Nytt tjusigt chassi, varmt i burk. Tips och råd sökes angående kylning

Permalänk
Medlem

Nytt tjusigt chassi, varmt i burk. Tips och råd sökes angående kylning

Först vill jag brasklappa med att jag inte har superbra koll på vad som är "för höga" temperaturer eller har pillat alltför mycket med att modda delar på eget håll (sätta på extra fläktar, osv), så jag ber ödmjukt om tydliga tips och råd till en amatör.

Jag införskaffade mig en Fractal Design Pop Silent för att jag tyckte (ja, jag är medveten om ironin som detta kommer resultera i mot slutet) att datorn väsnades för mycket.

I samma veva införskaffade jag en ny CPU kylare, Thermalright Peerless Assassin 120 SE.

Men det blev varmt i burken, lite väl varmt:

Kilade iväg och köpte en ny bakblås-fläkt, en sådan härArctic P12 Max
Det blev lite bättre. Men fortfarande för varmt, speciellt maxvärden. Ödets ironi är att jag var tvungen att öppna fronten på chassit för att få dessa temperaturer och ett bättre luftflöde, vilket någonstans förstör hela vitsen med chassit, och jag har således gått i en cirkel.

Nu står jag lite frågande i vad jag mer kan göra för att få ned temperaturen utan att datorn låter som en byggarbetsplats i idle.

Specs:
GPU: ASUS TUF RTX 3080 GAMING OC
CPU: Ryzen 7 5800X
MBB: ASUS TUF GAMING B550-PRO
RAM: Kingston Fury 48GB (2x16GB), (2x8GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast
KYLNING:
Standardfläktar för chassi i fronten (https://www.inet.se/produkt/5323414/fractal-design-aspect-120...)
CPU: Thermalright Peerless Assassin
Utblås bak: Arctic P12

Tackar ödmjukast för tips och råd kring vad som går att göra

Permalänk
Medlem

Ingen direkt erfarenhet med just detta chassi, men nog känns det som att få till ett rimligt luftflöde inte borde vara omöjligt?
Svårt att se att Fractal bygger direkt dåliga chassin idag även om det såklat finns variationer och prioriteringar kring luftflöde, storlek, ljudnivå och estetik.
Jag sparkar säkert in en öppen dörr här men det är inte så att du antingen missat ha på ny kylpasta på din CPU i samband med kylarbyte och/eller inte lyckats få till rätt tryck och kontakt mellan CPU och kylare?

Edit: Antar att du har insug i front/botten och utblås baktill? Lätt att skapa konstiga luftflöden som är kontraproduktiva om man har vänt fläktar åt fel håll

Permalänk
Medlem

Kolla på chassit Air 903 Max, verkar ha oerhört bra temperaturer.

https://www.techpowerup.com/review/montech-air-903-max/8.html

Permalänk
Medlem

5000-serien går rätt varmt, testa att använda Curve optimizer för att ge den en undervolt, det gjorde ett par grader på min 5800X3D.
Dessutom kan det ge ett par extra procent prestanda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Generellt sett så är fler fläktar men på lite lägre varvtal något att testa.
Hitta någon funktion för att styra fläktarna med eller mindre individuellt och justera dig fram till en bra fläktkurva. Jag har kört SpeedFan de senaste åren, men det finns säkert lite alternativ beroende på vad du har för hårdvara.

Permalänk
Medlem

Om du öppnar sidopanelen, vad får du för temperaturer då?
Sen kan det vara bra att försöka utreda vad det är som låter; chassifläkter, processorkylare eller grafikkort.

Du kanske kan testa att vrida upp de främre chassifläktarna i BIOS för att få in mer luft, jag tror det är där strypningen ligger idag.

Edit: Om det är så att de främre fläktarna inte har tillräcklig tryckuppbyggnad kanske du kan investera i radiatorfläktar. De är ju gjorda för att blåsa genom täta kylflänsar, så de borde klara av ljudfällan i chassits front med.

