Permalänk

Uppgradering från 3 x 1080p till?

Jag sitter och funderar på vad nästa steg i utvecklingen av min spelmaskin ska bli.

Idag kör jag 2 x GTX 670 i SLI tillsammans med 3 x BenQ 1080p (60 Hz) i Nvidia Surround. Dessa kommer bytas ut mot vad som krävs, antagligen 2 x GTX 970 eller 980.

Är lite osäker på om jag ska satsa på en 4K (60 Hz) skärm eller en Asus 1440p Swift ROG med G-Sync (144 Hz).

4K-upplösningen låter ju maffig, samtidigt känns det som jag skulle vilja gå ifrån 60 Hz och dess begränsningar. 4K verkar ju även ha en del barnsjukdomar, allt från buggar i skärmarna till för klena GPU:er eller halvdana drivrutiner.

Ett bra mellansteg skulle kanske vara 1440p, speciellt då med 144 Hz och G-Sync?

Det verkar vara färre barnsjukdomar samt att en sån lösning blir lite mindre påfrestande för GPU-sidan.

Frågan är dock om det kommer kännas som ett steg nedåt när man kört Surround så pass länge? Det ska väl tilläggas att multiscreen inte har varit helt befriat från dribblande för att få det att funka perfekt - eller ens bra i vissa fall.

Så vad säger ni?

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stroemberg:

Jag sitter och funderar på vad nästa steg i utvecklingen av min spelmaskin ska bli.

Idag kör jag 2 x GTX 670 i SLI tillsammans med 3 x BenQ 1080p (60 Hz) i Nvidia Surround. Dessa kommer bytas ut mot vad som krävs, antagligen 2 x GTX 970 eller 980.

Är lite osäker på om jag ska satsa på en 4K (60 Hz) skärm eller en Asus 1440p Swift ROG med G-Sync (144 Hz).

4K-upplösningen låter ju maffig, samtidigt känns det som jag skulle vilja gå ifrån 60 Hz och dess begränsningar. 4K verkar ju även ha en del barnsjukdomar, allt från buggar i skärmarna till för klena GPU:er eller halvdana drivrutiner.

Ett bra mellansteg skulle kanske vara 1440p, speciellt då med 144 Hz och G-Sync?

Det verkar vara färre barnsjukdomar samt att en sån lösning blir lite mindre påfrestande för GPU-sidan.

Frågan är dock om det kommer kännas som ett steg nedåt när man kört Surround så pass länge? Det ska väl tilläggas att multiscreen inte har varit helt befriat från dribblande för att få det att funka perfekt - eller ens bra i vissa fall.

Så vad säger ni?

är ju ingen uppgradering att gå från tre skärmar til en. det enda som är en uppgradering är VR eller tre skärmar som är bättre än det du redan har

4k är det definitivt inte läge att skaffa än på ett tag iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

G-Sync är i tidigt stadie och vi ser redan att det i framtiden kommer finnas gratis alternativ i form av Freesync. Säker på att du måste uppgradera just nu? Personligen gick jag från 2 skärmar (TN) till 1 IPS skärm. Saknar redan att ha 2 skärmar. Så att gå från 3 till 1 kanske inte är så smart.

Är det ett alternativ så kanske du bör vänta tills 4K har mognat lite eller helt enkelt slå till på PG278Q. Tycker det är allt för tidigt för 4K just nu.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk

Tack för svar.

Hmm, som ni påpekar kanske det är fel tillfälle att uppgradera just skärmarna.

Kanske tar och uppgraderar GPU-sidan istället nu när 900-serien kommer. Så jag åtminstone får lite mer fart i mina 5760x1080.

Och avvaktar skärmbyte till det har stabiliserat sig med 4K-skärmarna och G-sync/free-sync-typen av lösningar.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Problemet med 4k är väl att det är tungt att driva runt.

1440p är trevligt, framförallt om man vill ha något högre än 1080p och ändå kunna driva det med ett kompetent grafikkort som t ex 290X eller 780/780 Ti.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself