Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Nu har jag win10 och det börjar verkligen inte bra...

Hur kommer jag ur denna "startmeny" ?! se bild.
Jag har haft win 8.1 men detta är ju bara sjukt.

jag har ingen windows ikon på mitt steelseries v2 keyboard....
Och hur får jag en vanlig meny ner till vänster som de flesta andra har? Panik på detta.

Använde inte appar på win 8,1 och vill inte göra det på win 10 heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av palme13:

Nu har jag win10 och det börjar verkligen inte bra...

Hur kommer jag ur denna "startmeny" ?! se bild.
Jag har haft win 8.1 men detta är ju bara sjukt.

jag har ingen windows ikon på mitt steelseries v2 keyboard....
Och hur får jag en vanlig meny ner till vänster som de flesta andra har? Panik på detta.

http://forumbilder.se/EC753/skitwin10.png

Varför har du aktiverat Så startmenyn syns på hela skärmen? Finns 2 alternativ att välja bland Normalt och helskärm

Permalänk
Medlem

Visa start i helskärmsläge = av. :S Eller kollar jag på fel ställe?

Skrivet av Bazisten:

Varför har du aktiverat Så startmenyn syns på hela skärmen? Finns 2 alternativ att välja bland Normalt och helskärm

Permalänk
Medlem

Surfplatte läge var på, därav problemet. Herregud. Skit.
Tack för hjälpen iaf.

Skrivet av palme13:

Visa start i helskärmsläge = av. :S Eller kollar jag på fel ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palme13:

Har nu uppdaterat från win 8.1 till 10an. Är det säkert att ta bort win.old nu? Hur har ni gjort?
Mvh

Nu fungerar det bra att ta bort, säkrast är att använda Windows eget program "diskrensning", bara att skriva det i startmenyn så kommer det upp. Där finns alternativet att ta bort gamla Windows-installationer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av palme13:

Surfplatte läge var på, därav problemet. Herregud. Skit.
Tack för hjälpen iaf.

Ja surfplatteläge hette det ja

Det ska inte vara på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

recent files är ju en kossa!!!
i start menyn så finns det en pil till höger om notepad som visar recent files.. jag avskyr allt som har med recent files att göra, är det någon som vet hur man får bort det från program? jag har redan tagit bort det i explorer

Tycker det är bra. Undrade vart sambon gömt alla sina kakrecept för mig. Nu lätt att hitta.
- Hur fasiken kunde du klura ut det, sa hon i går, att jag hade gömt dem i mappen släkt/protokoll/levnadshistoia.

Skrivet av emmisapp:

Hej
Är det någon som vet hur man tar bort sin email från sitt windows konto har kollat över allt och googlat utan någon lycka ser videos hur andra där där finns det delete account men det finns det inte hos mig riktigt skummt

Vill du ta bort ditt Outlook konto? Tycker det är bra och webbversionen används nu flitigt sedan Google gjorde sin omständligare för några år sedan.

Skrivet av palme13:

Har nu uppdaterat från win 8.1 till 10an. Är det säkert att ta bort win.old nu? Hur har ni gjort?
Mvh

Kvar tills platsen tryter. Går inte backa till W7/8 annars. Fast inte inte bombsäkert att det går ändå.

Skrivet av Bazisten:

Ja surfplatteläge hette det ja

Det ska inte vara på

Om man inte kör med surfplatta eller hybrid. Fast måste säga att pekgränssnittet var bättre på W8 och även den stukade webbläsaren. Fast kanske är en vanesak. Kan man installera tillbaka Internet Explorer för Modern UI på Windows 10?

Permalänk
Medlem

@PeterMagnuss0n: har testat men inget händer när jag klickar på "get the app"
https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/windows-calculator...

Permalänk
Medlem

Är det något som lyckas att få Digital audio (DTS) fungerar?

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

@intro18: har testat men inget händer när jag klickar på "get the app"
https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/windows-calculator...

kan du inte försöka göra en återställning till tidpunkten innan du råka göra nått med din calculator

testa ladda ner gamla calcu .skrolla ner lite och ladda hem

http://winaero.com/download.php?view.1795

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om drivisar till moderkort? Tänkte tanka drivrutiner till mitt moderkort men insåg snabbt att det bara finns till Win 8.1 än så länge. Vad tror vi om att installera dessa?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Vad tror ni om drivisar till moderkort? Tänkte tanka drivrutiner till mitt moderkort men insåg snabbt att det bara finns till Win 8.1 än så länge. Vad tror vi om att installera dessa?

Har du problem med drivrutinerna som kommer med Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har du problem med drivrutinerna som kommer med Windows 10?

Nae, egentligen inte. Borde man strunta i att updatera?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Nae, egentligen inte. Borde man strunta i att updatera?

Jag har inte installerat nått från ASUS, allt kom redan installerat. (USB, Chipset, Audio etc.)
De i Windows 10 är säkert nyare än de på ASUS hemsida iaf, om du fortfarande vill installera själv får du nog gå in på Realtek, Intels hemsida och ladda ner de nyaste de släppt för de är garanterat nyare än de ASUS länkar till på sin sida.

Permalänk

Windows 10 första veckan

Installationen av W10 gick i stort sett smärtfritt. Ljudet saknades först, men efter lite trixande dök det upp.
Just nu har jag två problem.
1.Förstoringsglaset på akt.fältet (Sök i Windows) funkar inte längre, det är helt dött. (Finns lösning??)
2. Det verkar inte gå så bra att bli av med annonser i Edge som i Explorer.

Jag har en del nyheter kvar att tillägna mig, men så här långt gillar jag W 10.