Permalänk

Nu när jag tittar på designen så ställer jag mig också lite frågande till var fractal satt luftintaget i fronten.

Frontpanelen ser ju helt tät ut förutom möjligen att den kan dra in luft under psu skölden möjligen svårt att säga om de e nått hål i bottnen där under.

Men utan att kunna se det ur fler vinklar så känns det som att frontfläktarna mestadels kommer cirkulera varmluft från insidan på chassit baserat på produktbilderna från fractal.

Edit: är visst nät på sidorna liknande på mitt define r3 och kan säga att det är lite i underkant jag har fått skruva bort luckan på mitt r3 så fläktarna faktiskt kan andas ordentligt gjorde stor skillnad för mig och troligen lider just silent av samma problem med för litet luftintag i fronten.

Och tomahardware verkar hålla med om att luftflödet är en aning dåligt i deras review.
https://www.tomshardware.com/reviews/fractal-design-pop-silen...

Och ser ju ut som att det hamnar upp till ~15°c varmare än de chassin de jämför med generellt.
Dock ingen koll på designen på de som de jämför med möjligt att de är mer öppna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Om du öppnar sidopanelen, vad får du för temperaturer då?
Sen kan det vara bra att försöka utreda vad det är som låter; chassifläkter, processorkylare eller grafikkort.

Du kanske kan testa att vrida upp de främre chassifläktarna i BIOS för att få in mer luft, jag tror det är där strypningen ligger idag.

Edit: Om det är så att de främre fläktarna inte har tillräcklig tryckuppbyggnad kanske du kan investera i radiatorfläktar. De är ju gjorda för att blåsa genom täta kylflänsar, så de borde klara av ljudfällan i chassits front med.

I princip det jag testat, dvs, frontfläktarna. Dilemmat ligger nog i att fronten är helt solid och det blir ingen fart. Visst, det går att ta av fronten, men det förstör någonstans hela vitsen med chassit :D. Sidopanelen har jag inte testat plocka bort. Kanske vore något! Men du tror radiatorfläktar istället för de som är standard i fronten vore att föredra?

I övrigt så är även sidorna solida och har inget nät eller annat typ av inflöde vad jag kan se med ögonen.

Permalänk
Skrivet av Jockss:

I princip det jag testat, dvs, frontfläktarna. Dilemmat ligger nog i att fronten är helt solid och det blir ingen fart. Visst, det går att ta av fronten, men det förstör någonstans hela vitsen med chassit :D. Sidopanelen har jag inte testat plocka bort. Kanske vore något! Men du tror radiatorfläktar istället för de som är standard i fronten vore att föredra?

I övrigt så är även sidorna solida och har inget nät eller annat typ av inflöde vad jag kan se med ögonen.

Sidorna på frontpanelen verkade vara i nät såg nån bild på google där man såg det för det var monterat fläktar med belysning bakom.

Syns visst även på en av bilderna på tomshardware.

Men de smala intagen är allt som frontfläktarna har att andas genom och eventuellt för liten öppning för att inte handikappa fläktarna lite i fronten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sidorna på frontpanelen verkade vara i nät såg nån bild på google där man såg det för det var monterat fläktar med belysning bakom.

Syns visst även på en av bilderna på tomshardware.
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/yhnSgEtztJ8MqtmNaETCN9-1024-80.png

Men de smala intagen är allt som frontfläktarna har att andas genom och eventuellt för liten öppning för att inte handikappa fläktarna lite i fronten.

