Asus MG279Q – Gaming med IPS-panel, 144 Hz och AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Asus MG279Q – Gaming med IPS-panel, 144 Hz och AMD Freesync

Efter många om och men är det äntligen dags att testa Asus uppmärksammade gamingskärm MG279Q, som kombinerar en snabb IPS-panel med dynamiska uppdateringsfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Ingen free-sync 144Hz varför vill man ens ha den då?
Jag bara undrar för det är la det man vill åt om man köper sånt här, iallafall jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Shit vad omständligt att byta mellan 144Hz och Freesync (90Hz). Där föll den pladask som ett alternativ för mig.

Om en 144Hz-skärm endast klarar Freesync mellan 35-90Hz så får de se till att göra bytet med en knapptryckning och inte 20 + eventuellt en omstart.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ingen free-sync 144Hz varför vill man ens ha den då?
Jag bara undrar för det är la det man vill åt om man köper sånt här, iallafall jag.

Håller med. Tycker fortfarande det här med freesync inte är färdigutvecklat. Har man en någorlunda bra gamingmaskin så kommer man över 90hz/90fps ganska fort.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Med andra ord: köp inte denna skärmen om du vill ha hög Hz och Freesync?
Inte imponerad. All respekt åt dig Thomas, jag gillar dina recensioner, men här kan jag inte riktigt förstå hur du ger skärmen utmärkelsen "Bra produkt" - den fungerar ju fortfarande inte som den ska?.

Just nu verkar det som att man välja mellan 60 Hz (eller 90 Hz om det går att låsa vid det intervallet) och Freesync, eller 144 Hz utan freesync. Visst, dom som vill ha IPS, QHD, hög Hz och som inte bryr sig om Freesync kan säkert vara intresserade av skärmen, men för min egen del blir den helt ointressant.

Hade tagit en Acer XB270HU över en Asus MG279Q varje dag i veckan, trots den extra tusenlappen. (förutsatt att man har rätt grafikkort för respektive skärm då naturligtvis.)

Edit: Utan att ha Freesync debaclet i åtanke så kan jag hålla med om att det är en bra skärm (om än lite väl dyr) för dom som vill ha QHD, IPS och 144 Hz, och som inte bryr sig om -sync.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Inte imponerad. Förstår inte riktigt hur denna kan få "bra produkt" när Freesync bara når upp till 90 Hz. Med andra ord: köp inte denna skärmen om du vill ha hög Hz och Freesync?

En skärm med IPS, 1440p och 144 Hz och i övrigt utmärkta egenskaper är fortfarande en förträfflig skärm, Freesync eller inte. Sen hade den såklart varit bättre med vettig Freesync, och då hade den förmodligen fått toppklass.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ingen free-sync 144Hz varför vill man ens ha den då?
Jag bara undrar för det är la det man vill åt om man köper sånt här, iallafall jag.

Fast är inte effekterna av Freesync svårare att se ju högre FPS+Hz du har?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FredrikMH:

Fast är inte effekterna av Freesync svårare att se ju högre FPS+Hz du har?

Jo man märker det när man haft det ett tag, jag haft G-SYNC sedan release swift och man vill aldrig gå tillbaka.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ser att dom har fixat skuggorna / blur-reduction med freesync på.

Det går frammåt för Freesync om det inte vore för 90Hz begränsningen så skulle jag nog tagit denna över acern.

Hoppas den kan köra 144Hz Freesync i framtiden med en driver update.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo man märker det när man haft det ett tag, jag haft G-SYNC sedan release swift och man vill aldrig gå tillbaka.

Synd man låser sig med en grafikkortstillverkare bara. Om man nu vill byta skärmen i samband med grafikkort

Gäller att tänka igenom sitt köp i alla fall

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FredrikMH:

Synd man låser sig med en grafikkortstillverkare bara. Om man nu vill byta skärmen i samband med grafikkort

Gäller att tänka igenom sitt köp i alla fall

Gör du i vilket fall då Nvidia inte stöjder frees-sync.

