Permalänk
Vila i frid

pfsense 2.2.1 uppgradering, varning.

Att uppgradera 2.2 till 2.2.1 sket sig. Har inte orkat undersöka mer i detalj varför. Kommer iaf inte åt GUI'et. Ta backup på konfiggen så att du kan backa till 2.2.

Permalänk
Medlem

Så du körde alltså 2.2-RELEASE till 2.2.1-RELEASE? Kommer du åt den via SSH? Vad säger den fysiska "datorn"? Tänkte prova gå från 2.1.5-RELEASE till 2.2.1-RELEASE, men avvaktar nog nu, jag pallar inte krångla.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Ok!
Tack för varningen.
Kan ju hända att det kommer en 2.2.2 inom kort.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av raxxor:

Kan ju hända att det kommer en 2.2.2 inom kort.

Det släpps en kritisk OpenSSL-uppdatering i morrn torsdag så det lär komma en ny version relativt snart.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade i går kväll utan problem. Vad gäller varningen?

Permalänk
Vila i frid

Jag har fyra virtuella instanser av pfsense på två fysiska esxi - där GUI'et inte fungerade efter uppgraderingen från 2.2 till 2.2.1. Varken en återställning av pwd eller av webgui-port fixade det. Återställde till 2.2 mha av backup och jag berättade bara min uppgraderingshistoria. Jag har inte provat på en fysisk installation. Då jag läste att det förmodligen kommer en ny version av pfsense till helgen lade jag ingen tid på att felsöka mer.

Permalänk
Medlem

Jag kör alltså en fysisk installation. Då kan vi misstänka att problemet hänger ihop med virtualiseringen.

Permalänk
Medlem

Uppgradering av pfsense på min ESXI host har aldrig funkat för mig, har alltid fått bygga upp från scratch när jag gjort det.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Uppgraderade min pfSense-installation i Proxmox alldeles nyss.
Gick hur fint som helst.
Kan iofs gått tillräckligt lång tid sen de släppte 2.2.1 så de kan ha åtgärdat eventuella fel.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Det fungerar alltså ibland. Något att tänka på för den som har en affärskritisk installation.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade idag, kör pfsense på proxmox, uppdatering fungerade utan anmärkning

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080