Du hade rätt! Dock bara på ena sidan, vilket förklarar varför jag inte ens såg dem. På andra sidan (otacksamt chassi som lämnar fettfläckar bara man rör på det) så ser det ut såhär:

Sidan med luftintaget har kanske 2-3cm till en garderobsvägg. Hade det gjort någon skillnad att ta av panelen på sidan mot garderoben? Vill helst inte öppa upp den "synliga" sidan då datorn står i sovrummet och man får välja sina strider med sambon

Permalänk
Skrivet av Jockss:

Du hade rätt! Dock bara på ena sidan, vilket förklarar varför jag inte ens såg dem. På andra sidan (otacksamt chassi som lämnar fettfläckar bara man rör på det) så ser det ut såhär: <Uppladdad bildlänk>
Sidan med luftintaget har kanske 2-3cm till en garderobsvägg. Hade det gjort någon skillnad att ta av panelen på sidan mot garderoben? Vill helst inte öppa upp den "synliga" sidan då datorn står i sovrummet och man får välja sina strider med sambon

Tja troligen fått lite mer passiv lufttillförsel gör det nog.

Men du kan ju ta ur täckbrickan ur 5.25" platserna sålänge och sen komma på en lösning som kan släppa in luft den vägen men ändå ha något framför hålet som tar de värsta elefanterna på vägen in.

Tyckte det såg ut att vara öppet i fronten upp till fläktarna.

Den lilla remsan nät på fronten motsvarar i te mer än typ öppningen i en 120mm fläkt med grovkalibrerat ögonmått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockss:

Sidan med luftintaget har kanske 2-3cm till en garderobsvägg. Hade det gjort någon skillnad att ta av panelen på sidan mot garderoben? Vill helst inte öppa upp den "synliga" sidan då datorn står i sovrummet och man får välja sina strider med sambon

Jag tror att förslaget att ta bort frontpanelen(temporärt)
var avsett för att få bekräftelse på att temperaturerna blir normala
när det finns rikligt med luft.(Edit: Eller kanske inte...)

Att sänka spänningen något litet snäpp, som föreslagits tidigare, kan sänka CPUtemperaturen betydligt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips hittills! Jag noterade att Sweclockers hade någon guide kring att sänka spänningen tidigare, men i ärlighetens namn kändes det lite överkurs. Har ni några bra resurser att rekommendera om jag hade velat testa det på ett lite mer idiotsäkert sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockss:

Tack för alla tips hittills! Jag noterade att Sweclockers hade någon guide kring att sänka spänningen tidigare, men i ärlighetens namn kändes det lite överkurs. Har ni några bra resurser att rekommendera om jag hade velat testa det på ett lite mer idiotsäkert sätt?

Ladda ned msi afterburner, sätt power limit på 80%, det sänker max effekten... Tappar lite prestanda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag testade mig fram med AMD Ryzen Master och att sänka voltage successivt, nådde en punkt där den inte kom över sin gräns på 90c under stresstest. Nöjer mig nog så, tack för alla råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockss:

I princip det jag testat, dvs, frontfläktarna. Dilemmat ligger nog i att fronten är helt solid och det blir ingen fart. Visst, det går att ta av fronten, men det förstör någonstans hela vitsen med chassit :D. Sidopanelen har jag inte testat plocka bort. Kanske vore något! Men du tror radiatorfläktar istället för de som är standard i fronten vore att föredra?

I övrigt så är även sidorna solida och har inget nät eller annat typ av inflöde vad jag kan se med ögonen.

Visste inte ens att Fractal Pop fanns i en version med solid front. Kanske kan du byta det mot ett Fractal Pop Air?

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockss:

Tack för alla tips hittills! Jag noterade att Sweclockers hade någon guide kring att sänka spänningen tidigare, men i ärlighetens namn kändes det lite överkurs. Har ni några bra resurser att rekommendera om jag hade velat testa det på ett lite mer idiotsäkert sätt?

Guiden att sänka spänning på 3080 med afterburner kanske kan verka lite bökig att följa men väl värt det
Du kan troligen få ner förbrukningen och tempsen rätt påtagligt utan nån egentlig prestandaförlust alls... Bara prova spela och idla osv en del för att säkra att det är stabilt (går man för långt så kan man få artefakter men man bör inte ha sönder något med en undervoltning?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem