Asus MG279Q med 144 Hz IPS-panel i april

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför Asus (Taiwan) prissättning i Sverige skulle påverkas av USD-värdet mot SEK? Nordiska distributören köper ändå bulk direkt från Taiwan.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Skulle inte denna vara 120hz och inte 144hz?

Den var 120hz när den visades. Men dom sa också att dom jobba på att få den cerifierad/godkänd för 144hz, vilket var målet.
Verkar som dom gjort det.

Permalänk

Är verkligen G-sync så bra att IPS inte spelar någon roll? Bildkvaliten och kontrastvinklarna borde ju bli mycket bättre.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av JimmieSan:

Denna skärmen jag var ute efter. Men kommer nog kosta alldeles för mycket i början o nu med höga dollarn också.
Vill inte betala tusentals extra för g-sync osv så denna var perfekt.

Men blir nog o vänta tils priset blir bättre.

Just de den har ju INTE G-Sync, så då kanske den kommer ligga på samma prispunkt som nuvarande Swift ?
... men varför INTE ha G-Sync i den egenligen om det mer eller mindre är samma typ utav skärm, fast med en riktig IPS-panel och uppdaterade interface?

Skall de banka på trumman, så för fan banka på rejält då?
Alt så kommer en "premium" version längre fram som har allt som MG279Q har... + G-Sync. Vem vet

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Just de den har ju INTE G-Sync, så då kanske den kommer ligga på samma prispunkt som nuvarande Swift ?
... men varför INTE ha G-Sync i den egenligen om det mer eller mindre är samma typ utav skärm, fast med en riktig IPS-panel och uppdaterade interface?

Skall de banka på trumman, så för fan banka på rejält då?
Alt så kommer en "premium" version längre fram som har allt som MG279Q har... + G-Sync. Vem vet

För att dom satsar på ny ROG skärm i premium segmentet antagligen.

Gillar att g-sync inte finns med, hade nog lagt på en 1500-2000kr lätt på priset.
Mainstream ska ju vara mid segment.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

För att dom satsar på ny ROG skärm i premium segmentet antagligen.

Gillar att g-sync inte finns med, hade nog lagt på en 1500-2000kr lätt på priset.
Mainstream ska ju vara mid segment.

Japp men tydligen kosta som en premiumskärm. Någonstans är något galet. Antagligen hos Asus som namnger dessa skärmar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Japp men tydligen kosta som en premiumskärm. Någonstans är något galet. Antagligen hos Asus som namnger dessa skärmar.

Jo 5-6k max hoppas jag denna kommer ner till så småningom.
Swiften är ju ROG o tja ROG kostar därefter.

Den kommer nog sänkas dock när IPS o 144hz blir mer vanligt detta året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Jo 5-6k max hoppas jag denna kommer ner till så småningom.
Swiften är ju ROG o tja ROG kostar därefter.

Den kommer nog sänkas dock när IPS o 144hz blir mer vanligt detta året.

Tycker att "Mainstreamskärmar" ska ligga någonstans mellan 3000-5000:-

Att satsa på IPS och 144Hz paneler som fortfarande är en "ny" teknik i en mainstreamserie är lite väl udda val från Asus sida. Jag menar.. Det är inte den billigaste tekniken och med tanke på att de kör med TN paneler i sin "Premiumserie" gör ju det bara ännu mer udda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil_Börje:

Är verkligen G-sync så bra att IPS inte spelar någon roll? Bildkvaliten och kontrastvinklarna borde ju bli mycket bättre.

Alltså bildkvaliten i realtid när man spelar blir ju även markant bättre med g-sync. Känns ärligt talat lite halvgjort med 144hz utan g-sync. Råkar jag ställa in så V-sync är på istället, så känns det som att något är fel =/.

Sen är det ju sällan eller aldrig man kan garantera att fps:en inte hoppar upp och ner, något man inte behöver bry sig om lika mycket med g-sync. Allt runt ca 100-144fps känns grymt som satan, oavsett om fps:en hoppar. Det är främst också när fps:en börjar komma upp runt 75-90, där man verkligen märker av g-sync:ens fördel.