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat till Windows 10 med mina filer etc från win 8.1. Men eftersom jag inte gjort en formatering på säkert 1.5 år så tänkte jag göra det nu. Dock funkar det inte att "Resetta min dator", när jag klickar på remove everything så kommer det fram "There was a problem resetting your PC, no changes were made".

Hjälp någon!

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låter som något annat.
Leta efter utroptecken i enhethanteraren och ladda ned drivrutiner för dessa.
Ladda ned senaste drivrutinerna för ditt moderkort.
Testa att överklocka lite mindre.

Har letat, har alla drivrutiner, bios är senaste, har satt så att varken nätet, musen, eller tagentbordet får väcka datorn.
det störande är ju att man inte kan köra lastwake...
Har inte överklockat längre sen jag drog in senaste bios. Windows 10 är jätte bra och kvickt när man väl är inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Har uppgraderat till Windows 10 med mina filer etc från win 8.1. Men eftersom jag inte gjort en formatering på säkert 1.5 år så tänkte jag göra det nu. Dock funkar det inte att "Resetta min dator", när jag klickar på remove everything så kommer det fram "There was a problem resetting your PC, no changes were made".

Hjälp någon!

Om du ändå skall ta bort allt (formatera) så ladda ner en W10 iso med deras dl tool
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Sen gör du en vanlig installation med den och formaterar under installationen.
Eftersom du redan gjort en uppgradering så kommer W10 aktiveras automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Efter några dagars användning så är jag nöjd. All min extern hårdvara funkar som det ska. Mina program fungerar. Det är lite irriterande att man måste slå in pin/lösenord varje gång man loggar in. Jag vet att man kan skapa och logga in med ett lokalt konto men då förlorar jag synkningen med min windows phone.

Gillar skarpt den nya startmenyn. Att kunna arrangera sina program i startpanelen för lätt åtkomst är en riktigt bra funktion.

Vad jag saknar är att kunna spara virtuella skrivbord. Jag vet att man kan låta bil att slå av datorn och använda hibernate men tycker inte att det är en bra lösning på lång sikt.

Jag kommer säkert på mer grejer allt eftersom. Ser fram emot att en ny surface pro 4 och få testa windows 10 i pekskärmsläge. Ser också fram emot windows 10 mobile. Måste erkänna att jag är fast i microsoft träsket nu.

Varför skulle det inte vara bra att hibernata? Har gjort så i snart 5 år med min Windows 7 burk utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Efter några dagars användning så är jag nöjd. All min extern hårdvara funkar som det ska. Mina program fungerar. Det är lite irriterande att man måste slå in pin/lösenord varje gång man loggar in. Jag vet att man kan skapa och logga in med ett lokalt konto men då förlorar jag synkningen med min windows phone.

Gillar skarpt den nya startmenyn. Att kunna arrangera sina program i startpanelen för lätt åtkomst är en riktigt bra funktion.

Vad jag saknar är att kunna spara virtuella skrivbord. Jag vet att man kan låta bil att slå av datorn och använda hibernate men tycker inte att det är en bra lösning på lång sikt.

Jag kommer säkert på mer grejer allt eftersom. Ser fram emot att en ny surface pro 4 och få testa windows 10 i pekskärmsläge. Ser också fram emot windows 10 mobile. Måste erkänna att jag är fast i microsoft träsket nu.

win+r (kör)

skriv sedan
netplwiz

då kan du ändra om du vill ha kod för inloggning o så

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Öppna start, håll musen över kanten och sen klicka och dra.

Ok då får jag fixa en mus då det inte funkar med trackpaden till tangentbordet och inte med pennan heller. Har en surface pro 2.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jepp vart precis det jag gjorde, det funkade också!

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RexIce:

Är det något som lyckas att få Digital audio (DTS) fungerar?

Fungerar här med Creative Z ljudkort med DD-Live och DTS Conncet. Får dock lagg i ljudet från webben men inte i Kodi eller Plex. Inte heller i Netflix-appen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lajnuss:

Har letat, har alla drivrutiner, bios är senaste, har satt så att varken nätet, musen, eller tagentbordet får väcka datorn.
det störande är ju att man inte kan köra lastwake...
Har inte överklockat längre sen jag drog in senaste bios. Windows 10 är jätte bra och kvickt när man väl är inne.

Hm knepigt.
Du kanske hittar något i loggboken, kolla också i aktivitetshanteraren, om något program tar tid på sig att starta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sådär ja, nu händer det grejor. Verkar vara ett gigantiskt missnöje mot MS massinsamlande av användarnas data i Win 10.
http://www.svd.se/nya-windows-sagas-for-massiv-datainsamling/...

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem

Gjorde precis en ren installation av Windows 10. Varför installerades "Synaptics Pointing Device Driver" på min stationära? Dessutom kan jag inte avinstallera programmet då detta kommer fram: "There was a problem starting C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynISDLL.dll, The specified module could not be found."

Jag kollade i Program Files samt Program Filesx86 men hittade ingen Synaptics map.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk

Hur länge till ska man behöva vänta på att få meddelande om att man kan uppgradera till Win 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Hur länge till ska man behöva vänta på att få meddelande om att man kan uppgradera till Win 10?

Gå in här, problem solved

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Har testa på tre olika datorer nu och kan bara säga att på två av dem så gick det inte ens att installera....

Permalänk
Medlem

@ROCCCA: blir nog svårt med återställning då jag har gjort en hel del i windows efter borttagningen av calc.
det blev den där gamla calc. från winaero iaf. tack!!