Permalänk

Fax över IP över Tele2 SIP?

Är det någon som vet om man kan skicka och ta emot fax över IP med Tele2 SIP (bredbandstelefoni) på privatsidan? Det ser ut att fungera på företagssidan. Men det verkar ju vara ganska extremt om man ska tvingas starta ett företag för att få beställa tjänsten för att användas privat!?

Jag har SIP från Tele2 på privatsidan idag. Men jag fick en sån där "dosa" (ATA adapter) till vilken jag måste koppla mina telefoner och eventuella faxmaskiner, för i den dosan ligger mina kunduppgifter programmerade. Så på så sätt är jag låst till den där dumma dosan. Jag får inte ta del av dessa uppgifter om jag ringer till Tele2. Med rätt uppgifter skulle jag kunna t.ex. köpa en äkta SIP telefon. Då lägger man in SIP uppgifter i telefonluren och kan sedan koppla telefonen rätt in på routern, precis som en dator. Dessutom kan man ringa direkt från en Internetansluten dator med den rätta programvaran installerad.

Det är VoIP på riktigt! De allra flesta operatörer (internationellt sett, inte bara Sverige) som idag har SIP VoIP har dessutom stöd för FoIP och T.38. Något som operatörerna helst inte vill att vi ska veta. Nej, för då kan man som företag kanske utnyttja det här och slippa företagsabonnemang... nej, jag vet inte... varför de hemlighåller det här.

Så är det någon här som känner till vad Tele2 har för serveradresser, IP nummer, portnummer, etc. för SIP? Jag vill gärna testa det här. Men utan rätt uppgifter blir det svårt. Officiellt så är inte Tele2 emot det här. Men de har ingen support på det heller, så man kan inte få hjälp. Inte på privatsidan i varje fall. Man kan byta till en annan operatör. Det finns andra SIP VoIP operatörer som delar ut uppgifterna och som dessutom stödjer FoIP. Men jag vill helst ha kvar Tele2.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag kan säkerligen använda vanlig faxmaskin, kopplad med telefonsladd till "dosan". Alternativt så kan jag installera ett faxmodem på datorn, och använda den på samma sätt. Men problemet är att jag då måste dra en jävla telefonsladd, plus vanliga nätverkskabeln. Där rök hela iden mad VoIP och FoIP! Två sladdar när en kan utföra båda uppgifterna?! Det tänkandet är ju helt jävla åt helvete. Bajs! Det är så 90 tal! Året är faktiskt 2014! Är det inte dags att lyfta fram både VoIP och FoIP? Många vet ju inte ens om att FoIP existerar. Även om man själv inte använder sig av fax så är det bra att möjligheten till det finns. Att kunna dessutom få det konverterat till PDF och rätt in på datorn är inte helt fel heller, istället för att långsamt skriva ut ett papper på en faxmaskin.

Någon som är duktig på hardware hacking? För man måste nog hacka den där lilla "dosan" för att få tag på uppgifterna. Det är lite väl extremt att man som betalande kund ska behöva gå så långt för att få använda sin tjänst med valfri utrustning (t.ex. en Gigaset C530IP).

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111