Dvs (enligt min åsikt... )

144hz utan g-sync/freesync --> Meh

Enbart 60hz med g-sync/freesync --> Meh

Jag skulle nog satsa på Acer modellen istället då, även om den blir mycket dyrare så är det mycket mer värt det, dvs om svarstiden på den inte är horribel eller något annat är knas. Sen kan jag inte annat än fråga, om Asus eller Acer verkligen löst IPS-panelens problemen med höga freqvenser.

Det går nog säkert att komma upp i 120-144hz med en IPS-panel, att samtidigt bibehålla färgåtergivningen åh andra sidan... Och visar det sig att färgåtergivningen ändå blir nästan lika bra, lika bra eller kanske i värsta fall tom bättre på Swiften i 144hz mode, så är det ju lite som att kasta pengarna i sjön.

Dvs dvs

Kolla upp alla recensioner väldigt noga innan ni beställer en 120-144hz IPS skärm.

EDIT: Såg nu att det redan faktiskt fanns en recension på Acer modellen: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/acer_xb270hu.htm#intro
Skumma igenom den snabbt men den verkar väldigt lovande! Ser nu inga som helst anledningar till att skaffa Asus modellen om den nu inte är mycket, mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Alltså bildkvaliten i realtid när man spelar blir ju även markant bättre med g-sync. Känns ärligt talat lite halvgjort med 144hz utan g-sync. Råkar jag ställa in så V-sync är på istället, så känns det som att något är fel =/.

Sen är det ju sällan eller aldrig man kan garantera att fps:en inte hoppar upp och ner, något man inte behöver bry sig om lika mycket med g-sync. Allt runt ca 100-144fps känns grymt som satan, oavsett om fps:en hoppar. Det är främst också när fps:en börjar komma upp runt 75-90, där man verkligen märker av g-sync:ens fördel.

Dvs (enligt min åsikt... )

144hz utan g-sync/freesync --> Meh

Enbart 60hz med g-sync/freesync --> Meh

Jag skulle nog satsa på Acer modellen istället då, även om den blir mycket dyrare så är det mycket mer värt det, dvs om svarstiden på den inte är horribel eller något annat är knas. Sen kan jag inte annat än fråga, om Asus eller Acer verkligen löst IPS-panelens problemen med höga freqvenser.

Det går nog säkert att komma upp i 120-144hz med en IPS-panel, att samtidigt bibehålla färgåtergivningen åh andra sidan... Och visar det sig att färgåtergivningen ändå blir nästan lika bra, lika bra eller kanske i värsta fall tom bättre på Swiften i 144hz mode, så är det ju lite som att kasta pengarna i sjön.

Dvs dvs

Kolla upp alla recensioner väldigt noga innan ni beställer en 120-144hz IPS skärm.

Då jag inte har något emot screen tearing och inte har behov av att begränsa FPS:en så finns det ingen anledning till att använda denna gimmick. Snabbast blir det alltid att köra natural.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jazz 1-up:

Då jag inte har något emot screen tearing och inte har behov av att begränsa FPS:en så finns det ingen anledning till att använda denna gimmick. Snabbast blir det alltid att köra natural.

Ja du gillar stutter och screen tearing nice.
Tur för dig blir billigare.

Har du ens lirat på en G-SYNC i tex bioshock sen utan ??

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja du gillar stutter och screen tearing nice.
Tur för dig blir billigare.

Har du ens lirat på en G-SYNC i tex bioshock sen utan ??

Kommer du förresten byta ut dina 3st Swift mot 3st Predator? =D

Permalänk
Avstängd

Vad är "blåljusfilter" ?

Känns som en stor miss att lansera en ny skärm utan FreeSync (VESA Adaptive-Sync).

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sapiens:

Kommer du förresten byta ut dina 3st Swift mot 3st Predator? =D

Vilka skärmar?
Nej kommer inte byta är inte gjord av pengar <3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Varför 4 ms jag vänta till det kommer 1 ms som ROG SWIFT PG278Q hade.

