Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte särskilt svårt att lösa om den inte måste vara kraftfull, enkortsdatorer, går ju att använda, vet du hur kraftfull servern måste vara ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jookeer:

Vet ej - skall vara till en bekant - får fråga.

Möjligen kan en RPi 2 duga? Isf vilken dist är mest lämplig?

Vet inte vad som skiljer olika paket men det går iallafall att köra dem som server och jag tror inte att det skiljer särskilt mycket i prestanda, linuxversionerna är ju rätt optimerade och webbserverns prestanda beror nog mest på vad man har för typ av sidor på den och borde inte påverkas särskilt mycket av operativsystemet i sig.
http://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/web-se...

Det finns ju även webservermjukvara att köra på Androider, så det går ju att använda nån pensionerad telefon/platta också men det hänger ju på hur mycket last det ska orka med, en enkelt html sida är ju inte direkt som att driva runt Facebook, en del avancerade hemmaroutrar kan också agera hemmawebserver.

En gammal laptop kanske också funkar om man har en liggande, det enda man verkligen bör vara försiktig med är en äldre stationär dator eftersom de brukar dra mycket ström, det bli inte sällan billigare att köpa nytt än att betala elen om man räknar på kostnaden att ha igång servern 1,5-2 år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Annars om det är till en bekant, och eftersom han frågat dig om hjälp så om du inte vill behöva ha oändligt med support så kan man ju faktiskt hyra en webserver billigt av ngt hosting företag för en 10-20kr i månaden.

Permalänk
Medlem

Hur mycket ram måste du ha i bygget ? Jag är jätte nöjd med den här brädan till min 24/7 NAS. Endast 16w. http://www.inet.se/produkt/1902715/asrock-q1900-itx-fanless-i... Jag har ramminnen över om det är intressant.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Frågan är vad det är för sida han ska driva runt

Permalänk
Medlem

Titta på moderkort med inbyggd CPU (passivkylt) eller t om rasberry pi variant om det räcker. (Finns det bra mjukvara till ARM?)
Jag skulle ha undvikt billigare t ex J1900 CPU/moderkort av egenerfarenhet dock.

Permalänk
Medlem

Har haft en bitvis hetsig diskussion med bekantingen som HATAR kommandotolken och vill ha GUI för ALLT som behöver göras för att: Installera, konfigurera, underhålla mm. en apache-server och dess Linuxmiljö. Han hävdar att i CentOS behövs minsann aldrig kommandotolken. Fan trot?

Jag menar att i Linux hamnar man förr eller senare i kommandotolken, har aldrig hört talas om en Linuxadmin som ALDRIG använder kommandotolken.

Jaja, ibland blir man trött, typ....

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Har haft en bitvis hetsig diskussion med bekantingen som HATAR kommandotolken och vill ha GUI för ALLT som behöver göras för att: Installera, konfigurera, underhålla mm. en apache-server och dess Linuxmiljö. Han hävdar att i CentOS behövs minsann aldrig kommandotolken. Fan trot?

Jag menar att i Linux hamnar man förr eller senare i kommandotolken, har aldrig hört talas om en Linuxadmin som ALDRIG använder kommandotolken.

Jaja, ibland blir man trött, typ....

Skit i att hjälp han då om han ska va sån?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har haft en bitvis hetsig diskussion med bekantingen som HATAR kommandotolken och vill ha GUI för ALLT som behöver göras för att: Installera, konfigurera, underhålla mm. en apache-server och dess Linuxmiljö. Han hävdar att i CentOS behövs minsann aldrig kommandotolken. Fan trot?

Jag menar att i Linux hamnar man förr eller senare i kommandotolken, har aldrig hört talas om en Linuxadmin som ALDRIG använder kommandotolken.

Jaja, ibland blir man trött, typ....

Kör en Ubuntu server dist och installera Webmin. Från Webmin kan han hantera filer, databaser, cron, Apache m.m. Han slipper på så sätt kommandotolken, och får ett grafiskt interface, men fortfarande alla Linux fördelar.

Du hjälper honom att sätta upp det eller laddar hem en färdig dist i from av en VM, så kan han hosta maskinen på Windows t.o.m.

Kika min hemsida för med info, finns även en färdig dist där.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Eller en fläklös intel Nuc.

De duger mer än väl.
Vill man så kan man bygga ett portabelt datacenter på dem https://anothermike2.wordpress.com/2014/09/28/building-next-g...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415