Allt om elavtalet Alltid.se

Permalänk
Medlem

"legit"?
Jo, det är säkert hyfsat sunt i sig. Har läst om det tidigare. Frågan är om det är hållbart.

Jag tycker inte att det verkar vara något ha. Någon som tydligen är pigg på att bygga "digitala startups" och nu tror sig ha hittat en affärsidé, för unga.

Citat:

Bakom Alltid finns ett samarbete med elbolaget Borås Elhandel. Elbolaget, som är en del av Vattenfallskoncernen köper elen på den Nordiska elbörsen Nordpool, medan Alltid står för själva paketeringen och försäljningen.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/alltid-vill-infora-fast-m...

Citat:

Vi kommer att skicka en infografik varje månad, så att man kan se hur ens elkonsumtion ser ut.
Appen innehåller även tips på hur man kan sänka sin elkonsumtion och längre fram kommer man att lägga till tävlingsmoment, så att man kan tävla med vänner och grannar om vem som lyckas minska sin konsumtion mest.

Låter ju väldans bra från företagets perspektiv; folk leker med appar och tävlar om att sänka sin förbrukning - till fast kostnad ... där det kan ta ett tag innan kunden "trillar ned" ett trappsteg och får lägre avgift.

Väl att tänka på, för den som inte är så insatt, det handlar om energidelen, nätfakturan kvarstår. För lägenhetskunder, med låg förbrukning, brukar vanliga rörliga avtal vara bättre.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Har kommenterat där inne.
Om du ligger på 800kr/månad nu kommer du få ett högre pris än det som står på hemsidan.

Jag ansökte och fick ett motbud på 379kr i månaden istället. Men då är detta utan nätavgiften. Då hamnar man på samma kostnad som tidigare.

Men som jag skrev i andra tråden. Det kostar ju inget att ansöka. bara att tacka nej till erbjudandet du får om du inte gillar moterbjudandet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltid är ett elavtal med flat rate, som ger dig råkoll och incitament att bli en hållbar elkonsument för dig som bor i lägenhet.

Hur stort är incitamentet att bli "en hållbar elkonsument" när man har "flat rate"?

Milde. Börja med att byta lampor, bildskärmar och utrustning, då är man en god, hållbar, elkonsument. Men de verkar vända sig till unga, och då kanske man kan säga lite vad som helst, så länge man använder ord som råkoll.

Permalänk
Relik 📜

Se där, det fanns redan en tråd..

*trådar ihopslagna*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Två viktiga observationer:

  1. Nätavgiften ingår inte (och den kan vara tämligen kostsam)

  2. Avgiften höjs om man förbrukar mer än normalt. Sänks om man förbrukar mindre än normalt. Men vad är "normalt" enligt dem? Den ytterst viktiga informationen framgår inte, vad jag kan se? 1 KWh i månaden?

Avtalet tecknas med "Alltid.se, c/o Borås Elhandel AB, orgnr. 556613-7765, Box 373, 501 13 Borås".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Osprey:

Hur stort är incitamentet att bli "en hållbar elkonsument" när man har "flat rate"?

Milde. Börja med att byta lampor, bildskärmar och utrustning, då är man en god, hållbar, elkonsument. Men de verkar vända sig till unga, och då kanske man kan säga lite vad som helst, så länge man använder ord som råkoll.

Det sjuka är ju att det inte är flat rate heller

Det är "flate rate" så länge du håller dig till en "Normal" förbrukning. Går du över så har de rätt att fakturera för den elen man använder utöver den fastaavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Två viktiga observationer:

  1. Nätavgiften ingår inte (och den kan vara tämligen kostsam)

  2. Avgiften höjs om man förbrukar mer än normalt. Sänks om man förbrukar mindre än normalt. Men vad är "normalt" enligt dem? Den ytterst viktiga informationen framgår inte, vad jag kan se? 1 KWh i månaden?

Avtalet tecknas med "Alltid.se, c/o Borås Elhandel AB, orgnr. 556613-7765, Box 373, 501 13 Borås".