Måste köpa en ny skärm snart orka inte sitta på min gammal skärm från 2006 med 720p. Försöker hitta den perfekta skärmen för mig kanske blir det en PG278Q.

Dold text
Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Får den stöd för free sync senare (enligt det som nämns i tråden), vore det riktigt nice:)

Synd att stödet för att se vad det går för, kommer den 17 mars (om det inte blir framflyttat):/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja du gillar stutter och screen tearing nice.
Tur för dig blir billigare.

Har du ens lirat på en G-SYNC i tex bioshock sen utan ??

Micro-stutter påverkas inte av g-sync, det är en ren myt du sprider. Det g-sync kan göra är att eliminera screen tearing utan att höja inputlag. I högre olåsta FPS är screen tearing svårt, eller rent utav omöjligt, att se då den bara dyker upp på enskillda frames. Problemet skulle vara om du har synkad FPS med skärmen, men så länge du inte låst din FPS är detta ett icke-problem.

Olyckligt för dig att du kastar pengar i sjön.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Nu blir jag exalterad

Visa signatur

Define Mini | 2600k | GTX 780 | HX 650W | Samsung 830 128GB | 3TB HDD | PB278Q 27" - 2x 17" | IBM Model M2 | G500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Micro-stutter påverkas inte av g-sync, det är en ren myt du sprider. Det g-sync kan göra är att eliminera screen tearing utan att höja inputlag. I högre olåsta FPS är screen tearing svårt, eller rent utav omöjligt, att se då den bara dyker upp på enskillda frames. Problemet skulle vara om du har synkad FPS med skärmen, men så länge du inte låst din FPS är detta ett icke-problem.

Olyckligt för dig att du kastar pengar i sjön.

Eh, vad? Det Gsync gör och förhoppningsvis även freesync kommer göra är ju just att minimera problemet med ojämn fps när screen tearing är eliminerat. Sen vad denna ojämna fps beror på spelar mindre roll.

Men om du föredrar att köra utan vertikal synkronisering så är det upp till dig, det blir bara inte så roligt när fps av någon anledning kryper nedåt, iallafall inte i mitt tycke. Själv kör jag dock på 60hz så då märks all sänkning av fps väldigt tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jazz 1-up:

Micro-stutter påverkas inte av g-sync, det är en ren myt du sprider. Det g-sync kan göra är att eliminera screen tearing utan att höja inputlag. I högre olåsta FPS är screen tearing svårt, eller rent utav omöjligt, att se då den bara dyker upp på enskillda frames. Problemet skulle vara om du har synkad FPS med skärmen, men så länge du inte låst din FPS är detta ett icke-problem.

Olyckligt för dig att du kastar pengar i sjön.

Roligaste jag hört på länge <3

"THE SOLUTION: NVIDIA G-SYNC
Enter NVIDIA G-SYNC, which eliminates screen tearing, VSync input lag, and stutter"

Från Nvidia.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Olyckligt för dig att du kastar pengar i sjön.

Om du stänger av gsync och kör med ulmb istället på en ips panel för att minska motion blur. Kastar du fortfarande pengar i sjön då. Eller ips paneler kanske inte lider av motion blur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Om du stänger av gsync och kör med ulmb istället på en ips panel för att minska motion blur. Kastar du fortfarande pengar i sjön då. Eller ips paneler kanske inte lider av motion blur?

Ska vi vara ärliga så finns det väldigt många likvärdiga tekniker för att minska motionblur som man inte behöver en gsyncmodul för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tycker att "Mainstreamskärmar" ska ligga någonstans mellan 3000-5000:-

Att satsa på IPS och 144Hz paneler som fortfarande är en "ny" teknik i en mainstreamserie är lite väl udda val från Asus sida. Jag menar.. Det är inte den billigaste tekniken och med tanke på att de kör med TN paneler i sin "Premiumserie" gör ju det bara ännu mer udda.

Fast å andra sidan fanns inte tekniken för IPS och 144hz när Swift släpptes.
Det är först detta året panelerna faktiskt börjat producerats och det kommer en del modeller.
Som alltid med nya saker så kostar det i början.
Swiften var dessutom helt ensam i segmentet ett bra tag.