SÅ om jag byter GPU måste jag byta skärm, byter jag GPU måste jag byta skärmar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

En skärm med IPS, 1440p och 144 Hz och i övrigt utmärkta egenskaper är fortfarande en förträfflig skärm, Freesync eller inte. Sen hade den såklart varit bättre med vettig Freesync, och då hade den förmodligen fått toppklass.

Ja precis. Paneltypen, upplösningen och frekvensen är ju där, och det kan vissa nöja sig med, men om skärmen marknadsförs som en Freesyncskärm så är det riktigt illa.

Samtidigt så tycker jag att om man är den arketypen av person som vill ha denna typen av skärm (en gamer mer eller mindre) så känns det fortfarande som ett halvtaskigt köp; hade jag lagt ut så här mycket pengar på en skärm hade jag velat att skärmen ska ha G-sync eller Freesync också. (Jag har testat båda, och jag skulle aldrig få för mig att gå tillbaks till en skärm utan antingen eller!)

Sen tycker jag skärmen känns lite väl dyr också; En skärm med G-sync har "alltid" kostat lite mer än en skärm med Freesync. Här har vi en skärm "utan" Freesync, som bara kostar 1000:- mindre än en snarlik skärm med G-sync.
Är det bara jag som tycker att denna skärmen är minst 500:- för dyr?

Hoppas verkligen att det kommer vettiga QHD IPS-skärmar för oss med AMD-kort snart.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Gör du i vilket fall då Nvidia inte stöjder frees-sync.

SÅ om jag byter GPU måste jag byta skärm, byter jag GPU måste jag byta skärmar.

Ja precis, jag menade rent generellt. Det är lika illa oavsett vilken väg man väljer.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FredrikMH:

Ja precis, jag menade rent generellt. Det är lika illa oavsett vilken väg man väljer.

Ja vet, det suger men jag väntar på tillverkarna att ändra på sig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast är inte effekterna av Freesync svårare att se ju högre FPS+Hz du har?

Screentearing kommer alltid att synas, oavsett 40, 80 eller 120 fps/hz, så där hjälper G/Free-sync till oavsett.

Dock är det sant att själva "mjukhetsupplevelsen" av G/Freesync inte är lika tydlig i t.ex 100 fps/hz som den är i 40 fps/hz, men om fps:en varierar kraftigt i någon sekvens så är du glad att du sitter på G/Free-sync fortfarande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

G-Sync har vunnit. NVIDIA med deras G-Sync kan i alla fall ge 144Hz med sin teknik.

Och samma företag gör inge revolution på grafikkort heller utan istället finslipar redan existerande kort istället. " R9 290X v2"

Och Fury som sas 8 GB ner till 4GB..

Orkar inte höra namnet med 3 ord. SKAM!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ja precis. Paneltypen, upplösningen och frekvensen är ju där, och det kan vissa nöja sig med, men om skärmen marknadsförs som en Freesyncskärm så är det riktigt illa.

Samtidigt så tycker jag att om man är den arketypen av person som vill ha denna typen av skärm (en gamer mer eller mindre) så känns det fortfarande som ett halvtaskigt köp; hade jag lagt ut så här mycket pengar på en skärm hade jag velat att skärmen ska ha G-sync eller Freesync också. (Jag har testat båda, och jag skulle aldrig få för mig att gå tillbaks till en skärm utan antingen eller!)

Sen tycker jag skärmen känns lite väl dyr också; En skärm med G-sync har "alltid" kostat lite mer än en skärm med Freesync. Här har vi en skärm "utan" Freesync, som bara kostar 1000:- mindre än en snarlik skärm med G-sync.
Är det bara jag som tycker att denna skärmen är minst 500:- för dyr?

Hoppas verkligen att det kommer vettiga QHD IPS-skärmar för oss med AMD-kort snart.

Skärmen verkar dock inte marknadsföras så hårt som en Freesyncskärm. Jag kommer ihåg när de först visade skärmen på någon mässa, då sa de ö.h.t. inte att den hade Freesync. För att citera Sweclockers test: Nämnvärt är att kartongen och klistermärkena på skärmen inte säger något om AMD Freesync. Logotypen förekommer endast på webben, med få eller inga ord om begränsningen till maximalt 90 Hz.