Visst är det så att nätavgiften inte ingår, som flera har nämnt. Gäller alltid vid byte av elhandlare; vissa samfakturerar dock så att det kan hända att det endast blir en faktura.

I många sammanhang, andra elhandlare, Energimarknadsinspektionen etc. så brukar man t.ex. nämna ca 2000 kWh/år för mindre lägenhetshushåll som normal förbrukning.

Gör du en simpel beräkning på deras sida, för 1 RoK etc. och väljer att titta på jämförelsepris så ser du för noll månaders bindning under 2000 kWh/år: 101,4 öre/kWh detta motsvarar 169 kr per månad, ergo, det anses enligt sidan vara normalförbrukning vid den typen av hushåll.

Permalänk
Skrivet av Osprey:

Visst är det så att nätavgiften inte ingår, som flera har nämnt. Gäller alltid vid byte av elhandlare; vissa samfakturerar dock så att det kan hända att det endast blir en faktura.

I många sammanhang, andra elhandlare, Energimarknadsinspektionen etc. så brukar man t.ex. nämna ca 2000 kWh/år för mindre lägenhetshushåll som normal förbrukning.

Gör du en simpel beräkning på deras sida, för 1 RoK etc. och väljer att titta på jämförelsepris så ser du för noll månaders bindning under 2000 kWh/år: 101,4 öre/kWh detta motsvarar 169 kr per månad, ergo, det anses enligt sidan vara normalförbrukning vid den typen av hushåll.

Över 1 kr per kWh är dock riktigt dyrt, billigast man kan få enligt elskling med en beräknad förbrukning på 2000 kWh per år är 56,68 öre / kWh rörligt pris och 68,50 öre / kWh fast pris

Permalänk
Medlem

Jag ser bara nackdelar med det hela! Om du förbrukar mindre än normalt betalar du mer för elen än du skulle ha gjort annars. Förbrukar du normalt med el eller mer så kommer du betala så mycket du gjorde förut.

Det enda jag kan se att någon sparar något på är om man har högre förbrukning än normalt men får det för priset av normal el.

Appen är ju bara till för att kunderna ska sänka sin elförbrukning, eftersom företaget tjänar mer pengar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Över 1 kr per kWh är dock riktigt dyrt, billigast man kan få enligt elskling med en beräknad förbrukning på 2000 kWh per år är 56,68 öre / kWh rörligt pris och 68,50 öre / kWh fast pris

Visst är det så, att rörligt ofta är bra. Mindre hushåll kan ofta dra nytta av det. De med direktverkande el kanske ska undvika det under vinterhalvåret.

Själv sitter jag inte och kollar återkommande, men de gånger jag har gjort det, vid sidan av att kontrollera direkt på elhandlarens sida, har jag använt Energimarknadsinspektionens sida: http://www.ei.se/elpriskollen/

Om folk vill göra nytta kan de däremot sondera omgivningarna bland släkt och vänner, och ofta äldre sådana, för att finna de som sitter på det som förut ofta kallades tillsvidareavtal, numera anvisningsavtal med anvisat pris. Hjälpte en nyligen att kapa kvartalskostnaden med närmare 40 %.

Permalänk
Medlem

Binda mig i 2 år för att få samma pris som jag har idag? Nej tack

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Då var alltid.se på tal igen, denna gången fick alla studenter ett sms med en bonus på 5 biobiljetter om man använder dem. Var det någon av er i tråden som använt dem sen dess?
Tror inte det skulle gå ihop med miningrig på 1500kwh i månaden oavsett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skickade in faktura och uppgifter enligt instruktion efter löfte om MINST 5% rabatt + biobiljetter.
Tillbaka kommer ett svar med ett "erbjudande" som är 3-4000:- dyrare/år än nuvarande avtal.
Hur kan detta vara minst 5% billigare? Jag ser två alternativ här:
1) De kan inte räkna
2) De är bedragare

Jag gissar på det sistnämnda.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ @ 2,505GHz, ABIT AN7, 512MB TwinMos PC3200@480MHz 2.5-3-3-7, 120GB Hitachi 8MB, 200GB Segate, Chifftec-Dragon