Köpråd - instegsdator för simracing i VR

Permalänk
Medlem

Köpråd - instegsdator för simracing i VR

Kör just nu ACC, Dirt 2.0 och F1 -23 på Xbox med Logitech G920 men tycker att det är dags att ta steget och uppgradera till en Moza R5-bundle (eller Fanatec, svårt att bestämma mig) och vill gärna köra i VR då jag även har ett Meta Quest 3. Har skärm, tangentbord och mus sedan tidigare men är i behov av en stationär gaming-PC för detta...

Hade gärna testat att bygga ihop en dator själv och planerar att börja försiktigt i 5000-kronorsklassen (om det går?), annars OK med någon eller några tusenlappar till ifall det är vettigt. Om det finns någon som sitter på en begagnad dator som matchar kraven är jag öppen för det också (bor på västkusten om det är aktuellt för upphämtning).

Hoppas på hjälp!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Oj, ACC är ganska svettigt att köra i VR. Jag har ett HP Reverb G2 och mitt 3080 får svettas rejält för att driva det i acceptabla framerates och upplösning.

Assetto Corsa är nog lite snällare, men absolut inte *snällt* mot grafikkortet Dirt 2.0 är hopplöst med mitt 3080, jag får köra med allt på low, så att till och med vägtexturerna blir ganska utsmetade och tråkiga. Det kan såklart skilja sig headset emellan, men som fingervisning kanske det blir svårt med 5K. Det kaaanske går att pilla ihop något med begagnade komponenter såsom ett 2080, men räkna med avkall på kvaliteten.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan få ihop en kompetent dator utan grafikkort för de pengarna, eller ett löst grafikkort som är i underkant för det du vill lira men tyvärr vill du nog ligga kring 7-8000:- och uppåt bara för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Okej, låter som jag är lite fel ute här då. Lätt att tänka, när man kommer från ett Xbox Series S för ett par tusenlappar, att en gaming-PC för 2-4 ggr pengarna borde ta en ganska långt. Vad skulle ni säga vore ett schysst grafikkort för ändamålet (utan att skjuta över målet)?