Självklart hade skärmen varit bättre med Freesync fullt ut, och huruvida den är prisvärd kan diskuteras. Med det sagt så är det ju fortfarande inte en dålig skärm; tvärt om. Så jag tycker inte att "Bra produkt"-stämpeln är helt fel.

Rent allmänt så känns den här första vågen av freesyncskärmar sådär. I dagens läge så bör man nog generellt satsa på G-sync eller vänta.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Screentearing kommer alltid att synas, oavsett 40, 80 eller 120 fps/hz, så där hjälper G/Free-sync till oavsett.

Dock är det sant att själva "mjukhetsupplevelsen" av G/Freesync inte är lika tydlig i t.ex 100 fps/hz som den är i 40 fps/hz, men om fps:en varierar kraftigt i någon sekvens så är du glad att du sitter på G/Free-sync fortfarande.

Tearing syns dock mindre vid högre frekvenser även om det fortfarande är märkbart.

Tråkig att ingen skärmtillverkare har använt tillräckligt bra scalers än, men de kanske dröjer ett tag till.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

G-Sync har vunnit. NVIDIA med deras G-Sync kan i alla fall ge 144Hz med sin teknik.

Och samma företag gör inge revolution på grafikkort heller utan istället finslipar redan existerande kort istället. " R9 290X v2"

Och Fury som sas 8 GB ner till 4GB..

Orkar inte höra namnet med 3 ord. SKAM!

Så AMD hade en pressrelease där de sa att Fury skulle få 8GB? Intressant.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Skärmen verkar dock inte marknadsföras så hårt som en Freesyncskärm. Jag kommer ihåg när de först visade skärmen på någon mässa, då sa de ö.h.t. inte att den hade Freesync. För att citera Sweclockers test: Nämnvärt är att kartongen och klistermärkena på skärmen inte säger något om AMD Freesync. Logotypen förekommer endast på webben, med få eller inga ord om begränsningen till maximalt 90 Hz.

Mjo, det har tystats ner nyligen dock, men bra att dom har slutats marknadsföra det som en Freesync-skärm.
För bara 2-3 månader så slogs det med stora trumman om att Asus MG279Q skulle ha Freesync, även här på Sweclockers: http://www.sweclockers.com/nyhet/20244-asus-mg279q-med-ips-pa...

Skrivet av MakeCoke:

Självklart hade skärmen varit bättre med Freesync fullt ut, och huruvida den är prisvärd kan diskuteras. Med det sagt så är det ju fortfarande inte en dålig skärm; tvärt om. Så jag tycker inte att "Bra produkt"-stämpeln är helt fel.

Jag står fast vid att jag tycker den är lite väl dyr jämfört med sina närmaste konkurrenter, men ja; utan Freesync-debaclet så är det som sagt en intressant skärm för dom som vill ha QHD, IPS och 144 Hz, och som inte bryr sig om -sync.

Skrivet av MakeCoke:

Rent allmänt så känns den här första vågen av freesyncskärmar sådär. I dagens läge så bör man nog generellt satsa på G-sync eller vänta.

Håller helt med. Testade BenQ XL2730Z och var inte imponerad, och behöver inte ens testa Asus MG279Q för att veta vad jag tycker om den. AMD har inte släppt drivrutiner som stödjer Freesync och Crossfire än heller.

Blir väl till att åka och hämta ut sin AOC G2460PG (G-sync) och därefter återgå till Nvidia nån gång under sommaren.
Synd, jag försökte verkligen ge AMD chansen nu under våren.

Skrivet av maniak:

Tearing syns dock mindre vid högre frekvenser även om det fortfarande är märkbart.

Beror på spelet också. I Witcher 3 har jag extremt mycket tearing, trots 60+ fps konstant på en 60hz skärm.