Om man ser till dom vettigare 1440p ips idag så ligger dom ju mellan 3500-5000:-
Så typ 1000kr extra för 144hz är ju faktiskt rätt väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja du gillar stutter och screen tearing nice.
Tur för dig blir billigare.

Har du ens lirat på en G-SYNC i tex bioshock sen utan ??

Jag personligen ser ingen mening att betala massa extra för g-sync.
Jag har spelat med v-sync off sen cs betan för hundra år sedan och tearing, inget som bekymmrar mig.
Spelar dota,lol med v-sync off och funkar utmärkt.

Har heller ingen fördel av själva g-sync då jag enbart spelar spel jag alltid ligger på 140+ fps på.

Bra sak absolut, men ex för mina ändamål sparar jag hellre en hel del pengar om det inte har g-sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ska vi vara ärliga så finns det väldigt många likvärdiga tekniker för att minska motionblur som man inte behöver en gsyncmodul för.

Jo det är sant men som jag förstod det så har inte denna skärm det. Utan skall du ha en ips skärm med 144hz och ulmb. Så måste du köpa acern med gsync. Då är frågan om du kastar pengar sjön?

Det jag menar är att det finns en poäng i att köpa gsync för att kunna köra ulmb, speciellt på en ips panel.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JimmieSan:

Jag personligen ser ingen mening att betala massa extra för g-sync.
Jag har spelat med v-sync off sen cs betan för hundra år sedan och tearing, inget som bekymmrar mig.
Spelar dota,lol med v-sync off och funkar utmärkt.

Har heller ingen fördel av själva g-sync då jag enbart spelar spel jag alltid ligger på 140+ fps på.

Bra sak absolut, men ex för mina ändamål sparar jag hellre en hel del pengar om det inte har g-sync.

Spelar inte med G-SYNC I CS skulle jag aldrig göra.

Spelar med G-SYNC där man får tearing och stutter.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

undra hur mycket eftersläpningar den kommer ha, är den snabb nog för att köra 3d utan allt för tydliga spökbilder

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Jo det är sant men som jag förstod det så har inte denna skärm det. Utan skall du ha en ips skärm med 144hz och ulmb. Så måste du köpa acern med gsync. Då är frågan om du kastar pengar sjön?

Det jag menar är att det finns en poäng i att köpa gsync för att kunna köra ulmb, speciellt på en ips panel.

Hur vet du vilka motion blur reducerande funktioner denna skärm har? Det enda du vet är att den inte har ULMB som är omdöpt nvidia skit, finns gott om gratis teknologier för att stroba bakgrundsbelysningen.

Permalänk
Medlem

Äntligen!! Med G-sync eller freesync skulle detta vara en klockren produkt.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Eh, vad? Det Gsync gör och förhoppningsvis även freesync kommer göra är ju just att minimera problemet med ojämn fps när screen tearing är eliminerat. Sen vad denna ojämna fps beror på spelar mindre roll.

Men om du föredrar att köra utan vertikal synkronisering så är det upp till dig, det blir bara inte så roligt när fps av någon anledning kryper nedåt, iallafall inte i mitt tycke. Själv kör jag dock på 60hz så då märks all sänkning av fps väldigt tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tvelander:

Roligaste jag hört på länge <3

"THE SOLUTION: NVIDIA G-SYNC
Enter NVIDIA G-SYNC, which eliminates screen tearing, VSync input lag, and stutter"

Ni kanske känner till vad stutter är för något? Det är när det ibland tar lite längre tid att rendera en bild, denna långsamma rendering kan du märka av då du över lag har en snabbare rendering. När g-sync gör sin grej och syncar skärmen till renderingen så kommer inte renderigshastigheten att påverkas, därmed kommer fortfarande en del frames ta lite längre tid.

Skaffa för allt i världen inte kort med hög microstutter bara för att ni har g-sync.

Jag börjar bli för gammal för sweclockers forum.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold