Snabbtitt: Corsair Hydro HG10 A1

Permalänk
Avstängd

Sen kör man ju crossfire med amd kort,inte sli:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på att byta min referens kylare sedan jag köpte den för ett år sedan, men det verkar inte som någon kylare kan kyla vrmerna ordentligt. Någon som vet vilken kylare som fungerar bäst på 290?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Citat:

Observera att det även finns monteringshål AMD:s sockelfästen, vilket kan vara en livräddare den som tappat bort motsvarande prylar för Intel-system.

I testen skrevs det om att det finns både AMD och Intel-fästen på Corsairs adapter. Har jag uppfattat det rätt om adaptern helt enkelt förser grafikkortet med monteringshål för vanliga CPU-kylare?
Kan man med andra ord sätta dit en tornkylare, tex. Noctua U9?

Permalänk
Hjälpsam

Så bra att ni tagit med temperaturer på VRM:r!
Jag får nästan tårar i ögonen över detta, tänk så många som bytt kylare, tittat på sina behagligt låga GPU-temperaturer och överklockat som galningar, med knäckta VRM:r som resultat.

Jag tycker ävena att referensen visar sina styrkor, om denna modifierade till att bli lite tystare och effektivare, kunde den bli riktigt bra.
Lite fetare och tystare fläkt, och mer fritt utblås, borde göra susen.

edit Imponerad över er värmetålighet, ni bränner er visserligen på ref-kylarens 92 °C, men Asus 82 °C verkar inte vara något problem.

Citat:

Asus DirectCU II-kylare landar 12 °C över Corsairs långsamt snurrande H75-paket medan AMD:s referenskylare är fullkomligt brännhet under belastning med en temperatur på 92 °C.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det jag ser som en huvudpoäng med den här kyllösningen är att värmen inte sprids till CPU.
Jag skulle gärna se hur CPUs temp påverkades av kylarbytet. (Och då även med tester där CPU och grafikkort har en mer balanserad arbetsfördelning.)

Permalänk
Medlem

Jag tog min Dremel och skar ut ett hål i plasten och satte en tyst 80mm fläkt där. Gjorde likadant på mitt gamla 4870.
Fick ned tempen en del. Nu ligger kortet på 89c max och fläkten på max 43%

Låter som när jag körde mina två 6950 i CF. Dvs jag står ut iaf.
Det gjorde jag INTE när fläkten körde i över 50%. fy fan.

Btw.. fläkten går bara i 43% när kortet verkligen jobbar i Far Cry 4. I en del andra spel är kortet väldigt tyst nu.
Har koll på temp och fläkt med programmet RadeonPro. Så jag ser det hela tiden när jag spelar.

En ful och skitig mod som gjorde kortet användbart. För 49Kr som fläkten kostade är jag nöjd.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Close, but no cigar! Hur mäter ni temperaturen på VRM, värmepistol? Kanske stod i artikeln men tyckte mig inte kunna hitta det. Hade varit intressant att mäta sitt eget, har förvisso custom wl, men ändå

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag tog min Dremel och skar ut ett hål i plasten och satte en tyst 80mm fläkt där. Gjorde likadant på mitt gamla 4870.
Fick ned tempen en del. Nu ligger kortet på 89c max och fläkten på max 43%

Låter som när jag körde mina två 6950 i CF. Dvs jag står ut iaf.
Det gjorde jag INTE när fläkten körde i över 50%. fy fan.

Btw.. fläkten går bara i 43% när kortet verkligen jobbar i Far Cry 4. I en del andra spel är kortet väldigt tyst nu.
Har koll på temp och fläkt med programmet RadeonPro. Så jag ser det hela tiden när jag spelar.

En ful och skitig mod som gjorde kortet användbart. För 49Kr som fläkten kostade är jag nöjd.

Skulle gärna vilja veta hur du gjorde det och hur det ser ut, ett galleri kanske?
PMa gärna mig med lite info annars

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Skulle gärna vilja veta hur du gjorde det och hur det ser ut, ett galleri kanske?
PMa gärna mig med lite info annars

Ett runt hål och på med fläkten ^^
Jag hittade inte rätt skruvar, så det ser bara ut som att dom som är där sitter djupt. Dom går nästan inte genom plasten. Något för en annan dag att fixa.

Det är jättelätt på dom här korten att ta bort plastkåpan. Bör gå att göra det bättre.
Så visa sen vad du gör

Btw 1. Jag har en fläktkontroll jag kopplade i.
Btw 2. Jag blåser på kortet. Du kan ju om du vill och orkar prova på båda hållen

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SCORPIUS:

Ett runt hål och på med fläkten ^^
Jag hittade inte rätt skruvar, så det ser bara ut som att dom som är där sitter djupt. Dom går nästan inte genom plasten. Något för en annan dag att fixa.
http://oi61.tinypic.com/fa7gx2.jpg

Det är jättelätt på dom här korten att ta bort plastkåpan. Bör gå att göra det bättre.
Så visa sen vad du gör

Btw 1. Jag har en fläktkontroll jag kopplade i.
Btw 2. Jag blåser på kortet. Du kan ju om du vill och orkar prova på båda hållen


https://www.youtube.com/watch?v=2Ox1Tore9nw

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ett runt hål och på med fläkten ^^
Jag hittade inte rätt skruvar, så det ser bara ut som att dom som är där sitter djupt. Dom går nästan inte genom plasten. Något för en annan dag att fixa.
http://oi61.tinypic.com/fa7gx2.jpg

Det är jättelätt på dom här korten att ta bort plastkåpan. Bör gå att göra det bättre.
Så visa sen vad du gör

Btw 1. Jag har en fläktkontroll jag kopplade i.
Btw 2. Jag blåser på kortet. Du kan ju om du vill och orkar prova på båda hållen

Hmm, väldigt intressant. Jag har ett 7950 ref (flashat till Boost) som det där kanske skulle kunna hjälpa till lite med. Fast jag noterar att lösning då tar upp 4 (!) kortplatser vilket kan krångla till det i min crossfire-lösning i mATX (Fractil Design Define Mini). Har ett par Noctua-fläktar över så kanske testar ändå. Ska kanske sätta en på att blåsa på mitt 280x också, det låter för mycket det med

Hur fungerar det egentligen, borde inte detta försvåra för radialfläkten att trycka in luft?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hmm,undrar om min Coolit Eco-r 120 skulle passa till Corsair Hydro HG10 A1.Nån som vet?.

Permalänk
Medlem

Problemet med fläkthastighet är väl ändå inget problem så länge man har MSI Afterburner,
man sänker helt enkelt temperaturkurvan så den kyler som den ska eller gör helt egen fläktkurva. Problemet med att den låter illa vid belastning kvarstår men det gjorde den ju redan innan.

Alltså som jag förstår så varvar inte fläkten upp då gpun fortfarande går svalt, för att fläkthastigheten styrs av GPU temperatur och inte overall temp.

Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Close, but no cigar! Hur mäter ni temperaturen på VRM, värmepistol? Kanske stod i artikeln men tyckte mig inte kunna hitta det. Hade varit intressant att mäta sitt eget, har förvisso custom wl, men ändå

Knappast en värmepistol om dom inte prövade att värma kortet!? Med 99,9% säkerhet så använde dom en IR-termometer tror jag!