Jag har faktiskt ingen aning om det finns någon "magisk" hz-gräns där tearing plötsligt blir mycket mindre tydligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Nån tusenlapp billigare utan Freesync och jag hade slagit till direkt. Känner inte för att låsa mig till någon tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

G-Sync har vunnit. NVIDIA med deras G-Sync kan i alla fall ge 144Hz med sin teknik.

Och samma företag gör inge revolution på grafikkort heller utan istället finslipar redan existerande kort istället. " R9 290X v2"

Och Fury som sas 8 GB ner till 4GB..

Orkar inte höra namnet med 3 ord. SKAM!

Är inte AMD´s fel, utan att ASUS hade ingen annan scaler som passa displayen än den som klarar 35/90Hz. Är bara TN annars som gäller så här långt. Men kommer komma uppdaterade scaler (rätt troligt det kommer).

Ja rykten om 8Gb, inget AMD sagt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo man märker det när man haft det ett tag, jag haft G-SYNC sedan release swift och man vill aldrig gå tillbaka.

Har också G-sync och klarar mig inte heller utan det. Kör nästan allt i G-sync läge och har nästan ingen input lag eller tearning, samt en väldigt mjuk bild.

Ja, det är tråkigt att vara inlåst - men just nu överväger fördelarna.

Får hoppas Freesync blir bättre.

Permalänk
Medlem

Tror ni det kommer komma någon liknande med IPS, 144hz, 1440p ? för runt 5-6k ?.. Om det låter som en dum fråga ber jag om ursäkt. Jag följer inte skärmmarknaden något alls!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Tror ni det kommer komma någon liknande med IPS, 144hz, 1440p ? för runt 5-6k ?.. Om det låter som en dum fråga ber jag om ursäkt. Jag följer inte skärmmarknaden något alls!

Det här är en AHVA/IPS-liknande 2560x1440@144Hz. Det finns eller är på väg ett par fåtal andra alternativ, men ingen än så länge med det priset. Desto fler skärmar som släpps innebär förstås att konkurrensen ökar och så småningom att priserna börjar sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Har också G-sync och klarar mig inte heller utan det. Kör nästan allt i G-sync läge och har nästan ingen input lag eller tearning, samt en väldigt mjuk bild.

Ja, det är tråkigt att vara inlåst - men just nu överväger fördelarna.

Får hoppas Freesync blir bättre.

Håller också med. Helt beroende av G-Sync nu efter att man fått smaka på fördelarna.

Tråkigt att vara låst till Nvidia dock, även om jag inte alls ser mig köpa AMDs grafikkort igen inom en överskådlig framtid!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja rykten om 8Gb, inget AMD sagt.

Jag kan inte fatta var de rykterna ens kommer från, det är ju bara att titta på vilka HBM-chip som tillverkas?

Och att dubbla den redan rätt breda minnesbussen för att kunna stoppa dit åtta kretsar (som f.ö. kostar runt $80 styck från tillverkaren, så bara minnet skulle gå på $640) istället för fyra, och designa om interposern för det, är aningens mer än lite långsökt.

Permalänk
Inaktiv

fel tråd och fråga, men kan inte hålla inne på frågan mer, Vad är den där Godzilla liknande figuren som man har med i alla tester och var skaffar man en egen? den ser AWEsome ut, must have

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Jag kan inte fatta var de rykterna ens kommer från, det är ju bara att titta på vilka HBM-chip som tillverkas?

Och att dubbla den redan rätt breda minnesbussen för att kunna stoppa dit åtta kretsar (som f.ö. kostar runt $80 styck från tillverkaren, så bara minnet skulle gå på $640) istället för fyra, och designa om interposern för det, är aningens mer än lite långsökt.

SK Hynix har utvecklat en teknik som heter Dual Link Interposer. Används den tekniken på "Fury" kommer kortet ha 8GB Vram.
AMD har jobbat tätt med SK hynix med det här kortet. Det finns en chans att dom pressat för att kunna använda tekniken tsm med fiji.

Man använder i alla fall en interposer och stackar 2st 1GB HBM minnes moduler på varandra. 2.5D Minnen heter det.

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-390x-fiji-xt-8-hi-8gb-hbm/

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks