Permalänk
Medlem

Win XP problem

Hej!

Jag har installerat Win XP i min kusins nya dator och han upplever två problem.

[1] Varje gång han startar datorn så har modemet försvunnit & får läggas till. Seriellt anslutet modem.
Vad kan man göra för att få det att stanna kvar?

[2] När datorn skall stängas av så tar det väldigt lång tid (ca en minut) från det att man klickat på stäng av tills den börjar stänga av sig.
Vad kan detta bero på?

Tacksam för svar för att kunna börja felsöka lämpligt.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk

ta bort XP =).

Permalänk
Hedersmedlem

1) Har han igång modemet när han startar datorn? När jag körde med modem på mitt win2k var jag tvungen att ha det igång under uppstarten av datorn för att det skulle "finnas" enligt datorn.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LunatiXXX
ta bort XP =).

Tyvärr så måste det vara användarvänligt och fungera med senaste spelen så det får nog vara ett MS OS i datorn.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Avstängningen av XP märkte jag att den blev mycket kort efter att jag stoppade i mina nya snabba diskar. Kan ju bero på det.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crusher
Avstängningen av XP märkte jag att den blev mycket kort efter att jag stoppade i mina nya snabba diskar. Kan ju bero på det.

Det är en helt ny dator med ASUS A7V8X, AMD XP 2400+, IBM GXP180 80GB, 512MB DDR RAM m.m. så det beror nog inte på slö disk direkt.

Någon med annan med ide´om vad slö Windows avslutning kan bero på?

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

hmm... då kan det ju vara nåt program som håller "fast" windows, eller det klassiska: Stäng av Windows ljudeffekter.
Alltså de som låter när man startar upp Windows eller öppnar ett fönster odyl.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Ta bort XP, installera 2K... Det enda rätta

Visa signatur

En del lever sitt liv, högt upp på en piedestal
En del lever sitt, bara för å rasa av

Permalänk

Pixies>> Japp.

Permalänk
Medlem

Jag skule också föreslå att du tar bort xp för det slöar ner som satan...jag har själv xp och jag ska ta bort det nu för det cpar sig hela jävla tiden... Lägg in WIN 2000 istället för att det är mer stabilt....

Permalänk
Medlem

Det kan vara en hög olika saker.

Prova och koppla bort modemet från datorn och se om datorn stänger sig snabbare, uppdatera drivisar till modemet (om du inte gjort det). Det verkar som många modem har problem i XP, MS tror väl att alla med XP har bredband.
Kör "Clean Boot" dvs koppla bort onödiga program under uppstart för att kolla om det blir bättre.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
1) Har han igång modemet när han startar datorn? När jag körde med modem på mitt win2k var jag tvungen att ha det igång under uppstarten av datorn för att det skulle "finnas" enligt datorn.

Genom att ha på modemet innan man startar datorn löste det problemet. Tack för det!

Får försöka testa oss fram till vad nedstängningsproblematiken kan bero på.

Visa signatur

// Fredrik