sänks ljusstyrkan jättemycket)

  • [/*][/*][/*]

  • Intelligent Frame Creation = Min (högre än så ger onaturligt flyt och hackande bild i vissa scener)

  • [/*][/*][/*]

  • Option Settings -> 1080p Pixel Direct = On (vet inte exakt vad den gör, men det låter väldigt vettigt )

  • [/*][/*][/*]

  • Screen Settings -> 16:9 Overscan = Off (annars får du problem med bild från dator)

  • [/*][/*][/*]

  • Screen Settings -> Scrolling Bar = "skärmtvätt", om du råkar få lite inbränning så kör du denna en stund, så försvinner det!

  • [/*][/*][/*]

Ljudinställningar har jag inte rört, då jag använder riktigt ljud. Finns lite andra inställningar också, men det är mer personligt, t ex ang. smart-funktioner och sånt.

Grattis till ett bra köp.

Har nu mottagit och lekt lite med tvn, har följt dina inställningar, funkar bra förutom Intelligent Frame Creation som jag satte på medium? konstigt nog så blev min bild väldigt ryckig om jag hade den på minimum, såg dock att det fanns en uppdatering som jag tänkte köra igenom, men wow vilken bild!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrMadMax:

Har nu mottagit och lekt lite med tvn, har följt dina inställningar, funkar bra förutom Intelligent Frame Creation som jag satte på medium? konstigt nog så blev min bild väldigt ryckig om jag hade den på minimum, såg dock att det fanns en uppdatering som jag tänkte köra igenom, men wow vilken bild!

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, men inte så förvånande. Den inställningen är lite för "intelligent" för sitt eget bästa tror jag, det kan bero på insignalen vad den ger för effekter. Helt klart värt att leka runt lite med, och se vad man föredrar.

Kul att du är nöjd!